Bottelen en verschillen in smaak

Gestart door Theo Mol, 08-04-2025 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Wilmer op 14-04-2025  09:37 uFlesje met banaansmaak is volgens de bedrukking op de fles nog een stuk langer houdbaar dan de Grand Prestige die ik 'gewend' ben.
Dat bevestigt denk ik wel het vermoeden dat de bieren in een verschillende deel van het rijpingsproces zitten. geeft de Hertog jan gist banaan?

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 09-04-2025  12:05 uKan het ook zijn omdat het eerste biertje meestal beter smaakt dan het 2e, net zoals het eerste kopje koffie 's morgens ook het beste smaakt?
Smaak is erg emotie bepaald. Verder belemmert alcohol ook je smaaksensatie. Heb wel eens gehoord dat de alcohol dusdanig je smaak beïnvloedt dat je beter eerst de beste wijn kunt proeven en na enkele glazen proef je de verschillen steeds minder. Eerlijk gezegd is dit ook wel mijn ervaring: na een avond zwaar tafelen is mijn smaak in de ochtend pet.

thepsych

ik bottel ook direct uit mijn vergistingsvat en begin met de bovenste laag en schuif de buis geleidelijk aan wat dieper in het vat. ik markeer de flesjes in groep 1 ,2 en 3. in de laatste zit duidelijk meer gist en heeft zeker in het begin invloed op de smaak is mijn ervaring

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2025  09:11 uAls dat waar is dan zou dat betekenen dat ze de transportomstandigheden niet goed onder controle hebben waardoor het product smaak/kwaliteitsvariaties zou geven daardoor. Elke fabrikant zal er alles aan doen om dat te voorkomen. Het zou denk ik niet eerlijk zijn tov de brouwer om die suggestie te wekken, terwijl er geen bewijs voor is.

Het klopt dat commerciële brouwers er alles aan doen om de invloed van UV-licht uit te sluiten. Echter, ze hebben geen controle wat er met hun bieren gebeurt zodra deze de vrachtwagen verlaat...
Wanneer je uit een sixpack een flesje neemt moet je de zijkant openmaken. Er kan dan zonlicht bij het bier afhankelijk van de plek waar het bier staat. Lichtsmaak is een veel voorkomende smaakafwijking...
Zie ook https://www.roerstok.nl/t-n/slechte-smaken-in-bier--lichtsmaak

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-04-2025  23:20 uLichtsmaak is een veel voorkomende smaakafwijking...
Maar vooral de vraag of het in dit geval van toepassing is op de verklaring voor at er geproefd wordt bij de Grand Prestige. Ik neig zelf meer naar normale rijping als verklaring. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2025  23:42 uMaar vooral de vraag of het in dit geval van toepassing is op de verklaring voor at er geproefd wordt bij de Grand Prestige. Ik neig zelf meer naar normale rijping als verklaring.

Citaat van: Jacques op 13-04-2025  23:01 uDit kan veroorzaakt worden door allerlei factoren als de flesjes uit verschillende sixpacks komen...
Grote kans dat het 2 verschillende batches zijn. Ook de bewaaromstandigheden maken veel uit.
En zelfs als de bieren uit dezelfde sixpack komen kunnen er verschillen zijn als er lichttoetreding aan de zijkant van de sixpack. UV-licht heeft een grote invloed op de smaak van een bier. Zie bijvoorbeeld ook https://www.bierkoelkast.nl/blog/uv-filter-glazen-deur.html. Het is niet voor niets dat tegenwoordig dure IPA's in blik verpakt wordt.

Lichtsmaak is door mij genoemd als een oorzaak van een smaakverschil. Vaak heeft men niet in de gaten wat een groot verschil dit kan maken in de beleving van een bier.

Maar ik deel je mening dat er altijd verschillen zijn in smaak bij verschillende batches. Bier wordt gebrouwen met natuurlijke ingrediënten en de kwaliteit daarvan varieert net als de vergisting en de rijping. En de bewaaromstandigheden maken heel veel uit.

Maar als de flesjes van 1 brouwsel zijn en verpakt zijn in een sixpack dan is lichtsmaak een waarschijnlijke oorzaak...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-04-2025  00:01 uMaar als de flesjes van 1 brouwsel zijn en verpakt zijn in een sixpack dan is lichtsmaak een waarschijnlijke oorzaak...

Lichtsmaak geeft een hele specifieke afwijking. Voor wat ik gelezen heb, dacht ik niet dat die afwijking in het genoemde Grand Prestige bier voorkwam.

tdp

En dit zou dan ook slecht de afwijking verklaren in onze eigen bieren. De enige afstand die ze bij mij afleggen is van de brouwerij naar de voorraadkast. Dat is nog geen 20 meter, waarbij ik meestal 's avonds bottel. UV kan ik in dit vraagstuk wel elimineren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-04-2025  08:45 uLichtsmaak geeft een hele specifieke afwijking. Voor wat ik gelezen heb, dacht ik niet dat die afwijking in het genoemde Grand Prestige bier voorkwam.

Dat weten we niet. Zowel jij als ik hebben het bier niet geproefd...
Door mij is dit genoemd als een mogelijkheid waardoor een smaakverschil kan ontstaan bij flesjes die in 1 sixpack gezetten hebben.

Jacques

Citaat van: tdp op 15-04-2025  09:33 uEn dit zou dan ook slecht de afwijking verklaren in onze eigen bieren. De enige afstand die ze bij mij afleggen is van de brouwerij naar de voorraadkast. Dat is nog geen 20 meter, waarbij ik meestal 's avonds bottel. UV kan ik in dit vraagstuk wel elimineren.

Klopt voor wat betreft een smaakverschil tussen flesjes zelfgebrouwen bier van 1 brouwsel. Echter, in dit topic (reactie #18) werd gesteld dat er smaakverschillen zijn tussen flessen van een bepaald commercieel bier. Zoals aan de orde is geweest kan dat door heel wat factoren veroorzaakt worden. In feite was die discussie offtopic.

De discussie over de gist van de Hertog Jan Grand, die volledig offtopic was, is overigens afgesplitst. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47789.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.