Dag Jacques !
Eerst nog bedankt voor je beoordeling van mijn bock met ahornsiroop vorige week in Bergen op Zoom.
(2e prijs !)
Nu de rest van mijn recept. (Kan ik ook een Excel-sheet posten ?? Zo ja : hoe ?)
maischschema (met 22 liter water) : 45 min. op 53°, 45 min. op 63°, 60 min. op 73°. Het water was voorgekookt en met 3 cc melkzuur aangezuurd tot pH 5.9.
Filteren : een koperen ring met aan de onderzijde zaagsneden. Uitloopsnelheid wordt geregeld met een kraantje bovenaan de stijgpijp. (uitloop bovenaan het kookvat)
Maisch/kookvat : een opengewerkt 50 liter bierfust.
Spoelwater : 18 liter á 78°. Met een dun hevelslangetje gelijkmatig over het oppervlak gesproeid zodra de maisch droogviel.
Kooktijd : 1 uur en 40 minuten. (na 10 min. de Halletau, Saaz en kandij erbij ; 10 min. voor einde de Tettnanger en het Iers mos erbij)
Gist : giststarter 3 dagen te voren gemaakt van depot uit een flesje Westmalle Dubbel met mout-extract, Nutrivit en suiker.
1e vergisting : 3 dagen. Direct aan het begin heb ik belucht met een bruisstteentje. Direct na het koelen om 20:00 uur een keer of 3 á 2-3 minuten, en de volgende ochtend rond 10:00 weer hetzelfde.
Wat me wel opviel is dat het erórm schuimde na de beluchting ; had ik nog nooit eerder zo erg gehad. Kan dat er iets wellicht mee te maken hebben ?
(Ik had ook nog nooit eerder belucht)
Ik heb zelfs de helft moeten overhevelen in een 2e vergistings-emmer !
Ook de laastse keer overhevelen voor het bottelen ging niet lekker : telkens heel veel koolzuur in de slang, waardoor zelfs het overhevelen telkens stopte !
2e vergisting : 30 dagen.
Begin-SG : 1068 ; eind-SG : 1012.
Vergisting : op kamertemp. (zomer, dus rond de 20-22 ° denk ik)
De 2e vergisting ging heel langzaam, maar wel gestaag.
Zo 2 x per minuut kwam er een blupje uit het waterslot.
Overigens was er ongeveer 3 weken na het bottelen bij het eerste proeven nog geen vlokje te bekennen !

Hopelijk heb je genoeg gegevens nu ?

groetjes,
Peter