Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Roerwerk opnieuw  (gelezen 28687 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Roerwerk opnieuw
« Reactie #25 Gepost op: 30-09-2006 11:00 u »
Het lijkt mij een slimme methode om de temperatuur gelijk te krijgen. Je hebt er niks aan als de maisch alleen maar ronddraait in de ketel terwijl de al het graan op z'n eigen plaats blijft zitten. Als ik roer met een roerstok, maak ik een draaiende beweging rond een denkbeeldig diagonaal. Zo wordt de maisch van onder naar boven verplaatst.

:degroeten:

Johannes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #26 Gepost op: 24-07-2007 18:58 u »
Hallo,
Ik wil mijn roerwerk in mijn maischketel (50L bierfust om 30..45 L te maischen) verbeteren.

Heb ook eens gekeken op  http://schmidling.com/mix.htm 

Heeft iemand ervaring welke de beste vorm is voor een 'traagdraaiende' schroef voor de maischhketel? ik heb een ruitenwissermotor die tussen de 25 en 80 RPM draait bij 6 tot 12 Volt (max. 5A).

Momenteel is er onderaan n enkele schuine "opschepper" die quasi de bodem raakt (tegen aanbranden) en 15 cm hoger een tweezijdige, symetrische schroef, blad ongeveer 3cm breed en schuint 45 25 cm diameter.

Deze voldoet niet: er is onvoldoende omroering te zien.

Ronnie.

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #27 Gepost op: 25-07-2007 03:33 u »
Ik heb voorbeelden gezien waarbij de propellers van buitenboord motoren worden gebruikt...

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #28 Gepost op: 25-07-2007 09:13 u »
Ik heb op mijn warmwaterketel (dus niet de maischketel) een boor gezet, die een schoepenrad aandrijft. Met die boor is het aantal omwentelingen goed in te stellen.

De boor is krachtig genoeg om het complete schoepenrad te laten draaien (ik heb me erg verkeken op de kracht die daarvoor nodig is). Op die manier ontstaat een flinke draaiing in de warmwaterketel. 140 liter wordt zonder veel problemen in beweging gezet. Ik ben begonnen met een ruitewisser motor, maar die brandde zo'n beetje compleet door.

Een boor met instelbare snelheid is ideaal.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 25-07-2007 09:20 u »
Zou een motor uit een wasmachine goed werken? Lijkt me krachtig genoeg.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #30 Gepost op: 25-07-2007 09:56 u »
Zou een motor uit een wasmachine goed werken? Lijkt me krachtig genoeg.

Ben daar nog niet zo zeker van, A3. Die zal veelal te snel draaien, tenzij je er ook een wormwielkast vertraging opzet. Bij de WasM/C is dat een riem met groot wiel aan de trommel, niet practisch, hier.
Vergeet niet dat beslag mixen veeeel kracht vraagt, dus boormachines met elektronische reductie zijn ook niet ideaal, die houden dat geen uur lang uit. Is niet als in water of verf. De snelheid tussen 25 en 100 toeren is OK, mag niet te snel zijn (oxydatie!)

Als aandrijving voor een kleine installatie (50L fust) volstaat een 12V ruitewissermotor van een beter type (Bosch, Delco..). Daar heb je een laagspannings voeding voor nodig, ik maak zulks zelf, regelbaar. Je kan ook een acculader gebruiken, zet er dan een Elco van 220 F 40V parallel op de uitgang. (polariteit respecteren!)

Zo een ruitenwissermotor heeft slechts 60 Watt maar werkt met een wormwielreductiekast en wordt hooguit lauw bij vollast, het is gemaakt om uren aan een stuk te werken.
Het voldoet zelfs voor een schrootmolen.

Voor deze laatste heb ik in Rosmalen (NL) een 24V-DC motor met reductiekast gekocht voor 10. Dat was op een beurs voor Radio-amateurs ("Hambeurs"). Die heeft ongev. 30 toeren per minuut en is onuitputtellijk.

Ik heb voorbeelden gezien waarbij de propellers van buitenboord motoren worden gebruikt...

Ja, ik vermoed dat dit nog het best te doen is, ofwel, een n schijfs schoep, ik denk uit een inoxplaat een cirkel uit slijpen, een gat (voor de as) in 't midden, en dan een gebogen lijn van center naar omtrek uitslijpen. De 'gebroken' cirkel zodanig vervormen dat men een stukje schoep (stukje archimedesschroef) heeft.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #31 Gepost op: 25-07-2007 21:51 u »
Ben daar nog niet zo zeker van, A3. Die zal veelal te snel draaien, tenzij je er ook een wormwielkast vertraging opzet.
Helemaal mee eens! Een mechanische vertraging is essentieel. Ik had een 12 V ruitewissermotor die geen vertraging had. Die werd dus bloedheet en kreeg het roermechanisme niet in beweging.

Ik wist niet dat er ruitewissermotors waren die wel een vertragingskast erop hebben zitten. Dat zou nog handiger zijn dan mijn boormachine.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 03-10-2008 15:47 u »
Ik gebruik na die jaren dat ik brouw nog steeds een houten roerspaan.

Ik kreeg een mail van Joh(?) over mijn roerwerk dat (denk ik) op de foto van pagina http://home.orange.nl/jnaikema/brouwdag.html  staat. Kijk bij 9.00 uur.

De RVS maischketel is (te) groot (61,5 liter= 52 cm hoog). Het RVS hekroerwerk draait op een paar cm van de bodem met ca. 1 omwenteling per seconde (iets te snel, maar het wil niet langzamer). I.p.v. de houten roerstok staat er nu een roermotor boven. Merk mij niet bekend, destijds op de Zwarte Markt in Beverwijk gekocht.
Via een kogelkraan laat ik tijdens het roeren de kuip leegdraaien via een slang naar mijn filterkuip. Het water waarmee ik de ketel schoonspoel gebruik ik als eerste spoelwater voor de bostel.

Hopbier

Offline Dieter

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 23-01-2012 21:46 u »
Wel heel erg leuk om iedereen zijn creativiteit zo te zien hier op het forum!
Wat ons roerwerk betreft het is een inox opzuigbuis uit een biervat. Ik heb deze buis gedeeltelijk doorgezaagd in de lengte zodat ik er een inox plaat kan tussen schuiven. In deze inox plaat heb ik onze initialen uit geslepen en heel wat grote gaten in geboord.Er is ook een opscheprand aan deze plaat.

De motor is een motor van een ja je leest het goed! Een grote glitterbal  :rundum: :) Deze motortjes kan je met je handen niet tegenhouden ze blijven maar doordraaien en draaien zeer traag net wat we zochten.De roerspatel wordt door middel van een clips aan de motor bevestigd.Dus makkelijk demonteerbaar en schoon te maken.

Groetjes Dieter

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #34 Gepost op: 23-01-2012 21:49 u »
Mij leek dit een hele fraaie oplossing: de zaak draait niet alleen rond maar wordt ook naar boven geschept.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6990.0.html

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 24-01-2012 18:22 u »
Wel heel erg leuk om iedereen zijn creativiteit zo te zien hier op het forum!
Wat ons roerwerk betreft het is een inox opzuigbuis uit een biervat. Ik heb deze buis gedeeltelijk doorgezaagd in de lengte zodat ik er een inox plaat kan tussen schuiven. In deze inox plaat heb ik onze initialen uit geslepen en heel wat grote gaten in geboord.Er is ook een opscheprand aan deze plaat.

De motor is een motor van een ja je leest het goed! Een grote glitterbal  :rundum: :) Deze motortjes kan je met je handen niet tegenhouden ze blijven maar doordraaien en draaien zeer traag net wat we zochten.De roerspatel wordt door middel van een clips aan de motor bevestigd.Dus makkelijk demonteerbaar en schoon te maken.

Groetjes Dieter

Heb je ook al ergens foto`s geplaatst?

Offline Dieter

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 25-01-2012 18:46 u »
Dit is onze roermotor(tje):)

Dit is de opzuigbuis van een biervat met inox clips erop.

Zo word het bevestigd.(makkelijk te demonteren , pin eruit en afwassen maar)!

En dit is ons roerwerk.(een inox buis uit een biervat een inox plaat bewerkt en gemonteerd met inox vleugelmoeren dus makkelijk uit elkaar te halen om schoon te maken).

Sorry dat ik nu pas reageer maar ben nieuw hier en is nog even uitzoeken hoe alles werkt om foto's te plaatsen maar zo te zien is 't gelukt ;:)

groetjes Dieter

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 25-01-2012 19:08 u »
Ziet er goed uit.
Maar dat is maar een klein motortje of niet? Dacht dat ie zwaarder moest zijn.

Wat een mooi roerwerk :)

De stang waar het hele roerwerk aan vast zit zit vast aan het fornuis? Want dat lijkt me ook een lastige. De overdracht van motor naar stang en dan hoe je hem neer zet. Het mooiste lijkt me als die op de pan kan liggen.

Offline Dieter

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 25-01-2012 19:28 u »
Ziet er goed uit.
Maar dat is maar een klein motortje of niet? Dacht dat ie zwaarder moest zijn.

Wat een mooi roerwerk :)

De stang waar het hele roerwerk aan vast zit zit vast aan het fornuis? Want dat lijkt me ook een lastige. De overdracht van motor naar stang en dan hoe je hem neer zet. Het mooiste lijkt me als die op de pan kan liggen.

Hoe korter je de motor bij het (kookvocht) houd of brengt deste meer kans op vochtaanslag en zo misschien ook wel kortsluiting te voorkomen.
De stang waar de motor op vastzit , zit over een ronde buis heen geschoven zodat de motor zowel naar links rechts of naar achter gedraaid kan worden. De motor op zich LIJKT pietlullig maar tegenhouden met de handen lukt niet draait gestaag langzaam verder door de tandwielopstelling binnenin.
Door dat het roerwerk door de denksel zit blijft ie gecentreerd hangen in de maichketel.

Ik zal eens kijken of het lukt om een filmpje te plaatsen binnenkort

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 25-01-2012 20:50 u »
En 1 omwenteling per minuut is voldoende?

Want zo heel duur zijn ze niet.

http://www.stagetools.name/contents/nl/d145.html

Offline Dieter

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 25-01-2012 21:04 u »
En 1 omwenteling per minuut is voldoende?

Want zo heel duur zijn ze niet.

http://www.stagetools.name/contents/nl/d145.html

Ben ook maar een beginnend brouwer het is wat uitzoeken hoe en wat maar tot nu toe heeft het zijn werk goed gedaan. :biersmile:
Zollang er maar beweging in zit is het aanbrandingsgevaar toch al wat minder. (denk ik?)  Verbeter mij gerust moest ik verkeerd zitten ik ben hier om te leren!

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 25-01-2012 21:10 u »

Ben ook maar een beginnend brouwer het is wat uitzoeken hoe en wat maar tot nu toe heeft het zijn werk goed gedaan. :biersmile:
Zollang er maar beweging in zit is het aanbrandingsgevaar toch al wat minder. (denk ik?)  Verbeter mij gerust moest ik verkeerd zitten ik ben hier om te leren .!

Dat wel maar het moet wel goed circuleren want je wilt niet dat het onder in de pan 10 graden warmer is als boven in.

Offline Dieter

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 25-01-2012 21:20 u »
Dat wel maar het moet wel goed circuleren want je wilt niet dat het onder in de pan 10 graden warmer is als boven in.

Daar heb je een punt  die roerder met propeller vond ik wel een goed idee die brengt beter beweging in het most. Wat de snelheid aangaat is inderdaad uitzoeken en ondervinden. Moest het de mist in gaan hebben we nog altijd een inox roerschep om handmatig bij te roeren.
En ik heb evenzeer plezier in het bouwen van de instalatie dan het bierbrouwen zelf, alles is een leerschool ook dit :)  ;)

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 25-01-2012 21:27 u »
Daar heb je een punt  die roerder met propeller vond ik wel een goed idee die brengt beter beweging in het most. Wat de snelheid aangaat is inderdaad uitzoeken en ondervinden. Moest het de mist in gaan hebben we nog altijd een inox roerschep om handmatig bij te roeren.
En ik heb evenzeer plezier in het bouwen van de instalatie dan het bier brouwen zelf, alles is een leerschool ook dit :)  ;)

Als ik zoek op omwentelingen dan lees ik overal 1 a 2 perseconde.
Langzaam moet ook kunnen denk ik zolang het maar naar boven komt. Komt het ook naar boven?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 25-01-2012 21:30 u »

Is de norm niet eerder 1 omwenteling per 1 2 seconden?

Offline Dieter

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 25-01-2012 21:38 u »
Langzaam moet ook kunnen denk ik zolang het maar naar boven komt. Komt het ook naar boven?

Ik heb er nog nooit met mijn stopwatch naast gestaan maar ik ga het eens testen.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 25-01-2012 21:41 u »

Dat wat jij zegt bedoel ik ook? Staat het er anders?

Edit:

Ik zie het al klein nuance verschil  :)

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 25-01-2012 21:42 u »
Ik heb er nog nooit met mijn stopwatch naast gestaan maar ik ga het eens testen.

Die van jou doet 1 a 2 omwentelingen per minuut.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #48 Gepost op: 25-01-2012 23:15 u »

Inderdaad, dat is wat ik een paar jaar geleden gevonden heb toen ik mijn roerwerk gemaakt heb. Die van mij is de snelheid instelbaar maar tijdens verwarmen moet je denken aan zo'n 1 omwenteling per twee seconden. Ondanks mijn roerwerk heb ik 2 maal een aangebrand beslag gehad. 1 maal zelfs het beslag weggegooid. Dit kwam omdat het roerwerk te hoog boven de bodem was geplaatst. Je moet denken aan een paar cm boven de bodem, meer niet.

Dit roerwerk gebruik ik nog steeds. Inmiddels wel op een gamel.

Offline Dieter

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 25-01-2012 23:29 u »
Die van jou doet 1 a 2 omwentelingen per minuut.

Dan drink ik een paar pintjes meer dan draait ie wel sneller :);D