Gezocht, geschikte fusten voor... het bierfusten

Gestart door David, 14-09-2006 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

David

Tsja, daar kun je ze natuurlijk ook voor gebruiken, die bierfusten. En dat doen we al weer even. Toch zijn we niet zo blij met een aantal fusten die we nu gebruiken. Heeft er iemand een tip welke fusten (bij voorkeur Heineken systeem, evt. Grolsch) geen beveiliging op de tapstang hebben? Dan kan ik eens gericht bij de slijter langs, of de kroeg. Sommigen die zo'n beveiliging hebben zijn met behulp van kwartjes te openen, anderen niet. We hebben op dit moment een paar oude grolschtype fusten in gebruik en 1 20 l Heinekentype, allemaal onbeveiligd. We willen uiteindelijk naar een stuk of 4 eigen fusten toe van 20 - 30 l.

Wie o wie heeft de gouden tip (en verdient zo even makkelijk 2 gratis consumpties bij de grote hobbybrouwen/MTG/BONK happening 21 oktober aanstormend)????

bedankt!

David
 

Tsjerk

David,

Vorige week heb ik voor het eerst lopen klooien om een Heinekenfust met beveiliging te openen.
En zo waar met behulp van dit forum is het mij gelukt.

Voor zover ik het kon bekijken is die beveiligingspal er vrij gemakkelijk uit te halen.

gr. Tsjerk

Oscar

Je kunt ook gaan zoeken naar "oude" Heineken fusten waarbij de beveiliging nog niet op de tapslang zit..een vriend van had zo'n fust (30 L)...maar heeft deze weer ingeruild...

...geen gouden tip..maar toch zeker wel 1 consumptie waar vind ik.... ;D ;D ;D  samenvol

Groeten en gezondheid
Oscar

Wil

Mijne heren,

Officieel zijn alle fusten beveiligd, diegene die je openmaakt en er geen heeft is al eens door een ander (lees amateur) opengemaakt. Brouwerijen hebben namelijk een originele sleutel om te openen en het sluiten van fusten.
Dus als je fusten wilt gebruiken en dus wilt openen zit je altijd met die beveiliging. Brouwerijen maken de fusten nooit open tenzij hij lekt of er iets in rammelt. Brouwerijen doen ook niet aan hergisting op het fust daar het slecht controleer baar is wat er verder nog gebeurt in het fust.
Gr. Wil

Liemingbrouwer

Kijk hier eens, ik ben niet zo akkoord met de stelling dat alle fusten beveiligd zijn.
Citaat van: Liemingbrouwer op 08-09-2006  21:55 uHallo fustinbrekers,

Ik ben ook in het bezit van drie fusten, (eigenlijk zou ik ook graag een 10 L. vaatje hebben), van 30 L.
Origineel waren er ook plongeurs (zo noemen de Belgen de schroefdop) met veiligheidssluiting in, en moest ik ook knoeien met een 2 eurocent muntje en een fustkoppeling om de veiligheid op te heffen. Een kennis van mij werkt in een brouwerij en deed mij drie oude "plongeurs" aan de hand, die hadden geen veiligheidskoppeling.  Hij drukte mij heel stevig op het hart dat deze vervangen werden in de brouwerij omdat er ongelukken mee gebeurt zijn.  Veilig omgaan met deze fustafsluitingen is dus een vereiste eerst druk aflaten en dan voorzichtig openen het aangezicht en de handen ver uit de buurt. (als je een geladen revolver reinigt gebeuren er ook ongelukken dus weten wat je doet!!!!).
Ik een paar foto's gemaakt van de schroefdop (zonder veiligheid) en ook van de sleutel die mijn zoon gemaakt heeft om de fusten te openen.

Groetjes
Liemingbrouwer






Voor wie het niet geloofd kan altijd bij mij eens een kijkje komen nemen.
De oplossing voor David is nochtans simpel; zorg dat je een fustsleutel (kijk maar naar de foto hierboven) bij hebt als je op zoek gaat naar bruikbare fustjes.
Het openen van een fust duurt welgeteld dertig seconden.
Bij de schrootboer hier in de buurt liggen regelmatig nog bruikbare fusten.  (Leuven met Inbev en Haacht met het gelijknamig bier in de buurt) Ik neem dan altijd de sleutel mee en open het fust ter plaatse.
Groetjes
Liemingbrouwer

MO

Kleine brouwerijen maken wel degelijk hun fusten schoon door de tapstang eruit te halen. Ik heb overigens dezelfde vraag als David: hoe kom ik aan fusten. Ben bang dat het aanbod op een forum voor hobbybrouwers waarvan de meesten niet genoeg brouwen om uberhaupt een fust vol te krijgen, vrij mager is. Het enige wat ik doe is goed om mee heen kijken bij de kleine brouwerijen. Er moet toch wat te regelen zijn!

Herman


lijsjelorresnor

Citaat van: MO op 15-09-2006  08:13 uwat ik doe is goed om mee heen kijken bij de kleine brouwerijen. Er moet toch wat te regelen zijn!


Twee weken terug heb ik van Erik van Kleinduimpje.nl  een paar fusten overgenomen, hij had er een stel staan, maar hij zou ze wegdoen, dus als je snel bent.. heb je geluk  Misschien had hij het te druk.

Dirck

Oscar

Citaat van: lijsjelorresnor op 15-09-2006  09:49 uTwee weken terug heb ik van Erik van Kleinduimpje.nl  een paar fusten overgenomen,

Hmm die komt toch een lezing geven op het BONK? Kan die meteen deze fusten meesjouwen...

Groeten en gezondheid
Oscar

David

Dank dank aan ieder, Erik is nu in het bezit van mijn mailtje met fustenverzoek.
En er loopt nog een informatieverzoek bij Frans Schamp van de Maaslandbrij.

Liemingbrouwer

Voor wie een fust wil kan ik altijd wel eens kijken bij de schrootboer maar je moet toch wel rekenen dat een 30 L. vaatje al ongeveer 15 euro kost, de prijs van inox is de laatste tijd pijlsnel omhoog gegaan.  Soms zijn er ook 50 L. vaatjes wat die kosten weet ik niet.
Het leeggoed is "maar" 30 euro dus binnen kort is een vat meer waard bij de schrootboer dan het leeggoed dat je er voor betaald hebt.
En dan zal de prijs van het leeggoed ook wel stijgen, in België is de leeggoedprijs van de CO2 flessen ook gestegen van 65 naar 125 euro. (bij te betalen bij de volgende vulling)

Groetjes
Liemingbrouwer

Wil

Beste Mo,

Inderdaad kleine brouwerijen openen ook de fusten omdat men niet wil of kan investeren in een fusten reiniger/vuller.
Bedenk dat het eens voor een kleine brouwerij zeer interessant kan zijn als ze eens zouden uitrekenen hoeveel arbeid het met de hand kost en hoeveel het met een apparaat kost.
Ik weet als ik het met de hand doe en kans op infecties voor 20 fusten toch één dag bezig ben en ongeveer 6x het fust in mijn handen heb. Met een reinigen/vuller ongeveer 2 uur en maar 2 keer het fust in mijn handen.
Maar dat is voor elke kleine brouwerij aan zich zelf om te bepalen hoe ze het willen.
Maar ben gewaarschuwd door rondvliegende tapstangen.

Gr. Wil

Edgar

Inderdaad, heb ook fusten gereinigd bij 't IJ en het zou niet gek zijn als ze daar zo'n ding neerzetten. Wat een kl***werk! Voorspuiten met heet water, 30 sec spuiten met hete loog, en naspuiten met heet water. Je krijgt gegarandeerd op een bepaald moment hete loog in je oog en inderdaad is er bij mij ook wel eens een tapstang tegen het plafond gevlogen. Maar liever dat dan bottelen, dat dan weer wel.


Artur

Citaat van: Edgar op 21-09-2006  20:05 uWat een kl***werk!
Bij brouwerij De Prael zijn ze bezig om in de toekomst fusten voor andere brouwerijen machinaal te kunnen reinigen. Zou een mooie oplossing zijn voor kleine brouwerijen.
De fusten zullen dan afgeleverd worden met een reinheidscertificaat.

Oscar

Citaat van: Artur op 21-09-2006  21:25 uBij brouwerij De Prael zijn ze bezig om in de toekomst fusten voor andere brouwerijen machinaal te kunnen reinigen. Zou een mooie oplossing zijn voor kleine brouwerijen.

Das een eind rijden als de Texelse brouwerij hier gebruikt van gaat maken.. :D :D  Hier zit natuurlijk ook een kostenplaatje aan vast. Heen en weer karren met fusten door het land.... Maar misschien een "gat" in de markt en een stapje naar een goede samenwerking tussen de kleine brouwerijen.

Citaat van: Artur op 21-09-2006  21:25 uDe fusten zullen dan afgeleverd worden met een reinheidscertificaat.

JAAA We heben weer een Reinheitsgebot!  :D :D :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Als je met de tapkop eerst de druk eraf laat, dan kan de tapstang toch nooit om je oren vliegen? En: hoera: ik ben in het bezit van een 20 liter fust! Het begin is er!
Het klopt dat in de Maaslandbrouwerij men twee dagen bezig is met fusten reinigen. Heel, heel veel werk: druk eraf, leeg lopen, spoelen koud water, heet water, loog, heet water en perazijn. Wat een klus. Daar heeft Frans dus al die stagiaires voor.

David

Erik heeft toegezegd om wat fusten mee te nemen de 21e, en Frans kijkt morgen of er tussen een lading fusten van Lindeboom wat bij zit.
Mocht ik morgen voldoende exemplaren kunnen krijgen, is er dan nog iemand geinteresseerd in het aanbod van Erik voor 21/10?

David

Oscar

Citaat van: David op 26-09-2006  14:50 uis er dan nog iemand geinteresseerd in het aanbod van Erik voor 21/10?

Ja hoor..een fustje van ± 30 liter met Heineken koppeling

Groeten en gezondheid
Oscar

jeroentjecross

Afgelopen weekend met een fust met schuifkoppeling aan het worstelen geweest en deze zijn relatief eenvoudig te openen kwestie van de tapstang met een tang optillen even draaien en dan valt deze naar beneden vervolgens de kop erafdraaien en de tapstang eruit halen dan even "klooien" met de beveiliging en je hebt hem eruit. (tip van onze welbekende brouwer uit kaatsheuvel)

al met al 5 min werk als je een goeie tang hebt.

David

Helaas, Frans heeft er 14 geprobeerd, no dice. Morgen met Adrie de kroegen af op strooptocht naar iets bruikbaars, donnerwetter wat een gedoe zeg!  :echtboos: Met wel wat bier als smeermiddel tussendoor, of om de teleurstelling te verbijten, of het succes te vieren, of omdat het zo lekker is .. samenvol

Oscar

Citaat van: David op 28-09-2006  23:34 uhelaas, Frans heeft er 14 geprobeerd, no dice. Morgen met Adrie de kroegen af op strooptocht naaer iets bruikbaars, donnerwetter wat een gedoe zeg! 

Wees blij : Bijna oktober en de terrassen zitten nog stamp vol !! Je hebt er dus lekker weer bij....Lege fusten kun je misschien wel krijgen bij die kroegen...tegen statiegeld.... :o  Dus centjes meenemen... :D

Groeten en Succes!!!
Oscar


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.