BrouwTV : Stoppen of doorgaan?

Gestart door Oscar, 07-06-2025 00:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Ergens in 2006/2007 is het idee ontstaan voor BrouwTV.. Toen werd er nog veel gebrouwen met zelf gebouwde installaties. De HERMS was in opkomst en de RIMS zelfs ook (maar heeft het nooit echt gehaald).

Tegenwoordig hebben vele brouwers een Een-pans rondpomp installatie waarmee ze een brouwsel kunnen maken op 1 m2 in ± 5 uur. Een dergelijk systeem is tegenwoordig zeer betaalbaar.

Echter maakt dat de brouw wereld weinig innoviatief en weinig interessant. Nu is het proces van brouwen natuurlijk eigenlijk altijd hetzelfde, maar door deze ontwikkeling worden mensen steeds minder getriggerd om zelf wat te gaan bouwen. Hierdoor is het voor ons (het BrouwTV team) veel minder interessant om bij welke brouwer dan ook langs te gaan, want telkens het zelfde laten zien is natuurlijk niet interessant, of zelfs zeer saai...want iedereen brouwt hetzelfde...

Daarom ook de vraag, is het nog wel leuk om bij wie dan ook langs te gaan? Moeten we als BrouwTV team nog wel doorgaan? indien de brouwer met zo'n gekocht systeem brouwt hoeven we er met brouwTV niet langs te gaan, want er wordt dan niet echt iets nieuws getoond... :weetniet:

:beersmiley:  :brouwen:  :proost:  :degroeten:

hansHalberstadt

In dat geval niet nee. maar er zijn toch wel mensen die nog iets zelf bedenken zoals die 3e bier meneer. als ik aan brouw TV denk zie ik altijd weer die brouwketel voor me die eruit zag als kotsend gootsteenputje met die stop erin met speciale truuk. mijn truukjes en specialties staan allemaal al op het forum, dus ook niet echt meer nieuw. maar er zijn toch vast mensen met leuke dingen om te laten zien die niet standaard zijn?     

Arthur B

Het is toch BrouwTV en geen BouwTV? Er zijn nog doorlopend ontwikkelingen als het gaat om brouwen naar mijn mening. Iedere maand zien nieuwe gisten, onderzoeken, en andere mogelijke innovaties het daglicht. En dat is nog naast de handige techneuten die slimme zaken bedenken. Die zullen er altijd zijn.

Ik vind het persoonlijk altijd leuk om over de schouder mee te kijken, zelfs als er emmers zouden worden gebruikt, zolang de brouwer in kwestie maar nadenkt over het proces. Dan kan ik meestal wel iets opsteken.

Misschien het 'moeten' produceren loslaten en alleen wat laten zien als jullie er een goed gevoel bij hebben?

PP

In de loop van de jaren heb ik heel wat brouwfilmpjes bekeken.
Technische zaken zijn interessant maar met name hoe de brouwer bepaalde stappen in zijn proces heeft bedacht en uitvoert zijn zeer leerzaam.
Wat steek ik ervan op? Ik kijk heel kritisch zodat ik mijn eigen ideeën beter vorm kan geven.
Het 'live in de keuken meebrouwen' heeft m.i. een zeer grote waarde voor eenieder die start met brouwen tot de ervaren brouwer. Nieuwe ideeën houdt de hobby levend.
Opzet van de filmpjes vind ik top; niet te veel praten of alleen indien nodig; een gezonde afwisseling van open en gesloten vragen.
Mijn advies: a.u.b. doorgaan.

Ps: mocht je ooit in buurt zijn, je bent altijd welkom.

Groet, Paul.

Jeltuh

Het gaat mij persoonlijk niet enkel om de installatie maar ook om de persoon, zijn/haar verhaal. Brouw geschiedenis.

Ik kijk nog steeds met plezier.

joenedu

Ook ik kijk nog steeds graag de BrouwTV filmpjes. Er is altijd wat te leren. En de verhalen achter de brouwers zijn inderdaad vaak erg interessant. Het is altijd leuk om naar bier brouwen te kijken, hoe dat ook gedaan wordt. Dus graag doorgaan hoor!

Jacques

Ik brouw nu de nodige jaren met een brouwautomaat. Eerst met een Speidel Braumeister en nu met een Grainfather G40. Hoewel ik niets zelf gelast of gebouwd heb en dat ook niet van plan ben te gaan doen, verandert mijn manier van brouwen nog steeds. Dat zit hem in het gebruik van brouwzouten, maischhoppen, meten van het verloop van de versuikering en de vergisting, het klaarzetten van het spoelwater, de manier van spoelen, het uitvoeren van een hopstand, het aftappen van gist  en nog veel meer van dergelijke variaties. Bierbrouwen is zoveel meer dan alleen maischen, dat is misschien wel het saaiste van het geheel... Het gaat er vooral om hoe je omgaat met je spullen...

Simonsj

Altijd met plezier de afleveringen gekeken. Zowel naar de inhoud als naar de opzet. Bijna iedere hobbybrouwer is uniek (lees ietwat eigenwijs) dus ook met de automaten zijn er 101 verschillende werkwijzen. Ik snap de opmerking over de weinig variatie echter zijn er meer aspecten voor mij in brouwtv dan "bijzondere" installaties of leerzaamheid. Soms Van zeer vaardig tot kneuterig, van zeer mooie ruimte naar hutje mutje. En voor mij de belangrijkste is het vermaak om te kijken. Brouw tv team, graag doorgaan zo lang de motivatie strekt :beersmiley:

rkroon

Zou super zijn als je door blijft gaan. Veel plezier aan. Weinig aan de reacties hierboven toe te voegen. Brouwen evolueert al honderden jaren... en zal dat ook nog blijven doen. En zelfs het proces van andere automaat brouwers vind ik interessant. Je kunt altijd weer wat leren van een ander (hoe efficienter te brouwen of nog liever... hoe efficienter schoon te maken :-)   

JacoH

En een all in one kun je ook aanpassingen aan doen. Ik heb (mede met inspiratie van dit forum) al de nodige aanpassingen gedaan.

Maar die zijn inderdaad wel wat minder zichtbaar dan bij een volledige brouwsetup met meerdere ketels.

Maar ik vind allerlei kleine optimalisaties eigenlijk wel een van de leukste dingen van het brouwen. Hoe kan ik efficienter kleine batches brouwen met de automaat, hoe hevel ik makkelijker, etc.

Zelfs al geprobeerd een lichte druk op de bucket fermenter te zetten door een ventiel en drukmeter te plaatsen en water via de gistaftappoort naar binnen te pompen (0.3 bar was mijn idee om daarmee de kans op zuurstofcontact te verkleinen), maar helaas, die verloor de opgebouwde druk weer. Ik hoop dat dit niet betekend dat er zuurstof in de bucket fermenter kan.

tdp

Aait vedan, Oscar en Hans!

Ondanks dat ik geen fan ben van een brouwautomaat en er zelf geen heb, hoeft dat niet te betekenen dat je bij eigenaren daarvan geen goede content kunt maken! Om het vergelijk met bijv bbq te maken; ik volg al jaar en dag ATBBQ. 9/10 van de sessies doen ze op een pelletgrill. Ik zie dat als valsspelen maar hun content blijft top!

Je zou zoals al eerder geopperd een aflevering kunnen maken over waterbehandeling, het maken van recepten, eigen hopteelt, etc

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 08-06-2025  22:13 uOndanks dat ik geen fan ben van een brouwautomaat en er zelf geen heb, hoeft dat niet te betekenen dat je bij eigenaren daarvan geen goede content kunt maken!
Wat dacht je van de takel met constante kracht bij een brouwautomaat. Ik heb zelf niet zo'n ding, maar wel samen met een Triple-w lid zo'n brouwsessie gedaan. Daar kun je prima een BrouwTV aflevering over maken. 

Wolter

Gewoon lekker doorgaan Oscar.
Probeer alleen wellicht het concept wat te veranderen en op zoek te gaan naar net een andere manier van verdieping/ontwikkeling etc.

Winne2

Blijft leuk om "in de keuken" te kijken bij anderen. Kan zeer leerzaam zijn. Goede dingen overnemen. Maar als de opzet inderdaad is verschillende brouwsystemen te laten zien, heeft het zijn tijd wel gehad. Genoeg suggesties in eerdere reacties om te evolueren tot volgend level. Doe er wat mee of stop ermee.

Wijbrouwers

Wij snappen wat je bedoeld. Iedereen lijkt een brouwautomaat te hebben, zelfs webshops gaan steeds minder items voor zelfbouw verkopen en dan lijkt het of er geen content meer is voor BrouwTV. Toch zijn er naast het brouwproces heel veel zelfbouwdingen zoals gistkasten, omgebouwde waterbadkoelers, zelfbouw vergistingsmeters etc.

Toch blijft zelfbouw wel het meest interessant om naar te kijken in jullie afleveringen. Wij hebben alles zelf gebouwd. Onze tweede installatie (grotere capaciteit) is overgenomen van iemand maar ook zelfbouw en die hebben wij weer aangepast. Veel dingen hebben wij opgedaan uit de afleveringen van BrouwTV, maar ook veel dingen wat we vooral niet willen doen.

Ik zou zeggen ga vooral zo door. Wij zijn nu onze bouwruimte aan het ombouwen om van brouwen op gas naar brouwen op krachtstroom te gaan. Als dat klaar is mag je best bij ons komen voor een nieuwe aflevering :D

jake99

Brouwen is best veel meer dan wat we algemeen onder "brouwen" verstaan word vind ik.
Je kan misschien wat uitbereiden naar subcategorien ?
Ik heb niet alle videos gezien, en weet niet of deze reeds aan bod geweest zijn, ik denk vn aan:
Mensen die zelf hop kweken, gist opkweken, minder gekende biertypes.
Zelf al de verschillende automatische brouwketels kunnen een voor een aan bod komen. Uiteraard moet je het nog graag genoeg doen ;-).

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 07-06-2025  00:50 udie 3e bier meneer.       
Die ja. En die studenten.
Meer flamboyante brouwers in beeld brengen lijkt me de toekomst want het brouwproces is toch altijd het zelfde.

hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 13-06-2025  23:21 uEn die studenten.
Meer flamboyante brouwers
Ja, die was ook leuk welke aflevering was dat ook alweer. Triple-W is ook begonnen met studenten, maar ik moet het filmpje weer een keer terugzien. Volgens mij waren die van Triple-W wel wat serieuzer. Maar deze waren meer geschikt voor de film.

Lampje

Gewoon doorgaan Oscar. De programma's zijn leuk om naar te kijken en brouwen is zo divers. Ik vond de aflevering bij Jan Legters (Masterveld) erg leuk. Ging niet over brouwen maar over het vermouten. Wellicht ook leuk om de diverse biergilden eens te bezoeken of om iets met food pairing te doen?

Oscar

Citaat van: Lampje op 15-06-2025  22:03 uom iets met food pairing te doen?

Arthur B

Als voorbeeld, ik heb onlangs een filmpje van een uur gepost (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47922.msg703607/topicseen.html#msg703607). Het gaat bijna alleen maar over het brouwproces. De hardware is in dit geval bijna irrelevant.

Als ik Oscar zijn post lees krijg ik echter het idee dat hij (het team?) voornamelijk in de apparatuur is geïnteresseerd. Als je innovatie gelijk stelt aan ontwikkelingen op dat vlak kan ik wel begrijpen dat je het meeste ondertussen gezien hebt.

Geen verwijt hoor, iedereen kiest een hobby om creativiteit te uiten en interessen zijn persoonlijk. Zoals anderen ook gezegd hebben, ik zelf ben nauwelijks geïnteresseerd in roeren in een pan. Ik ben ook niet echt handig, maar kijk wel graag naar lui die van alles hebben gebouwd. Mijn voorkeur ligt bij het spelen met alle grondstoffen en hun invloeden in het proces. Daar kan ik uren over denken en praten.

Voor mensen die 'gewoon een biertje' willen brouwen met een mooi zelfgebouwd systeem is dat wellicht weer saai.

goom

Ik kijk al jaren naar de afleveringen van BrouwTV.
En soms komt er wat voorbij waar ik inspiratie van krijg.

Het feit dat ik een brouwautomaat heb, zegt helemaal niks.... ook dan kan je op interessante dingen stuiten.

Ik zeg blijven doen.

Erny

Ik haal inspiratie uit Brouw TV. Niet zozeer uit het brouwproces zelf, maar vooral uit de handige tips en slimme oplossingen die de brouwer laat zien. Zelfgemaakte hulpmiddelen hebben mij al vaak aan het denken gezet over hoe ik mijn eigen proces handiger en efficiënter kan maken.

Daarnaast geniet ik van het kijken naar al die prachtige thuisbrouwerijen. Het is mooi om te zien hoe professioneel sommige hobbybrouwers hun brouwerij hebben ingericht. Het help ook om het thuisfornt te overtuigen om wederom te investeren ;D   Ook de zelfgemaakte vergistingskasten, de zelfgebouwde kegerators ed. vind ik erg interessant om te zien. Wat mij betreft mag er juist meer aandacht komen voor dit soort creatieve oplossingen. Hoe maak je zoiets, waar loop je tegenaan en waar moet je op letten? Misschien kan een nieuwe focus op deze onderwerpen zorgen voor een verandering van content die je wellicht zoekt.

Gr.

Erny

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.