Vragen: Closed loop transfer / cold crash oxygen suck in

Gestart door Dutch Scuba Brewery, 04-02-2025 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

LaurensV en 1 gast bekijken dit topic.

Dutch Scuba Brewery

Goedenavond medebrouwers,

Ik zit met een tweetal vragen waar ik na veel online zoeken en research doen niet uit kom vandaar dat ik hier een topic over aanmaak.

Even een korte intro. Mijn compagnon en ik brouwen al een paar jaar bier en dit is "altijd" goed gegaan. Wij hebben altijd gebrouwen met een BrewMonk 60L titan, vergist in plastic gistvaten en gebotteld in flesjes met hergisting op fles. Echter, onze favoriete biertype, dikke juice bombs van NEIPA's, is ons nog nooit echt goed gelukt. De grootste vijand is altijd zuurstof geweest. Ook hebben we uitsluitend op flesjes gebotteld en dit is ook niet het meest gunstigst voor de houdbaarheid van NEIPA's.

Vandaar dat we wat investeringen hebben gedaan en onze inventaris hebben uitgebreid met een Brewmonk conisch gistvat van 40L, een Brewmonk hop dropper, een Brewmonk Immersion cooler, een whirlpool arm, een 20 liter soda keg, een Kegland CO2 regulator, een 2kg CO2 fles en de bijbehorende ball lock en duotight koppelingen en slangen (gas en bier). Ook hebben we een andere koelkast moeten omtoveren naar gistkamer.

Op deze manier kunnen we zuurstof vrij drooghoppen en zuurstof vrij het bier overhevelen naar soda keg en geforceerd koolzuur toevoegen aan het bier. Echter, over het overhevelen gaat mijn eerste vraag. Ik ben namelijk niet helemaal zeker over hoe ik dit proces nou precies moet gaan uitvoeren.

Mijn eerste idee was om de soda keg te ontsmetten en volledig vol te lopen lopen met CO2. Vervolgens de CO2 fles aan te sluiten op ball lock koppeling van de drophopper en de vlinderarm open zetten vervolgens 1 PSI aan CO2 het gist vat in te blazen. Vervolgens een siliconen slang aan te sluiten op de tapkraan van het gistvat en het andere einde op de bier aansluiting van de soda keg met een ball lock koppeling. Op de gas aansluiting van de soda keg uitsluitend een ball lock koppeling zodat er ook CO2 uit de keg kan. Als het bier volledig in de soda keg zit de twee koppelingen eraf halen en de keg vullen met flink wat CO2.

Hier een foto ter illustratie:

1. Is dit de juiste manier om de close transfer loop uit te voeren? Zo nee, hoe moet ik dit bewerkstellig in deze setup?

Zo ja;

a. Is 1 PSI voldoende om dit te bewerkstelligen, het gistvat is niet drukbestendig maar moet volgens mij 1PSI aan kunnen.

b. Hoeveel PSI moet er in de soda keg zitten? Mijn gevoel zegt even veel als dat ik er via het gistvat in laat lopen anders krijg je tegendruk en wordt het bier omhoog geblazen.

c. Wat is de juiste manier om de de siliconen slang waar het bier door loopt van het gistvat naar de soda keg te ontzien van zuurstof?

Mijn volgende vraag heeft te maken met het cold crashen. Bij het cold crashen vormt er door de snelle daling van de temperatuur een vacuüm in het gistvat. Dit houdt in dat vloeistof in het waterslot, maar ook zuurstof het vat in worden getrokken.

2. Hoe kan ik dit het makkelijkst voorkomen in deze setup?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Jurmen

seed7

Citaat van: dutchscuba op 04-02-2025  20:07 uMijn eerste idee was om de soda keg te ontsmetten en volledig vol te lopen lopen met CO2.

Keg vullen met water en met CO2 leeg persen.

Drukverschil bij het overdrukken heb je nodig, maar je kunt heel veel CO2 weer uit de kg laten lopen en daar een lage druk hebben.

Lucht in slangen, een ontluchtingskraanje in de slang, de slang afpersen met water en dan CO2.

Cold crash, drukregelaar op je vat zodat CO2 toestroomt zodra de druk daar omlaag gaat.

ingo

Dutch Scuba Brewery

Ingo, dank voor je reactie!

Citaat van: seed7 op 05-02-2025  07:33 uKeg vullen met water en met CO2 leeg persen.
Dit stukje is mij inderdaad duidelijk.

Citaat van: seed7 op 05-02-2025  07:33 uDrukverschil bij het overdrukken heb je nodig, maar je kunt heel veel CO2 weer uit de kg laten lopen en daar een lage druk hebben.
Ok, dus ik verlaag de druk in de keg naar bijvoorbeeld 0.5. Vervolgens sluit ik de CO2 fles aan op het gistvat en laat hier 1 PSI druk op zetten. Het kraantje van het gistvat zet ik open en dan moet de vloeistof gaan lopen. Dan neem ik aan dat ik de gas aansluiting op de keg niet open zet of aansluit en het overdruk ventiel niet aanraak zodat het CO2 niet kan ontsnappen?

Zoals onderstaande afbeelding:

En ben je bekend met dit type gistvat? Kan deze bijvoorbeeld 1 PSI druk aan of gaat hij dan lekken? Lees verschillende verhalen online..

Citaat van: seed7 op 05-02-2025  07:33 ulucht in slangen, een ontluchtingskraanje in de slang, de slang afpersen met water en dan CO2.
Heb je een link naar een productpagina van zo'n ontluchtingskraantje? En hoe gaat dit precies in zijn werk. Het betreft dan de slang van gistvat naar keg. Is dit dan de eerste stap in het proces omdat ik mijn CO2 fles moet gebruiken om aan te sluiten op het gistvat? Dus slang zuurstof vrij maken -> aansluiten -> CO2 fles aansluiten op de bovenkant van het gistvat -> 1 PSI druk op het vat zetten -> tapkraan open

Citaat van: seed7 op 05-02-2025  07:33 uCold crash, drukregelaar op je vat zodat CO2 toestroomt zodra de druk daar omlaag gaat.
Dit is dus eigenlijk dezelfde aansluiting als de toevoer van CO2 naar het gistvat als ik ga overpompen? Dus de koelkast aanzetten -> CO2 fles aansluiten op het gistvat -> 1PSI erop en wachten tot het vat op de gewenste temperatuur is bereikt. Vervolgens kan er overgeheveld worden.

Wat doe je in het geval van een soft crash? Stel je wil eerst naar 12 graden. Als het gistvat de 12 graden bereikt heeft, houdt je dan de 1 psi druk erop? Het waterslot er weer op zetten kan niet want dan ontsnapt al het CO2 in het gistvat. Of is het koolzuur wat vrijkomt tijdens "nagisting" te verwaarlozen qua druk?

En ook hier weer de vraag:
CiteerEn ben je bekend met dit type gistvat? Kan deze bijvoorbeeld 1 PSI druk aan of gaat hij dan lekken? Lees verschillende verhalen online..

seed7

ontluchter: https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/Automatische-ontluchter/c/11051

Dit zijn cv modellen, niet echt geschikt voor bier, RVS weet ik zo niet meer.

Eigenlijk moet je op het vat en je fust instelbare gasdrukregelaars zetten. Die van het vat op 0.75 bar die van het fust op 0.35. E.a. natuurlijk afhankelijk van de biertemperatuur.

Een drukregelaar voert CO2 toe als de druk in het vat te laag wordt en blaast CO2 af als de druk te hoog wordt.

Drukregelaars zijn bij leveranciers van tapbenodigdheden te verkrijgen. Je hebt waarschijnlijk eerst een 7 bar regelaar na de gasfles nodig en dan een 3bar regelaar op het vat. Wees er wel zeker van dat ze ook druk aflaten, doen ze niet allemaal. Stel je overdruk ventielen in onder 1bar Anders zoek op "Kellerfee".

Ja vat ken ik niet, vraag je leverancier wat het aan kan.

Cold crash etc. kunnen we niet. Het is een fout ingeburgerd woord. Bij een cold crash bren je de wand van het vat een heel stuk onder de 0°C, vervolgens laat je een dun laagje bier tegen de wand bevriezen, je krijgt dan een soort slush puppy. Dan ga je de wand afschrapen. Het water blijft an de wand gevroren, de rest van het bier niet. Het is een methode om het bier te klaren.

Wat jij wilt is terug koelen naar afvultemperatuur.
Als je wilt koelen om wat eiwitten sneller te laten neerslaan dan laat je de druk niet op het vat. Stel je koelt terug naar 1°C, wat gebeurt er dan met de CO2 verzadiging van je bier bij een kopdruk van 1bar? Het geraakt oververzadigd. Je moet de kopdruk van het vat aanpassen naar de CO2-druk die past bij het de temperatuur van het bier. Dit is ook iets om rekening meer te houden bij het afvullen.

ingo

Dutch Scuba Brewery

Citaat van: seed7 op 05-02-2025  12:11 uEigenlijk moet je op het vat en je fust instelbare gasdrukregelaars zetten. Die van het vat op 0.75 bar die van het fust op 0.35. E.a. natuurlijk afhankelijk van de biertemperatuur.

Een drukregelaar voert CO2 toe als de druk in het vat te laag wordt en blaast CO2 af als de druk te hoog wordt.

Drukregelaars zijn bij leveranciers van tapbenodigdheden te verkrijgen. Je hebt waarschijnlijk eerst een 7 bar regelaar na de gasfles nodig en dan een 3bar regelaar op het vat. Wees er wel zeker van dat ze ook druk aflaten, doen ze niet allemaal. Stel je overdruk ventielen in onder 1bar Anders zoek op "Kellerfee".
Dus ik heb een extra instelbaar overdruk ventiel nodig op de gas aansluiting van mijn soda keg die ik in stel op 0.5 psi? Dit zorgt er voor dat de druk continue 0.5 bar blijft in de keg zelfs als ik met 1 psi het bier weg druk van het gistvat naar de keg?

Voldoet het product in onderstaande afbeelding?

De drukregelaar op de CO2 fles die heb ik al en stel ik in op 1 psi. Dit lijkt mij voldoende? Deze regelaar zorgt ervoor dat er een druk van 1 psi op het vat blijft staan.

Citaat van: seed7 op 05-02-2025  12:11 uAls je wilt koelen om wat eiwitten sneller te laten neerslaan dan laat je de druk niet op het vat. Stel je koelt terug naar 1°C, wat gebeurt er dan met de CO2 verzadiging van je bier bij een kopdruk van 1bar? Het geraakt oververzadigd. Je moet de kopdruk van het vat aanpassen naar de CO2-druk die past bij het de temperatuur van het bier. Dit is ook iets om rekening meer te houden bij het afvullen.
Ik dacht dat ik het concept redelijk door begon te krijgen maar niets is minder waar :nut: Zou je kunnen uitleggen in praktische termen hoe ik kan "cold crashen" met mijn huidige setup zonder dat ik waterslot vloeistof of zuurstof mee naar binnen trek? Of wat ik hier extra voor nodig heb?

Ik heb de vraag uitstaan bij BrewMonk of het gistvat überhaupt 1psi aan druk aankan. Indien dit niet mogelijk is; is er een andere manier om het bier zuurstofvrij over te hevelen naar een soda keg? Met zwaartekracht oid?

Thanks!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Dutch Scuba Brewery

Oke, ik ga vanavond het volgende proberen om de pressure transfer te testen:

1. Zorg ervoor dat de soda‐keg is ontsmet en op een druk van 0,75 PSI staat.
2. Vervang de 1,5 TC waterslot plaat op het gistvat met de 1,5" TC ball lock connector plaat
3. Plaats voor de zekerheid de 1,5 TC" afdekplaat op de hop dropper.
4. Verbind de gas slang met de CO₂ hoofd regulator. Druk de ball‑lock connector aan het uiteinde van de slang kort in zodat het aanwezige zuurstof uit de siliconen slang wordt gespoten, en sluit deze vervolgens aan op het gistvat. Stel de druk in op 1 PSI.
5. Sluit de siliconen slang aan op de kraan van het gistvat en draai de kraan open. Aan het uiteinde bevindt zich een ball‑lock connector. Houd deze connector even ingedrukt zodat het bier de zuurstof in de slang wegdrukt.
6. Verbind de slang vervolgens met de Beer Out‑aansluiting van de soda‑keg.
7. Het bier begint nu over te hevelen, maar stopt al snel wanneer de druk in de keg gelijk is aan die in het gistvat (1 PSI).
8. Houd het overdrukventiel van de keg open; het bier zal nu blijven overhevelen.

Ik vul het gistvat met een water gemixed met starsan om zo te testen of het vat CO2 lekt op 1 PSI.

Als dit werkt alleen nog het gedeelte "cold crashen"

seed7

1 psi = 0.0689475729 bar, ik hoop dat je de goed vraag gesteld hebt.

Je hebt drie ventielen, een voor de veiligheid, een die open gaat als de druk te laag is en CO2 toevoert en een die open gaat op een instelbare druk en CO2 laat ontsnappen. Dat heb je zowel op je fust als op je vat.

Als je overdrukt dan heb je de "onderduk" op het vat niet nodig. Je drukt met 1 bar. Op het fust heb je op dat moment geen ingangsdruk tegeling nodig, maar wel een instelbare gas aflaat. Want, als de druk in je fust 1 bar wordt stroomt je bier niet meer. In het ideale geval sel je alles zo in dat het bier net stroom, gaat niet snel. Het drukverschil tussen vat en fust is dan dus relatief klein en zorgt er voor dat je bier niet ontgast en gaat schuimen.

Dan de situatie met het koelen van het vat. Alle ventielen en openingen dicht en een tijdje rustig laten staan zodat de kopdruk zich rustig aanpast aan het equilibrium in het bier dat bij de temperatuur past. Dan kun je gaan koelen. Hierbij daalt de druk in de kop van het vat. Zolang je vat tegen die lagere druk kan, prima. Indien niet dan moet je CO2 toevoeren. Dan kan het zo maar gebeuren dat je meer kopdruk hebt dan nodig voor het equilibrium dat bij de gehaalde temperatuur hoort. Dan gaat het bier dat CO2 opnemen om weer in evenwicht met de omgeving te komen. De truuk is dus de benodigde druk bij een bepaalde temperatuur te bepalen en zowel de toevoer als de afvoer van het gas zo in te stellen dat de kopdruk goed blijft.

Dat hele laatste stuk kun je vergeten als je in de fust carboniseert. Dan hoef je alleen maar op te letten dat je kopdruk niet te hoog is, aan de lage kant boeit dan niet.

Je moet je leverancier vragen welke over en onderdruk het vat kan hebben.

ingo

Dutch Scuba Brewery

Ik heb antwoord van BrewMonk en het gistvat kan een overdruk van 1 PSI aan, dus overhevelen moet lukken. Dit hebben we gisteren in de praktijk ook getest. 1 PSI druk op het gistvat vol met een mix van water en starsan solution ging goed. Bij 2 PSI begon hij vrijwel direct CO2 te lekken omdat de deksel iets omhoog werd gedrukt. Het deel overhevelen onder druk is mij nu duidelijk.

Dan betreffende het stukje snel koelen van het vat. Als ik het goed begrijp ontstaat er onderdruk in het vat als het te snel koelt. Overdruk zou niet ontstaan omdat de gisting klaar is. Er vanuit gaande dat het gistvat geen onderdruk kan weerstaan (deze vraag staat nog open bij BrewMonk) is mijn idee, met jouw informatie ter acht hebben genomen, het volgende.

1. Wacht tot de vergisting zo goed als gestopt is.
2. vervang het waterslot met een afdek plaat.
3. Wacht (2 uur?) tot de kopdruk in het vat zich heeft aangepast aan het equilibrium in het bier.
4. Voer CO2 naar het gistvat en stel de druk in op 0,5 - 1 PSI
5. Wacht tot de gewenste temperatuur is bereikt
6. Ontkoppel de CO2 toevoer

Is dit het juiste pad?

*update: Heb net antwoord gekregen van BrewMonk:

CiteerUnderpressure is very strong.
Please keep the pressure positive (0.5PSI is good) when cold crashing.

Alexander_H

Ik heb het de laatste keer zo gedaan, keg purgen met CO2, heel lichte druk op mijn gistvat, waar een floating diptube in lag (balletje met een slang dus ), uitgang van de diptube met ballock naar de ingang van de keg, gas ballock op gistvat op 0,1 bar CO2 of zo (mijn gistvat is niet heel erg drukproof), en dan het overdrukventiel van de fust losdraaien dus geen druk in de fust, hij is immers gevuld met CO2, en je drukt die door het open ventiel eruit met het bier. dan heb je geen problemen met drukopbouw en loopt het bier langzaam je fust in.

Coldcrash - ik heb onder zeer lichte druk vergist met een spunding valve zoals op je plaatje, dan is coldcrash geen probleem, want je hebt geen waterslot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.