Bottelen van een zwaar quadrupel/donker bier

Gestart door Kayp, 05-07-2025 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Kayp

Hallo allemaal,

Sinds kort aangemeld op het forum, aangezien ik hier al jaren stiekem rondsnuffel. Normaliter brouw ik samen met mijn vader voornamelijk lichter gekleurde bieren zoals blond, tripel en witbier. Ook wel eens een lichtere quadrupel variant gebrouwen, maar daar bleef het bij.

Nu ben ik zelf wel een fervent zwaar donker drinker en heb ik iets gebrouwen door middel van een dubbel maischproces. Nu loop ik tegen een "probleem" aan wat ik normaal niet heb...

Mijn OG was 1,102 en volgens BrouwHulp zou het voorspelde SG 1,024 zijn na lagering. Hij is bij de zware vergisting echter al gezakt tot 1,018, en heeft nu dus nog 2 weken op een lageringsvat gelegen. Ik ben van plan om dinsdag te bottelen en zal dan nog eens meten, maar ben benieuwd hoeveel suiker ik zal moeten toevoegen bij het bottelen. Standaard houden wij zo'n 6 á 7 gram per liter aan voor onze tripels en blond bieren, maar nu ligt de SG wel een stuk hoger dan ik gewend ben.

Ik vraag me dus vooral af: hoeveel correctie moet ik doen indien de SG nog steeds vrij hoog is. Of zal ik gewoon die 6 gram suiker aanhouden?

Bij voorbaat dank.

Wilmer

Gewoon zelfde hoeveelheid suiker gebruiken. Als de complexe suikers die na het lageren nog niet vergist zijn zullen ze tijdens de hergisting op fles ook niet vergisten, en dus ook niet extra koolzuur toevoegen.

Broewerke

Citaat van: Wilmer op 05-07-2025  23:16 uGewoon zelfde hoeveelheid suiker gebruiken. Als de complexe suikers die na het lageren nog niet vergist zijn zullen ze tijdens de hergisting op fles ook niet vergisten, en dus ook niet extra koolzuur toevoegen.
Dat zou kunnen doch bieren met hoger eind SG dan verwacht bottel ik met 5 gr per liter. Mocht ie nog wat verder snoepen dan mag dat gerust. Sinds ik met 5 gr bottel ipv 7 gr heb ik voldoende koolzuur en schuim zonder dat het bier erg enthousiast uit de fles wil. Vooralsnog doe ik niet anders meer.
Tip, bottel gedeelte met 7 gr en gedeelte met 5 gr. Kijk op termijn of je verschil waarneemt.
Door de jaren heen heb ik geleerd dat het zelf uitproberen meer resultaat geeft dan alle goedbedoelde adviezen en uiteraard ook dat van mij😉

JacoH

Persoonlijk houd ik altijd deze lijst aan qua bottelsuiker per liter: https://stchiellus.mbse.eu/calc/bottelsuiker/

Chris71

Als je voldoende vitale gist hebt gebruikt, is je bier echt wel uit vergist. Voor een Quadrupel kun je rustig 8-10 gram/ltr bottelsuiker gebruiken. De bekende Belgische zoals Westmalle/Westvleteren gebruiken ongeveer 10 gram. Vind je dat teveel, neem dan 8 gram/ltr.

Nerro

Ik verbaas me altijd zeer over de lage hoeveelheden bottelsuiker die hier op het forum worden genoemd. Het doet vermoeden dat veel thuisbrouwers eigenlijk iets te vroeg bottelen wanneer de vergisting nog niet echt klaar is, of dat veel van ons eigenlijk niet zo van prik houden  :weetniet:

Ik bottel zelden met minder dan 7,5 g/L, en toen ik een Quadrupel met 7,5 g/L instuurde naar het ONK kreeg ik als terugkoppeling dat het bier met meer prik beter uit de verf zou zijn gekomen.

Mijn meest recente tripel heb ik gebotteld met 10 g/L, en die is lekker op druk met lekker veel fijne prik. En zelfs dan vind ik het verre van overdreven gecarboneerd.

Snelbier

Citaat van: Kayp op 05-07-2025  21:12 u...
Mijn OG was 1,102 en volgens BrouwHulp zou het voorspelde SG 1,024 zijn na lagering. Hij is bij de zware vergisting echter al gezakt tot 1,018, en heeft nu dus nog 2 weken op een lageringsvat gelegen. Ik ben van plan om dinsdag te bottelen en zal dan nog eens meten, maar ben benieuwd hoeveel suiker ik zal moeten toevoegen bij het bottelen. Standaard houden wij zo'n 6 á 7 gram per liter aan voor onze tripels en blond bieren, maar nu ligt de SG wel een stuk hoger dan ik gewend ben.

Ik vraag me dus vooral af: hoeveel correctie moet ik doen indien de SG nog steeds vrij hoog is. Of zal ik gewoon die 6 gram suiker aanhouden?
Zie ook eerdere antwoorden.
Bottelsuiker toevoegen op 'uitvergist' bier, naar smaak of inzicht.

Bottelsuiker corrigeren voor onvoldoende vergisting?  :weetniet:  Linke soep.
Als een gebotteld bier nog 2 puntjes doorgist staat dat voor 5g suiker.
Je weet helaas niét of en hoe ver het nog doorgist, dus is lastig te corrigeren.  Net als bij hop-creep.

Je bier lijkt uitvergist, en zelfs dieper dan berekend.. En ook nog donker bier..  Met donkere mouten vergisten veel recepten minder diep dan BrouwHulp voorspelt.
Bottelen, met gewone hoeveelheid suiker.
Succes, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 06-07-2025  11:24 uBottelsuiker corrigeren voor onvoldoende vergisting?  :weetniet:  Linke soep.
Als een gebotteld bier nog 2 puntjes doorgist staat dat voor 5g suiker.
Je weet helaas niét of en hoe ver het nog doorgist, dus is lastig te corrigeren.  Net als bij hop-creep.

Je bier lijkt uitvergist, en zelfs dieper dan berekend.. En ook nog donker bier..  Met donkere mouten vergisten veel recepten minder diep dan BrouwHulp voorspelt.

Helemaal mee eens. Zorg bij zware bieren voor voldoende actieve gist zodat de gist niet uitgeput raakt. Bottelsuiker hoort compleet los te staan van wat er bij de hoofdgisting gebeurd is. Zelf bottel ik bij zware bieren wel altijd met wat verse gist zodat ik het bier ietsje meer tijd kan geven om zeker te weten dat het is uitgegist waarbij de hoofdgist dan meer is neergeslagen.

Kayp

Bedankt voor alle reacties! Wij houden de 6/7 gram meestal aan omdat wij vroeger nog wel regelmatig problemen hadden met spuitende flesjes indien we meer suiker gebruikten. Persoonlijk vind ik zelf ook lekker als het wat meer bruist, maar dat moet niet tenkosten gaan van het openen van de flesjes. Ik zal denk ik overwegen om in dit geval dan 8 gram te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Kayp op 06-07-2025  12:54 uBedankt voor alle reacties! Wij houden de 6/7 gram meestal aan omdat wij vroeger nog wel regelmatig problemen hadden met spuitende flesjes indien we meer suiker gebruikten. Persoonlijk vind ik zelf ook lekker als het wat meer bruist, maar dat moet niet tenkosten gaan van het openen van de flesjes.
Dan had je dus een probleem met niet goed uitgegist brouwsel of een besmetting. Dan is het zaak om dat eerst onder controle te krijgen.

Nerro

Of misschien een overschot aan deeltjes (gist/hop/eiwit enz.) op de bodem van de fles waaraan de belletjes zich kunnen vormen.

hansHalberstadt

Citaat van: Nerro op 06-07-2025  13:37 uOf misschien een overschot aan deeltjes (gist/hop/eiwit enz.) op de bodem van de fles waaraan de belletjes zich kunnen vormen.
Dan denk ik eerder aan biersteen, maar dat kun je alleen weten als je in staat bent de druk in je flesjes te meten. Maar meest voor de hand liggend is toch te veel koolzuur. Biersteen kan het effect daarvan wel versterken, maar alleen biersteen met normale hoeveelheid koolzuur zal nog geen spuitende flesjes geven.

Snelbier

Citaat van: Kayp op 06-07-2025  12:54 uBedankt voor alle reacties! Wij houden de 6/7 gram meestal aan omdat wij vroeger nog wel regelmatig problemen hadden met spuitende flesjes indien we meer suiker gebruikten. Persoonlijk vind ik zelf ook lekker als het wat meer bruist, maar dat moet niet tenkosten gaan van het openen van de flesjes. Ik zal denk ik overwegen om in dit geval dan 8 gram te gebruiken.
Ik denk misschien teveel, maar denk dat 8g best goed is. Met 1-2g minder moet het ook lekker worden, maar het is JOUW bier.
Suggesties als eerder genoemd:
- Bottel een paar flessen met meer of minder suiker. Heel leerzaam.
GROF doen, geen halve procentjes. :police: .  Als je 'standaard' 8 is, dan paar flessen 4 en paar 12..
Geeft dan een idee van absulute min/max,  fine-tunen kan evt bij volgende brouwsels.

- Bottelgist overwogen? Zoals ook eerder gesteld kan dat nodig zijn aangezien de gist in je jongbier bijna dood zal zijn.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Chris71 op 06-07-2025  07:33 uAls je voldoende vitale gist hebt gebruikt, is je bier echt wel uit vergist. Voor een Quadrupel kun je rustig 8-10 gram/ltr bottelsuiker gebruiken. De bekende Belgische zoals Westmalle/Westvleteren gebruiken ongeveer 10 gram. Vind je dat teveel, neem dan 8 gram/ltr.

Ik denk dat Westmalle zelfs 12 g bottelsuiker heeft en Duvel misschien wel 14 g per liter.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 06-07-2025  11:24 uJe weet helaas niét of en hoe ver het nog doorgist, dus is lastig te corrigeren.

Leve de digitale hydrometers die in je bier drijft! je kunt hiermee heel precies de vergisting volgen en goed beoordelen of je bier is uitgegist is of niet. Ook hopcreep is waarneembaar (eerst een toename door gevormde suikers en daarna een langzame afname).
Sommigen van ons laten hun bieren lang staan om zeker te zijn dat het helemaal uitgegist is. Dat is in principe goed, maar zonder een digitale hydrometer wacht je vaak te lang. En dat doet je bier meer slecht dan goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-07-2025  23:06 umaar zonder een digitale hydrometer wacht je vaak te lang.
Er zijn meer manieren om je gisting te volgen. Een borrelend waterslot is de simpelste.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2025  23:46 uEr zijn meer manieren om je gisting te volgen. Een borrelend waterslot is de simpelste.

Dat kan, maar met een digitale hydrometer heeft minder last van temperatuurschommelingen en drukverschillen...

hansHalberstadt

Temperatuur gecontroleerd vergisten is al algemeen gebruikt en zeer aanbevolen, ook al omdat je geen lucht wilt aanzuigen als je vat afkoelt snachts einde gisting. Daarnaast kun je ook nog monstertjes nemen en meten met refractometer. Dat is nog nauwkeuriger dan een float hydrometer. Ik gebruik zelf de refractometer methode aangevuld met CO2 meten. Punt is vooral te proberen om mensen niet te pre-biasen, maar in plaats daarvan de mogelijkheden te geven, zodat ze zelf de voor hen beste optie kunnen gebruiken.
Voor mij is dat refracto of CO₂ of weegmethode. Voor anderen is dat misschien float.

Kayp

Ik overweeg inderdaad al een tijdje om een digitale hydrometer te kopen. Welke raden jullie aan, zelf dacht ik om de RAPT pill te kopen.

Wilmer

Ik heb een RAPT pill, werkt enorm goed. Gekocht bij Unibrew voor 60 euro.

Zie ook: Het grote RAPT Pill topic.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-07-2025  09:41 uDaarnaast kun je ook nog monstertjes nemen en meten met refractometer. Dat is nog nauwkeuriger dan een float hydrometer.

Nee. Dat is zeker niet nauwkeuriger voor het volgen van het verloop van de vergisting. Ten eerste heb je meer cijfers achter de komma dan bij een standaard refractometer zoals we die gebruiken. Ten tweede worden er veel meer metingen gedaan dan dat je ooit zou doen met een refractometer. Of meet jij wel elke 15 tot 30 minuten?  smile

Maar voor absolute waarden van het SG is een digitale hydrometer minder geschikt. Daarvoor kun je inderdaad beter een refractometer voor gebruiken helemaal op het einde van de vergisting. Als je alleen "harde cijfers" wilt is een refractometer beter, maar gaat het om het bepalen van het moment dat de vergisting is afgelopen is een digitale hydrometer superieur.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-07-2025  13:49 uNee. Dat is zeker niet nauwkeuriger voor het volgen van het verloop van de vergisting. Ten eerste heb je meer cijfers achter de komma dan bij een standaard refractometer zoals we die gebruiken. Ten tweede worden er veel meer metingen gedaan dan dat je ooit zou doen met een refractometer.

Dat ben ik niet met je eens. Die floating dingen hebben als nadeel dat de gevoelig zijn voor allerlei ongewenste zaken zoals schuim, aanhechten van gist, hophars, tegen de kant aan gaan liggen etc. en dat kan zorgen voor fluctuaties juist op het einde. Een refractometer meet gewoon alleen wat die moet meten en kan dat op 0,2 Brix punten nauwkeurig en dat is minder dan een Sg punt variatie. Dat haal je met een float denk ik niet. Omdat het over het dalen van het SG gaat over een week hoef je niet zo vaak te meten. 1 x per dag is voldoende.

Jacques

Ik heb het over het volgen van de vergisting en niet over absolute waarden zoals je in mijn vorige reacties hebt kunnen lezen.

Dat jij er anders over denkt, is duidelijk. Maar vele tienduizenden hobbybrouwers wereldwijd maken met heel plezier gebruik van een dergelijk meetinstrument en het worden er steeds meer...  smile

tdp

Zullen we dit topic niet gaan bevuilen met een wedstrijdje pingpongen? Dank

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 07-07-2025  19:44 uZullen we dit topic niet gaan bevuilen met een wedstrijdje pingpongen? Dank
Helemaal mee eens. ik had niet voor niets gezegd: 'Punt is vooral te proberen om mensen niet te pre-biasen, maar alleen van de juiste info voorzien zodat ze zelf kunnen afwegen'

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.