Roerwerk opnieuw

Gestart door sjoerdmulder, 14-09-2006 15:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoerdmulder

Hoi medebrouwers,  :proost:

Ik ben bezig met het maken van een roerwerk voor mijn maischpan :pan:. Nu heb ik de topics op dit forum gelezen, maar die gingen voornamelijk over de aandrijving. Ik heb een 300x vertraagde motor die loopt op 5V en 100 mA (mbv de adapter van een telefoon dus), die hou je niet tegen en is dus goed geschikt voor de aandrijving. De omloopsnelheid is nu 1x per 25 seconden.

Ik vraag me nu af wat het beste model van de 'roerspaan' is. Wanneer ik enkel een plankje laat ronddraaien, wordt de maisch wel rondgedraaid maar niet goed vermengd. Ik zit zelf te denken aan ofwel een soort propellor, of aan een soort plankje met grote gaten erin. Wie heeft hier ervaring mee of goede kijk op?

Sjoerd

Edgar

5V en 100 mA, dat wil zeggen een half Watt? Gaat dat voldoende vermogen zijn om een volle pan met maisch te roeren?

Volgens de maker van de Maltmill, Jack Schmidling, is een (driebladige) propeller en een omloopsnelheid van 30 toeren/min ideaal. Zie hier. Die gebruikt overigens een motor met een vermogen van 33 Watt, nogal wat meer dus.

Arend

hoi Sjoerd,

Ik gebruik een motor van de ruitenwisser en dit werkt voor mij prima, de motor is ook de snelheid nog af te stellen door middel van een schroef.

groeten Arend.

bartbier

Ik ben nu mijn 3e jaar bezig met brouwen, één van de grootste problemen in het begin ondervond ik bij het maischen.
Door het gebruik van de lange maischlepels zoals ze bij Brouwland e.a. verkocht worden kreeg ik geen homogene vermenging.Het beperkte lepeloppervlak is hiervoor verantwoordelijk daardoor bleef ik maar doorverwarmen en kreeg dan plotseling een temperatuur overshoot.Dus als eerste wijziging heb ik dan een stevig RVS roerwerk (laten) bouwen.
Deze heeft een tweebladige propeller die gemonteerd is op een RVS telescopische steel, ik kan deze dus aanpassen in hoogte mocht ik overschakelen op grotere ketels.
Ik kan U verzekeren dat dit een geweldige verbetering is, nu kan ik de temperatuur perfect regelen, mijn ketels worden overigens verwarmd door een paella brander met twee ringen.
Het is wel een vrij zware constructie geworden en heeft me een 350€ gekost denk ik maar ja hier ga ik dan ook heel lang plezier aan hebben.De elektrische aandrijving bestaat uit een kleine drijfstroommotor met startcondensator gemonteerd op een vertragingskast.

Bart

bartbier

Euh ja en het aantal omwentelingen bedraagt 30 RPM, deze richtwaarde had ik vooraf teruggevonden in literatuur.
Dit is perfect voor de job, goeie vermenging zonder oxidatiegevaar.

Bart

Jacques

Ik gebruik na die jaren dat ik brouw nog steeds een houten roerspaan. Deze is vrij breed en heeft een uitspraring waarin een alcoholthermometer in past dat met een rvs klemmetje kan worden vastgeklemd. Al jaren gebruik ik echter een elcetronische thermometer zodat deze ruimte onbenut blijft.

Roeren gewoon met de hand. Ik hou van het ambacht dat bierbrouwen heet en heb nagenoeg niets geautomatiseerd.

William

Citaat van: jacbier op 14-09-2006  23:17 uRoeren gewoon met de hand. Ik hou van het ambacht dat bierbrouwen heet en heb nagenoeg niets geautomatiseerd.

Dat doet me deugd. Ik dacht al dat ik de enige was die nog voor het ouderwetse handwerk gaat. Niet zo leuk dan de verloop van de weerstand van de maisch te voelen

MO

In die malle HERMS van mij roer ik ook af en toe eens. Gewoon voor het gevoel en de charme. Ik heb nog steeds dezelfde houten plint van een cm of 6 breed die ik al vier jaar gebruik.

Hopmans



CiteerIk dacht al dat ik de enige was die nog voor het ouderwetse handwerk gaat.

Nee hoor, ik ook.
Alles op het gasfornuis.
Maispan, spoelwater.
Rond stokkie, alcoholthermometer, filterdoekie etx etc.

 :degroeten:

sjoerdmulder

Mooi dat ambachtelijke, maar ik vind het maar wat vermoeiend, 20 liter wort twee uur blijven doorroeren. In de praktijk wissel ik dat af met een vriend, maar dan nog vallen er regelmatig pauzes. Als ik het ambachtelijke gevoel weer terugwil, zet ik gewoon een pannetje havermout op  :biersmile:

Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n ventilator het beste zou kunnen maken? Die man had er een liggen, dat is natuurlijk nog handiger. Aangezien ik dat niet heb, moet ik er zelf een in elkaar knutselen.

-van welk materiaal? Het moet een beetje eenvoudig te bewerken zijn, maar het lijkt me dat enge materialen zoals roestend ijzer, giftig aluminium of oxiderende koper niet in aanmerking komen. Wat wel?
-in welke vorm?

Groeten Sjoerd

Arend

hoi Sjoerd,

Gebruik dan maar RVS, wel wat duur maar geen roest en andere dingen.

groeten Arend.

sjoerdmulder

Hmm.... dat lijkt me inderdad te prijzig. Ik ga liever op zoek naar een goedkopere oplossing.

Zou eventueel kunststof een optie zijn? En wat voor soort dan? Of, bedenk ik nu: waarom geen gelakt/ongelakt hout?

Wat denkt men hiervan?


Jacques

Citaat van: sjoerdmulder op 15-09-2006  16:32 uMooi dat ambachtelijke, maar ik vind het maar wat vermoeiend, 20 liter wort twee uur blijven doorroeren. In de praktijk wissel ik dat af met een vriend, maar dan nog vallen er regelmatig pauzes.

Ook ik roer niet constant. Dat is ook niet nodig. Als het beslag opgewarmd wordt dan is roeren belangrijk om karamelisatie van het beslag tegen te gaan. Maar met de houdige maischschema's verwarm ik maar weinig om de temperatuur te verhogen. Zo om de 5 à 10 minuten even roeren volstaat. Daar krijg ik geen spierballen van.

En twee uur maischen doe ik ook al lang niet meer...

MO

Ikke ook. Toen ik nog in een pan zat: alleen roeren tijdens verwarmen. En maischen duurt tegenwoordig nog maar een half uur, dat weet je toch wel (ik zit zelf nog op een uur).

sjoerdmulder

Een half uur maischen? Ik ben nog maar een beginneling en volg trouw bierrecepten. Daar kom ik toch echt op langere maischtijden uit? Wat voor inzichten mis ik? Of waar op het forum kan ik hierover verder lezen?

Ondertussen heb ik even goed naar mijn motortje gekeken in plaats van maar wat te roepen. Wanneer ik hem op 5V aansluit, draait ie één keer per minuut met 70mA. Eén keer lijkt me te langzaam dus ik heb hem nu aangesloten op een universeel adapter: daar zit een schuifje op zodat ik de spanning kan regelen tussen de 3 en de 12V, en dus de snelheid tussen 1x per 80 sec en 1x per 10 sec. Bij 12V gebruikt ie onbelast ook tussen de 70 en 80mA, belast loopt dat tot in de 200.

Er zit ongelooflijke kracht in het motortje (300x vertraagd) en dat is volgens mij voordelig: dan kun je een groter roermechanisme aandrijven, waardoor je minder snel hoeft te roeren=minder beweging aan de oppervlakte=minder oxidatie. Ik heb dan wel een soort 'propellor' nodig maar een die een veel grotere hoek heeft, zeg 60 graden op de panbodem en met brede schoepen: ik heb toch kracht genoeg. Ik denk dat het goed is om daar nog weer gaten in te boren: dat zorgt volgens mij voor extra werveling (voor zover dat kan bij die snelheid) in de maisch.
Denken jullie dat dit goed zou gaan werken, of heeft iemand een beter idee?

Groeten Sjoerd

MO

Het artikel van adrie

http://home.tiscali.nl/adrieotte/wp/1020.htm

pleit voor eenstapsmaischschema's. En in een onderwerp van Johannes dat ik zo snel niet kan vinden staat dat hij na 30 min al zetmeel negatief was.

Vandaar.

/stijlmode Martin Bril uit/

Tsjerk

Ik heb 1 op 5 ingemaischt bij 66graden (volgens het artikel van Adrie.) Na een half uur moest ik nog spoelwater opwarmen en bostel laten bezinken dus die tijd komt er nog bij. Neemt niet weg dat de boel wel joodnegatief  was na 30 minuten.

groet Johannes

(in de topic "is er nog iemand aan het brouwen")

 :degroeten: Tsjerk

Edgar

Citaat van: sjoerdmulder op 15-09-2006  21:51 uWanneer ik hem op 5V aansluit, draait ie één keer per minuut met 70mA. Eén keer lijkt me te langzaam dus ik heb hem nu aangesloten op een universeel adapter: daar zit een schuifje op zodat ik de spanning kan regelen tussen de 3 en de 12V, en dus de snelheid tussen 1x per 80 sec en 1x per 10 sec. Bij 12V gebruikt ie onbelast ook tussen de 70 en 80mA, belast loopt dat tot in de 200.

Er zit ongelooflijke kracht in het motortje (300x vertraagd) en dat is volgens mij voordelig: dan kun je een groter roermechanisme aandrijven, waardoor je minder snel hoeft te roeren=minder beweging aan de oppervlakte=minder oxidatie. Ik heb dan wel een soort 'propellor' nodig maar een die een veel grotere hoek heeft, zeg 60 graden op de panbodem en met brede schoepen: ik heb toch kracht genoeg. Ik denk dat het goed is om daar nog weer gaten in te boren: dat zorgt volgens mij voor extra werveling (voor zover dat kan bij die snelheid) in de maisch.

Als je toch wilt roeren, waar ik me trouwens goed in kan verplaatsen om reden van herhaalbaarheid van een recept (alle beetjes helpen), dan hecht ik toch redelijk veel waarde aan het gepruts dat Jack Schmidling al gedaan heeft. Hij komt uit (en hij is niet de enige) op 1/2 omwenteling per seconde als min of meer ideaal op deze schaal. Jouw getallen komen daar lang niet bij in de burt. Ik denk dat je er van uit moet gaan, dat je flinke kracht nodig hebt om een echte stroming op te wekken in de maisch. Er is een wezenlijk verschil tussen langzaam en snel draaien, omdat de wrijving propeller/maisch niet lineair maar exponentieel toeneemt. Dat is nogal krom gesteld, maar het is dan ook al bijna bedtijd. Ik wil maar zeggen dat langzaam draaien onvoldoende resulterende kracht op de maisch zal opleveren om de hele boel continu te laten stromen, ook al zijn je schoepen steiler en breder.

Maar wel: Hoe dunner gemaischt, hoe lichter het roeren. Maar dan ook weer: Hoe groter het volume, des te meer om te roeren. Afijn. Iets sneller dus, beter.

Jacques

Uit de experimenten die ik uitgevoerd heb en waarvan ik hier op het forum verslag heb gedaan blijkt dat de omzetting in een dunner beslag veel sneller gaat dan in een dik beslag.
In het dunne beslag was na 55 minuten geen enkele verkleuring meer (ook niet op de mout). Bij het dikke beslag was dat pas na 75 minuten het geval.

Voordeel van dunner beslaan is ook dat het roeren veel makkelijker gaat en dat je minder of geen spoelwater nodig hebt.

sjoerdmulder

Interessant, ik ga me eens beter verdiepen in dat maischen.

Nog even een vraag: gelakt hout, levert dat problemen op bij langdurige aanraking met bier? Ik zou ongelakt hout kunnen nemen, maar dat is moeilijk schoon te maken...

Jacques

Tijdens het roeren van het beslag hoeft het roerhout niet steriel te zijn. De mout is toch ook niet steriel!
Wel na afloop steeds goed afborstelen, afspoelen en droog bewaren. Dat laatste niet vergeten want in een vochtige omgeving kunnen allerlei micro-organismen zich ontwikkelen en in een droge omgeving niet.

sjoerdmulder

Het roerwerk is bijna klaar, maar de 'schoepen' moeten we nog fiksen. Ik denk dat we toch een oude ventilator gaan pakken, anders blijven we klooien. We hebben Edgars advies opgevolgd en daarbij ook Jack Schmidling, door hem 30 RPM te laten draaien. De snelheid is nu variabel door een variabele transformator (zo'n universele met een aantal waarden van 3-12V), en we hebben de snelheid wat opgekrikt door hem een oude handboor aan te laten draaien. Dan hebben we gelijk een mooie haakse hoek de pan in. Het is een redelijk bouwwerk geworden maar het is wel robuust nu.

Ik zal binnenkort wel even foto's posten.

Iedereen bedankt voor het meedenken in elk geval, zo leren we een boel bij!

MO

Ik zou geen gelakt hout gebruiken om mee te roeren tijdens het maischen. Ik zou bang zijn dat de verf langzaam oplost. en bier dat naar vers zou smaken, neuh, dat lijkt me niets. Ik heb zelf een ruwhouten plint. Goed schoonmaken na het brouwen, let daar wel op. RVS is het beste.

Bierke

Hoi medebrouwers

Bij Jack Schmindling lees ik dat de propellor van het roerwerk zodanig moet draaien dat de maisch in de maischkuip door de propellor naar beneden word gezogen en langs de wand terug omhoog gaat. Is dit de ideale stromingszin of maakt dat niet zoveel uit? Of is dit omdat de opgewarmde maisch dan direct langs de thermometer passeert die aan de wand geplaatst zit?
Hoe werk het bij jullie?
Misschien kan je een foto van je roerwerk (propellor) posten? Ik zou er graag ook een maken zie je.

Mvg,
Bierke

sjoerdmulder

Hoi Bierke,
Ik denk dat het belang van zo'n propellor is dat de maisch gelijkmatig verwarmd wordt. Wanneer je normaal zou roeren, beweeg je de maisch wel door elkaar, maar de maisch die onderop ligt blijft toch wel wat onderop. Je krijgt dan een temperatuurverschil.

Wat dan vervolgens de reden is dat je beter van boven naar onder kunt laten stromen dan vice versa, is mij niet duidelijk. Volgens Jack Schmindling heeft hij proefondervindelijk ontdekt dat dat beter werkt. Het moet niet moeilijk zijn om eens uit te testen hoe dat gaat: je moet dan gewoon de polen van je motortje verwisselen.

Ik heb mijn digitale camera al een tijdje uitgeleend, dus ik kan geen foto's maken...

Sjoerd


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.