Een eerste ervaring met WHC Saturated

Gestart door Jacques, 14-05-2025 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Afgelopen maandag heb ik gebrouwen. In het topic "Is er iemand aan het brouwen" had ik beloofd een uitgebreider verslag te doen om de eerste ervaringen met de WHC Saturated te delen.

Allereerst verwijs ik naar de site van WHC met informatie over deze gist. Zie https://www.whclab.com/products/dehydrated-saturated-dried-yeast-500g
Volgens WHC is deze gist geschikt voor het brouwen van een troebel, fruitig "juicy" NEIPA met een zacht mondgevoel. En dat is wat ik wil bereiken met mijn laatste brouwsel.

De samenstelling van de storting was:
65% Pale Ale Finest Maris Otter Simpssons 5 EBC
20% lichte tarwemout 4 EBC
7,5% Imperial Malt (een caramout) Simpsons 45 EBC
7,5% havervlokken (van de supermarkt)

Het maischschema was
67 °C 40 minuten
72 °C 20 minuten

Om zo veel mogelijk biotransformatie te krijgen en ook om de kans op oxidatie te beperken heb ik ook bij dit brouwsel maischhoppen toegepast (met Fuggle, Cascade en Lemondrop). Dit ondanks dat de bieren waarmee gemaischhopt heb in het begin een vrij harde bitterheid hadden. Om een harde bitterheid voorkomen heb ik een beperkte hopgifte gedaan aan het begin van het koken met hopsoorten met een laag alfapercentage (Fuggle, Casacade en Liberty). Verder een hopstand bij 78 °C uitgevoerd met veel hop (dezelfde soorten als begin koken).

PXL_20250512_062441113 - kopie.jpg
PXL_20250512_063159084 - kopie.jpg

Bij dit brouwsel heb ik tijdens het maischen de pH en de Brixwaarden steeds in de gaten gehouden.
Om het maximale effect van het maischhoppen te behalen qua voorkomen van oxidatiesmaken heb ik wel brouwzouten (calciumchloride - 4,5 g, calciumsulfaat - 1,5 g en magnesiumsulfaat - 1 g) toegevoegd. De benodigde melkzuur om een pH onder de 5,6 te krijgen heb ik gedurende 12 minuten achterwege gelaten. Na toevoeging van 8 ml melkzuur - rode cirkel -  (Brewfather had 7,5 ml berekend) kwam ik nog te hoog uit (5,65) daarom nog eens 2 ml melkzuur - oranje cirkel - toegevoegd.

Brix maischen Romig Amber NEIPA.jpg
pH maischen Romig Amber NEIPA.jpg

Tijdens het koken was de pH aan het begin 5,26 en op het einde 5,16. Door deze pH-waarde vlokken eiwitten beter uit. Op de onderstaande foto's is te zien dat flinke vlokken zich gevormd hebben...

PXL_20250512_093200074.jpg
PXL_20250512_093216147.jpg

De gist was dus WHC Saturated, volgens WHC een Engelse gist met een vergistingsgraad van 73 tot 77%. De alcoholtolerantie zou 13% zijn en medium tot sterk floculeren.
Doordat deze gist minder ver doorgist van veel andere IPA gisten is mijn verwachting dat hopbitterheid meer gemaskeerd gaat worden.

De gist is iets minder snel op gang gekomen dan bij mijn laatste brouwsels, maar die waren wel erg extreem snel aan de gang.

Voor het eerst heb ik bij dit brouwsel een RAPS Pill in het gebruik in plaats van de BrewBrain Float die ik in het verleden steeds gebruikt heb om mijn brouwsels te volgen.

20250514 Verloop vergisting Romig Amber NEIPA.jpg

Jacques

Een update over dit bier.

Allereerst de grafiek van de RAPT Pill

En dan nog een foto gemaakt tijdens de brouwdag op maandag 12 nei 2025. Te zien is het wort in mijn CCT waarop de korrelgist WHC Saturated is gestrooid. Ongeveer tweederde van het wort zat in het vat. Hierna het restenden derde deel van het wort in het vat gegoten met een rvs. Hierdoor krijg ik een gewenste zuurstofinslag voor een betere gistgroei. Het wort had overigens een temperatuur van 24 °C. Het wort heb ik teruggekoeld naar 21,5 °C. WHC adviseert een vergistingstemperatuur tussen de 19 en 22 °C.

20250517 Verloop vergisting Romig Amber NEIPA.jpg

Koudhoppen
Deze ochtend de koudhop toegevoegd. Hiervoor heb ik 2 verpakkingen 25 g cryohopsoorten gebruikt van Yakima Chief. Te weten Cryo Pop (https://www.yakimachief.com/cryo-pop-original-blend.html) en Sabro Blend (https://www.yakimachief.com/sabro.html)

PXL_20250517_083745710.jpg

De hop heb ik in een royale hopzak gedaan. Om te voorkomen dat deze zak het aflaten van gist en het overbrengen van het bier blokkeert, heb ik twee knopen in de zak geknoopt.
Mijn bedoeling is over 5 dagen te gaan bottelen. In die tijd kunnen de suikers die vrijgemaakt worden door hopcreep vergisten. Met mijn RAPT Pill kan ik dit in de gaten houden.

Voor het toevoegen van de koudhop heb ik mijn CCT geopend. Meteen ook een foto gemaakt. De Pill zat geheel onder het schuim en was niet te zien. Dit heb ik bij mijn BrewBrain Float niet gezien, die stak altijd boven het schuim uit. Op de laatste foto kun je zien dat de koudhop is toegevoegd.

PXL_20250517_090640614.jpg
PXL_20250517_090752575.jpg

bier van Mars

Mooi verslag Jacques! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. 
Zelf nog nooit dry hop toegepast. Als je jouw manier hanteert, begrijp ik dat oxidatie geen probleem is doordat de vergisting nu nog doorloopt en er voldoende CO2 geproduceerd wordt.
Eind van de maand staat er bij mij een weizen op het programma, samen met een enthousiast gemaakte buurman. Daarna wil ik in juni een IPA gaan brouwen. Geloof dat ik het met deze methode wel aan durf.

Jacques

Citaat van: bier van Mars op 17-05-2025  13:47 uAls je jouw manier hanteert, begrijp ik dat oxidatie geen probleem is doordat de vergisting nu nog doorloopt en er voldoende CO2 geproduceerd wordt.
Het gaat eerlijk gezegd niet om de beschermende werking van CO2, die is maar heel beperkt, maar om om de zuurstof die je altijd introduceert door je vat te openen en ook via de hop. De hopvorm maakt ook uit. Bij hoppellets breng je veel minder zuurstof in je bier dan wanneer je hopbloemen gebruikt.
En verder is het belangrijk hygiënisch te werken. Ik doe latex handschoenen aan en desinfecteer met Star San de hopsock die ik gebruik. Het vullen van de hopsock en het maken van de knopen doe ik vooraf aan het openen van het vat om de tijd dat de deksel eraf is zo klein mogelijk te maken. Om die reden maak ik zelden foto's van het interieur van mijn gistvat tijdens de vergisting.

Jacques

Vandaag weer een klein monster van het bier genomen om de pH te meten en een poging gedaan tot het aftappen van gist. Over het verloop van de pH kom ik over een paar dagen terug.
Wat mij opvalt is dat deze gist tot nu toe weinig flocculeert. Opvallend omdat de verwachte vergistingsgraad inmiddels gehaald is en omdat WHC op hun site vermeld dat de gist medium tot hoog flocculerend is.

Natuurlijk ook geproefd van het monster. Tjonge, wat een verschil met gisteren! Ineens heeft het bier een topisch fruitsmaak. Op de toegevoegde koudhop geeft de WHC Saturated zo te merken veel biotransformatie. Weer wat geleerd.

Jacques

Vandaag het bier gebotteld.
De afgelopen dagen is het bier bitterder van smaak geworden. Maar de tropisch fruitige smaken hebben duidelijk de boventoon. Deze gist is met de juiste hop erg goed voor een NEIPA.

Het eind SG is 1016 geworden. De behaalde SVG is 76,5%.
En fles heb ik weer voorzien van een manometer om de drukontwikkeling in de fles in de gaten te houden. Blijft steeds spannend wat het effect is van hopcreep als je koudhop gebruikt. Deze keer heb ik aanzienlijk meer koudhop gebruikt dan bij mijn vorige brouwsel.

Bij de vergisting van dit brouwsel heb ik na 47 uur vergisten de pH elke dag gemeten. Waarschijnlijk heeft de daling van de pH nog veel sneller plaatsgevonden dan de grafiek laat zien doordat pas na 47 uur begonnen is met het meten van de pH van de vergisting. In de literatuur is namelijk te lezen dat de daling van de pH al plaatsvindt in de eerste uren na het enten van de gist. De verlaging van de pH zorgt ervoor dat veel micro-organismen zich niet kunnen ontwikkelen.
pH verloop WHC Sturated NEIPA.png

Na 5 dagen was de hoofdgistng ten einde. Gedurende die periode was de pH nagenoeg gelijk. Daarna steeg de pH. Er worden dan geen gistgroei meer en er gaan dan meer cellen dood dan dat erbij komen.
Overigens heb ik steeds kleine hoeveelheden gist afgelaten tijdens de nagisting.

Jacques

Na het bottelen gisteren heb ik een foto gemaakt van het interieur van mijn CCT. De reden is dat ik wilde laten zien dat er veel gist heeft afgezet tegen de wand en ook dat er veel schuimvorming is geweest (de kring boven de beige gistafzetting).
Wat opviel was dat de gistafzetting zich vrij makkelijk liet verwijderen. Het was niet nodig om stevig te boenen zoals gebruikelijk. Best wel bijzonder.

PXL_20250522_133954754.jpg

Jacques

Allereerst een grafiek met het verloop van de hergisting op fles.

20250528 Druk verloop WHC Sturated NEIPA.png

Deze gaat eerlijk gezegd iets te enthousiast. Ik had toch wat langer moeten wachten met bottelen. Ik heb nu na 10 dagen gebotteld, maar in verband de flinke hoeveelheid koudhop (cryohop weliswaar) had toch een aantal dagen langer moeten wachten. Ik schat in dat 14 dagen na het brouwen bottelen bij dit bier beter geweest was...

Neemt niet weg dat het bier goed smaakt. Gisterenavond had ik een bijeenkomst ter voorbereiding van een evenement bij mij in de buurt. Nog nooit eerder heb ik een bier zo jong aan anderen laten proeven. Onder de aanwezigen een gediplomeerde internationale biersommelier. De tropisch fruitige hopsmaken werden zeer gewaardeerd. Mango komt bij dit bier meer naar voren dan bij het bier dat ik een tijdje terug gebrouwen heb met WHC Mango Madness.
Ik ben heel benieuwd hoe dit bier zich gaat ontwikkelen en of het koolzuurgehalte niet veel te hoog gaat worden...

Koenders

Mijn neipa met Saturated is uitvergist en kwam uit op een eind SG van 1014. Lager dan verwacht. De smaak is fris, fruitig en heeft een lichte zoetheid. De mout heeft ook een aanwezige rol. Ik ga hem morgen op fust zetten en carboniseren.
De laatste paar neipa's die ik heb gemaakt waren vergist met Lallemand Pomona, ook erg tevreden over, maar deze gist heeft ook zeker potentie!

Jacques

Citaat van: Koenders op 10-06-2025  20:28 uDe laatste paar neipa's die ik heb gemaakt waren vergist met Lallemand Pomona, ook erg tevreden over, maar deze gist heeft ook zeker potentie!

Dat is ook mijn ervaring. Voor mij is het een prima keuze voor een NEIPA.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.