Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm kerst bier  (gelezen 1771 keer)

Offline Blotto

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Mijn motto speel geen lotto maar drink een blotto!
Brewferm kerst bier
« Gepost op: 01-09-2006 14:59 u »
Hallo Mede brouwers.

Ik had een vraagje.
Ik ben nu bezig met mijn derde bier uit een bierblik genaamd kerst bier.
Hier had ik nu een vraagje over.
In de gebruiksaanwijzing staat dat de botteldichtheid 1020 is. Bij andere bieren is dat 1010.
Stopt dit bier bij 1020 of zakt dit bier gewoon verder ( er hoeft geen suiker bij  voor de nagisting)?

Alvast bedankt.

Groetjes: Blotto, Martijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Brewferm kerst bier
« Reactie #1 Gepost op: 01-09-2006 15:04 u »
Het zal wel een zwaar bier zijn en dan is 1020 een prima einddichtheid (zeker met de Brewferm gist). Wat is de beoogde begindichtheid?

Dit betekent dat je nog wel suiker moet toevoegen bij het bottelen.

Offline Blotto

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2006 15:10 u »
Hoi Adrie.

Ik heb gelezen op het Label dat de begindichtheid 1065 is.
Verder heb ik gelezen dat er bij de suikertabel. bij suiker 2 staat geen suiker toevoegen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2006 15:17 u »
Beste Blotto,

Je moet niet zo op die einddichtheid focussen. Je wacht gewoon tot het waterslot bijna niet meer blubt en gaat dan bottelen met 7 g suiker/liter. Dan kan er weinig mis gaan. Ik neem aan dat er gewoon de standaard Brewferm bovengist bij zit, dus deze gist gedraagt zich net zoals bij de andere bierpakketten en hij gaat niet langzaam door in de fles als je geen suiker toevoegt.

Offline Blotto

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 01-09-2006 15:27 u »
Beste Adrie.

Ja ik heb vandaag het bier in het vat gedaan en gemaakt dus het moet eerst nog 14 dagen staan.
En dan zullen we dan wel eens zien wat er van word normaal doe ik zelf nooit de suiker in flessen ik doe het geheel allemaal overgieten (zonder de gist) en dan de suiker toevoegen. want ik ben een beetje bang dat er flessen ontploffen.
De vorige keer had ik een vriend van mij een paar biertjes van mij gegeven en daar was er een van midden in de nacht ontploft!  :-[
Ik denk dat dat dus had te maken dat het flesje een tik had gehad.

Groetjes: Blotto.

Tags: