Witbier met BW-20

Gestart door bier van Mars, 03-05-2025 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

bier van Mars

Vandaag het volgende gebrouwen.

Batch: 20 liter.
2200 gram pilsmout.
2000 gram tarwemout.
400 gram zuurmout.

10 gram styrian dragon maischhop.
7 gram Magnum 60 minuten.
10 gram styrian dragon 15 minuten.
10 gram styrian dragon 5 minuten.
7 gram koriander en 15 gram sinaasappel schil 5 minuten.

Water is behandeld.

Gist is Fermentis BW-20.

Vergisting op 23 graden in conisch vat.
Begin SG kwam uit op 1.040, iets lager dan berekend. Ik vermoed door het gebruikte maischschema.

Heeft iemand ervaring met deze gist?
Monitor nu met een RAPT pill.

Wilmer

Paar weken geleden heb ik hier een weizen/witbier mee gebrouwen, met hoop om maximaal banaan aroma te krijgen. Uiteindelijk is dit niet goed gelukt, maar het bier is ook zonder de banaan erg lekker! Ik vermoed dat ik teveel gist gepitched heb (1 zakje op 9 liter), waardoor de vergisting te vlot is verlopen en estervorming onderdrukt is.

Bij mij was die na 3 dagen al uitvergist, verliep heel soepel.

bier van Mars

Na een lagphase van ongeveer 12 uren is de vergisting op gang gekomen.

De RAPT pill heeft echter moeite gegevens door te sturen. Ik vergist voor het eerst in een CCT, ik denk dat dat problemen oplevert. De signaalsterkte is nu -88db, dat is veel te weinig. Heb nu een versterker op het vat gelegd in de hoop nog gegevens op te kunnen vangen.

Theo Mol

Citaat van: bier van Mars op 03-05-2025  19:32 uBegin SG kwam uit op 1.040, iets lager dan berekend. Ik vermoed door het gebruikte maischschema.
Welk schema heb je gebruikt?

bier van Mars

Ik heb het volgende schema gebruikt.
15 minuten op 50 graden.
30 minuten op 63 graden.
30 minuten op 70 graden.

Ook heb ik 5% rijsthulzen toegevoegd aan de stort. En daarnaast vrij grof geschroot.

Tijdens het maischen weinig geroerd omdat alles goed doorliep.

CeesM

Citaat van: bier van Mars op 05-05-2025  10:46 uTijdens het maischen weinig geroerd omdat alles goed doorliep.
Dat kan ook kanaalvorming zijn. Dus kan je beter toch met regelmaat roeren.

bier van Mars

Vanmorgen gist afgetapt. Het bier staat nu een week op het vat.

Kan momenteel niet meer monitoren met de RAPT. Afgelopen week merkte ik al dat het signaal te zwak was. Heb thuis het netwerk aangepakt en zou nu wel dekking moeten hebben. Echter wachtwoorden en beveiliging aangepast dus de RAPT moet opnieuw verbonden gaan worden.
Laat het bier nog een week staan en zal volgende week bottelen.
Heb tussentijds geen metingen meer gedaan. We zien volgende week wel wathet resultaat is.

Vandaag 70 flessen gereinigd.
20250510_162344.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.