Barrel aging effect voor thuisbrouwers

Gestart door Wilmer, 18-02-2025 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Wilmer

Hallo allemaal, beginnende brouwer hier. Na aanleiding van een artikel over Barrel aging/ Vatlageren bij de commerciƫlen door Gerb, afgelopen week geplaatst op dit forum, stel ik deze vraag. Ik ben zelf ook benieuwd of er veel thuisbrouwers op dit forum zijn die het barrel aging effect proberen te imiteren, en wat hun ervaringen zijn.

Zelf heb ik onlangs 8 L van een simpele barley wine gebrouwen, en dit na 2 weken vergisten overgeheveld in een andere emmer. Op de brouwdag heb ik 10 gram eikenhout snippers en 2 tonkabonen in een met whiskey tot de helft gevuld jampotje weg gezet. Na de 2 weken heb ik dit bij het lagervat in gegooid, samen met een klein beetje suiker om de zuurstof uit de hoofdruimte weg te spoelen. De whiskey die ik gebruikt heb (Glennfiddich 12 years) zorgt voor sterke appel/kaneel/peer aroma's. Tijdens het proeven merkte ik nauwelijks iets van de smaak van eik, voornamelijk de whiskey en het basisbier. Ik moet zeggen dat dit bier mij extreem goed smaakt, en dat ik zeker van plan ben om soortgelijke bieren te gaan brouwen.

Voor thuisbrouwers die hier ook wel eens mee gespeeld hebben, wat zijn jullie ervaringen? Welke soorten whiskey zijn hiervoor uitstekend geschikt, en welke niet? Hoeveel hout voegen jullie toe, en op welk moment? Hebben jullie nog verdere tips (of flops)? Hopelijk kan ik hieruit wat nieuwe inspiratie of inzichten op doen.

Broewerke

Ik voeg tijdens het bottelen wel eens rum of id toe. Ik merk dat deze smaken pas na enkele maanden rijpen tot hun recht komen. Een subtiele toets is voor mij voldoende, niet bij de eerste slok, Oh rum, anijs oid

Jaap W

Ik hevel soms een liter of 5 a 6 over in een apart gistvaatje en doe daar dan eikenhoutsnippers in die gedrenkt zijn in of rum, of whisky, of cognac. Dat laat ik dan nog een week of 5 staan in de warmtekast en ga het dan bottelen. Dan zet ik het nog enige weken donker en koel weg zodat het nog een beetje kan "rijpen". Nog niet meegemaakt dat je de rum, whisky of cognac niet kon proeven. :proost:  :proost: 

Lampje

Citaat van: Wilmer op 18-02-2025  08:36 uVoor thuisbrouwers die hier ook wel eens mee gespeeld hebben, wat zijn jullie ervaringen? Welke soorten whiskey zijn hiervoor uitstekend geschikt, en welke niet? Hoeveel hout voegen jullie toe, en op welk moment? Hebben jullie nog verdere tips (of flops)? Hopelijk kan ik hieruit wat nieuwe inspiratie of inzichten op doen.

Ik heb goede ervaringen met 3g. hout per liter wort. Ik brouw meestal 7,5 liter en doe twee weken voor de brouwdag 23 g snippers in een jampotjes met de drank naar wens er op. Net zoveel dat de houtsnippers net onder de vloeistof staan. Zodra de hoofdvergisting voorbij is knikker ik de inhoud van het potje in het wort en laat het dan staan tot aan het bottelen.

V.w.b. de drank rij ik even naar Duitsland en haal de goedkoopste Wodka of rum. Werkt prima.

Lampje

Citaat van: Lampje op 18-02-2025  19:05 uIk heb goede ervaringen met 3g. hout per liter wort. Ik brouw meestal 7,5 liter en doe twee weken voor de brouwdag 23 g snippers in een jampotjes met de drank naar wens er op. Net zoveel dat de houtsnippers net onder de vloeistof staan. Zodra de hoofdvergisting voorbij is knikker ik de inhoud van het potje in het wort en laat het dan staan tot aan het bottelen.

V.w.b. de drank rij ik even naar Duitsland en haal de goedkoopste whiskey, wodka of rum. Werkt prima.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Lampje op 18-02-2025  19:05 uen doe twee weken voor de trouwdag
Hoeveel keer ben je al getrouwd?

Wilmer

Citaat van: Lampje op 18-02-2025  19:05 uIk heb goede ervaringen met 3g. hout per liter wort. Ik brouw meestal 7,5 liter en doe twee weken voor de trouwdag 23 g snippers in een jampotjes met de drank naar wens er op. Net zoveel dat de houtsnippers net onder de vloeistof staan. Zodra de hoofdvergisting voorbij is knikker ik de inhoud van het potje in het wort en laat het dan staan tot aan het bottelen.

Goede suggestie, ik zal volgende keer deze hoeveelheid hout ook proberen  :groots:

Lampje

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  23:46 uHoeveel keer ben je al getrouwd?
Ach,  :-X

joenedu

Ik heb ook wel houtsnippers gedrenkt in whisky toegevoegd aan een quad (gebrouwen met een vleugje whiskymout), dat was echt heerlijk. De smaken komen inderdaad echt pas na een paar maanden in balans.
Nu kon ik aan een (whisky) vaatje komen van 30 liter van een amateurstoker (uit DLD), dus heb ik twee keer een quad gebrouwen en die in het vat gelegd. Da's een heel ander verhaal, na 4,5 maand heb ik hem gebotteld (smaakte en rook heeeeerlijk) maar er komt nog niet echt koolzuur op, ondanks de bottelgist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.