Terroir hop

Gestart door Jacques, 23-03-2025 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Een onderwerp waarover we hier op het forum vaker hebben gehad. Elke keer was dat zijdelings om bijvoorbeeld aan te duiden dat er verschil tussen Saaz uit Duitsland en uit de VS.

Recent was er in Brauwelt international een artikel waarbij een vergelijking gemaakt werd in brouweigenschappen van Amarillo geteeld in de VS en in Duitsland. Hoewel in het artikel het belang van terroir onderkend wordt zijn er volgens de schrijvers Florian Schüll, Adrian Forster, Andreas Gahr, Johann Bertazzoni en Carlos Ruiz weinig verschillen tussen deze hoppen.

Ter illustratie plaats ik hierbij een tweetal tabellen uit het artikel.

Amarillovergelijk1.png

Amarillovergelijk2.png

Heel opmerkelijk. Misschien speelt de opkomende handelsoorlog met de VS een rol bij het publiceren van de gevonden resultaten. Amarillo geteeld in de EU die gebruikt wordt door brouwerijen in de EU wordt niet hierdoor getroffen...

Een andere optie is typische Amerikaanse hoppen te importeren uit andere landen dan de VS. In het onderstaande filmje wordt stilgestaan bij het effect van terroir en dat dit interessante arom's kan voortbrengen.

Jacques

Jacques

O ja, veel hobbybrouwers telen hun eigen hop. Dat gaat prima. Alleen weet je dan niet wat het alfazuurgehalte is van de hop. Ook omdat we hier in Nederland en België een klimaat hebben dat afwijkt van de gebieden waar de hopsoorten oorspronkelijk vandaan komen. Vorig jaar ben ik bij een paar (grotere) Nederlandse hoptelers op bezoek geweest tijdens de oogst. Van hen hoorde ik dat het alfazuurgehalte van de hop die ze telen vaak beduidend hoger is dan de hop van dezelfde variëteit geteeld in de VS... De hop die we hier telen is dus niet minderwaardig aan die geteeld in het buitenland.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.