Vanuit
deze topic is het idee geopperd waarom wij hobbybrouwers
niet een nieuw biertype zouden kunnen "ontwikkelen".
Natuurlijk kan dit !! Dus wil ik de discussie openen en kijken of er tussen de huidige bestaande biertypen ruimte is voor een nieuw, nog te ontwikkelen biertype.
Het leuke is dat we dan dus de andere kant op werken.....vanuit het verleden zijn er allerlij bieren ontstaan...die later gedefinieerd zijn als zijnde een biertype. Nu redeneren we dus andersom. Welke ruimte hebben we..? en waar moet zo'n biertype aan voldoen? We moeten dus de volgende "kaders" bepalen/bedenken :
* Gisting : laag of hoog
* schijnbare vergistingsgraad
* Alcohol percentage
* Begin SG
* Kleur (EBC-waarde)
* Bitterheid (EBU-waarde)
* Koolzuur gehalte
* pH (Zuurgraad)
-------
* Kleur (Visuele omschrijving)
* Helderheid
* Schuim
* Schuimstabiliteit
* Geur
* smaak
* Basismaak
* Body
* Mondgevoel
* Nasmaak
Dit zijn de te bepalen variabelen..daarna moet er een basis recept van het biertype komen die ongeveer in het midden van alle variabelen zit. Geen gemakkelijke opgave...maar wel een leuke uitdaging om daar serieus mee aan de slag te gaan.

Indien we daadwerkelijk tot een dergelijke definitie (en een benaming ervan) komen stel ik voor dat we collectief dit biertype gaan brouwen en onder de door ons bepaalde naam gaan indienen in de vrije klasse op het ONK, zo kan het BKG alvast aan het nieuwe bietype wennen...

Toekomst muziek...? Het is zeker toekomst...en klinkt mij als muziek in de oren.

Groeten en gezondheid

Oscar