Ik heb heel veel vragen

Gestart door René B, 26-05-2025 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

René B

Citaat van: CeesM op 31-05-2025  16:41 uZat er geen zakje gist bij?
Jawel, maar dat komt toch pas na het meten toch?

René B

Citaat van: hansHalberstadt op 31-05-2025  23:17 uTe heet gemaischt zodat de enzymen inactief werden?
Zou best kunnen, temperatuur is moeilijk te regelen op een inductie kookplaat.

René B

Ok voor bovenstaand recept heb ik de volgende ingrediënten:

Weyermann® pilsner mout 2,5 - 4,5 EBC (25kg)

Weyermann® tarwemout eik gerookt 4-6 EBC (5kg)

Weyermann® CaraHell® 20-30 EBC (5kg)

Hopkorrels Saaz (1kg)

Fermentis biergist gedroogd SafAle™ BE-256 (100gr)

Dan heb ik nog de schrootmolen, 3 standen 0.025 - 0.050 - 0.100 ik neem aan dat er geen standaard stand is of wat raden jullie mij aan ?

René B

Citaat van: CeesM op 27-05-2025  07:45 uIk denk dat dat de rondpomp leiding moet zijn. Die gebruik je tijdens het maischen en sommigen (zoals ik) om het wort over te pompen naar het gistvat.
Inderdaad de rondpomp, had al door dat die aan moet tijdens het maischen.

Broewerke

Citaat van: René B op 05-06-2025  15:10 uOk voor bovenstaand recept heb ik de volgende ingrediënten:

Weyermann® pilsner mout 2,5 - 4,5 EBC (25kg)

Weyermann® tarwemout eik gerookt 4-6 EBC (5kg)

Weyermann® CaraHell® 20-30 EBC (5kg)

Hopkorrels Saaz (1kg)

Fermentis biergist gedroogd SafAle™ BE-256 (100gr)

Dan heb ik nog de schrootmolen, 3 standen 0.025 - 0.050 - 0.100 ik neem aan dat er geen standaard stand is of wat raden jullie mij aan ?

De standaard stand is die die het meest geschikt is voor je brouw installatie waarbij zo fijn mogelijk doch wel voldoende doorstroming door je filterbed tijdens maishen. Korrel gebroken is voldoende. Meestal rollen afstand tussen de 1 en 1,2 mm. Mout bevochtigen en draaisnelheid is ook van invloed. Kortom, uitproberen en wat bij jou voldoet vastzetten en niet meer wijzigen

Snelbier

Citaat van: René B op 05-06-2025  15:10 u.....
Zie ook advies van Broewerke #29..  Optimum verschilt per installatie en situatie..
Fijn schroten geeft in theorie iets hoger rendement, maar meer risico op dichtslaan van het filterbed ( = geen doorstroming).  In een brouwautomaat (waar je eigenlijk continu filtert) is dat funest;  geen doorstroming = lager rendement, je spoelt minder suikers uit..
Dus voor een brouwautomaat grover schroten.

Begin op hoge stand, zeg 1,4 mm.  Die stand van 1,4 mm kan verschillen per moutmolen, dus zelfs daar mee experimenteren..
Bekijk het schrootsel.. Korrels moeten zijn opengebroken, meer niet. Die gebroken 'hulzen' zijn je filterbed, dus hoe grover hoe beter..
- Veel korrels nog heel? Daar spoel je geen suikers uit >> Tandje fijner schroten; 1,3mm.  Kleine stapjes..
- Veel fijn stof als bloem en vermalen kaf?  Fijn kaf = stukgemalen 'hulzen', dat laat je filterbed dicht-slibben.  Tandje grover schroten.

Simpel advies voor jou:
Schroten op 0,050.. Is 99,99% zeker een inch-stand en komt overeen met 1,3 mm  8)
Bekijk je schrootsel.  Grof beginnen, fijner kan altijd nog. Omgekeerd niet  :weetbeter:
Succes, Snelbier.

René B

Citaat van: Snelbier op 06-06-2025  01:42 uZie ook advies van Broewerke #29..  Optimum verschilt per installatie en situatie..
Fijn schroten geeft in theorie iets hoger rendement, maar meer risico op dichtslaan van het filterbed ( = geen doorstroming).  In een brouwautomaat (waar je eigenlijk continu filtert) is dat funest;  geen doorstroming = lager rendement, je spoelt minder suikers uit..
Dus voor een brouwautomaat grover schroten.

Begin op hoge stand, zeg 1,4 mm.  Die stand van 1,4 mm kan verschillen per moutmolen, dus zelfs daar mee experimenteren..
Bekijk het schrootsel.. Korrels moeten zijn opengebroken, meer niet. Die gebroken 'hulzen' zijn je filterbed, dus hoe grover hoe beter..
- Veel korrels nog heel? Daar spoel je geen suikers uit >> Tandje fijner schroten; 1,3mm.  Kleine stapjes..
- Veel fijn stof als bloem en vermalen kaf?  Fijn kaf = stukgemalen 'hulzen', dat laat je filterbed dicht-slibben.  Tandje grover schroten.

Simpel advies voor jou:
Schroten op 0,050.. Is 99,99% zeker een inch-stand en komt overeen met 1,3 mm  8)
Bekijk je schrootsel.  Grof beginnen, fijner kan altijd nog. Omgekeerd niet  :weetbeter:
Succes, Snelbier.
Kijk dit vind ik nu fijne informatie hartelijk dank.

Citaat van: Broewerke op 05-06-2025  15:25 uDe standaard stand is die die het meest geschikt is voor je brouw installatie waarbij zo fijn mogelijk doch wel voldoende doorstroming door je filterbed tijdens maishen. Korrel gebroken is voldoende. Meestal rollen afstand tussen de 1 en 1,2 mm. Mout bevochtigen en draaisnelheid is ook van invloed. Kortom, uitproberen en wat bij jou voldoet vastzetten en niet meer wijzigen
Dank je wel voor de fijne info.

CeesM

Citaat van: René B op 05-06-2025  14:25 uJawel, maar dat komt toch pas na het meten toch?
Ja, het eind SG komt na de gisting. Daarom vind ik het vreemd dat je begin SG 1060 was en eind SG 1056.

René B

Citaat van: CeesM op 08-06-2025  08:07 uJa, het eind SG komt na de gisting. Daarom vind ik het vreemd dat je begin SG 1060 was en eind SG 1056.
Stom van mij, ik heb gemeten voor de vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: René B op 08-06-2025  10:24 ustom van mij, ik heb gemeten voor de vergisting

Als je nog bier hebt, kun je daar alsnog het eind SG van meten. Je moet het dan wel even ontgassen, zodat de koolzuurbelltjes niet aan je hydrometer gaan plakken. Paar keer overgieten tussen 2 glazen is voldoende.
Misschien zijn er nu wel allerlei verklaringen gegeven voor een vergistingsprobleem wat er helemaal niet is.

Jacques

Citaat van: René B op 08-06-2025  10:24 uStom van mij, ik heb gemeten voor de vergisting.

Dat is helemaal niet stom!

Door te meten voor en na de vergisting kun je berekenen wat het alcoholgehalte is van je bier.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,207.0.html

hansHalberstadt

Citaat van: René B op 08-06-2025  10:24 uStom van mij, ik heb gemeten voor de vergisting.

Voor jou waarschijnlijk logisch omdat je als beginner onvoldoende informatie had. Dus eerder stom van degene die vergeten is je die informatie erbij te vertellen. Ik ben trouwens wel benieuwd wat je dacht dat eind SG dan betekende. SG aan het einde van het koken en begin SG, SG begin koken?

René B

Citaat van: René B op 26-05-2025  09:58 uVergisting
Temperatuur: 18-22 °C
Hoofdgisting: 7-10 dagen
Nagisting/lagering: 7-14 dagen (bij voorkeur iets koeler)

Beetje onduidelijk, moet hij nu 24 dagen (10+14) vergisten of is het gewoon 10 dagen en daarna nog 14 dagen op de fles lageren.

Snelbier

Citaat van: René B op 22-06-2025  11:38 uBeetje onduidelijk, moet hij nu 24 dagen (10+14) vergisten of is het gewoon 10 dagen en daarna nog 14 dagen op de fles lageren.
Reken op 2-3 weken vergisting in vat.
Hoofdgisting is de eerste 'hevige vergisting'. Duurt gewoonlijk een 4 dagen.
Gist is dan NIET klaar, maar gaat wat trager verder, de na-gisting. Reken weer 1 week erbij.
Als SG niet meer daalt en meerdere dagen stabiel blijft is de gist gewoonlijk klaar en kan je bottelen.

Lageren moet je zien als een rijpingsperiode voor het bier.
Heeft met vergisting weinig te maken, en is meestal niet nodig.
Jammer dat zo vaak nagisting wordt gelijkgesteld aan lageren.

Na bottelen volgt de hergisting op fles of vat. Bottelsuiker wordt nu omgezet in koolzuur en wat extra alcohol, dus weer vergisting.
1-2 weken na bottelen hebben meeste bieren voldoende CO2 om te drinken/testen  :proost:
En dan begint eventueel de rijping, lagering, of wat je ook wil doen.

René B

Citaat van: Snelbier op 22-06-2025  13:46 uNa bottelen volgt de hergisting op fles of vat. Bottelsuiker wordt nu omgezet in koolzuur en wat extra alcohol, dus weer vergisting.

Bij mijn staters pakket had ik alles gevolgd wat op het recept stond, maar helaas bij de 1ste fles te openen spoot die helemaal leeg, dat was nog even poetsen, hahahaha. Hoe zou dat komen?

Wolter

Welkom René,
Volgens mij heb je al veel waardevolle tips en keuzes gekregen.

Wat ook een goeie kan zijn is om eens te contacten met een Hobbybrouwer bij jou in de buurt. Welke regio woon jij? Wellicht is er iemand hier die een keer met jou mee wil kijken/denken of waar je een brouwdag bij aan kan sluiten.
Ook het eventueel aansluiten bij een brouwgilde of vereniging in jouw regio kan natuurlijk helpen.

René B

Citaat van: Wolter op 22-06-2025  15:34 uWat ook een goeie kan zijn is om eens te contacten met een Hobbybrouwer bij jou in de buurt. Welke regio woon jij? Wellicht is er iemand hier die een keer met jou mee wil kijken/denken of waar jij een trouwdag bij aan kan sluiten.
Ook het eventueel aansluiten bij een brouwgilde of vereniging in jouw regio kan natuurlijk helpen.

Ik woon in zuid-Limburg in Heerlen.

Broewerke

Citaat van: René B op 22-06-2025  16:27 uIk woon in zuid-Limburg in Heerlen.
As zondagmiddag 29 juni wordt er in het kader van 160jarig bestaan van de Leonardusmolen Maasbracht bier gebrouwen door bierbrouwers van het gilde Midden Limburg. Loop gerust eens binnen. In de vroege middag ben ik ook aanwezig

hansHalberstadt

Citaat van: René B op 22-06-2025  15:22 uBij mijn staters pakket had ik alles gevolgd wat op het recept stond, maar helaas bij de 1ste fles te openen spoot die helemaal leeg, dat was nog even poetsen, hahahaha. Hoe zou dat komen?
Gebotteld terwijl het nog niet was uitgegist.

Jacques

Citaat van: René B op 22-06-2025  15:22 uBij mijn staters pakket had ik alles gevolgd wat op het recept stond, maar helaas bij de 1ste fles te openen spoot die helemaal leeg, dat was nog even poetsen, hahahaha. Hoe zou dat komen?

Te vroeg bottelen is een bekend probleem. Zelfs gevorderde brouwers kunnen zich daarin vergissen.
Een reden voor mij om een artikel te schrijven over de duur van de vergisting met uitleg waarom je sommige bieren langer moet laten staan voordat je bottelt. Sommige hobbybrouwers gaan voor zekerheid en laten hun bier weken staan voordat ze het gaan bottelen. Dat komt de kwaliteit van je bier niet altijd ten goede, maar te vroeg bottelen ook niet...
Als beginnende brouwer kun je het beste voor zekerheid gaan. Als je meer ervaring hebt met het verloop van de vergisting en de gist die je geënt hebt kun je gaan finetunen. Leren goed bier brouwen heeft tijd nodig...

René B

Ik heb nog een vraag, mijn bier staat nu 1 week te gisten in een gistvat.
Ik had de sg gemeten net voor het in het vat ging en had 1049 gemeten. Nu 1 week later zit ik op 1010 (komt neer op 5,2%)
maar het is nog zeer troebel. Nu heb ik gelezen dat je er gelatine kunt toevoegen om de gist en de andere vlokken kunt binden.

Wilmer

Naast goed filteren tijdens het maischen zijn er 2 (relatief simpele) verschillende manieren om je bier helderder uit je vergistingsvat te krijgen. De twee dingen die ik doe zijn:
1. Tijdens de laatste 10 minuten van de kook een klaringsmiddel toevoegen. In mijn getal is dit iers mos of Supermoss HB fivestar. In beide deze middelen zit carrageen, waaraan rondzwevende deeltjes zich aan binden waardoor je grotere deeltjes krijgt, die makkelijker uitzakken.
2. Als de vergisting helemaal afgerond is (dus al 5 dagen een constant SG) een coldcrash toepassen. Hiermee koel je het hele vergistingsvat naar een temperatuur dicht bij het vriespunt. Hierdoor zakken nog meer deeltjes uit.

Als laatste hevel ik bij het bottelen al het bier over in een bottelemmer, en probeer ik de onderste laag uitgezakte deeltjes hierbij niet te verstoren.

Groet,
Wilmer

Broewerke

Citaat van: René B op 23-06-2025  14:01 uIk heb nog een vraag, mijn bier staat nu 1 week te gisten in een gistvat.
Ik had de sg gemeten net voor het in het vat ging en had 1049 gemeten. Nu 1 week later zit ik op 1010 (komt neer op 5,2%)
maar het is nog zeer troebel. Nu heb ik gelezen dat je er galatine kunt toevoegen om de gist en de andere vlokken kunt binden.
Mooi dat je het gelezen hebt maar laat al die hulpmiddelen nog even achterwege. Lekker laten uitvergisten. Daarna hevel je af en neemt zo weinig mogelijk bezinksel mee naar je bottelvat. Helder wordt ie op de fles. Zo weinig mogelijk met je niet "hannesen" . Succes en brouw ze

René B

Citaat van: Wilmer op 23-06-2025  14:31 uAls laatste hevel ik bij het bottelen al het bier over in een bottelemmer, en probeer ik de onderste laag uitgezakte deeltjes hierbij niet te verstoren.

Het bier zit nu in het vergistingsvat. Als ik zou moeten hevelen kan het alleen maar terug in de brouwketel. Ik heb geen ander vat. Nu moet ik zeggen in dat vergistingsvat (conisch) 2 kraantjes dus als ik de uitgewerkte gist en vlok kan binden en dat het dan in het onderste gedeelte kan aftappen zou het in principe toch moeten goed komen?

PP

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.