Chocolade porterbraggot

Gestart door Knopsebrouwer, 05-02-2025 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Knopsebrouwer

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en dankzij een collega van me ben ik begonnen met bierbrouwen.

Via een kennis van me kwam het idee op om een braggot te maken op basis van stout of porter met flinke chocolade toetsen. Ik heb online gekeken en kwam op dit recept uit:

Wat wel zou lukken, denk ik. Maar heb via Chatgpt ook gevraagd naar iets leuks. Aangezien ik het toch iets te vreemd vind wil ik eigenlijk wat feedback krijgen op onderstaand recept. Het maischen lijkt mij namelijk heel kort en weet niet of de extracten wel op dat punt toegevoegd moeten worden.

Milky Honey Porter
Doel:
Een likeurachtige porter met diepe chocolade- en honingtonen.
Ingrediënten (voor 4,5 liter bier)
Mout & Extract:
Simpsons Chocolate Malt – 120 g
caramel/Crystal 120L – 100 g
Briess Traditional Dark LME – 1,5 kg
Lactose – 350 g
Honing – 1 kg
Hop:
Magnum (13% AA) – 10 g (60 min koken)
Willamette of Fuggles (5% AA) – 5 g (10 min koken)
Extra Chocoladesmaak:
Cacaonibs – 30 g (toevoegen in de laatste 5 minuten van het koken)
Gist:
Twee zakjes US-05 of Nottingham
Eén zakje Champagnegist (EC-1118 of Wyeast 4347)
Watergebruik:
Start met 6 liter water
Na koken blijft er 4,5 liter over

Brouwproces:
Mout weken:
Verwarm 6 liter water tot 70°C.
Voeg Chocolate Malt + Caramelmout toe en laat 20 min trekken.
Zeef de mout eruit en breng het water aan de kook.
Hop & Chocolade toevoegen (kooktijd: 60 min):
60 min: 10 g Magnum (bitterheid).
10 min: 5 g Fuggles/Willamette (aroma).
5 min: 30 g cacaonibs (extra chocoladesmaak).

Moutextract, Lactose & Honing toevoegen:
Haal de pan van het vuur en los LME, lactose en honing volledig op.
Koelen & Vergisting starten:
Koel het wort snel af tot 18-20°C.
Voeg 2 zakjes US-05 of Nottingham én 1 zakje champagnegist toe.
Laat fermenteren bij 18-22°C.
Bottelen:
Bottel met 6-7 g suiker per liter (ongeveer 30 g totaal).
Minimaal 6 maanden laten rijpen voor de beste smaak.

Ik hoor graag als jullie feedback hebben

Wijbrouwers

Mijn ervaring met veelgebruikte LLM's (ChatGPT (meerdere versies), CoPilot, Bard etc) is dat ze geen verstand van brouwen hebben en hele rare schema's er op na houden. Net als het ingredientgebruik. Hele rare combinaties.

In jouw recept zie ik alleen donkere mouten en niet de gewone basismouten. Hierdoor krijg je een intens bittere wrange smaak aan het bier. Met kleinere hoeveelheden gecombineerd met basismouten krijg je al vrij snel de chocolade-achtige smaken aan je bier. Ben benieuwd wat de experts hier te zeggen hebben.

seed7

Citaat van: Knopsebrouwer op 05-02-2025  11:12 uVoeg 2 zakjes US-05 of Nottingham én 1 zakje champagnegist toe.

Mmmm, ben je er zeker van dat de champagne gist geen killer gist is? Ik zou die helemaal weg laten omdat het eigenlijk niets toevoegt.

Dan, de lactose, die zou ik niet voor de gisting toevoegen maar er na zodat je de zoetheid op op de braggot (en smaak) kunt afstemmen ipv te "gokken".

In caramelmout zit nog zetmeel, al is het niet heel veel, dat gaat veel troebelheid opleveren. Ik zou aan het geheel een twee handjes pilsmout toevoegen en gewoon maischen op 65°C. Of neem een echte Engelse Crystal malt, daar heb je dat probleem niet.

ingo

Knopsebrouwer

Citaat van: Wijbrouwers op 05-02-2025  11:34 uIn jouw recept zie ik alleen donkere mouten en niet de gewone basismouten. Hierdoor krijg je een intens bittere wrange smaak aan het bier.

Klopt, het was mijn bedoeling om een medebier te maken waardoor ik niet dacht of de mouten te bitter waren. Ik wil in ieder geval niet een te zoet bier/braggot maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.