Smack pack Wyeast 3787 geactiveerd ontvangen

Gestart door wrc1, 13-03-2025 13:49 u

Vorige topic - Volgende topic

wrc1

Ik bestelde een paar dagen geleden een Wyeast 3787 smack pack bij Braumarkt om binnenkort een Westvleteren kloon te brouwen. Vandaag mijn pakketje ontvangen.

De gist was mooi ingepakt met een ijs gordel. Jammerlijk genoeg was deze geactiveerd en stond serieus bol. Ik kan dit weekend niet brouwen, kan pas volgend weekend. Mijn magneetroerder, heb ik gisteren besteld bij https://www.unibrew-nederland.nl/, en verwacht ik ergens volgende week.

Hoe los ik dit op? Gewoon in de koelkast laten liggen tot ik wil starten. Iemand tips?

Alvast bedankt

Schanulleke

Citaat van: wrc1 op 13-03-2025  13:49 uHoe los ik dit op ? Gewoon in de koelkast laten liggen tot ik wil starten. Iemand tips ?

Gewoon in de koelkast laten liggen tot je magneetroerdertje komt en dan een starter maken. Niks aan de hand. smile

wrc1

Jacques

Citaat van: wrc1 op 13-03-2025  13:49 uIk bestelde een paar dagen geleden een Wyeast 3787 smack pack bij Braumarkt om binnenkort een Westvleteren kloon te brouwen. Vandaag mijn pakketje ontvangen.

De gist was mooi ingepakt met een ijs gordel. Jammerlijk genoeg was deze geactiveerd en stond serieus bol. Ik kan dit weekend niet brouwen, kan pas volgend weekend. Mijn magneetroerder, heb ik gisteren besteld bij https://www.unibrew-nederland.nl/, en verwacht ik ergens volgende week.

Hoe los ik dit op? Gewoon in de koelkast laten liggen tot ik wil starten. Iemand tips?

Alvast bedankt

Het komt wel eens vaker voor dat een verpakking Wyeast behoorlijk bol staat terwijl het binnenzakje nog intact is. Of dit het geval is ontdek je door met je vingers over de verpakking te lopen. En natuurlijk zien ook als je de verpakking open knipt. Overigens bevat het binnenzakje gistvoeding.

Zie ook https://wyeastlab.com/faqs/

hansHalberstadt

Is het dan niet besmet? Immers het wort die erbij is moet steriel zijn en mag dus niet opbollen als het binnenbuisje nog heel is. Dus blijkbaar is het dan niet meer steriel. Zou ik niet vertrouwen.

Schanulleke

Chris71

Je kunt ook gewoon de Wyeast faq raadplegen over gezwollen smackpacks...

'Swollen packages are almost always the cause of a small amount of sugar or CO2 being left in solution at the time of packaging. Upon shipment, CO2 can be released from solution or  the yeast can consume the sugar and create a small amount of CO2. Cell autolysis, or cell death can also be a cause of swelling packaged. However, this is only in rare cases where the yeast is exposed to high temperature for an extended amount of time. If a package is swollen and  has not been mishandled, it can be sold with confidence.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 13-03-2025  21:31 uJe kunt ook gewoon de Wyeast faq raadplegen over gezwollen smackpacks...

'Swollen packages are almost always the cause of a small amount of sugar or CO2 being left in solution at the time of packaging. Upon shipment, CO2 can be released from solution or  the yeast can consume the sugar and create a small amount of CO2. Cell autolysis, or cell death can also be a cause of swelling packaged. However, this is only in rare cases where the yeast is exposed to high temperature for an extended amount of time. If a package is swollen and  has not been mishandled, it can be sold with confidence.

Niet voor niets verwees ik naar de Wyeast FAQ.

Zelf heb ik dit toen ik nog vloeibare gist gebruikte ook regelmatig meegemaakt. Niets aan de hand, gewoon gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.