Hobbybrouwen > Grondstoffen

Hopbloemen versus hopkorrels

(1/3) > >>

dave:
Ik heb per ongeluk hopbloemen  :-[  besteld in plaats van hopkorrels. Ik heb echter altijd met korrels gebrouwen. Is er een wezenlijk verschil bij het gebruik van bloemen?  :shelp:

BrewBiker:
Hoi Dave,

voor zover ik weet is het enige verschil tussen het gebruik van hopbloemen en pellets, dat je bij gebruik van pellets 90 % nodig hebt van de hoeveelheid die je bij hopbloemen gebruikt.
Je moet dus de hoeveelheid pellets vermenigvuldigen met 1.11 om de juiste hoeveelheid hopbloemen te krijgen.

Overigens zijn normaliter de hoeveelheden die in recepten worden genoemd altijd in hopbloemen, tenzij anders vermeld is natuurlijk !

Groetjes,

Peter  :degroeten:

Jacques:
Hoi Dave,

Het is misschien wel aardig om te weten dat ze bij Westmalle uitsluitend hopbloemen gebruiken. Toen ik een paar jaar geleden op bezoek was vroeg ik de brouwmeester waarom dat zo was, omdat bijna elke brouwerij met hoppellets of andere hoppreparaten werkt. Hij antwoordde me dat hij de indruk had dat het aroma van hopbloemen het beste was en dat naar zijn idee door het bewerken van de hop fijne aromastoffen verloren gaan.

Voor de keuze hopbloemen of hoppellets is ook het filtermateriaal dat je gebruikt voor het verwijderen van de hete trub van belang. Bij hopbloemen kun je een grover filter gebruiken dan bij de pellets (= fijngemalen hop).

:degroeten: Jacques

Herman:

--- Citaat ---
Voor de keuze hopbloemen of hoppellets is ook het filtermateriaal dat je gebruikt voor het verwijderen van de hete trub van belang. Bij hopbloemen kun je een grover filter gebruiken dan bij de pellets (= fijngemalen hop).

--- Einde van citaat ---

Precies de reden waarom ik hopbloemen gebruik, wat is nu mooier dan hopbloemen die de eiwitten en zo tegenhouden?

Herman

JWVG:
Ik gebruik eigenlijk helemaal geen filter. Ik koel het wort in de ketel (dat doen geloof ik ook niet veel mensen hier) in een minuut of 15, doe dan een whirlpool (draaikolk?), laat het zaakje dan bezinken, en hevel vanaf de rand. Ik gebruik overigens wel zo'n syphon starter die ze bij Brouwland gebruiken, wat er op neer komt dat ik hevel vanaf zo'n cm boven de bodem, en dat de vloeistof van boven wordt aangetrokken. Aan het einde kantel ik de ketel nog een beetje, en ik kan perfect stoppen wanneer er troep dreigt te worden opgezogen. Ik vermoed dat ik zodoende iets meer wort verspil dan op jullie manier (zo'n 2.5 liter op 22 liter), maar ik vind het prettig werken en ik hoef dan geen hete wort te hevelen.

Ik gebruik bijna altijd hopkorrels - bij mijn manier verspil ik sneller meer wort met bloemen dan met korrels vanwege de hoeveelheid vocht die in de bloemen wordt geabsorbeerd.

:degroeten: Jan Willem.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie