Voor- en nadelen keggen

Gestart door Dagobert1966, 04-02-2025 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Dagobert1966

Ik twijfel steeds of ik ook gebruik zal gaan maken van keggen en CO2 en tappen vanuit een keg.
Vragen die ik heb zijn:
- hoelang blijft bier goed uit een keg? 19 L, daar doe ik ca 2 maanden over. Als je dan 2 of 3 soorten bier "op tap" hebt, duurt het dus (in theorie) 5 maanden voor ze alle 3 leeg zijn. Blijft het bier zo lang goed?
- hoe vaak moet je de slang tussen keg en tapkraan (+ tapkraan) reinigen?
- kun je een keg ook voor de helft vullen of is dat nadelig voor de houdbaarheid?

Wat zijn voor jullie de belangrijkste redenen om te keggen (of juist niet)?

hansHalberstadt

Ik gebruik zelf ook van die 19 liter kegs. Hoewel het waarschijnlijk helemaal tegen de normale procedures in gaat stoom ik de tap voordat ik de keg aansluit 5 minuten door met stoom. Dan is alles steriel en kan ik gewoon 2 maanden tappen zonder dat er bijsmaakjes ontstaan. de koppelingen steriliseer ik met 70% alcohol omdat het pennetje dat in de fustkoppeling zit van de bierleiding als enig niet tegen 100 graden kan. Dat doe ik al jaren zo. Vroeger deed ik dat niet en maakte ik de leidingen gewoon schoon, maar dan kreeg ik bijsmaakjes na al een week en moest ik steeds 1/4 glas weggooien voordat er lekker bier uit de tap kwam. 

Dagobert1966

Hans, Dank voor je antwoord. Bedoel je dat je de aansluiting + kraan 2 maanden dan niet hoeft af te koppelen en schoonmaken?

hansHalberstadt

Citaat van: Dagobert1966 op 04-02-2025  22:43 uHans, Dank voor je antwoord. Bedoel je dat je de aansluiting + kraan 2 maanden dan niet hoeft af te koppelen en schoonmaken?
Klopt. Maar is dus geen standaard methode. Ik weet niet af alle tapjes tegen stoom kunnen.

Loen

Ik kreeg het nooit voor elkaar om goed zuurstofvrij te bottelen. Op kegs blijft mijn bier aanzienlijk langer van goede kwaliteit. Zeker een jaar. Maar met de bierstijlen die minder gevoelig zijn voor oxidatie kan dat nog veel langer.

Kegs vullen kost aanzienlijk minder tijd dan bottelen. Zeker wanneer volume toeneemt vind ik dat echt een grote klus.

Je kunt bier op keg veel sneller drinken dan met hergisting op fles.

Zelf heb ik 1 keg met water. Ik spoel na gebruik altijd de leiding door. Ik heb vrij lange maar 4mm bierleidingen, verlies van bier valt daarom reuze mee.

Ja je kunt m ook voor de helft vullen, geen probleem.

2 voor mij noemenswaardige nadelen zijn dat je niet makkelijk je bier mee kan nemen ergens anders naar toe. Ik bottel nog een paar flesjes om weg te geven. Maar even een kratje eigen bier meenemen zit er niet in. En de 2e is kosten. Flessen zijn relatief goedkoop en kegs met ledingen, CO2 fles, koppelingen, kranen etc loopt redelijk in de kosten.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Tapleidingen kunnen die dan tegen de T van stoom?

Alexg

Ik maak gebruik van kegs sinds 1 jaar 19 liter en 9 liter.

Voordelen: Sneller bier kunnen drinken, minder tijd bezig zijn met afvullen en schoonmaken van flesjes. En ideaal voor feestjes en voor strandfeestjes neem ik de 9 liter keg mee.

Nadeel: mijn klimaatkast moet leeg zijn wil ik zomers een keg van 19 liter koud kunnen zetten(past niet in mijn 'normale' koelkast.

Ik heb CO2 flessen, kegs en CO2 meters via marktplaats gekocht wat veel geld bespaarde, maar vind een 9 liter keg fijner dan de 19 liters.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 05-02-2025  18:59 uTapleidingen kunnen die dan tegen de T van stoom?
Ik gebruik nylon persluchtslang van 4 mm plus perslucht koppelingen. Dat kan er tegen. Normale tapslang heb ik geen idee. Maar ik ben gewoon op zoek naar een tapsysteem waar ik 2 maanden een fustje op kan zetten zonder problemen. Als dat er standaard niet is, dan ben ik wel zo creatief om er zelf iets van te maken. Je moet toch wat. 

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Heb je daar een certificaat van, en is die leiding dan ook voedselveilig? Met certificaat?

Alexander_H

Ik heb 2 oxebar 4 liters , en 3 oxebar 8 liters, waarvan er telkens 2 op tap staan, die passen in een tafelmodel koelkast , waar ik 2 taphandles heb doorgeboord. ik tap gewoon een fust leeg, hang er dan een fust met ontsmettingsmiddel aan , en tap die een eind door. als beide fusten leeg zijn, haal ik de kraantjes uit elkaar en maak ze schoon. tot nu toe voldoet deze werkwijze.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 06-02-2025  01:31 uHeb je daar een certificaat van, en is die leiding dan ook voedselveilig? Met certificaat?
Geen certificaat. Ik hou het simpel. Nylon kan weinig mis mee. Zitten geen weekmakers in zoals in PVC slang. Bier zelf is ook al niet zo veilig immers.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 06-02-2025  08:22 uGeen certificaat. Ik hou het simpel. Nylon kan weinig mis mee. Zitten geen weekmakers in zoals in PVC slang. Bier zelf is ook al niet zo veilig immers.

PET, PE, PP, Nylon, PTFE (Teflon) en Siliconen geven oha geen problemen mbt voedselveiligheid.

Dagobert1966

Ik twijfel enorm. Met fusten moet ik nog een koelkast aanschaffen (ik heb er al 3 in de schuur (2 klimaatkasten en 1 koelkast/vriezer) en 2 in de keuken (1 voor dranken 1 voor eten). Daarnaast: mijn vrouw zal nooit een koelkast met een (of meerdere) taps in de woonkamer/keuken willen. Dan moet deze ook in de schuur. En dan de energiekosten (heb ik het nog niet over de aanschaf kosten).
Flessen zijn wel meer werk maar wel erg flexibel en goedkoop.
Maar zelf tappen is wel erg leuk en makkelijk en lonkt wel ...

tdp

Ik heb een tap, met 2 19,5  liter fusten en 2 9,5 liter fusten. Vooral voor feestjes zet ik deze in. Maar moet bekennen dat ik het laatste jaar de tap niet echt aangesloten heb gehad. Ik heb overigens een droogkoeler, daarvoor heb je dan geen extra koelkast nodig.

Goldin

Ik keg nu iets meer dan een jaar en merk dat voor mij het brouwplezier alleen maar is toegenomen. Even een fustje afvullen duurt nu max 30 minuten inclusief het schoonmaken van de slangen. Na duizenden flesjes te hebben schoongepoetst is dit een verademing. Ik bottel nu alleen nog bier wat mooi rijpt op fles.

Ik heb zo'n kegland x series apparaat op wielen die rol ik gemakkelijk uit de bijkeuken naar de woonkamer als er bezoek komt. Nog nooit moppers van de vrouw gehad.

Voor het snel meenemen van bier heb ik een growler van stanley. Waarin makkelijk een dag goed blijft.

Eventueel wat flesjes afvullen gaat redelijk eenvoudig met een tegendruk vuller. Hierdoor kan je iets met gelatine kraakhelder krijgen en dit vervolgens zonder residu op fles afvullen. (Leuke gimmick, voor het uiterlijk). Vanaf een keg afvullen of een bottelvat duurt ongeveer even lang.

Tevens heb ik geluk dat er vlak bij mij een slijterij is waar ik CO2 kan kopen.

Het grootste nadeel aan keggen is de prijs. Instappen is wat prijzig en ik kom er achter dat ik nu aan 6 kegs nog steeds niet genoeg heb.

Dagobert1966

Hoeveel betalen julie nu voor CO2?
Ik heb een fles van 10 kg van Westfalen (zit bij mij in de buurt).
Daarvoor betaal ik € 125,- statiegeld voor de fles, € 32,50 (incl btw) voor de vulling en € 18,15 (incl. Btw) handling kosten.
Dat laatste maakt het volgens mij best duur? Of is dit normaal?
10 kg vulling kost dus effectief € 50 ...

hansHalberstadt

10 kg koolzuur kun je wel 2500 liter bier mee tappen. dus dan heb je het over 2 cent per liter bier.

Dagobert1966

Citaat van: hansHalberstadt op 09-05-2025  21:33 u10 kg koolzuur kun je wel 2500 liter bier mee tappen. dus dan heb je het over 2 cent per liter bier.
Uiteraard heb je helemaal gelijk, maar toch lijkt het mij interessant te weten wat zo gemiddeld voor CO2 wordt betaald.

hansHalberstadt

Citaat van: Dagobert1966 op 09-05-2025  22:11 uUiteraard heb je helemaal gelijk, maar toch lijkt het mij interessant te weten wat zo gemiddeld voor CO2 wordt betaald.
Ikzelf betaal er niets voor. Want ik pomp de CO2 vanuit het bier terug in de koolzuurcilinder.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=615405

Dagobert1966

Citaat van: hansHalberstadt op 09-05-2025  22:34 uIkzelf betaal er niets voor. Want ik pomp de CO2 vanuit het bier terug in de koolzuurcilinder.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=615405
Dat heb ik gelezen. Zeer interessant project. Zou ik wel belangstelling voor hebben om dat ook te bouwen.
Ik ben wel een doe-het-zelver.

tsien_bier

Een voordeel van keggen is ook nog dat je minder kritisch hoeft te zijn of je bier is uitgegist of niet. Als je bottelt, dan zit je niet te wachten op spuiters of een gevaarlijke situatie met exploderende flesjes. In vaatjes heb je hier geen last van. Eventueel kan je overgecarboniseerd bier krijgen. Door regelmatig de druk af te laten, lost dit probleem zich ook wel weer op. Eventueel neerslaand gist tap je als allereerst er wel weer uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.