Wildgroei

Gestart door Kokkebil, 12-03-2025 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Na de wildgroei van bierbrouwerijen door o.a. allerlei amateurbrouwers die " voor zichzelf beginnen", constateer ik hier op dit HOBBYbrouw forum, steeds meer (semi) professionele bijdragen.
Dit bemoeilijkt het zoeken naar bepaalde onderwerpen dermate, omdat er door eindeloze discussies gezocht moet worden, welke nog maar weinig met amateur brouwen hebben te maken.
Het hobby brouwen verdwijnt zo steeds meer naar de achtergrond.
Is het misschien een optie voor de professionele craftbier brouwers om een eigen forum op te zetten?

hb-lot

Die ervaring heb ik zelf niet. Maar, ik vraag me daarna ook af waar het onderscheid er volgens jou zit. Schaalgrootte? Er zijn hobbybrouwers die 5L batches brouwen, en hobbybrouwers die 50L (of zelfs 100L?) batches brouwen. Of puur het feit dat ze hun product verkopen?

Persoonlijk lijkt het mij niet nuttig mensen die kennis hebben, en een bijdrage kunnen leveren, te weren alleen omdat ze bier verkopen, maar misschien mis ik iets. Kan je je suggestie iets concreter maken met wat voorbeelden en eventueel wat definities?

Arthur B

Voor mij persoonlijk is het eerder een kwestie van goed zoeken. De zoekfunctie van het forum levert niet altijd het gewenste resultaat. Zoeken via Google gaat soms een stuk beter.

Daarnaast denk ik ook dat scheiding lastig is, los van het feit dat het voor mij niet hoeft. Wanneer is iets hobby, wanneer (semi) pro? Er zijn hier hobbybrouwers die meer wetenschappelijk bezig zijn dan menig 'pro' brouwer. En ik vind het prima. Zo kan ik een hoop leren.

Kokkebil

Hier zit natuurlijk ook een kern van waarheid in, maar wat ik er eigenlijk ook mee bedoel is het volgende;
Er zijn mensen op dit forum die het heel professioneel aanpakken en alles tot 10 cijfers achter de komma uitmelken en er ook proberen een wedstrijdje " ver plassen" van te maken.
Een simpele amateur brouwer is daar meestal niet in geïnteresseerd, die wil eigenlijk alleen bruikbare tips om een zo'n goed mogelijk biertje te brouwen en vindt het totaal niet belangrijk of er (bij wijze van spreken) 100.000 of 200.000 CO2 belletjes per minuut worden geproduceerd tijdens het gisten.
Ik wacht nog op een volgende posting van iemand die de inhoud van de Wyeast verpakkingen, onder een microscoop heeft nageteld of er werkelijk 100 miljard gistcellen in zitten! ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  :D  :D  :D  :D  :D  ::)  ::)  ::)  ::)  ::)

Schanulleke

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2025  15:37 uk wacht nog op een volgende posting van iemand die de inhoud van de Wyeast verpakkingen, onder een microscoop heeft nageteld of er werkelijk 100 miljard gistcellen in zitten! ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  :D  :D  :D  :D  :D  ::)  ::)  ::)  ::)  ::)

Zou je willen dat ik dat een keer doe? Niet echt moeilijk hoor met een telkamer, alleen niet zo zinvol. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Alleen heeft dat niet zoveel te maken met amateur-professioneel, maar meer met houding iha.

Chinook

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2025  15:37 uHier zit natuurlijk ook een kern van waarheid in, maar wat ik er eigenlijk ook mee bedoel is het volgende;
Er zijn mensen op dit forum die het heel professioneel aanpakken en alles tot 10 cijfers achter de komma uitmelken en er ook proberen een wedstrijdje " ver plassen" van te maken.
Een simpele amateur brouwer is daar meestal niet in geïnteresseerd, die wil eigenlijk alleen bruikbare tips om een zo'n goed mogelijk biertje te brouwen en vindt het totaal niet belangrijk of er (bij wijze van spreken) 100.000 of 200.000 CO2 belletjes per minuut worden geproduceerd tijdens het gisten.
Ik wacht nog op een volgende posting van iemand die de inhoud van de Wyeast verpakkingen, onder een microscoop heeft nageteld of er werkelijk 100 miljard gistcellen in zitten! ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  ;)  :D  :D  :D  :D  :D  ::)  ::)  ::)  ::)  ::)

Ik kan je zonder te tellen wel vertellen dat je dan niet dat aantal gaat vinden.

Dat terzijde, sommige mensen vinden het leuk om dingen uit te pluizen. Ik ook, dus daarom doe ik het ook voor mijn hobby's. Ik snap en deel de mening dat er momenten zijn dat het niet meer over de inhoud gaat, maar iets als aantal vitale cellen in een pakje gist vind ik ook voor de hobbyist enorm relevant. Het kan het verschil maken tussen bocht en bier van wereldklasse. Dat iemand hier zijn bevindingen over deelt vind ik dan ook een goed idee, zeker als er een nieuwe leverancier is of als er beweerd wordt dat het product is veranderd.
En wie weet zijn er ook anderen die het leuk vinden als iemand iets in elkaar knutselt en raken zij erdoor geïnspireerd? Ik heb niks met iedereen die een nieuwe opstelling bouwt, want ik heb daar toch geen ruimte voor. Ik vind het wel gaaf en moedig iedereen aan er vooral mee door te gaan, al lees ik die topics niet. Zelfde geldt voor andere onderwerpen en andere mensen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2025  15:37 u;
Er zijn mensen op dit forum die het heel professioneel aanpakken en alles tot 10 cijfers achter de komma uitmelken
Ik weet niet waarom je zo focust op 10 cijfers achter de komma? Dat is eigenlijk helemaal niet waar het om gaat. Het gaat er vooral om dat je snapt wat er gebeurt en daarna juist begrijpt wat je moet meenemen en juist kunt verwaarlozen. Bijvoorbeeld wat veroorzaakt het verschil tussen 60%, 70% of 100% SVG en wat heeft dat voor effect op je bier. Wat gebeurt er in NEIPA's met de thiolen en wat heb je daaraan. Wat is hopcreep en hoe kun je dat proces volgen tijdens de gisting. Hoe krijgt je de juiste hoeveelheid koolzuur in je bier. Dat zijn de zaken waar het om gaat en dit zijn maar enkele voorbeelden. Dat is zowel voor amateurs al professionals belangrijk. Dus wat is nu precies je punt?

Heb je zo'n voorbeeldje van 10 cijfers achter de komma en wat je denkt dat daar onzin is?

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Uiteidelijk maakt het niets uit het bier van een hobbybrouwer 8,5 of 8,7 dan wel 8,2%Abv is. Evenzeer voor de kleurberekening (als je weet wat de specks van de kleur van de mouten zijn. Een pale bijvoorbeeld tussen 7 en 10 ebc zijn nog altijd een palemalt). Zo ook de IBU-waarde is maar een schatting van een berekening (moet de eerste nog tegenkomen die me na het proeven de ibu-waarde van het bier kan zeggen of het verschil 25 tov 23 IBU). Als we maar een gedacht hebben en elke keer hetzelfde doen en denken komt het wel goed.

Koenders

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2025  15:37 uEr zijn mensen op dit forum die het heel professioneel aanpakken en alles tot 10 cijfers achter de komma uitmelken en er ook proberen een wedstrijdje " ver plassen" van te maken.

Als het jou gaat over hoe anderen met elkaar discussieren,'wedstrijdje verplassen', lijkt het weinig te maken te hebben met of er professionals tussen zitten of niet. Daar leren we alleen maar van toch?
Je kunt eigenlijk niet stellen dat dingen niet relevant zijn, dat kun je alleen maar vinden. Dat moet een ieder voor zichzelf beslissen. Neem nou een topic als deze, de mensen die daar iets mee kunnen zijn degenen die erop reageren.

Er is zat informatie te vinden die voor jou relevant kan zijn, maar dan moet je inderdaad goed zoeken (gebruik de google-zoekbalk, die werkt het beste) of gewoon je vraag stellen. 

hansHalberstadt

Citaat van: Koenders op 13-03-2025  11:40 u'wedstrijdje verplassen'
Is dat eigenlijk niet hetzelfde als het groepje mensen wat elkaars auto staat te bewonderen, terwijl de ene nog betere specificties weet te noemen dan de ander om elkaar zo te kunnen aftroeven. En waarom denk je dat mensen naar voetbal kijken waar elke partij probeert beter te zijn dan de ander? Gewoon omdat dat leuk is denk ik om te laten zien wat je hebt, wat je kunt en wat je weet. En in de mens zit voorgeprogrammeerd om zich zo te gedragen.
Het voordeel hier is dat je die kennis kunt gebruiken om er zelf verder mee te komen. Maar het hoeft niet en je hoeft het ook niet te lezen als je je er aan ergert. Net zoals je ook niet bij dat groepje autofanaten hoeft te gaan staan als je daar niets mee hebt. 

Kokkebil

Leuk om deze reacties te lezen en een discussie gestart te hebben.
Maar volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat in aan heb willen kaarten.
Misschien is het een idee om een apart hoofdstuk te maken voor de ECHTE simpele hobbybrouwer, zodat je niet eindeloos hoeft te scrollen langs allerlei diepgravende bijdragen.
Dan kan je zelf kiezen of je geïntegreerd bent.
En ik denk dat de meesten hier wel weten wie de door mij genoemde "verplassers" zijn. ^-^  ^-^

Eric v B

Citaat van: Kokkebil op 13-03-2025  12:22 uEn ik denk dat de meesten hier wel weten wie de door mij genoemde "verplassers" zijn. ^-^  ^-^
Er zit een olifant op tafel maar we praten er niet over..

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 13-03-2025  12:22 uMisschien is het een idee om een apart hoofdstuk te maken voor de ECHTE simpele hobbybrouwer, zodat je niet eindeloos hoeft te scrollen langs allerlei diepgravende bijdragen.

Goed idee. Op andere fora zoals physics forum heb je al zulke classificaties.
classificatie.gif
bv B,I,A (basic, intermediate, advanced)
geen idee of dat makkelijk is toe te voegen op ons forum?

Kan natuurlijk wel zijn dat een topic wat als basic begint door bijvoorbeeld de ''verplassers'' steeds geavanceerder wordt, maar dan kun je het op dat moment afsplitsen met een link zodat ook het originele topic zichtbaar blijft!

Arthur B

Citaat van: Kokkebil op 13-03-2025  12:22 uMisschien is het een idee om een apart hoofdstuk te maken voor de ECHTE simpele hobbybrouwer, zodat je niet eindeloos hoeft te scrollen langs allerlei diepgravende bijdragen.

Maar dan zouden alle onderwerpen bekeken en bewerkt moeten worden? Lijkt me extreem veel werk. En weer; waar is de grens?

Ik denk dat je dan beter voor een paar knaken een boek voor beginners kan kopen. Toevallig heeft onze opperbaas er eentje geschreven...

tdp

Citaat van: Arthur B op 13-03-2025  14:23 uMaar dan zouden alle onderwerpen bekeken en bewerkt moeten worden? Lijkt me extreem veel werk. En weer; waar is de grens?

Ik denk dat je dan beter voor een paar knaken een boek voor beginners kan kopen. Toevallig heeft onze opperbaas er eentje geschreven...

;D

Maar eens, het is ondoenlijk om een goede onderverdeling te maken. Jacques heeft wel veel tijd in naslag gestoken, zie bijv. https://www.hobbybrouwen.nl/site/vragen-bierbrouwen/.

Je kunt voor een ander niet bepalen hoe hij/zij z'n hobby invult. Volledig met @Chinook eens verder. Ik verwonder me namelijk hoeveel het hier over apparatuur gaat (doe daar zelf ook aan mee, mea culpa  >:D ) maar in verhouding zie ik weinig bijdragen/vragen over recepten. Maar zoals gezegd, ieder zijn eigen invulling.

Amateur heeft overigens vaak een negatieve/laagdunkende 'waarde', terwijl het zich eigenlijk laat vertalen naar plezier, voor de leuk. Een amateurmuzikant maakt muziek zonder winstoogmerk maar voor zijn/haar plezier. Neemt niet weg dat er amateurmuzikanten zijn die beter muziek maken dan professionals.

Dus nee, we gaan als het aan mij ligt geen splitsing maken en/of mensen de maat nemen in welk hokje ze horen. Zelfregulerend vermogen is een groot goed, en hopelijk kan dat ook hier toegepast worden ;)

Chinook

Citaat van: Kokkebil op 13-03-2025  12:22 uLeuk om deze reacties te lezen en een discussie gestart te hebben.
Maar volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat in aan heb willen kaarten.
Misschien is het een idee om een apart hoofdstuk te maken voor de ECHTE simpele hobbybrouwer, zodat je niet eindeloos hoeft te scrollen langs allerlei diepgravende bijdragen.
Dan kan je zelf kiezen of je geïntegreerd bent.
En ik denk dat de meesten hier wel weten wie de door mij genoemde "verplassers" zijn. ^-^  ^-^

Een board voor beginners zou ik op zich geen slecht idee vinden als dat is waar je op doelt. Dan kan je vooraf vaststellen dat het niet de bedoeling is extreem diep te gaan, maar hooguit naar andere boards te verwijzen. Heb je ook meteen een veilige plek waar men vragen voor de onervaren brouwer kan stellen. HBT heeft dat ook en ik vind dat op zich wel een fijn onderscheid.

Wilmer

Citaat van: Chinook op 13-03-2025  17:19 uEen board voor beginners zou ik op zich geen slecht idee vinden als dat is waar je op doelt. Dan kan je vooraf vaststellen dat het niet de bedoeling is extreem diep te gaan, maar hooguit naar andere boards te verwijzen. Heb je ook meteen een veilige plek waar men vragen voor de onervaren brouwer kan stellen. HBT heeft dat ook en ik vind dat op zich wel een fijn onderscheid.

Ik ben het er mee eens dat een board voor beginnersvragen wel nuttig is! Onze zuiderburen hebben er ook 1 op hun forum, en ik moet zeggen dat ik daar afgelopen jaar als beginner erg veel aan heb gehad!

Ze hebben bovendien ook een board voor de stap van hobby naar professioneel brouwer worden. Misschien ook een optie?

Jacques

Citaat van: Chinook op 13-03-2025  17:19 uEen board voor beginners zou ik op zich geen slecht idee vinden als dat is waar je op doelt. Dan kan je vooraf vaststellen dat het niet de bedoeling is extreem diep te gaan, maar hooguit naar andere boards te verwijzen. Heb je ook meteen een veilige plek waar men vragen voor de onervaren brouwer kan stellen. HBT heeft dat ook en ik vind dat op zich wel een fijn onderscheid.

Deze discussie hebben we in het verleden ook gehad. Hiervoor is niet gekozen. De voornaamste reden is dat er een grote kans is dat een vraag in een dergelijk board niet bekeken wordt door ervaren brouwers...

Op dit forum kunnen beginnende brouwers kijken bij de tag "beginner"
Verder is er voor beginners een uitgebreide cursus. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/cursus-brouwen-met-mout/ en https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/cursus-blikbrouwen/

Je moet er misschien wat moeite voor doen om alles te vinden, maar er is heel veel te leren voor beginnende brouwers op de site.
En er zijn ook antwoorden te vinden op veelgestelde vragen. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/vragen-bierbrouwen/

Chinook

Citaat van: Jacques op 13-03-2025  22:49 uDeze discussie hebben we in het verleden ook gehad. Hiervoor is niet gekozen. De voornaamste reden is dat er een grote kans is dat een vraag in een dergelijk board niet bekeken wordt door ervaren brouwers...

Op dit forum kunnen beginnende brouwers kijken bij de tag "beginner"
Verder is er voor beginners een uitgebreide cursus. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/cursus-brouwen-met-mout/ en https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/cursus-blikbrouwen/

Je moet er misschien wat moeite voor doen om alles te vinden, maar er is heel veel te leren voor beginnende brouwers op de site.
En er zijn ook antwoorden te vinden op veelgestelde vragen. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/vragen-bierbrouwen/

Dat lijkt mij sterk. Mensen beantwoorden deze vragen nu ook nog steeds en op andere fora werkt het ook erg goed. Er zijn altijd wel mensen bereid om starters op weg te helpen.
Ik zou er persoonlijk meer tegenop zien om alles zelf te moeten zoeken en het risico te lopen of niet het juiste te vinden of een antwoord te vinden dat mij te boven gaat. Een board voor beginners is juist een veilige plek waar je met alles terecht kan en alles kan vragen. Met een beetje geluk krijg je dan ook een antwoord op maat waar je iets mee kan.

hansHalberstadt

Citaat van: Chinook op 14-03-2025  00:12 uDat lijkt mij sterk. Mensen beantwoorden deze vragen nu ook nog steeds en op andere fora werkt het ook erg goed. Er zijn altijd wel mensen bereid om starters op weg te helpen.
Zelf kijk ik gewoon wanneer er nieuwe berichten komen en of ik daar wat mee kan. Maakt niet zoveel uit of dat starters zijn of gevorderden. Maar wel handig om te weten met welke diepgang je een bericht moet benaderen. Dus voegt zeker wat toe als we dat zouden invoeren.

De Hopman

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2025  15:37 uHier zit natuurlijk ook een kern van waarheid in, maar wat ik er eigenlijk ook mee bedoel is het volgende;

Nou ben ik het tot op zekere hoogte wel met je eens hoor, maar deze discussie hebben we volgens mij ook al meerdere keren gevoerd. Zie bijvoorbeeld dit topic, ook gestart door jou.
Daar staat overigens een prima plan in om een apart subforum te maken voor de diepgaandere onderzoeken.

Maar ik denk wel dat we moeten oppassen dat er straks niet meer klaagtopics zijn over verplassers dan dat er verplastopics zijn...

seed7

Citaat van: Kokkebil op 12-03-2025  13:22 uNa de wildgroei van bierbrouwerijen door o.a. allerlei amateurbrouwers die " voor zichzelf beginnen", constateer ik hier op dit HOBBYbrouw forum, steeds meer (semi) professionele bijdragen.
Dit bemoeilijkt het zoeken naar bepaalde onderwerpen dermate, omdat er door eindeloze discussies gezocht moet worden, welke nog maar weinig met amateur brouwen hebben te maken.
Het hobby brouwen verdwijnt zo steeds meer naar de achtergrond.
Is het misschien een optie voor de professionele craftbier brouwers om een eigen forum op te zetten?

Wat wil je nu eigenlijk?

Je constateringen raken kant nog wal, kloppen domweg niet. Het aantal "postings" van professionele brouwers is en was laag. Semi professionele brouwers bestaan niet.

Ik ben het met je eens dat zoeken niet altijd eenvoudig is. Het geeft wel een beter idee van wat je "zoekt". Mag ik het bot stellen? Hapklare brokken. Sorry, zo werkt een forum niet.

Als de lengte van discussies je niet aanstaat, wederom sorry, maar dan moet je elders je heil zoeken. Mij irriteert het dat mensen niet de moeite doen om even op een onderwerp te zoeken en zo komen we aan "4230451.." onderwerpen over een gestokte gisting. Maak ik me er druk om? Vind ik dat dat soort 'postings' verwijderd moeten worden? Neen, af en toe geef ik een antwoord waarmee de vrager hopelijk wat handvatten heeft om voor volgende brouwsels vooruit te kunnen.

Er zijn maar twee soorten brouwers, amateurs (hobby) en professionals, verder niets. Het gaat op dit forum voor meer dan 90% over hobbybrouwen en amper over professionele kanten van het brouwen. Het leuke is dat beide versie procestechnisch het zelfde zijn in de brouwzaal en de gisting en in volume heel erg schaalbaar. Het leuke is dat er een groot aantal hobbybrouwers is die fors meer kennis en ervaring in en met brouwen hebben dan professionals, alleen verdienen ze er geen cent aan. Over verpakken, logistiek en commercie weten ze echter "niets". Dat is het gebied waar het verschil gemaakt wordt.

Oh, tien cijfers achter de komma..? Het zal de prof brouwer niet boeien, wat telt is dat die aan de wet voldoet en daar is een tolerantie van +/- 0.5 op het alcohol percentage toegestaan.  Voor ons van geen enkel belang.

Op je eigenlijke vraag is het antwoord, neen. Profs hebben hun eigen kanalen en laat dat mooi zo blijven.

Ten slotte, vrijheid van meningsuiting betekend o.a. niet dat je dus ook _moet_ vloeken in de kerk en het betekend ook niet dat ik _moet_ luisteren. Het staat je dus vrij om postings _niet_ te lezen of om een ander forum of platform te volgen.

ingo

hansHalberstadt

Vergeet ook niet dat het hobbybrouwen al heel lang bestaat. Er zijn dus hobbybrouwers op het forum met heel veel ervaring en met heel weinig ervaring. Die brouwers met veel ervaring blijven ook zoeken naar uitdagingen en dat is dan soms lastig te volgen voor nieuwkomers. Maar door te vragen kunnen die dan wel snel door de learning curve mits ze daarvoor open staan en niet in plaats daarvan over 10 cijfers achter de komma beginnen, omdat ze in feite missen waar het echt over gaat. 
Dus ik zou zeggen stel gerichte vragen als je echt interesse hebt of sla topics anders gewoon over. Maar ga niet lopen zeuren dat ze voor jou te diep gaan en niet jouw interesse hebben of dat je het onzin vindt omdat het voor jou simpeler kan. Met meer compromissen die anderen juist niet willen en het daarom wat moeilijke oplossen. Ieder zijn eigen ding, maar laat iedereen dan wel in zijn waarde.

M.b.t. in zijn/haar waarde laten zie je ok veel discussies waar de een de ander probeert over te halen om van inzicht te veranderen terwijl er goede redenen zijn voor diegene om iets te doen zoals die het doet. 
Uitleggen wat jouw inzicht is en waarom is prima, daar kan iedereen van leren en een mening vormen of je het er wel of niet mee eens bent. Maar als de ander het daar niet mee eens is is het ongewenst dat die jouw inzicht daarover dan gaat bestrijden. Dat soort discussies moet stoppen omdat het veel irritatie opwekt en mensen wegjaagt bij het forum. 

Spyro

Je hebt cijferaars en brouwers hier blijkbaar, ben echt benieuwd of de bieren van die gasten met  "10 cijfers na de komma" lekkerder zijn dan van de doorsnee brouwer die er niet van wakker ligt. En ook, het is makkelijk te stellen als mensen kritiek hebben op een cijferaar (omdat het hun strot uit komt) om dan te "sneren" dat ze verstandelijk niet mee kunnen en er over moeten scrollen, laat dat duidelijk zijn...! Ik zou het veel fijner vinden om ipv een forum op te willen splitsen in "slimmeriken" en "dommeriken" (lees: vergevorderden en nieuwkomers) dat je een bepaalde persoon kan "bannen/niet meer volgen" uit/in de berichten via een simpele "checkbox" in het profiel, dus geen frustratie meer van beiden, moet toch maar een muisklik zijn van de moderator/beheerder(s) om zoiets aan te passen...?  ??? 8)

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 15-03-2025  09:41 uM.b.t. in zijn/haar waarde laten zie je ok veel discussies waar de een de ander probeert over te halen om van inzicht te veranderen terwijl er goede redenen zijn voor diegene om iets te doen zoals die het doet.

Rustig Spyro, Hans heeft eindelijk het licht gezien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.