Hobbybrouwen > Grondstoffen

Hopbloemen versus hopkorrels

<< < (2/3) > >>

fritz:
Ik doe het op krak dezelfde wijze als JW (gebruik ook de sifon), behalve dat ook ik voorkeur geef aan bloemen.  Er blijft een heleboel trub achterplakken.

Groetjes,

Fritz

Adrie:
Ook ik werk op dezelfde manier als Jan Willem. Ik gebruik ook hopkorrels, voornamelijk omdat deze langer houdbaar en compacter zijn dan hopbloemen en omdat mijn leverancier geen hopbloemen heeft. In het verleden heb ik wel hopbloemen gebruikt. Over het verloren gaan van fijne hoparoma's heb ik nooit iets gemerkt. Naar mijn idee gaan fijne hoparoma's sneller verloren in bloemen die je wat langer bewaart dan in hoppellets.

Groeten,

A3

Herman:

--- Citaat ---
Naar mijn idee gaan fijne hoparoma's sneller verloren in bloemen die je wat langer bewaart dan in hoppellets.

--- Einde van citaat ---

Hoi A3,
Denk ik ook. Verder weet ik niet of bloemen een fijner aroma hebben dan pellets. Het argument dat Jacques aangaf vind ik wel zinnig klinken.

Eenvoudige filtratie is voor mij wel het argument voor hopbloemen. Hoe doen jullie het met dry-hoppen, korrels of bloemen? In een zakje of los, verzwaard of niet? (wil ik binnenkort weer eens doen, in experimentvorm)

Herman

JWVG:
H Herman,

ik weet ook niet precies wat het fijnste aroma zou hebben, ik weet echter wel dat de meningen over dit onderwerp heel erg verschillen. De brouwer van La Chouffe zweert b.v. weer bij pellets vanwege aroma-overwegingen (maar ja, volgens A3 kan die niet brouwen  ;) ). Misschien moet ik er ooit nog eens mee gaan experimenteren.