Brouwland was bij De Roerstok

Gestart door Jacques, 10-05-2025 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren was de maandelijkse clubavond van De Roerstok. Het was weer een mooie avond. Sam Nagel en Brent Doggen van Brouwland hebben een presentatie gegeven over BrewMonk. Dit is een merk van Brouwland. Het merk wordt steeds sterker. Gepoogd wordt goede kwaliteit tegen een gunstige prijs aan te bieden. Brent is de grote man achter de ontwikkeling van de brouwketels en vergistingstanks.

Verder was er aandacht voor nieuwe producten die Brouwland in haar assortiment heeft genomen. Onder andere kveik gisten van Yeastery en de gisten van WHC waar ik goede ervaringen mee heb. Een mooie ontwikkeling.

Ook werd een nieuw reinigingsmiddel aangekondigd en een nieuw desinfecteermiddel. Deze middelen zijn krachtiger dan de gebruikelijke oxi-producten en Star San. Ook dit is goed nieuws, zeker als je last hebt van lastige infecties.
Het reinigingsmiddel zou beter aangekoekte eiwitten, zetmeel en vetzuren verwijderen uit brouwketels, koelers, slangen en dergelijke.
Star San doodt volgens Sam Nagel maar beperkt micro-organismen. Het nieuwe desinfectiemiddel doodt alle gisten, schimmels en andere micro-organismen. De basis is 70% alcohol volgens Sam.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-05-2025  22:01 uHet nieuwe desinfectiemiddel doodt alle gisten, schimmels en andere micro-organismen. De basis is 70% alcohol volgens Sam.

Wat is er nieuw aan een desinfectiemiddel op basis van 70% alcohol? Dat wordt denk ik als zodanig al eeuwen gebruikt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-05-2025  11:55 uWat is er nieuw aan een desinfectiemiddel op basis van 70% alcohol? Dat wordt denk ik als zodanig al eeuwen gebruikt.

70% alcohol is de basis. Aan veel reinigings- en desinfectiemiddelen worden hulpstoffen toegevoegd voor een betere werking. Eerlijk gezegd weet ik niet meer welke hieraan is toegevoegd.

Zelf gebruik ik een middel van Ecolabs dat bestaat uit alcohol, waterstofperoxide en fosforzuur. Ook dat middel werkt effectiever dan Star San.

Het overzicht van reinigings- en desinfectiemiddelen zal ik aanpassen zodra er meer bekend is over de nieuwe middelen. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schoonmaken/

Markus29

Er was waterstofperoxide aan toegevoegd, afhankelijk van de concentratie heeft dat ook een gunstig effect op biofilm.

Jacques

Citaat van: Markus29 op 13-05-2025  15:44 uEr was waterstofperoxide aan toegevoegd, afhankelijk van de concentratie heeft dat ook een gunstig effect op biofilm.

Dank je voor deze aanvulling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.