Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gist bewaren en opkweken  (gelezen 18786 keer)

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Gist bewaren en opkweken
« Gepost op: 11-10-2002 10:24 u »
beste bierminnenden  :proost:

Al enige tijd gebruik ik Wyeast-gisten. Voor elk brouwsel koop ik weer een nieuw pakje en dat is eigenlijk toch wel jammer. Nu is er bij de thread over de Koninck-kloon gesproken over het hergebruiken van gisten. Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat nou?

Ediwn

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Gist bewaren en opkweken
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2002 10:36 u »
Ha die Edwin,

Spoelen met fosforzuur en zo is natuurlijk heel mooi, en ik wil ook wel eens in die richting gaan denken (heb ik toch nog wat aan mijn practicum microbiologie...), maar er is ook al een eenvoudiger manier om meer 'bang for the buck' (sorry Jacques, ik kon het niet laten - Meer Raak Voor een Knaak?) te krijgen uit de Wyeast. Ik brouw meestal 2 of 3 keer met dezelfde gist. Als de hoofdvergisting van het eerste bier af is, hevel ik het nieuwe brouwsel gewoon op de gistkoek. Het werkt met name goed als je begint met een minder zwaar bier (b.v. een Belgische pale ale) en dan steeds zwaarder (dubbel? tripel?) gaat. Bijkomend voordeel is dan ook dat er veel gist in zit, zodat het een soort super-starter is geworden. Je moet dit natuurlijk niet veel vaker doen dan een keer of 2/3, want dan zal de gist degenereren en moet je fosfortoestanden gaan toepassen.

:degroeten: Jan Willem.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2002 11:15 u »
Ha JW  :proost:

Goed idee, nog niet bij stilgestaan. Is het dan trouwens niet zo dat je ůp deze manier ongeveer elke week een brouwsel maakt? Ik neem tenminste aan dat je de koekgebruikt van de hoofdgisting, of juist die van de secundaire?

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-10-2002 11:20 u »
H die Edwin,

Ja, mijn primaire vergisting duurt meestal ongeveer een week, dus dat komt inderdaad zo uit. Ik brouw vaak 2 of 3 weken achter elkaar, en stop dan weer een tijdje. Al was het maar omdat mijn vrouw het dan goed zat is  :D .

Overigens vindt niet iedereen dat de gist van de hoofdgisting het best geschikt is - sommigen gebruiken juist de gist van de secundaire. Voordeel daarvan is weer dat je niet na een week alweer moet brouwen.

Met zo'n gistkoek start de vergisting echt ongelooflijk snel  :vorksmile: . Een groot voordeel, omdat hobbybrouwers bijna altijd veel minder gist (kunnen) toevoegen dan professionele brouwers.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 11-10-2002 11:28 u »

Het idee staat me wel aan. Heeft de prut aan de zijkant van het gistvat (hopharsresten enz) invloed op het resultaat van het volgende brouwsel?

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2002 11:33 u »
H Edwin,

Daar zijn ongetwijfeld verschillende meningen over, maar ik heb het idee dat evt. invloeden in ieder geval niet negatief zijn. Dat zou misschien makkelijker kunnen als je een licht bier brouwt na een zwaar (gehopt) bier. Ook zou ik geen licht gekleurd bier brouwen na een stout, of een vrij delicaat smakend bier na een gekruid bier. Het blijft dus overwegen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 11-10-2002 11:37 u »
Howdie JW  :proost:

Ik zit me net te bedenken dat wanneer je in de omstandigheid bevindt dat je twee gistvaten hebt, je de gistkoek aan de nieuwe wort kan toevoegen. Het effect van die randresten ben je dan kwijt.

Is die gistkoek niet te bewaren op de een of andere manier? Invriezen bijvoorbeeld.

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-10-2002 11:57 u »
Dat klopt. Ik heb wel twee 'vaten' die geschikt zijn voor primaire vergisting, maar ik gebruik eigenlijk liever alleen de glazen (de andere is van plastic), maar het zou natuurlijk wel goed kunnen.

Invriezen kan volgens mij niet zomaar, de gist gaat dan dood. Er zijn geloof ik wel manieren om in te vriezen m.b.v. een bepaalde stof, maar dat zullen de gistfreaks beter weten dan ik.

JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 11-10-2002 12:03 u »

Waarom kies je voor glas? Ik heb de fles voor mijn verjaardag gekregen, dus de keus was niet zo moeilijk, maar als je allebei hebt, waarom dan toch glas? Oh :-* deze vraag mag ik hier niet stellen.

Edwin

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 11-10-2002 12:08 u »
Hoi Edwin,

Zo, da's een hele thread op een ochtend  :groots:

Ik heb wat leuk leesvoer voor je, zie http://www.geocities.com/iluvhops/gist_lnk.html

Met name het documentje over KochsalzlŲsung is interessant wanneer je met Wyeast brouwt. Wat dacht je van 10 brouwsels voor de prijs van een, zonder ingewikkelde technieken?

Gist invriezen kun je op twee manieren doen: de hele gistkoek de vriezer in, waarbij een deel wel onbevroren blijft (raad ik niet echt aan) of werken met een glycerine oplossing (zie ook bovenstaande link).

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-10-2002 12:09 u »
Ha Edwin,

Ja, laten we niet te veel afwijken van het onderwerp. Bovendien is deze discussie al eerder gevoerd, het blijft 1 van de eeuwige meningsverschillen bij thuisbrouwers, alhoewel ik het idee heb dat hier in NL relatief veel mensen de eerste vergisting in plastic doen. Ik zelf vind glas prettig omdat er helemaal geen lucht doorheen komt (door plastic altijd een beetje), omdat ik er doorheen kan kijken (ik ben nogal nieuwsgierig) en omdat het beter schoon te maken is (plastic ruikt altijd nog een beetje na, vind ik). Maar er zijn ook zat nadelen aan glas - het gaat veel makkelijker kapot, is onhandelbaarder, etc. Iedereen moet zijn eigen afweging maar maken.

JW.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2002 12:17 u »

Citaat

Hoi Edwin,

Zo, da's een hele thread op een ochtend  :groots:

Ik heb wat leuk leesvoer voor je, zie http://www.geocities.com/iluvhops/gist_lnk.html

Ha Herman,  :proost:

Ja, Jan-Willem en ik zijn alvast begonnen.... ;D
Jij bent toch een gistgoeroe? Ik dacht al aan je link te zien dat ik doorvewezen zou worden naar je eigen site. Ik zal het artikel eens lezen, hoewel mijn duits niet veel verder komt dan "drei bier". Even de tijd voor nemen dus.
Hoe bewaar jij je gist?

Okť JW, we hebben het hier inderdaad eerder over gehad, maar datw as ik even vergeten. Ik moet zeggen dat mijn glazen fles ook prima bevalt, maar voor mijn uitbreiding heb ik toch een vat klaarstaan. Nu de pan nog...

Edwin

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 11-10-2002 12:28 u »
Citaat

Jij bent toch een gistgoeroe? Ik dacht al aan je link te zien dat ik doorvewezen zou worden naar je eigen site.

Gistgoeroe? Mwah, valt best mee. Ik ben econoom en geen bioloog ;D Het heeft wel mijn interesse en ik heb er wel een cursus over gevolgd. Ik bewaar zelf mijn gist in bier. Dat doe je zo: je brouwt een bier met Wyeast o.i.d. en zet een paar flesjes koel. Als je de gist dan weer nodig hebt, kweek je ze op uit zo'n flesje!

Verder brouw ik wel eens kort achter elkaar waarbij ik gewoon wat gistend bier als giststarter gebruik. Of ik was de gist en bewaar deze ca een maand in de koelkast.

Ik wil echter binnenkort een beperkt gistbank aan gaan leggen, dus met plaatjes en schuine buizen en Agar en zo. Ik laat wel horen zodra ik dat gedaan heb.

Wat betreft de link naar mijn site, op deze wijze probeer ik enige orde in de 'chaos' te scheppen en overzichtelijke links te bieden. Het geeft me ook een reden mijn site nu eens bij te blijven houden.

:degroeten:
Herman

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 11-10-2002 13:07 u »
Ha Herman  :proost:

Dat schoonwassen doe je dus met die fosfor en zo? Sjee, ik weet eigenlijk geen moer van die gisten. Zelfs opkweken uit flesjes heb ik nog nooit gedaan. Wort toevoegen aan het depot uit een flesje?

Edwin

ps. Ik vind je verwijzingen wel prettig.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-10-2002 14:27 u »
Hoi Edwin,

Voor gist opkweken heb ik tot nu toe (ik doe het al jaren) nooit fosfor gerbuikt. Het is wel een methode om extra zeker te zijn dat je geen rotzooi in je bier krijgt. Ik ga dit zelf ook eens uitproberen denk ik. Opkweken kan door te werken met een  erlenmeyer, maar rechtstreeks toevoegen van wort aan het flesje kan ook (zie beschrijving op mijn site en ook hier ergens)

Herman

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #15 Gepost op: 15-10-2002 22:00 u »
Hoi,

Een vraag die te maken heeft met dit item.

Ik maakte een giststarter van wort uit vorig brouwsel (ingevroren ontdooit, etc.) en Westmalle dubbel uit fles deze starter sloeg te laat aan: het wort was reeds klaar, ik heb toen een andere starter gebruikt.

Mij vraag is nu: hoe lang kan ik de giststarter die uiteindelijk toch werkte in de koelkast in rust zonder toevoeging van suiker bewaren?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten John
Nuenen

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #16 Gepost op: 16-10-2002 09:14 u »
Goh, helemaal gemist, deze discussie. Leuke links, Herman. Ik zat er zelf ook al aan te denken om een bescheiden gistbank aan te leggen. Wij hebben al een tweedehands sterilisatieoven aangeschaft, die uit een ziekenhuis komt. Nu nog een extra koelkast en we kunnen beginnen! Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen op dit vlak, ik zal dat ook doen. Kunnen we wellicht nog een hoop van elkaar leren (vooral van elkaars missers en blunders  ;D).

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 16-10-2002 09:21 u »

Citaat

Wij hebben al een tweedehands sterilisatieoven aangeschaft, die uit een ziekenhuis komt. Nu nog een extra koelkast en we kunnen beginnen! Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen op dit vlak, ik zal dat ook doen. Kunnen we wellicht nog een hoop van elkaar leren (vooral van elkaars missers en blunders †;D).

Hoi A3,

Wat voor oven is dat, een autoclaaf?
Die koelkast zal wel geen probleem zijn, die zijl makkelijk genoeg te vinden. Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen en terugslagen (al hoop ik dat die laatste meevallen).

Herman

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 16-10-2002 09:28 u »
Ha Herman,

Het is een kleine oven met drie schuifladen, waarin petri-schalen en reageerbuizen gesteriliseerd kunnen worden bij een temperatuur van maximaal 250 graden. Grotere dingen kunnen er niet in, omdat de laden nogal dicht op elkaar staan. Het komt oorspronkelijk uit een ziekenhuis, geloof ik, want hij ruikt nogal medisch. We hebben hem nog niet gebruikt.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 16-10-2002 09:32 u »
Citaat
ik kte een giststarter van wort uit vorig brouwsel (ingevroren ontdooit, etc.) en Westmalle dubbel uit fles deze starter sloeg te laat aan: het wort was reeds klaar, ik heb toen een andere starter gebruikt.

Mij vraag is nu: hoe lang kan ik de giststarter die uiteindelijk toch werkte in de koelkast in rust zonder toevoeging van suiker bewaren?

Hoi John,

Het is geen goed idee om een gist ingevroren te bewaren. In de gistcellen vormen zich dan ijskristallen en deze maken de cellen kapot. Geen wonder dat de giststarter zo moeizaam op gang kwam: er waren nog nauwelijks levende cellen aanwezig.

Een giststarter die al is uitgewerkt, zou ik niet te lang bewaren (geen weken). Ik heb het zelf eens een week gedaan, vervolgens een nieuwe giststarter gemaakt en die geŽnt met de gestopte. Na twee dagen was de nieuwe giststarter weer vol op stoom.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 16-10-2002 09:40 u »
A3,

Als ik dit zo lees heeft John de gist uit een flesje gehaald en niet ingevroren. Je verhaal klopt natuurlijk wel.

John,
Als je steriel hebt gewerkt kan je zo'n giststarter best wel even bewaren (langer dan 4 weken zou ik dit zeker niet doen, liever gebruiken binnen ca een week), zeker omdat je gehopte wort hebt gebruikt. Een waterslot of alufolie o.i.d. is dan beter dan watten om de fles af te sluiten. Hierna wel weer gewoon wat wort toevoegen om de starter weer te activeren.

Herman

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 16-10-2002 09:57 u »
Je hebt gelijk, Herman, ik heb te snel gelezen.
Trouwens, ook met ingevroren wort moet je voorzichtig zijn, want tijdens het afkoelen en invriezen kun je besmetting krijgen. Niet alle micro-organismen worden gedood door invriezen en bij het maken van een nieuwe starter kunnen zij zich weer vrolijk vermenigvuldigen. Wel dus eerst nog een kwartiertje koken dus na het ontdooien.

Groeten,

A3

janvandessel

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 16-10-2002 10:37 u »
Hallo,

Ik zou graag willen vermelden dat er voor amateurbrouwers die zelf aan de slag willen gaan met zelf gistopkweken er bij de gilde van de Roerstok een prachtig werkje te verkrijgen is.
Vertaald door Martin Hofhuis.
De originele titel is first steps in yeastcultures part1 van Pierre Rajotte.
Dit boekje heeft er mij toe aangezet om zelf mijn gisten te gaan bewaren en zelf op te kweken.Het is mijnsinziens zeer duidelijk en verstaanbaar geschreven, kortom een aanrader.
Groeten,  :lessmile:
             Jan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 16-10-2002 20:22 u »
Het is misschien wel goed om te weten dat De Roerstok binnenkort een speciale gistcursus geeft onder leiding van Martin Hofhuis. Voor meer informatie kun je hem bellen 013 4557584.

:degroeten: Jacques

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #24 Gepost op: 17-10-2002 07:18 u »
Hoi,

Bedankt voor alle antwoorden: ik heb begrepen dat ik zonder probleem de giststarter in slapende toestand enige tijd in de koelkast kan bewaren. En de gist heb ik inderdaad pas nadat het ingevroren is geweest toegevoegd.

Groeten John

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 31-10-2002 10:20 u »
Ha gistkwekers,

Ik heb het boekje besteld en gekregen dat de Roerstok heeft uitgegeven over gistkweken. Zeer helder en duidelijk! Een absolute stimulans om nu eens serieus werk te maken van het aanleggen van een eigen gistbank. Zoals het boek al stelt: goede wort maken kan iedereen, maar het is de gist die de uiteindelijke kwaliteit van het bier bepaalt. Wellicht is dit iets overdreven, maar het cultiveren van een goede gist is natuurlijk onontbeerlijk voor goede bieren. En aangezien ik niet elke keer ruim 6 euro kwijt wil zijn aan Wyeast, ga ik lekker zelf kweken en bewaren.

Je hebt echter wel reageerbuizen (+ houder) en entnaalden nodig. Weet iemand waar ik die kan kopen (in de buurt van Arnhem)? Reageerbuizen kan ik wel bestellen bij Brouwland, maar die worden ook al zo rijk van mij. Liever haal ik ze ergens dichtbij op.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 31-10-2002 10:52 u »
Hoi A3,

Is dat boekje een vertaling van Pierre Rajotte? Is wel een goed en uitgebreid werkje, maar eigenlijk te uitgebreid. Toen ik op cursus was hebben ze de minder belangrijke zaken er uit weggelaten, waardoor je het nog sneller onder de knie krijgt.

Probeer eens wat zaken voor laboratoriumbenodigdheden uit.
Je kunt overigens ook met platen werken i.p.v. reageerbuizen.
http://lab-instrument.startkabel.nl/

Suk6 met je nieuwe loopbaan!  ;D
Herman

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 31-10-2002 11:12 u »
Ha Herman  :proost:

Het is inderdaad een volledige vertaling van het boek van Pierre Rajotte (vertaald door Martin). De vertaling heeft ook de goedkeuring van Rajotte (hoe heeft ie dat nou kunnen controleren  ???). Ik meen me te herinneren dat het een volledige vertaling is.
Het boek is duidelijk, maar ikzelf durf niet meteen zo met het boek in de hand aan de slag te gaan. Ik ga die gistcursus dan ook nog volgen. Ik weet zeker dat ik nadien, met het boek, prima gisten kan gaan bewaren en opkweken. Toch mooi een eigen gistbank...

Edwin

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 31-10-2002 11:19 u »
Het is inderdaad dat boek. Gelukkig heb ik tijdens mijn studie in Wageningen het practicum microbiologie gevolgd, waarbij we gisten hebben geisoleerd uit de grond in een boomgaard. Dit was erg leuk, omdat de meest exotische gisten naar boven kwamen, zowel in kleur als in geur. Kortom: ik heb er erg zin in om eens een eigen gistbankje op te zetten. Als meer mensen dit gaan doen, kunnen we wellicht eens wat gisten gaan uitwisselen! :hoera:

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 31-10-2002 11:59 u »
Heheh.... het enige dat ik me nog kan herinneren van dat practicum was dat het haar (sic!) van mijn labpartner in de fik vloog omdat hij te ver naar voren boog tijdens het schrijven, en je constant een bunsenbrander op je werkblad aan had staan i.v.m. sterilisatie. Was nogal spectaculair (liep goed af).

JW.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 31-10-2002 12:35 u »
Mijn practicumpartner kreeg het voor mekaar om een pot ethanol in de fik te zetten. Enige blusremedie: snel de dop erop om de zuurstoftoevoer stop te zetten. Resultaat: een vacuum gezogen fles met een dop die er nooit meer afwil.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #31 Gepost op: 31-10-2002 15:21 u »
Oh, ik herinner me de geuren van de geÔsoleerde gisten ook nog.  Jongens, bij sommige om bij omver te vallen.  En kleuren dat je zag ... Om dan nog maar van de bacteriŽn te zwijgen.
Wel mooie tijden ... zucht  :D

Fritz

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 31-10-2002 15:54 u »
Het is nu wel duidelijk waar onze interesse in bierbrouwen is geboren! Ik moet zeggen dat ik onze docent microbiologie ook wel verdacht van af en toe diep in het glaasje kijken.

Hij had ook nog een mooie tip voor feestjes: spijker een aantal schollen aan de muur (andere platvissen mogen ook), stook de zaal op tot een graad of 30 en kom dan een paar dagen later nog eens kijken. Laat het licht uit en zie: de ogen van de vissen lichten op in het donker.  :nut: Ik vraag me af of hij ooit bij zo'n feestje aanwezig is geweest. Waarschijnlijk heeft hij het zelf uitgeprobeerd... Benieuwd hoeveel gasten er toen waren en hoe lang zij zijn gebleven...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 31-10-2002 20:44 u »
Hoi Adrie,

Het is duidelijk dat je vandaag (31 oktober) geÔnspireerd bent door Halloween!

Waardoor geven die ogen licht? Van fluoriserende gist heb ik nog nooit gehoord.

:degroeten: Jacques

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 01-11-2002 08:56 u »
Ha Jacques,

Neen, in die visseogen groeien geen gist. Helaas. Een lichtgevend biertje zou nog eens een gat in de markt zijn. Het was een of andere bacterie, maar welke zou ik niet meer weten.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-11-2002 09:07 u »

Citaat

Probeer eens wat zaken voor laboratoriumbenodigdheden uit.
Je kunt overigens ook met platen werken i.p.v. reageerbuizen.
http://lab-instrument.startkabel.nl/

Ha Herman,

Leuk die laboratoriumbenodigdhedengroothandels, maar zij leveren alleen als je reageerbuizen per duizenden koopt. Niet zo geschikt dus. Ik ga het wel eens proberen bij het ziekenhuis.

Groeten,

A3

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 14-04-2009 21:13 u »
Zo ff een bejaarde uit de kast trekken.. ;D ;D

Vanavond weer lekker medisch laborantje gespeeld in mijn keuken en wat agar plaatjes gemaakt en van 2 gisten een " uitstrijkje"  gemaakt. De ondergist van Hein***n , die had ik ooit van J*****CV gekregen. Kijken ok ik die nog rein kan krijgen , want de gekregen flesjes flesjes bevatte wel wat witte aanslag (schimmel denk ik  :pan:) en ik had nog een fles staan met wilde lambiek gist uit mijn achtertuin. Als ik daar een reinkweek uit kan halen dan ben ik de gelukkige bezitter van de " TWG2009 all Ale"  ;D. We zullen zien...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #37 Gepost op: 14-04-2009 21:19 u »
Als je die H-gist rein krijgt, ben ik wel geinteresseerd!

Tenzij je er glycol in giet ;D  :pan:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 14-04-2009 21:37 u »
Laat ik je tzt wel weten.... ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #39 Gepost op: 14-04-2009 21:40 u »
Heb net Gouden Carolus gist uitgeplaat, dus als je wilt kunnen we ruilen :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #40 Gepost op: 14-04-2009 21:42 u »
Deal! Maar dat kan ik natuurlijk zelf ook...'t is nog best leuk om dat te doen ook... Maar ik houd mij aanbevolen. Als dat invriezen goed werkt, ga ik wel wat favoriete gisten verzamelen...

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 05-05-2009 18:15 u »
Ik heb net de overgebleven gistkoek in een steriele PET-fles gegoten. Is het verstandig de trub te laten bezinken, en vervolgens de bovenste laag eraf te hevelen?
Hoe houd ik de beste gist over?

:brouwen:

/edit: Hier een foto:

Offline Thomas

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 07-05-2009 22:26 u »
Ik neem aan dat de witte middelste laag de vitale gist is? En zo ja, is het verstandig deze dan zo in de fles te laten zitten, of kan ik het beter in een andere overhevelen?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #43 Gepost op: 07-05-2009 22:46 u »
Hier is al wel meer over geschreven.

Zelf laat ik het depot dat ik heb verzameld zolang mogelijk onder het bier zitten (alcohol beschermd tegen bacteriŽn). Een paar dagen voor gebruik giet ik de bovenste vloeistof (helder) af, voeg koud steriel water toe en schudt het geheel goed. Na 3 minuten bezinken schenk ik de bovenstaande vloeistof af in een steriele fles. Onderin heb je vooral hopresten en trub zitten. Eventueel kun je dit nog een keer herhalen. Daarna laat ik het in de koelkast uitzakken, giet de bovenstaande vloeistof af en start het depot met wat wort op.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #44 Gepost op: 07-05-2009 23:22 u »
Dit dilemma had ik een maandje geleden ook, is het echt nodig om dat kleine beetje trub er uit te halen? Zou het werkelijk smaakjes kunnen geven in het volgende bier? Bij het afschenken verlies je onherroepelijk een klein beetje gist, dat is toch zonde.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 08-05-2009 00:13 u »
Het wassen van gist is volgens mij niet nodig.

William, wat is naar jouw idee het voordeel van het wassen van de gist?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #46 Gepost op: 08-05-2009 08:11 u »
Ik doe het alleen als ik veel donkere hopspikkels e.d. in het depot zie. En misschien dat je nog wat dode gistcellen verwijderd die in grote deeltjes geaggregeerd zijn wat tot minder lysis zou kunnen leiden. Voor eiwitdeeltjes zou ik niet al te bang zijn.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 08-05-2009 08:13 u »
Ik heb nu ook een paar keer mijn gistkoek gewassen, maar heb wel het idee dat ik vooral veel gist aan het weggooien ben. De gewassen gist kan ik wel weer opkweken, dat is geen probleem maar het grootste deel bezinkt snel met de trub.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 08-05-2009 08:16 u »
Die donker hoppikkels doen weinig met de smaak van het bier. Het wassen is denk ik meer voor het oog dan echt noodzakelijk.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #49 Gepost op: 08-05-2009 08:17 u »
Ik heb nu ook een paar keer mijn gistkoek gewassen, maar heb wel het idee dat ik vooral veel gist aan het weggooien ben. De gewassen gist kan ik wel weer opkweken, dat is geen probleem maar het grootste deel bezinkt snel met de trub.

Maar misschien gooi je wel juist de dode gist weg. Het bezinksel van gewassen gist ziet er altijd mooi homogeen uit, in tegenstelling tot de niet gewassen slurrie.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #50 Gepost op: 08-05-2009 09:42 u »
Die dode gistcellen kunnen mooi als in-situ gistvoeding dienen bij het opkweken toch?