Chocolade porterbraggot

Gestart door Knopsebrouwer, 05-02-2025 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Knopsebrouwer

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en dankzij een collega van me ben ik begonnen met bierbrouwen.

Via een kennis van me kwam het idee op om een braggot te maken op basis van stout of porter met flinke chocolade toetsen. Ik heb online gekeken en kwam op dit recept uit:

Wat wel zou lukken, denk ik. Maar heb via Chatgpt ook gevraagd naar iets leuks. Aangezien ik het toch iets te vreemd vind wil ik eigenlijk wat feedback krijgen op onderstaand recept. Het maischen lijkt mij namelijk heel kort en weet niet of de extracten wel op dat punt toegevoegd moeten worden.

Milky Honey Porter
Doel:
Een likeurachtige porter met diepe chocolade- en honingtonen.
Ingrediënten (voor 4,5 liter bier)
Mout & Extract:
Simpsons Chocolate Malt – 120 g
caramel/Crystal 120L – 100 g
Briess Traditional Dark LME – 1,5 kg
Lactose – 350 g
Honing – 1 kg
Hop:
Magnum (13% AA) – 10 g (60 min koken)
Willamette of Fuggles (5% AA) – 5 g (10 min koken)
Extra Chocoladesmaak:
Cacaonibs – 30 g (toevoegen in de laatste 5 minuten van het koken)
Gist:
Twee zakjes US-05 of Nottingham
Eén zakje Champagnegist (EC-1118 of Wyeast 4347)
Watergebruik:
Start met 6 liter water
Na koken blijft er 4,5 liter over

Brouwproces:
Mout weken:
Verwarm 6 liter water tot 70°C.
Voeg Chocolate Malt + Caramelmout toe en laat 20 min trekken.
Zeef de mout eruit en breng het water aan de kook.
Hop & Chocolade toevoegen (kooktijd: 60 min):
60 min: 10 g Magnum (bitterheid).
10 min: 5 g Fuggles/Willamette (aroma).
5 min: 30 g cacaonibs (extra chocoladesmaak).

Moutextract, Lactose & Honing toevoegen:
Haal de pan van het vuur en los LME, lactose en honing volledig op.
Koelen & Vergisting starten:
Koel het wort snel af tot 18-20°C.
Voeg 2 zakjes US-05 of Nottingham én 1 zakje champagnegist toe.
Laat fermenteren bij 18-22°C.
Bottelen:
Bottel met 6-7 g suiker per liter (ongeveer 30 g totaal).
Minimaal 6 maanden laten rijpen voor de beste smaak.

Ik hoor graag als jullie feedback hebben

Wijbrouwers

Mijn ervaring met veelgebruikte LLM's (ChatGPT (meerdere versies), CoPilot, Bard etc) is dat ze geen verstand van brouwen hebben en hele rare schema's er op na houden. Net als het ingredientgebruik. Hele rare combinaties.

In jouw recept zie ik alleen donkere mouten en niet de gewone basismouten. Hierdoor krijg je een intens bittere wrange smaak aan het bier. Met kleinere hoeveelheden gecombineerd met basismouten krijg je al vrij snel de chocolade-achtige smaken aan je bier. Ben benieuwd wat de experts hier te zeggen hebben.

seed7

Citaat van: Knopsebrouwer op 05-02-2025  11:12 uVoeg 2 zakjes US-05 of Nottingham én 1 zakje champagnegist toe.

Mmmm, ben je er zeker van dat de champagne gist geen killer gist is? Ik zou die helemaal weg laten omdat het eigenlijk niets toevoegt.

Dan, de lactose, die zou ik niet voor de gisting toevoegen maar er na zodat je de zoetheid op op de braggot (en smaak) kunt afstemmen ipv te "gokken".

In caramelmout zit nog zetmeel, al is het niet heel veel, dat gaat veel troebelheid opleveren. Ik zou aan het geheel een twee handjes pilsmout toevoegen en gewoon maischen op 65°C. Of neem een echte Engelse Crystal malt, daar heb je dat probleem niet.

ingo

Knopsebrouwer

Citaat van: Wijbrouwers op 05-02-2025  11:34 uIn jouw recept zie ik alleen donkere mouten en niet de gewone basismouten. Hierdoor krijg je een intens bittere wrange smaak aan het bier.

Klopt, het was mijn bedoeling om een medebier te maken waardoor ik niet dacht of de mouten te bitter waren. Ik wil in ieder geval niet een te zoet bier/braggot maken.

Chinook

Ik heb ook al een aantal keer dit soort dingen gemaakt. Het recept is niet eens zo heel verkeerd lijkt mij.
Je moet wel bedenken dat dit een extract + granen recept is, dus je maischt niet. Je hangt speciaalmout in warm water voor 15-20 minuten en daarna voeg je extract toe.
Ik heb heel weinig ervaring met extract en ik weet ook niet wat er in donker extract gaat, dus daar kan ik niks over zeggen. Kwestie van proberen. Ik zou wel droog extract gebruiken tenzij je weet dat het super vers is. Oud vloeibaar extract is niet heel lekker.
Je kan kiezen om je extract of een deel toe te voegen voordat je gaat koken, maar dit kan ook. Cacao zou ik pas na de vergisting toevoegen. Dan kan je ook meteen bepalen of je dat er wel in wil of niet. Honing zou ik ook pas tijdens de vergisting of in ieder geval na het koelen pas toevoegen, anders verdwijnt vrijwel alle smaak. Late hop kan je weg laten als je het zo lang laat staan en bovendien is het niet de focus van je brouwsel.

Wijngist is inderdaad niet aan te raden om samen met andere gist toe te voegen. Het kan overigens wel een goed idee zijn om dat te gebruiken, want meestal zijn die slecht in fermentatie van grotere suikers. Dan houd je meer suikers over na de vergisting om body te geven aangezien honing alleen maar uit simpele suikers bestaat. Ik zou ook even je OG uitrekenen, want dit lijkt mij echt enorm hoog.

Knopsebrouwer

Citaat van: Chinook op Gisteren om 16:50Ik heb ook al een aantal keer dit soort dingen gemaakt. Het recept is niet eens zo heel verkeerd lijkt mij.
Je moet wel bedenken dat dit een extract + granen recept is, dus je maischt niet. Je hangt speciaalmout in warm water voor 15-20 minuten en daarna voeg je extract toe.
Ik heb heel weinig ervaring met extract en ik weet ook niet wat er in donker extract gaat, dus daar kan ik niks over zeggen. Kwestie van proberen. Ik zou wel droog extract gebruiken tenzij je weet dat het super vers is. Oud vloeibaar extract is niet heel lekker.
Je kan kiezen om je extract of een deel toe te voegen voordat je gaat koken, maar dit kan ook. Cacao zou ik pas na de vergisting toevoegen. Dan kan je ook meteen bepalen of je dat er wel in wil of niet. Honing zou ik ook pas tijdens de vergisting of in ieder geval na het koelen pas toevoegen, anders verdwijnt vrijwel alle smaak. Late hop kan je weg laten als je het zo lang laat staan en bovendien is het niet de focus van je brouwsel.

Wijngist is inderdaad niet aan te raden om samen met andere gist toe te voegen. Het kan overigens wel een goed idee zijn om dat te gebruiken, want meestal zijn die slecht in fermentatie van grotere suikers. Dan houd je meer suikers over na de vergisting om body te geven aangezien honing alleen maar uit simpele suikers bestaat. Ik zou ook even je OG uitrekenen, want dit lijkt mij echt enorm hoog.

Thanks voor de feedback. Wat zit je te adviseren als ik toch wil maischen zonder extract?

Chinook

Hangt volledig af van hoe zwaar je je braggot wil hebben. Ik zou ongeveer 50/50 SG punten doen, dus bijvoorbeeld 1.030 uit honing en 1.030 uit mout. Verder is het lastig om donker extract naar graan te vertalen, want je weet niet wat erin zit. Ik zou voor een redelijk simpel en licht porter recept gaan.

Basismout - ik heb het liefste Pale Ale (Maris Otter bijvoorbeeld)
Toast - optioneel, bruine mout en amber zijn opties
Crystal - optioneel, ik zou donker en misschien medium doen
Adjunct - je wil zelf sowieso lactose, maar vlokken zijn ook nog een optie voor mondgevoel (haver, tarwe) of body (gerst, rogge)
Geroosterde mout - zwarte mout of chocolade zijn kenmerkend, maar als je minder bitterheid wilt is het aan te raden om mout zonder kaf te gebruiken zoals chocolade rogge en carafa special. Een beetje chocolade of zwarte mout kan nog steeds daarbij voor iets meer karakter mocht je voor mout zonder kaf gaan (1-5%, afhankelijk van wat je wil).

Aangezien je zelf al donkere crystal en chocolade in je recept had zou ik die sowieso gebruiken. Wellicht dat je ze wil aanvullen of meer wil gebruiken om te compenseren voor het vervangen van het extract.
Ik zou trouwens voor je speciaalmout wel de hoeveelheden aanhouden voor een 5 liter batch en je basis omlaag te schroeven totdat je de gewenste OG hebt, maar daarna je water verminderen om te compenseren voor het volume van je honing.
Je moet veel rekenen hierbij als je precies je getallen wil halen, anders kan je ook wel iets uit de losse pols werken.

PP

Je geeft aan dat je het volgende wilt brouwen:

Een likeurachtige porter met diepe chocolade- en honingtonen.
Ingrediënten (voor 4,5 liter bier)

Mout & Extract:
Simpsons Chocolate Malt – 120 g
caramel/Crystal 120L – 100 g
Briess Traditional Dark LME – 1,5 kg: https://www.brewingwithbriess.com/products/extracts/
bevat 75% vergistbare suikers, levert ca. 0,7 L alc.
Lactose – 350 g
Honing – 1 kg: levert ca. 0,5 L alc.

Dit betekent (excl. de suikers uit de mouten en uit de nagisting) ca. 1,2 L alc/ 4,5 L drank = 27 vol%.
Dit vergist niet. 

Tip 1: werk een veel simpeler recept uit (een Porter heeft een alc van 6-7 vol%).
Tip 2: vergeet de lactose (78 g/ L ?).
Tip 3: laat alle donkere mouten weg, oefen eerst met de LME siroop.

Succes met rekenen en daarna met brouwen,

Groet, Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.