TV-uitzending IPA Keuringsdienst van Waarde

Gestart door Jacques, 17-02-2025 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

De experts van Keuringsdienst van Waarde willen alles weten over IPA

NPO 1 · Vanavond · 21:35 - 22:10
Naast de gewone pilsjes hebben slijterijen en supermarkten tegenwoordig ook een enorm aanbod aan IPA's. Een brouwerijbezoek moet in deze aflevering van Keuringsdienst van Waarde duidelijk maken wat een bier nu eigenlijk zo'n bitter, extra hoppig smakend IPA maakt.

De oude Egyptenaren dronken bier omdat het veiliger was dan het meestal verontreinigde Nijlwater. Vanaf de zeventiende eeuw brouwden de Engelsen bier dat extra lang goed bleef voor de verre reis naar de Oost. Dit zogenoemde India Pale Ale, of IPA, bevatte daarom extra hop en wat meer alcohol.
India Pale Ale (IPA)

De laatste jaren is IPA weer helemaal hip onder bierliefhebbers. Bij de slijter en in de supermarkt heeft de klant de keuze uit tientallen verschillende IPA's van grote internationale en kleine lokale brouwers. Keuringsdienst van Waarde verbaast zich over het brede aanbod en de variatie in prijs.

Een brouwerijbezoek moet antwoord geven op de vraag wat een bier nu precies een IPA maakt, en wat het verschil is tussen een gewone IPA, een NEIPA, een LIPA en een session IPA.
Wanneer is Keuringsdienst van Waarde op televisie te zien?

Deze aflevering van Keuringsdienst van Waarde zie je op maandag 17 februari 2025 vanaf 21:35 uur bij KRO-NCRV op NPO 1.

Terugkijken?
Zie https://npo.nl/start/serie/keuringsdienst-van-waarde/seizoen-25/keuringsdienst-van-waarde_91/afspelen

hansHalberstadt

Mooie uitzending. Blijkbaar wordt de ontwikkeling van de NEIPA als biertype niet door iedereen gewaardeerd. Maar voor hobbybrouwers blijft het een mooie uitdaging. En heel complex qua chemie.   

Alexander_H

Miste een beetje de normale keuringsdienst "scherpte"in het verhaal, niet veel verrassends zo.
De link tussen extract en de "hoppils"van b.v. aldi/lidl had best wat meer gelegd mogen worden, normaal doen ze dat met proeven door een expert wat uitgesprokener. En dan de expert die zegt dat een IPA doorzichtig en bitter moet zijn.. tja .. er is een reden voor al die "subcategorieen", dus het verschil is op zich wel duidelijk lijkt me.
Ook een Kees - Barrel project laten zien met een prijs van 6,95 euro en dan zeggen at er dure ipa's zijn... tja.

hansHalberstadt

Citaat van: Alexander_H op 18-02-2025  07:35 uMiste een beetje de normale keuringsdienst"scherpte" in het verhaal, niet veel verrassends zo.

De scherpte komt normaal gesproken omdat er echt iets 'fout' zit. Zoals bv kip of zalm waar ze water in injecteren om het meer gewicht te geven. dat is rechtstreeks de mensen belazeren. Maar een goedkope IPA maken met etherische olie doen ze om het goedkoper te maken voor de consument, dus kun je in mijn ogen ook niet echt belazeren noemen. Misschien is de brouwwereld gewoon te lastig op dit moment om je dit soort scheve toestanden die echt niet kunnen te kunnen permitteren. 

tdp

Prima aflevering! Ook een leuke vent, die kerel van Yakima Chiefs Hop. Snijdt ff een zak van 5kg hop open om te testen, haha! Daar brouw ik een paar jaar van :)

@Alexander_H; volgens mij gaf Derek aan dat het Pale moet zijn, licht, bovengistend. En een donkere, ondergistende variant heeft met het origineel natuurlijk niets te maken. Neemt niet weg dat het best smakelijk kan zijn.

Brouw en drink het zelf niet vaak maar vind het wel een mooie 'overkoepelende stijl', omdat het constant in beweging is.

Kokkebil

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

De toon van Derek was dat het eigenlijk een warboel is.  Gooi er wat hop in en zet er IPA op of iets wat er op trekt en het zel wel verkopen. Heb ook gehoord van iemand Als je een IPA drink dan wil je de volgende een ander Ipa geen 2 keer dezelfde. Dat zegt al genoeg.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  23:42 uDe toon van Derek was dat het eigenlijk een warboel is.  Gooi er wat hop in en zet er IPA op of iets wat er op trekt en het zel wel verkopen. Heb ook gehoord van iemand Als je een IPA drink dan wil je de volgende een ander Ipa geen 2 keer dezelfde. Dat zegt al genoeg.
Op zich niet vreemd denk ik. De mens is creatief en de regelgeving kan dat nooit zo snel bijhouden. Dat vraagt ook een zekere mate van aanpassing aan veranderingen van biersommeliers en keurmeesters om niet in de valkuil te trappen door bij het traditionele te blijven hangen. Over de smaak/geur en andere karakteristieken van IPA's mag je een mening hebben, zolang je maar niet vindt dat anderen ook die mening moeten hebben. Persoonlijk denk ik dat het brouwen van en goede IPA veel kennis en ervaring vraagt vanwege de grote hoeveelheid combinaties die mogelijk zijn en chemische inzichten mbt bio transformatie en al dat soort zaken.     

Chris71

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2025  08:17 uOp zich niet vreemd denk ik. De mens is creatief en de regelgeving kan dat nooit zo snel bijhouden. Dat vraagt ook een zekere mate van aanpassing aan veranderingen van biersommeliers en keurmeesters om niet in de valkuil te trappen door bij het traditionele te blijven hangen. Over de smaak/geur en andere karakteristieken van IPA's mag je een mening hebben, zolang je maar niet vindt dat anderen ook die mening moeten hebben. Persoonlijk denk ik dat het brouwen van en goede IPA veel kennis en ervaring vraagt vanwege de grote hoeveelheid combinaties die mogelijk zijn en chemische inzichten mbt bio transformatie en al dat soort zaken.     

Welke regelgeving, die is er niet. Kijkend naar wat een IPA oorspronkelijk was, heeft Derek gewoon gelijk, daar voldoen veel nieuwe types niet aan - om welke reden dan ook. En, je kunt een bier van alles noemen, maar is het terecht om het allemaal onder de paraplu van de IPA te scharen, omdat er veel hop in zit?

hansHalberstadt

Citaat van: Chris71 op 19-02-2025  08:32 uWelke regelgeving, die is er niet.   is het terecht om het allemaal onder de paraplu van de IPA te scharen omdat er veel hop in zit?
Natuurlijk kun je formeel gesproken zeggen dat het geen IPA is. Maar daarmee los je het probleem niet op wat het dan wel is. Feit blijft dat het er is omdat mensen het interessant vinden en lekker. Dus als je serieus genomen wilt worden dan zul je daar iets mee moeten anders wordt je ingehaald door de werkelijkheid. Dat begint dus met nadenken daarover en jezelf vragen stellen zoals jij nu doet.   

Chris71

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2025  08:41 uNatuurlijk kun je formeel gesproken zeggen dat het geen IPA is. Maar daarmee los je het probleem niet op wat het dan wel is. 

Dat klopt, maar wat moet je dan wanneer iemand vraagt een beschrijving te geven van wat een IPA is?  :weetniet:
Gelukkig is het maar een naampje, en de gemiddelde consument weet toch niet beter. IPA = hop in al zijn vormen
Uiteindelijk bepaalt de brouwer.

tdp

Citaat van: Chris71 op 19-02-2025  08:54 uDat klopt, maar wat moet je dan wanneer iemand vraagt een beschrijving te geven van wat een IPA is?  :weetniet:
Gelukkig is het maar een naampje, en de gemiddelde consument weet toch niet beter. IPA = hop in al zijn vormen
Uiteindelijk bepaalt de brouwer.

In die zin zou een Jever ook als een Cold German IPA verkocht kunnen worden ;). Het is inderdaad een containerbegrip, helemaal met je eens. Het zegt helemaal niets.

hb-lot

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  23:42 uHeb ook gehoord van iemand Als je een IPA drink dan wil je de volgende een andere Ipa geen 2 keer dezelfde. dat zegt al genoeg
Is dat zo? De context in de aflevering was een bierfestival als ik het mij goed herinner. Het lijkt me eigenlijk ook wel vreemd als je een kaartje koopt voor een festival en dan maar een en hetzelfde bier blijft drinken.

Maar ook in een biercafe, of zelfs de supermarkt, zijn er voldoende liefhebbers die graag eens iets nieuws en nog onbekends proberen ipv steeds terug te grijpen op dezelfde zoals gebruikelijk is met pils.

PaultjePils

Bierstijlen worden gevormd door cultuur, (beschikbare) ingredienten en geschiedenis. Hoewel sommige bierstijlen berschermd zijn is het meestal een soort onderlinge afspraak tussen brouwer en consument om zo te communiceren wat voor bier er geschonken wordt. IPA wordt gebruikt zodra er veel hop in zit terwijl dat vroeger ook voor bitterheid stond. Nu de tijden veranderen wordt de paraplu term IPA gebruikt om de consument te vertellen dat het een hopforward bier is en staat het niet eens voor bitterheid, bovengistend of pale gekleurd.

Gulpener had vroeger volgens mij al een cold ipa avant la lettre, een india pale lager genaamd urhop. Aangezien de consument het niet begreep wat het nou precies inhield hebben ze er gewoon IPA van gemaakt en dat bleek beter te verkopen. Biersommeliers kunnen wel ingaan op de details van de stijlen, maar de stijlen worden vooral gebruikt om de consument een idee te geven wat ze gaan drinken. Meeste consumenten weten het verschil niet tussen een Ale of Lager maar als ze een hoppig bier willen dan vragen ze om een IPA wat langzamerhand wat bekendheid heeft. Daarom werkt een Cold IPA wel en een IPL niet denk ik. Kleuren zoals Blond, Amber of Black zijn geen bierstijlen, maar ze geven de consument een goed beeld bij het bier  :proost:

Schanulleke

Precies, IPA staat tegenwoordig voor hoppig en daar kan je alle kanten mee op, zelfs de verkeerde en het heeft vaak niet zoveel meer te maken met de oorspronkelijke stijl. Al met al niet iets om je heel erg druk om te maken.

In mijn grootste inspiratiebron op biergebied "Michael Jackson's Beer Companion" uit 1993 wordt IPA nog wel genoemd, maar er worden geen commerciele voorbeelden meer gegeven; IPA was zo'n beetje uitgestorven. Het is vooral dankzij Amerikaanse brouwers dat de stijl weer nieuw leven is ingeblazen. Mijn eerste "nieuwe stijl Amerikaanse  IPA heb ik mogen proeven op het GBBF in 1995 (Sierra Nevada Celebration Ale, dacht ik). Ik vond het echt sensationeel en ondanks het feit dat er nu misschien wat sprake is van wildgroei heeft de IPA-revolutie heel wat toegevoegd aan het huidige smaakpalet.

Jacques

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  23:42 uDe toon van Derek was dat het eigenlijk een warboel is.

Dat is ook zo. Maar is dat ook niet met veel andere bierstijlen?

Neem nu eens een tripel. Dat was oorspronkelijk een bier zonder kruiden in de stort. En tegenwoordig zijn er bierconsumenten die een tripel geen tripel vinden als er geen koriander en sinaasappelschillen in de receptuur zitten.
En wat dacht je van stout? Daar kun je echt alle kanten mee uit. Zelfs een blonde stout zag ik laatst voorbij komen. Net zo vreemd als een black indian Pale Ale.

Jacques

De reactie van Henri Reuchin. Voor degenen die Henri niet kennen, hij is de man achter Stibon. Dit instituut leidt biersommeliers op. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is het onderscheiden van bierstijlen.

https://www.bierburo.com/ipa-als-duizenddingendoekje/

Jacques

tdp

Citaat van: Jacques op 19-02-2025  16:03 uDat is ook zo. Maar is dat ook niet met veel andere bierstijlen?

Neem nu eens een tripel. Dat was oorspronkelijk een bier zonder kruiden in de stort. En tegenwoordig zijn er bierconsumenten die een tripel geen tripel vinden als er geen koriander en sinaasappelschillen in de receptuur zitten.
En wat dacht je van stout? Daar kun je echt alle kanten mee uit. Zelfs een blonde stout zag ik laatst voorbij komen. Net zo vreemd als een black indian Pale Ale.

Stond Stout niet voor de aanduiding van de zwaarte van het bier, niet zozeer de kleur?

Jacques

Citaat van: tdp op 19-02-2025  16:34 uStond Stout niet voor de aanduiding van de zwaarte van het bier, niet zozeer de kleur?

Stout wordt al heel lang in allerlei zwaartes gebrouwen...

Bierstijlen, niets is zo veranderlijk als dat.

PaultjePils

Citaat van: tdp op 19-02-2025  16:34 uStond Stout niet voor de aanduiding van de zwaarte van het bier, niet zozeer de kleur?

Zeker! Eerst kwam de Porter en als die zwaarder was in alcohol dan was het een Stout Porter en later gewoon stout. Stout stond vroeger slechts voor zwaarder zoals Mild voor jong stond. Nu zien we (Dark) Mild als een bierstijl. Na de Napoleon oorlog had de industrie het zwaar met meer belasting en toen zijn de alcohol percentages in de UK gezakt. Oorspronkelijk waren de Engelse bierstijlen helemaal niet laag in alcohol, die hadden wat alcohol nodig om goed te blijven in het vat (net als het gebruik van meer hop). Toen de alcohol omlaag moest was er geen plek meer voor de porter en bleef alleen de stout over. Zo heb ik het altijd begrepen. Tegenwoordig is voor mij een porter minder gebrand en meer karamel dan een (dry) stout en heeft het niet zoveel meer met zwaarte te maken. Ook dit is een vorm van tijden veranderen

JacoH

Citaat van: Chris71 op 19-02-2025  08:32 uWelke regelgeving, die is er niet. Kijkend naar wat een IPA oorspronkelijk was, heeft Derek gewoon gelijk, daar voldoen veel nieuwe types niet aan - om welke reden dan ook. En, je kunt een bier van alles noemen, maar is het terecht om het allemaal onder de paraplu van de IPA te scharen, omdat er veel hop in zit?
Vaak wordt er dan ook een toevoeging aan gedaan. Double IPA, Imperial IPA, New England Ipa, Hazy IPA, Fruited IPA, Black IPA.

En ik moet eerlijk zeggen: wat mij betreft lof voor de brouwers, ik kom niet vaak iets tegen waarvan ik denk: 'dat smaakt in de verste verte niet naar de classificatie die je het geeft'. Laatste keer dat ik dat had was toch al weer wat jaren terug (was een Hertog Jan Proeftuin bier om man en paard te noemen).

Ik heb dat de laatste jaren wel regelmatig met vooral blond bieren (en in iets mindere mate met tripels), dat ik ze al naar Pale Ale / IPA vind neigen. Ik krijg het idee dat de brouwers meer moeite hebben met de blond en tripel classificaties dan met de IPA classificatie.

Black IPA vind ik persoonlijk ook wel op het randje. Die zou je ook kunnen classificeren als een donker moutige bierstijl met veel hop.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: PaultjePils op 19-02-2025  11:19 uGulpener had vroeger volgens mij al een cold ipa avant la lettre, een india pale lager genaamd urhop. Aangezien de consument het niet begreep wat het nou precies inhield hebben ze er gewoon IPA van gemaakt en dat bleek beter te verkopen. Biersommeliers kunnen wel ingaan op de details van de stijlen, maar de stijlen worden vooral gebruikt om de consument een idee te geven wat ze gaan drinken. Meeste consumenten weten het verschil niet tussen een Ale of Lager maar als ze een hoppig bier willen dan vragen ze om een IPA wat langzamerhand wat bekendheid heeft. Daarom werkt een Cold IPA wel en een IPL niet denk ik. Kleuren zoals Blond, Amber of Black zijn geen bierstijlen, maar ze geven de consument een goed beeld bij het bier
De 'Black IPA' is ook gekend onder de naam Cascadian dark ale maar die zal dus ook zoals de IPL commercieel niet interesant zijn, alhoewel die meer de lading dekt eenmaal dat die benaming beter gekend is.

Alexander_H

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  23:42 uDe toon van Derek was dat het eigenlijk een warboel is.  Gooi er wat hop in en zet er IPA op of iets wat er op trekt en het zel wel verkopen. Heb ook gehoord van iemand Als je een IPA drink dan wil je de volgende een ander Ipa geen 2 keer dezelfde. Dat zegt al genoeg.
Dit is ook een direct resultaat van Untappd , in Amerika zie je dat commerciële brouwers elke keer sixpacks uitbrengen met steeds 6 verschillende "nieuwe" bieren, waarbij volgens mij alleen de naam veranderd voor zoveel mogelijk untappd puntjes. Ben er zelf ook schuldig aan, op een paar "klassiekers" na, drink ik meestal niet twee keer hetzelfde gekochte bier. Gelukkig brouwen we zelf, dus dan drink je in ieder geval je eigen bier meerdere keren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.