Gistsmaak?

Gestart door Arny, 24-10-2002 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arny

Hallo brouwvrienden!

1- Een zelfbrouwforum, geweldig! Ik ben geen lid van clubjes e.d. dus dit is een mooie plaats om brouwervaringen uit te wisselen. Om maar gelijk te beginnen met een vraag:

2- Ik brouw al een aantal jaren verschillende soorten bieren. Ze smaken allemaal anders uiteraard maar ze hebben toch altijd een ding gemeen: een soort zelfbrouwsmaak. Ik kan altijd goed proeven dat ik hem zelf heb gebrouwen omdat er een gistsmaak aanzit die bij elk biertje aanwezig is. Ik heb verschillende soorten gist gebruikt maar die achtergrondsmaak blijft.
Weet iemand hoe dat komt?

JWVG

Ha die Arny,

Welkom op het forum! Ik zelf heb ook lange tijd bijna al mijn sociale brouwverkeer via forums gevoerd, en dat beviel eigenlijk best goed. Het is natuurlijk jammer dat je elkaars bier niet meteen kunt proeven, maar er is wel enorm veel kennis aanwezig. Ik denk dat dat heel wat moeilijker bij 1 club te vinden is, al heeft dat natuurlijk weer andere voordelen. Pas echter op voor Herman, volgens mij kletst die meestal maar wat raak  ;D .

Wat je vraag betreft: je zult toch wat meer informatie moeten geven. Wat voor soort gisten gebruik je - vooral gedroogde of ook vloeibare? Doe je een nagisting waarbij de gist nog mooi kan uitzakken? Voeg je bij het bottelen weer extra gist toe, en zo ja - welke en hoeveel? Dat soort vragen komen er in ieder geval bij mij op.

Op zich is het natuurlijk niet gek dat al jouw brouwsels een bepaalde smaak hebben - dat kan komen door jouw brouwproces, water, basismouten, voorkeurshop, lagertemps, etc. Bij commerciƫle brouwerijen is dat ook zo. Ik kan elk brouwsel van de Texelse bierbrouwerij feilloos herkennen, of het nu een witbier is of een bock (niet meer sinds ze een nieuwe brouwmeester hebben, trouwens). Maar als zo'n smaakje als negatief wordt ervaren, zoals in jouw geval, moet je natuurlijk proberen om het probleem te vinden.

Dus: hoe (lang) vergist je, bottel je en conditioneer je?

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Hoi Arny,

Nou dank je wel JW, ik zeg al niets meer  :'(

Nah, kan het toch niet laten. Helaas kan proeven niet on-line  :) Het beste advies dat ik je dan ook kan geven is het bier te laten proeven door een andere brouwer (altijd wel een in de buurt, ook op dit forum) of bierkeurmeester. Als je dat laatste wilt, stuur het dan in voor een wedstrijd, dan krijg je een keuringsformulier terug met op- en aanmerkingen.

Wat jij gistsmaak noemt kan namelijk ook heel goed wat anders zijn.

Herman

Arny

Bedankt voor de reakties!

Ik heb veel verchillende soorten gist gebruikt. Vaak Wyeast vloeibare gist maar ook vaak hele simpele gedroogde gist. Hetzelfde geldt voor de brouwmethode.
We hebben steeds verbeteringen doorgevoerd, zoals een hooikist om de temperatuur te regelen, andere filtratie, noem maar op. Dat was overigens niet om die smaak weg te krijgen maar goed. In ieder geval is die smaak steeds gebleven.

Na het brouwen komt de gisting vrijwel altijd uitstekend op gang en duurt vrijwel altijd minder dan 5 dagen. Na een week hevelen we voor de lagering. Die duurt minimaal twee maanden maar vaker langer. Dan hevelen we weer en schudden het bier met een beetje suiker. Wat dat betreft is er ook geen probleem: de druk is altijd goed. We voegen geen extra gist toe. De hergisting op fles gaat ook vrijwel altijd goed.

Zal er teveel gist in het bier blijven zitten?

Het is overigens geen mooie 'bouwerijsmaak'. Ik kan Brouwsels van het IJ ook altijd herkennen maar dat is gewoon hun giststam neem ik aan. Bij ons is het echt een beetje een zelfbrouwsmaak.

Herman

Arny,

Je zou in elk geval korter kunnen lageren. Al te lang contact met dode gistcellen is niet goed, maar of dat tot de door jou genoemde smaak leidt? Zou overigens best kunnen. Zit de lagerfles wel voldoende vol?

Herman

Peter_van_den_Hurk

Heer Arny,

Ik kan niet weten wat JIJ bedoeld met "gistachtig", hebben we wel over dezelfde waarneming?
Mijn advies bij kan kort zijn: Niet te lang wachten met het overhevelen en gebruik een goede/verse/actieve gist.

Groet Peter

fritz

Ik zou ook niet zo lang laten lageren.  Ik verkies voor een korte lageringsperiode van twee weken.  Dat heeft me nog nooit problemen met smaakafwijkingen opgeleverd (autolyse van de cellen) en er is nog genoeg vitale gist aanwezig om de carbonatie op fles te verzekeren.

 :degroeten:
Succes,

Fritz

JWVG

Zouden jullie ook korter lageren met laaggistende bieren? Daarvoor wordt in de meeste boeken toch meestal een vrij lange lagering aangeraden.

 :degroeten: Jan Willem.

Arny

Ik dacht dat er gewoon teveel gist achterbleef omdat we de mandfles altijd uit de kelder halen. Daardoor gaat het bezinksel natuurlijk zweven en wordt meegeheveld. Veel gist=gistsmaak (logisch denken is toch een sterk punt van de thuisbrouwer  ;) ) leek mij.
Maar de lagering lijkt me een betere verklaring. Bij de volgende brouw ga ik dat proberen. Kan je nog sneller bier drinken ook!

fritz


CiteerZouden jullie ook korter lageren met laaggistende bieren? Daarvoor wordt in de meeste boeken toch meestal een vrij lange lagering aangeraden.

 :degroeten: Jan Willem.

Ik heb me nog niet gewaagd, en bijgevolg ook nog niet verdiept in, het brouwen van laaggistende bieren.  Ik kan me wel inbeelden dat daar het belangrijk is om diacetyl weg te krijgen door langere lagering.

 :degroeten:

fritz

Adrie

En doordat de lagering van laaggistende bieren bij zeer lage temperaturen gebeurt, zal het met de autolyse wel meevallen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.