Gushing door hoog alcoholpercentage?

Gestart door Stekel, 15-04-2025 07:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
even een vraagje .
Tijdje geleden een sterke donkerblond gebrouwen. SG begon met 1082 en zakte uiteindelijk naar 1007. Toen dat na 4 dagen nog zo was gebotteld met 6 g/l suiker. De eerste na 2 weken klimaatkast opengetrokken en ik had in een Duvelglas 1/3 bier en de rest schuim. Schuim is ook heel dik. Wat het vreemde is dat als ik dan nog een keer het glas vult, zonder om te spoelen, het gewoon goed is met de schuimkraag. Ondertussen dit meerdere keren herhaald en het blijft elke keer hetzelfde. De eerste is een bakje schuim en de volgenden gewoon goed. Smaak is perfect. Gist was BE256. Dit nog nooit meegemaakt, trouwens nog nooit gushing gehad.

Koenders

Dus als ik het goed begrijp heb je niet per se gushers, die als een idioot de fles verlaten? Want als dat zo was dan had ik gedacht aan een infectie in de flessen, niet aan een bier wat nog niet is uitvergist in dit geval. Ook heb ik niet kunnen vinden of de gist een var-diastaticus is. Dat zouden oorzaken zijn met gushing tot gevolg. En als de smaak dan ook nog eens te gek is, dan kun je het volgens mij wel uitsluiten.

Hoe maak jij je glas schoon voordat je je bier inschenkt? Als de tweede keer schenken beter is, dan lijkt het me in zoiets te zitten.

Stekel

Hoi, glazen worden na gebruik goed omgespoeld en afgedroogd. Heb het alleen bij dit brouwsel. Ik bedoel met de 2 e keer schenken dat ik het 1e flesje opgedronken heb en dan een nieuwe openmaakt en die er rustig inschenkt zonder het glas op dat moment om te spoelen. Heb het bij alle glazen die ik gebruik.

hansHalberstadt

Als het bier wel in de fles blijft zitten dan is het wel stabiel, maar waarschijnlijk te veel opgeloste koolzuur (te hoge druk in de fles) bij inschenken komt die koolzuur dan snel vrij en laat het bier overschuimen. Als dat over is, heb je juist minder koolzuur over in je glas. Dus als je dan bijschenkt, gaat het niet meer schuimen, alleen mengen.

Stekel

Hoi, bier blijft niet in de fles. Het is niet dat het er uit spuit, maar na het openmaken komt er na ongeveer 5 seconden heel rustig een dikke schuim massa uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.