Jij hebt Stijl! 10 jaar pionieren in de bierwereld - Anneke Geraads - Broeren

Gestart door Jacques, 25-05-2025 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Een vooraankondiging van een bijzonder boek.
"Jij hebt Stijl! 10 jaar pionieren in de bierwereld"
Het verhaal van Anneke en Raymond Geraads en hun brouwerij Stijl in Almere.

Eerder dit jaar besloot dit echtpaar met veel pijn in hun hart dat er einde komt aan hun brouwerij-avontuur. In een blog leggen ze dat uit. Zie https://www.brouwerijstijl.com/blog/2353922_journey-s-end-einde-van-de-brouwerij-stijl-reis

Het avontuur wordt afgesloten met de uitgifte van een boek in eigen beheer. Een hele uitdaging. In het boek krijg je een kijkje achter de schermen van brouwerij Stijl. Over het van je hobby een bedrijf maken, bieren ontwikkelen en ontwerpen, wat er allemaal bij een brouwerij komt kijken, wet- en regelgeving, duurzaamheid, lokale ingrediënten en veel meer.

Anneke en Raymond Geraads hebben 10 gastschrijvers gevraagd om een bijdrage te leveren aan het boek, waaronder ook aan mij. Met veel plezier heb ik dat gedaan.

Het boek is vanaf nu in de voorverkoop en komt waarschijnlijk in de tweede week van juni uit. Zie https://www.brouwerijstijl.com/product/19161132/boek-jij-hebt-stijl-10-jaar-pionieren-in-de-bierwereld

Gastschrijver Jacques Bertens.png

RGeraads

Dank Jacques voor je waardevolle bijdrage aan het boek!

Het is erg spannend, maar ook mooi om onze lessen van de afgelopen 10 jaar en meer te kunnen teruggeven aan de (hobby)brouwwereld. Inclusief 32 recepten die we in die tijd commercieel hebben uitgebracht. Maar ook informatie over brouwen met bijzondere ingrediënten, verse hop, restbrood, etc.

Het boek is nu in de voorverkoop beschikbaar in onze webshop. Meer info en bestel: onze webshop.
We verwachten het in de tweede week van juni te kunnen leveren.

Alvast heel veel lees- en brouwplezier!
Anneke en Raymond
Brouwerij Stijl

Jeltuh

Leuk, heb een exemplaar besteld!

Jaap W

Ook net een bestelling voor het boek geplaatst. :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

Jacques

Van Anneke Heb ik via de post een gesigneerd exemplaar ontvangen. Bijzonder omdat de officiële presentatie van het boek aanstaande zondag 6 juli gaat plaatsvinden. Dit gebeurt tijdens het Afscheidsfeest van Brouwerij Stijl op Utopia Eiland in Almere. Zie ook https://www.brouwerijstijl.com/product/19411813/bottle-share-afscheidsfeest-brouwerij-stijl

De afgelopen dagen heb ik het boek kunnen lezen. Hieronder vind je de recensie in het format van het forum.

Naam schrijver: Anneke Geraard - Broeren

Titel boek: Jij hebt Stijl! 10 jaar pionieren in de bierwereld

Druk: 1e druk.
Jaar uitgifte: 2025
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Anna Brothers Studio, Almere
ISBN nr.: 978 9 08354 980 4

Aantal pagina's: 184

Kostprijs: € 29

Onderwerp boek (bierbrouwen, bierproeven, beschrijving bieren, brouwapparatuur, grondstoffen, enz.):
Alles wat te maken heeft met het opstarten en exploiteren van een kleine commerciële bierbrouwerij. Verhalen over een ontdekkingstocht in de bierwereld. Met recepten en bijdragen van 10 gastschrijvers.

Beschrijving/bespreking boek:
Nooit eerder las ik een boek dat zo openhartig is over alles waar je tegenaan kunt lopen als je als hobbybrouwer van plan bent de grote stap naar commercieel brouwen wilt maken. Anneke heeft een prettige stijl van schrijven. Het is in de ik-vorm, Anneke vertelt de verhalen van de brouwerij, haar man Raymond en hun kinderen vanuit haar perspectief. Dat is haar wel toevertrouwd, ze is een afgestuurde antropoloog.
Het boek geeft een goed beeld van alles waar je tegenaan kunt lopen als beginnende commerciële brouwer. Met veel aandacht voor de wetten en regels die gelden. Over samenwerkingen met verhuurders van brouwinstallaties en andere brouwers.
In het boek kun je 32 recepten vinden van bieren die brouwerij Stijl heeft uitgebracht. Zo open over recepten is uniek in de Nederlandse commerciële brouwwereld. Uit de recepten blijkt dat veel geëxperimenteerd is met "vreemde" toevoegingen. Interessant zijn de tips voor het ontdekken wat ongebruikelijke grondstoffen doen in een bier.

De brouwerij is altijd een huurbrouwerij geweest. Dat wil zeggen dat de bieren op kleine schaal zijn ontwikkeld en op een veel grotere schaal gebrouwen zijn bij brouwerijen die hun brouwinstallaties verhuren aan anderen. Hoewel de bieren niet fysiek gebrouwen werden in Almere ontwikkelde brouwerij Stijl wel lokale bieren met grondstoffen uit de polder. Heel bijzonder was het brouwen van bier met enkel ongemoute granen, een zeer innovatief initiatief waarvoor veel belangstelling was bij andere Nederlandse brouwers. Ook was het brouwerij Stijl die met oud brood van een lokale bakker en supermarkt bier brouwde.
Sinds enige tijd heeft de brouwerij een eigen hoptuin in Almere. Eigen hop uit de polder. Ook daarover weet Anneke boeiende verhalen te schrijven.

Naast de teksten van Anneke en de recepten van Raymond zijn er ook bijdragen van 10 gastschrijvers. Deze geven meerwaarde aan het boek, net als de vele foto's die het boek rijk is.

Wat vind je goed aan dit boek?
Het geeft een open en eerlijk beeld van een huurbrouwerij in Nederland. Het is vlot geschreven en leest goed. Aan alles is te merken dat veel tijd heeft gezeten aan schrijven ervan.

Wat vind je minder goed aan dit boek?
Een heel klein minpuntje vind ik de wat krappe marge tussen teksten en foto's. Verder een prima boek.

Voor wie is het boek bedoeld (beginners, gevorderden, experts)?
Voor iedereen die geïnteresseerd is in de Nederlandse biercultuur is dit een boek dat je gelezen moet hebben en in je boekenkast thuis hoort.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 9+

Het boek is ook te koop bij Bol (klik op onderstaande link en steun het forum).

Jaap W

Ik heb het boek ook per post ontvangen. Ik heb het bijna in 1 ruk uitgelezen. Goed geschreven en een paar recepten die het proberen waard zijn.
Anneke en Raymond bedankt. :proost:  :brouwen:

Esterenbrouw

Jacques

Het zag er even uit dat ik er niet bij kon zijn. Maar dankzij een afmelding van een andere afspraak kon ik toch naar het Afscheidsfeest van Brouwerij Stijl in Almere (Eiland Utopia). Net op tijd voor de presentatie van het boek "Je hebt Stijl - 10 jaar pionieren in de bierwereld" van Anneke Geraads-Broeren.

Voor dit boek waren 10 gastschrijvers uitgenodigd voor aan bijdrage. Ook ik was daarbij. Het is een mooi boek geworden. Een eerlijk verhaal over waar je allemaal tegenaan kunt lopen als je een eigen commerciële brouwerij wilt beginnen. Een recensie van het boek heb ik geschreven op het forum Hobbybrouwen.nl en die heb ik tijdens de presentatie voorgelezen.
Er waren meer gastschrijvers aanwezig en er was een bottelshare georganiseerd (veel zware bieren). Omdat ik met de auto was kon ik maar weinig drinken. In plaats daarvan heb ik een rondje gemaakt in de uitgebreide tuin. De hop stond er minder bij, veel groenten en fruit des te beter. De regen zorgde voor bijzondere foto's.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.