5L batch maken met inkbird + rvs pan - inductie kookplaat

Gestart door Thaamike, 01-03-2025 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2025  23:36 uEen maischkist kan zeker maar heeft ook nadelen. Bij opwarmen moet je de pan er uit tillen en op het gas zetten. Dus een kookplaat is dan wel minder omslachtig als je die eenmaal werkend hebt. Gaat dus om 1 x een nadeel oplossen met en investering of elke keer last hebben van aan ander nadeel of noodzakelijk compromis (eenstaps maisch)

Ieder het zijne Hans. Ik zou het niet zien zitten om allerlei Pippi Langkous achtige constructies te bedenken voor iets simpels als een maischkist. Je moet even tillen maar dan is het ook klaar. Een ander voordeel van een maischkist is dat ie in de zomer met bier en ijsaccu's gevuld kan worden. Hoef je niet meer naar de schuur voor een koel biertje  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Lampje op 10-03-2025  22:25 uIeder het zijne Hans. Ik zou het niet zien zitten om allerlei Pippi Langkous achtige constructies te bedenken voor iets simpels als een maischkist. Je moet even tillen maar dan is het ook klaar. Een ander voordeel van een maischkist is dat ie in de zomer met bier en ijsaccu's gevuld kan worden. Hoef je niet meer naar de schuur voor een koel biertje  :proost:
ieder heeft zijn eigen optimum manier van weken en beleeft de hobby weer anders. Er is dus meestal geen beste manier. maar wel handig als je weet wat er kan zodat je voor jezelf het beste kunt kiezen en anderen ook respecteert voor hun keuze. 

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 10-03-2025  20:43 uEen beetje jammer dat veel toppics ontaarden in een zinloze discussie
#16-#24 kan weg. Het begint met ieders keuze respecteren of er moet iets fundamenteels mis mee zijn vanwege onwetendheid. Dan kun je dat melden zodat degene zelf kan bepalen of dat heroverweging zinvol maakt, maar dat is hier zeker niet het geval dus zinloos om elkaar dan te willen beinvloeden in voorkeuren.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2025  12:46 uKlopt, maar blijft onhandig. Zie ook #15 mbt de afweging die je kunt maken.
klopt alsof een robot ontwikkelen die op de knoppen + en - drukt dan handiger is dan 5kg tillen.

Alexander_H

Jongens, gedraag jullie  ::)

Goed on topic, hoe goed werkt een maischkist om de boel een uur lang op temperatuur te houden ? of moet je sowieso nog een keer bijverwarmen ?
Mijn ervaring is, in een onverwarmede garage, dat wel , dat ik ook een geisoleerde ketel moet bijverwarmen om de 15 minuten om de temperatuur op peil te houden, vandaar dat ik zelf voor een sous-vide stick ben gegaan, die had ik ook nog liggen en weinig gebruikt. die zou de batch in theorie exact op temp moeten kunnen houden, dat lukt in de niet automatische opstellingen niet lijkt me.

Aan de andere kant, is mijn maischtemp nu met bijverwarmen op de kookplaat ook wat aan het schommelen, maar mijn bier is elke keer prima, sg kun je meten en eventueel corrigeren bij koken.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 11-03-2025  02:00 uklopt alsof een robot ontwikkelen die op de knoppen + en - drukt dan handiger is dan 5kg tillen.
misschien was er toch nog iets niet duidelijk, alhoewel ik al een keer de uitleg had herhaald van #15 wat niet op prijs werd gesteld maar nu blijkbaar alsnog nodig is:
een robot ontwikkelen doe je eenmalig, maar steeds je pan verplaatsen moet je elke keer weer opnieuw doen. Het is dus aan eenieder om zelf af te wegen welke van de 2 je het handigst vind. Beide is wat voor te zeggen. 

tdp

Ik denk echter dat voor 99% een pan van 5 liter verplaatsen haalbaarder is dan een robot te ontwikkelen ;). Niet iedereen is een Willy Wortel als jij, Hans.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-03-2025  08:59 uIk denk echter dat voor 99% een pan van 5 liter verplaatsen haalbaarder is dan een robot te ontwikkelen ;). Niet iedereen is een Willy Wortel als jij, Hans.
die robot was een van de (moeilijker) opties. andere optie die al gemeld was vaker uitgevoerd te zijn is de elektronica aanpassen in de kookplaat zodat je toegang krijgt tot de power regeling (ook niet voor iedereen toegankelijk). en er zijn misschien ook kookplaten die anders dan met knopjes te bedienen zijn, bv via wifi of anders wat toegankelijker is.
wat ik uit deze discussaie wel haal is dat er vraag is naar een kookplaat die je via een extern relais contact aan/uit kunt sturen. misschien zijn er mensen die dat voor anderen willen realiseren?     

tdp

seed7

Citaat van: Thaamike op 01-03-2025  16:04 uHoi,

Af en toe heb ik al wat gebrouwen wat ik lekker vind en daar gebruik ik mijn SB30+ voor. Echter, ik wil nu wat meer experimenteren, maar niet gelijk grote batches brouwen van 15 L (beperking van mijn SB30+).
Ik heb in het begin pannen gebruikt en gieter. Nu wil ik kijken of ik de temperatuur niet kan regelen met iets zoals een Inkbird, rvs pan, inductiekookplaat, beer in bag en eventueel een pompje.

Heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

Alvast bedankt!

Ja. Het brouwen van 5l is zo'n beetje de ondergrens en best lastig. Zeker als je meerdere stappen in de maisch wilt inbouwen. Het gaat al snel te snel. Ook bij het koken is het lastig, je stopt al snel te veel energie in het wort en verdampt veel.

Bijkomend probleem is dat ontwerpers denken dat als iets klein moet zijn het een "prul" moet zijn. Stel je wilt een kookplaat met weinig vermogen, dan zijn die klein, voor het sauspannetje, niet voor je 10l pan. Bij een wat grotere pan heb je dan zeer lokale opwarming met mogelijk verbranding. 

Bij 5l zou ik bijna altijd voor een eenstapsmaisch kiezen. Dan kun je inderdaad aan de hooikist denken, maar dan in de vorm van een PIR-plaat mantel. Zoiets heb ik lang gebruikt om rijst te koken, eigenlijk garen. Een alternatief, ik denk er aan omdat ze vorige week hier waren, is een "bouwvakkersbroodtrommel". Geen idee hoe het echt heet, maar het is gewoon een klein formaat koelbox. Daarin kun je prima maischen. Er zijn ook kleine geisoleerde RVS pannen (gamel) als je geen kunststof wilt gebruiken.

Nu schreef ik "bijna altijd", het alternatief voor een eenstapsmaisch is de maisch voor de volgende stap op te warmen met een, goed afgemeten, plens nabij kokend water.

10l (1 krat en 5-6 flesje) is veel praktischer dan 5l. Bovendien heb je bij 10l net wat minder last van meetonzekerheden bij het afwegen etc. Ook hoef je geen gistzakjes te delen, een heel zakje is meestal een prima hoeveelheid.

ingo

Alexander_H

Citaat van: tdp op 11-03-2025  09:54 uhttps://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?p=268139#p268139
Daar had ik het ook gevonden inderdaad, ik heb exact zo'n Hendi, maar uiteindelijk nog niet omgebouwd, omdat ik het handmatig bijverwarmen niet zo'n probleem vind.
Overigens zeggen ze daar ook, dat de electronica fan geen issue is , en je dus ook de hele kookplaat kunt aan en uitschakelen om een bepaalde temp te houden (soort inkbird oplossing dus) dat is redelijk eenvoudig te realiseren in dat geval.

tdp

Citaat van: Alexander_H op 12-03-2025  07:36 uDaar had ik het ook gevonden inderdaad, ik heb exact zo'n Hendi, maar uiteindelijk nog niet omgebouwd, omdat ik het handmatig bijverwarmen niet zo'n probleem vind.
Overigens zeggen ze daar ook, dat de electronica fan geen issue is , en je dus ook de hele kookplaat kunt aan en uitschakelen om een bepaalde temp te houden (soort inkbird oplossing dus) dat is redelijk eenvoudig te realiseren in dat geval.

Klopt! Deze Hendi's heb ik ook, echter ook niet omgebouwd nog. Wel met dat in het achterhoofd voor dit merk gekozen, omdat onze Duitse vrienden hier goede ervaringen mee hebben. (Werk in de IT en had dit ooit als projectje bedacht om hier een stukje code omheen te laten schrijven door mijn collega's, die wel kunnen programmeren ;) Nog niet van gekomen).

Edwin brouwt

Citaat van: Thaamike op 01-03-2025  16:04 uHoi,

Af en toe heb ik al wat gebrouwen wat ik lekker vind en daar gebruik ik mijn SB30+ voor. Echter, ik wil nu wat meer experimenteren, maar niet gelijk grote batches brouwen van 15 L (beperking van mijn SB30+).
Ik heb in het begin pannen gebruikt en gieter. Nu wil ik kijken of ik de temperatuur niet kan regelen met iets zoals een Inkbird, rvs pan, inductiekookplaat, beer in bag en eventueel een pompje.

Heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

Alvast bedankt!
Je pan, nadat de maisch is opgewarmd, in een voorverwarmde oven zetten?

Alexander_H

Citaat van: tdp op 12-03-2025  08:23 uKlopt! Deze Hendi's heb ik ook, echter ook niet omgebouwd nog. Wel met dat in het achterhoofd voor dit merk gekozen, omdat onze Duitse vrienden hier goede ervaringen mee hebben. (Werk in de IT en had dit ooit als projectje bedacht om hier een stukje code omheen te laten schrijven door mijn collega's, die wel kunnen programmeren ;) Nog niet van gekomen).
Ik had icm met temperatuursensors al een hele aansturingskast gebouwd met raspberry pi en craftbeerpi. 1 x getest met water, wat problemen gevonden met aansturing roerwerk icm verwarmen, nooit meer gebruikt.
Zoveelste project in de kast op zolder. Vind meestal het bouwen leuker dan gebruiken. En voor het brouwen vind ik eigenlijk 1 of 2 pannen en zelf wat roeren prima, simpel en leuk om te doen.

tdp

Citaat van: Edwin brouwt op 12-03-2025  18:52 uJe pan, nadat de maisch is opgewarmd, in een voorverwarmde oven zetten?
Dat werkt goed, heb dat geregeld gedaan met een 9l soeppan. Oven op graadje op 60/65, en een uur maischen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.