Naked Oat

Gestart door Molie1001, 25-03-2025 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Molie1001

Binnenkort wil ik bier brouwen met Naked Oat. Maar nu vraag ik me 1 ding af. Omdat er geen kaf meer om de korrels zit, moet ik het dan nog schroten?

PP

yip, je zult de korrel toch willen kraken net als bij gerstemout?
Je krijgt wel een tekort aan kaf.
Eventueel zemelen toevoegen.

Groet, Paul

Schanulleke

Citaat van: Molie1001 op 25-03-2025  19:38 uBinnenkort wil ik bier brouwen met Naked Oat. Maar nu vraag ik me 1 ding af. Omdat er geen kaf meer om de korrels zit, moet ik het dan nog schroten?

Ik denk dat het goed is om het toch te schroten. Naked Oat is niet Oat Malt zonder kafjes, het is toch echt iets anders. Zie: https://www.simpsonsmalt.co.uk/blog/malted-oats-vs-golden-naked-oats/

Molie1001

Bedankt voor de info. Wat ik ook las, is dat bier gebrouwen van haver minder lang houdbaar is. Heeft iemand enig idee hoe lang? Ik heb het nergens kunnen vinden.

Jacques

Citaat van: Molie1001 op 25-03-2025  21:33 uBedankt voor de info. Wat ik ook las, is dat bier gebrouwen van haver minder lang houdbaar is. Heeft iemand enig idee hoe lang? Ik heb het nergens kunnen vinden.

Omdat haver een hoger vetgehalte heeft, heb je eerder last van oxidatiesmaakjes. Anders gezegd je bier is minder smaakstabiel. Dat wil niet zeggen dat je bier echt bederft en dat je er ziek van kunt worden.
Hoelang het duurt dat je last krijgt van oxidatiesmaakjes ligt aan je manier van werken. Het gebruik van ascorbinezuur (vitamine C) en Kaliummetabisulfiet helpt om er minder last van te krijgen. Een bekend middel met deze stoffen is te koop als Antioxin SBT.

Snelbier

Citaat van: Molie1001 op 25-03-2025  21:33 uBedankt voor de info. Wat ik ook las, is dat bier gebrouwen van haver minder lang houdbaar is. Heeft iemand enig idee hoe lang? Ik heb het nergens kunnen vinden.
Houdbaarheid? Geen idee, geen ervaring mee.
Hier een uitgebreide test uit 2011:
OatMaltBrewing.pdf

Chinook

Citaat van: Schanulleke op 25-03-2025  20:19 uIk denk dat het goed is om het toch te schroten. Naked Oat is niet Oat Malt zonder kafjes, het is toch echt iets anders. Zie: https://www.simpsonsmalt.co.uk/blog/malted-oats-vs-golden-naked-oats/
Dat zijn Golden Naked Oats. Je hebt ook gewone naakthaver (zonder kaf) in de vorm van een basismout. Die moet je alsnog wel schroten, maar je kan inderdaad tegen problemen aanlopen met spoelen.

Volgens mij is de stabiliteit met gemoute haver ook minder een probleem dan met rauwe haver, maar dat zou ik op moeten zoeken. Gemoute haver is minder vettig in mijn ervaring, dus dat zou wel kunnen betekenen minder vatbaar voor oxidatie.

Jacques

Citaat van: Chinook op 27-03-2025  17:29 uVolgens mij is de stabiliteit met gemoute haver ook minder een probleem dan met rauwe haver, maar dat zou ik op moeten zoeken. Gemoute haver is minder vettig in mijn ervaring, dus dat zou wel kunnen betekenen minder vatbaar voor oxidatie.

Klopt. Komt ook door het gehalte aan mangaanionen in ruwe haver.
Naast vetzuren zorgen ook metaalionen voor meer oxidatie. Zie ook https://beermaverick.com/how-to-reduce-oxidation-of-new-england-hazy-ipas/

Maischhoppen is een methode om te zorgen voor minder metaalionen in je brouwsel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.