Het grote RAPT Pill topic

Gestart door Jacques, 07-05-2025 23:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Veel forumleden gebruiken een RAPT Pill voor het volgen van de vergisting van hun brouwsels.
Dat is niet zo vreemd, het gebruik van een elektronische hydrometer heeft veel voordelen.
Het grootste voordeel is dat de vergisting kunt volgen zonder dat je je vat hoeft te openen. De metingen zijn nauwkeurig en worden zeer regelmatig gedaan. Dit maakt dat je de vergisting op de voet kunt volgen en een beter beeld krijgt van de vergisting dan alleen kijken naar je waterslot of door metingen met een hydrometer of refractometer.

Er zijn ook nadelen. Een elektronische hydrometer drijft in je bier en kan open voor het opladen van de batterij. Hierdoor vormt de meter een infectierisico. Er zijn kieren waar desinfectiemiddelen niet volledig werken. Het gebruik van hitte voor het desinfecteren is niet mogelijk omdat dit kan zorgen voor vervormingen van het hard plastic omhulsel van de elektronica.
Een ander nadeel is dat dat de nauwkeurigheid een schijnnauwkeurigheid is. Dat wil zeggen dat de waade die je meet zeker aan het einde van de vergisting niet altijd de werkelijke waarde is. Dit komt voor een belangrijk deel doordat tijdens de vergisting hopharsen zich afzetten aan de bovenkant van de drijvende meter. Dit verstoort de betrouwbaarheid van de meter. Desondanks blijft de meter goed bruikbaar voor het bepalen of de vergisting is beëindigd of niet. En dan is het feit dat je de SG-waarden tot achter de komma kunt meten handig. Elke kleine verandering zie je. Het echte eind SG kun je vervolgens meten met een hydrometer of refractometer (bij de laaatste wel een omrekentool gebruiken...).

De meest gebruikte elekronische hydometer is vermoedelijk de RAPT Pill. Volgens de producent Kegland zijn er tienduizenden exemplaren van dit apparaatje wereldwijd verkocht. Het slimme ontwerp, de relatief lage prijs en goede ondersteuning zullen daar zeker aan bijgedragen hebben.

Links naar andere topics
Er zijn meerdere topics op dit forum waarin gesproken wordt over de RAPT Pill. De belangrijkste zijn
- Yellow RAPT Pill - Hydrometer & Thermometer https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45047.html
- Verwijder je de batterij uit je drijvende elektronische SG-meter? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45987.html
- Rapt pill https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46145.html
- Ispindel of toch...? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45663.html

Filmpjes

Jacques

Afweging
Na jarenlang een BrewBrain Float te hebben gebruikt voor het volgen van het verloop van de vergisting van mijn brouwsels heb ik recent een RAPT pill aangeschaft. De reden was dat de batterij van de float aan vervanging toe was. Het vervangen van de batterij was geen probleem. Het opnieuw kalibreren wilde echter niet lukken omdat geen verbinding kon krijgen met de setup van de eigen wifi van de float. Toen ik de float destijds in gebruik nam was dat ook niet eenvoudig. Daar ben ik veel tijd aan kwijt geraakt.

Verder was ik niet zo tevreden over het werken met de float. Vooral dat je een kleine schakelaar op de print moet omzetten als je hem gaat opladen is niet handig. Je mag namelijk niet vergeten die schakelaar weer om te zetten als je de float opnieuw in gebruik neemt voor metingen. En ik moest altijd goed oppassen dat de schakelaar in de juiste stand had staan. De schakelaar heeft namelijk 3 standen:  setup, opladen/uit en metingen. Opladen/uit is de middelste stand. Op de print van de float is te zien waar de schakelaar hoort te staan, maar die lettertjes zijn wel heel klein voor iemmand die 40+ is. Als je meter per abuis op setup zet worden geen metingen gedaan...

De float is voorzien van een draaidop met ribbels. Dat maakt de dop lastig schoon te maken. Ook kleven er veel hopharsen aan de bovenkant door de rechte bovenkant. De makers van de BrewBrain Float zijn al een tijd bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie, maar dat schiet niet erg op. Een prototype daarvan heb ik zo'n 4 maanden gezien op een beurs voor craftbrouwers. De uitleg die ik kreeg getuigde van het goed luisteren naar kritiek.

Hoewel de BrewBrain Float doet wat hij moet doen als hij eenmaal werkend is, kijk je bij de aanschaf van een nieuwe meter ook naar de prijs. Die is best hoog. Zeker als je die vergelijkt met de RAPT Pill. Al een aantal weken heeft Unibrew de Pill in de aanbieding voor € 60. De BrewBrain Float kost  € 120 bij Unibrew en Brouwland... Tsja, dan is de keuze snel gemaakt. Zeker ook omdat niet te verwachten is dat de prijs van de vernieuwde float lager zal zijn dan de huidige prijs...

Kalibreren Pill
De RAPT Pill heb ik inmiddels volledig opgeladen. Dat wordt door Kegland aanbevolen voordat je hem gaat kalibreren. Het kalibreren is een fluitje van een cent. Je kunt namelijk heel eenvoudig komen in het setupmenu van de Pill. Het enige wat je hebt te doen is de usb C kabel aan te sluiten voor het opladen. Na het verwijderen van de k abel zijn gedurende 10 minuten zijn de instellingen beschikbaar via een wifi verbinding op je mobiel. Erg handig. Sluit de Pill door de bovenkant erop te draaien en doe hem in een emmertjes met leidingwater. Let erop dat de Pill vrij kan ronddrijven. Hierna kun je kalibreren voor SG 1000.  De meter ondersteunt ook een  tweepuntskalibratie. Ook dat is simpel. Meet na het brouwen het SG van je brouwsel na het afkoelen van het wort. Vul je gistvat met wort en laat de Pill in het wort zakken. Kalibreren doe je met de waarde die je gemeten het met je hydrometer of refractometer. Dit laatste heb ik nog niet gedaan.  Volgende week wil ik weer brouwen en dan wil ik eerst kijken of de waarde die de Pill doorgeeft veel afwijkt van de gemeten waarde met mijn refractometer.

Wat ik wel gedaan heb, is de Pill kalibreren voor wat betreft de temperatuur. Iets wat je bij de BrewBrain Float niet kunt.  Leuk, want nu kan ik mooi het verschil zien in temperatuur via de zakbuis/thermowell van mijn CCT en die gemeten in het bier zelf. Voor het kalibreren heb ik de sensor van mijn Inkbird gebruikt die ik in de zakbuis stop.

hb-lot

Ik heb zelf geen pill, maar wel de iSpindel in Pill behuizing van Nautilis. Ik had al een iSpindel in de standaard Petling XL behuizing, volgens mij dezelfde als die de float gebruikt.

Ik heb deze samen gekalibreerd en in hetzelfde wort laten drijven. Het leek er toch op dat die in de Petling behuizing, ondanks extra randjes etc. op het eind minder afweek dan die in de Pill behuizing. Vermoedelijk speelt het volume een grotere rol dan de extra afzetting.

Maar ik ben er verder wel erg tevreden over, met name schoonmaken is een stuk makkelijker. Minder randjes, en zowel het kunststof als siliconen zijn gewoon vaatwasser bestendig. Met de Petling was het altijd oppassen met de temperatuur.

Wilmer

Ik heb zelf ook een Pill, ideaal om te volgen of je vergisting al klaar is of niet. Alleen heb ik in mijn fietshok, waar mijn vergistingkast nu staat, geen WiFi en ook geen mogelijkheid om dit aan te leggen. Jammer dat die niet direct via Bluetooth uit te lezen is.

Jacques

Citaat van: Wilmer op 08-05-2025  09:36 uIk heb zelf ook een Pill, ideaal om te volgen of je vergisting al klaar is of niet. Alleen heb ik in mijn fietshok, waar mijn vergistingkast nu staat, geen WiFi en ook geen mogelijkheid om dit aan te leggen. Jammer dat die niet direct via Bluetooth uit te lezen is.

Je kunt wifi extrender gebruiken. Dat heb ik ook op mijn brouwzolder voor een beter wifi-bereik. Dat scheelt heel veel.

Wilmer

Citaat van: Jacques op 08-05-2025  11:33 uJe kunt wifi extrender gebruiken. Dat heb ik ook op mijn brouwzolder voor een beter wifi-bereik. Dat scheelt heel veel.

Zit een paar verdiepingen met gewapend beton tussen dus gaat helaas niet werken, had het al kort getest :-\

tdp

Citaat van: Wilmer op 08-05-2025  11:55 uZit een paar verdiepingen met gewapend beton tussen dus gaat helaas niet werken, had het al kort getest :-\

4G dongeltje wellicht een oplossing?

LBakker

Ik ben erg blij met mijn Rapt Pill. Werkt eenvoudig en meet nauwkeurig.
Het enige nadeel is het wifi ontvangst wat lastig is met een rvs vergistingsvat welke in een koelkast staat. Ik heb hiervoor een accesspoint in de koelkast gelegd waardoor alle metingen correct ontvangen worden.

Ik overweeg de temperatuur controler aan te schaffen zodat de Pill gebruik kan maken van Bluetooth wat veel beter door rvs en de koelkast heen zou moeten komen.

BWBrewer

Ik maak gebruik van meerdere Rapt Pills. Wifi extender was uiteindelijk ook de oplossing voor mijn brouwschuur:)

Voor het gemak zou je de draadloze oplaad upgrade erin kunnen zetten, dan hoef je hem ook niet meer open te maken.

Met de verschillende kleuren omhulsels houd ik ze uit elkaar.

Helaas wifi en RVS geeft veel minder meetgegevens. Ik heb de afstelling op 20 minuten gezet maar helaas komt er maar eens per paar uur soms een pakketje gegevens binnen. Heb nu sinds kort een Conicus Pro staan en deze heeft een kijkglas dus hiermee zouden er meer pakketjes door moeten komen. Alleen nog ff mijn fermentatiekast ombouwen en dan kan ik dat uit testen.

Enige minpunt is dat SG-meting word vervormd door de temperatuursituatie. Vergist je zo rond de 19-20 graden dan dus ook kalibreren bij die temperatuur. Ik gebruik enkel een 1-punts kalibratie maar het is ook mogelijk om een 2-punts te doen wat hem nog zuiverder zou maken:)

Naar mijn mening is er geen betere in prijs/kwaliteit verhouding al staat er helaas wel "made in China" op:)

Jacques

Citaat van: Wilmer op 08-05-2025  11:55 uZit een paar verdiepingen met gewapend beton tussen dus gaat helaas niet werken, had het al kort getest :-\

Bij mij zitten er ook twee verdiepingen met gewapend beton tussen.

Je hebt overigens extenders en repeaters. Een repeater versterkt niet echt en zorgt eerder voor een afzwakking van het signaal. Mijn extender is in feite een wifi booster.

Jacques

Citaat van: BWBrewer op 08-05-2025  23:39 uEnige minpunt is dat SG-meting wordt vervormd door de temperatuursituatie. Vergist je zo rond de 19-20 graden dan dus ook kalibreren bij die temperatuur. Ik gebruik enkel een 1-punts kalibratie maar het is ook mogelijk om een 2-punts te doen wat hem nog zuiverder zou maken:)

Dit heeft niet veel met de RAPT Pill te maken. Water heeft nu eenmaal een andere dichtheid bij een andere temperatuur...
Anders gezegd je SG dat je meet met een hydrometer is sowieso afhankelijk van de temperatuur. Daarom hoor de kalibratie altijd bij een vaste temperatuur te doen.
Persoonlijk vind ik het niet zo'n punt als er een kleine afwijking is. SG 1.000 of 0.997 maakt heel weinig verschil.

Rotarren

Ik heb sinds kort 2 Conical fermenters en 2 stuks rapt pill. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal verlopen. Volledig opgeladen, gekalibreerd en  op de wifi gezet. Fluitje van een cent! Nu nog in de praktijk brengen :-)

Jacques

Je kunt de RAPT Pill gebruiken in combinatie met de RAPT Controllerbox

ray81

Wellicht is een powerline adapter handig. Dit heb ik in het verleden ook gebruikt. Daarmee kan je het netwerk/internet over de stroomdraden delen. Ik raad wel aan maximaal 2 van deze adapters te gebruiken, meer gaat storen is mijn ervaring. Maar je hebt er ook maar 2 nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.