BrouwHulp

Gestart door Adrie, 13-09-2006 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gebruik je de BrouwHulp?

Ja, uitsluitend
Ja, naast ProMash
Ja, naast een ander brouwpakket
Nee, ik gebruik een eigen spreadsheet
Nee, ik gebruik uitsluitend ProMash
Nee, ik gebruik een ander pakket
Nee, ik reken alles uit op papier
Nee, ik reken niets uit

Adrie

Op mijn websites kan ik niet zien hoeveel mensen de BrouwHulp hebben gedownload, dus ik heb geen idee hoeveel gebruik ervan wordt gemaakt. Daarom wil ik middels deze peiling eens bekijken hoeveel aftrek de BrouwHulp nou eigenlijk vindt.

Oscar

Zo maar even mijn stem uitgebracht...Ik heb het wel eens gebruikt maar moet er nog aan wennen..er zit een hoop in qua berekeningen..Ik ben er nog niet uit wat nu de "ideale" manier is om in een stukje software een recept te ontwikkelen...

Wellicht dat 2 methode's bijna alle wensen vervullen :

1. Vanuit een gewenst resutaat je (Hoeveelheid) ingredienten berekening
2. Vanuit de geselecteerde ingredienten het resultaat berekenen.

 :denken:  :denken:

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Ik mis een vinkje.

Ik gebruik uitsluitend BrouwHulp naast een kladblokje voor de bitterheid.
Als er in BrouwHulp een veldje zou komen voor het invullen van het hoprendement,
dan zou ik BrouwHulp volledig gebruiken.
Voor de rest vaar ik blind met BrouwHulp.
De moutstort en kleur kloppen als een bus.

Ik zit er zelfs aan te denken om niet meer het SG te meten na het koken.
Het klopt toch altijd met de waarden die BrouwHulp heeft berekend.

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Hoppie op 14-09-2006  07:09 uAls er in BrouwHulp een veldje zou komen voor het invullen van het hoprendement,
dan zou ik BrouwHulp volledig gebruiken.

Het hoprendement wordt berekend aan de hand van de dichtheid van het wort, de kookduur, het alfazuurpercentage en de vorm van de hop (pellets of bloemen). Wil je dit liever met de hand berekenen dan?

rodeloper

net gestemd, terwijl voor de 24e keer mijn brouwketeltje op het vuur staat. Weer alles in een oud schriftje met mooie gemarmerde kaft genoteerd. Daarbij sabbelend op een potloodje en pijnzend of ik straks er nou zeven of vijf gram zelf verbouwde koriander aan toe zal voegen. Nog nooit behoefte gehad aan een computerprograma dat me help sabbelen en pijnzen.
Rodeloper

Edgar

Citaat van: rodeloper op 15-09-2006  09:19 uNog nooit behoefte gehad aan een computerprograma dat me helpt sabbelen en pijeinzen.

Maar voor spellen zijn ze toch soms wel handig  ::)  ;)

fouras

Ik heb op het einde van vorig brouwseizoen BrouwHulp 2 maal gebruikt en die berekeningen die erachter zitten kloppen als een bus. Ik zou het zelf niet beter kunnen berekenen!

bazje

Ik heb gestemd op "het papier", simpelweg omdat ik nog geen graanbrouwsel heb gebrouwen.
Ben echter wel voornemens dit programma te gaan gebruiken.
Download is al gebeurd.
Ik neem aan dat ik voor tips (voor beginners) elders in dit forum terecht kan, of in het programma zelf.

Bazje.....

Oscar

Citaat van: Edgar op 15-09-2006  10:25 uMaar voor voorspellen zijn ze toch soms wel handig  ::)  ;)

 :D :D ;D ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citeervoor voorspellen zijn ze toch soms wel handig

Da's valsheid in quotering!

In ieder geval:Voor voorspel heb ik geen computer nodig. :P

Adrie

Zeg jongens, zit dit onderwerp niet zo te vervuilen!  :echtboos:  :police:  :neenee:

Arjan

Ik vind het heel handig om met BrouwHulp in de trein, op mijn laptopje een recept in elkaar te zetten (als je niet alle ingredienten hebt die in mijn voorbeeldrecept staan).

Uiteraard gebruik ik enkel de OpenOffice.org variant :)

Emile

Ik zou ook nog de optie "Ja, naast een eigen spreadsheet" verwacht hebben. Ik wacht er wel even op alvorens te stemmen :-)

Emile

Stijn

Citaat van: Hoppie op 14-09-2006  07:09 uIk mis een vinkje.

Ik gebruik uitsluitend BrouwHulp naast een kladblokje voor de bitterheid.
Als er in BrouwHulp een veldje zou komen voor het invullen van het hoprendement,
dan zou ik BrouwHulp volledig gebruiken.
Voor de rest vaar ik blind met BrouwHulp.
De moutstort en kleur kloppen als een bus.

Ik zit er zelfs aan te denken om niet meer het SG te meten na het koken.
Het klopt toch altijd met de waarden die BrouwHulp heeft berekend.

 :degroeten:


IK dacht net hetzelfde Hoppie...

Bij mijn laatste brouwsels heb ik dit zelfs niet meer gedaan! In de veronderstelling van...

 samenvol


Stijn

MO

Niet meer meten, jullie zijn gek. Zo lang mijn rendementen varieren tussen de 75 en 92% moet ik blijven rekenen om de bitterheid zo exact mogelijk te benaderen. Leve de BrouwHulp. Ik kan niet meer zonder!

Hopmans

Mijn brouwzaalrendement is altijd 80%, omdat ik een vast brouwscenario heb.
Met het brouwproces experimenteer ik nooit, alleen met de recepten.
Daarbij zijn mijn bieren meestal tussen de 5 en de 7%.
Geen gekke stortingen dus.

Dit is trouwens het formuletje wat ik gebruik:

3,3 x ( EBU x liters x 100 ) / ( az% x 1000 ) = gr hop

Het formuletje gaat uit van 60 minuten hopkoken.
Dat is het nadeel.

De originele Jan van Schaikformule is:

4,0 x ( EBU x liters x 100 ) / ( az% x 1000 ) = gr hop

Maar hiermee waren mijn bieren te bitter.
Dus ipv 25% ga ik van 30% uit.

Ik weet niet hoe de brouwhulpformule eruit ziet, maar als er een soort "potmeterfunctie"
op zou zitten, en ik daardoor op dezelfde waarden uitkom als het bovenste formuletje die naar
mijn smaak exact klopt, dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn.
Dit gezien het feit dat het hoprendement misschien toch bij ieder individu net even anders is.
misschien door het water, tannines, brouwmethodes enz.

Is zoiets er in te bakken Adrie (ik ben niet zo'n excel kenner)?

 :degroeten:

MO

Oh dat is het Hop, jij bent een saaie brouwer. Ik bedoel: voorwaarde is (als je zonodig niet meer wilt meten) dat je min of meer telkens een vergelijkbaar bier brouwt. De ene keer brouw ik iets van 4%, de volgende batch kan zomaar 12% moeten worden. Dus: ik blijf rekenen.

Hopmans


Tja, niet iedereen is zo'n dynamische flitsende boy als jij Mo.  ;)  (vriend  :proost2: )

 :degroeten:



Henielma

Ik gebruik BrouwHulp als ik een recept nabrouw zodat ik het recept wat kan aanpassen. Het werkt goed al is het vaak wel weer even zoeken hoe het ook al weer werkt. Ik moet het gewoon vaker gebruiken.

Ik heb een tijd geleden even naar promash gekeken maar ik vond het veel te ingewikkeld. En Brewsta ook eens bekeken maar maar weer snel BrouwHulp gebruikt.

Ik gebruik dus alleen BrouwHulp (Excel versie) en ben er blij mee. :hoera:

Tsjerk

Geweldig programma. Een echte aanrader!

Ooit Promash geinstalleerd maar is mij te complex.

 :degroeten: Tsjerk

Caspar

Hey Adrie,

Ik vind BrouwHulp een een mooie rekensheet, alle lof vanuit mijn kant!

Persoonlijk gebruik ik echter uitsluitend Promash, wat een geweldig programma... ik kan het niet vaak genoeg zeggen!

prisong

Het is zoooo jammer dat dit prachtige staaltje programmeerkunst niet ten volle wil werken met excel voor apple. Heb het ten zeerste weten appreciƫren op een andere computer, maar nu kan ik het tot mijn grote spijt dus niet meer gebruiken.
Zou hier misschien iets aan te verhelpen zijn?

Ronald_

Ook niet de open office versie?

Ko

Citaat van: prisong op 25-09-2011  17:22 uHet is zoooo jammer dat dit prachtige staaltje programmeerkunst niet ten volle wil werken met excel voor apple. Heb het ten zeerste weten appreciĆ«ren op een andere computer, maar nu kan ik het tot mijn grote spijt dus niet meer gebruiken.
Zou hier misschien iets aan te verhelpen zijn?

Ik had hetzelfde. Om die reden heb ik Libre office geinstalleerd. Dit is een gratis office pakket en nu werkt het perfect! Op de website van BrouwHulp kun je het linke vinden.

Groet,

Ko

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.