G40 grainfather haalt kooktemperatuur niet

Gestart door Erny, 01-02-2025 16:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Erny

Vandaag voor het eerst gebrouwen met een nieuwe G40. Brouwdag verliep voorspoedig tot het moment dat het wort moest gaan koken. Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 96 graden. Tijdens het maischen viel het mij op dat de stijging van temperatuur tussen de verschillende stappen niet echt snel ging wat ik eigenlijk wel verwacht had. Iemand suggesties. Ik heb begrepen dat er een kookbeveiliging is...

karel62

Kooktemperatuur moet makkelijk te halen zijn
Zit de temperatuurvoeler wel goed geplaatst?

Ik heb dit probleem ook eens gehad bij de G30 maar toen zat de temperatuurvoeler niet goed.

HS65

Misschien hetzelfde probleem als wat Wil P. had met zijn Braumeester 10 liter kerel?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=699725

Erny

Pieter1954

Het lijkt me dat je met een nieuw apparaat eerst de leverancier ervan gaat benaderen om tot een oplossing te komen. Zodra je zelf van alles gaat losmaken en misschien verprutsen ben je je garantie ook kwijt.

EvdBroek

Misschien even proberen bij andere stopcontacten of stopcontacten bij een andere groep. Het kan zijn dat er onvoldoende vermogen komt uit het betreffende stopcontact. Dat heb ik hier in huis ook.

PP

Hallo EvdB, wat je suggereert kan niet.

In huis heb je 220 V aansluitingen verdeeld over diverse groepen.
Elke groep levert, afhankelijk van je aansluiting, minimaal 16 A.
Betekent elk stopcontact levert max ruim 3000 W; ruim voldoende om een elektrische brouwketel te gebruiken.
Neem je meer stroom af per groep wordt de beveiliging geactiveerd.

Groet, Paul.

EvdBroek

Citaat van: PP op 03-02-2025  13:35 uHallo EvdB, wat je suggereert kan niet.

In huis heb je 220 V aansluitingen verdeeld over diverse groepen.
Elke groep levert, afhankelijk van je aansluiting, minimaal 16 A.
Betekent elk stopcontact levert max ruim 3000 W; ruim voldoende om een elektrische brouwketel te gebruiken.
Neem je meer stroom af per groep wordt de beveiliging geactiveerd.

Groet, Paul.

Dat is dan vreemd dat ik dit hier in huis wel ervaar

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 03-02-2025  14:13 uDat is dan vreemd dat ik dit hier in huis wel ervaar
Wat kan is dat je spanning iets in elkaar zakt door de serieweerstand van de leidingen in het huis. Maar neem aan dat het dan toch niet onder de 210 V of zo komt? Het vermogen gaat kwadratisch met de netspanning, dus als het ding 3000 wat gespecificeerd is bij 230 V dan heb je bij 210 V nog 2500 watt over. Dat kan niet verklaren dat het dan helemaal niet meer kookt. 

Erny

Hoi Hans,
dank voor het meedenken.
Ik heb al heel snel (gelukkig) contact met Grainfather kunnen krijgen. Ze hebben mij gevraagd een aantal dingen te testen. Waaronder 30 liter water aan de kook brengen. Vervolgens kunnen zij aan de hand van mijn Grainfatherprofiel de ketel uitlezen op afstand. Dat is wel cool en goed om te weten dat dit kan.

Het water kookte na 1 uur en 43 minuten. Start temperatuur van het water was 34 graden. Toen ik de deksel eraf haalde om de mate van rollende kook (die er niet was) te filmen. zakte de temperatuur tot 98 graden en lukte het niet om weer tot 100 graden te komen. Ik heb het vermoeden dat er echt iets niet klopt in de ketel.
Ik zal de reactie van Grainfather melden hier

Ivoisrood

Ken de constructie van de G40 niet maar misschien komt 1 van de verwarmingselementen niet mee tijdens het verwarmen? Weet niet of je met bv een slimme stekker het vermogen kan uitlezen tijdens het verwarmen?

hansHalberstadt

Citaat van: Erny op 04-02-2025  10:27 uHoi Hans,
dank voor het meedenken.
Ik heb al heel snel (gelukkig) contact met Grainfather kunnen krijgen. Ze hebben mij gevraagd een aantal dingen te testen. Waaronder 30 liter water aan de kook brengen. Vervolgens kunnen zij aan de hand van mijn Grainfatherprofiel de ketel uitlezen op afstand. Dat is wel cool en goed om te weten dat dit kan.

Het water kookte na 1 uur en 43 minuten. Start temperatuur van het water was 34 graden.
Het vermogen is dan 30000 * (100-34) * 4,2 / (104*60) = 1330 Watt. Dat lijkt me dus veel te weinig voor een 3000 Watt ketel.

Leon058

- Meten of je 230 volt hebt op het stopcontact
- Proberen percentage vermogen op 100% te zetten (dit kan bij de Grainfather G30, bij de G40 vast ook)
- Kan het heel misschien zijn dat omgevingstemp te koud is?
- Temperatuurvoeler checken of die goed zit

Esterenbrouw

Ik heb voor mijn G40 een isolatiemantel van een oude slaapzak gemaakt ter
bevordering van de kook.

hansHalberstadt

Citaat van: Leon058 op 04-02-2025  13:40 u- Meten of je 230 volt hebt op het stopcontact

Als dat de reden is dan zou je maar 153 V AC moeten meten op je stopcontact. Dan is er iets goed mis met je elektra en zou er ergens 700 watt in je bedrading moeten ontstaan in je huis, dus had je al brand gehad, denk ik. Lijkt me niet echt waarschijnlijk.

hansHalberstadt

Kun je zien wat het ding uit het net trekt, bv door op de meter in je meterkast de pulsen te tellen (of draaischijf?) kan het zijn dat je grainfather aan het dutycycelen is? Paar seconden aan, paar seconden uit? 

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 04-02-2025  13:43 uIk heb voor mijn G40 een isolatiemantel van een oude slaapzak gemaakt ter
bevordering van de kook.

Opmerkelijk. Zelf temper ik altijd de energie tijdens het koken van het wort omdat het anders de verdamping veel te hoog is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:28 uOpmerkelijk. Zelf temper ik altijd de energie tijdens het koken van het wort omdat het anders de verdamping veel te hoog is.
Er is duidelijk iets mis met dat apparaat. Dus gewoon garantie geval lijkt mij. Het heeft weinig zin om er (letterlijk) doekjes om te gaan winden als het ding gewoon stuk is. Of zou het nog verkeerd ingesteld kunnen zijn als laatste kans? Geen idee want ik heb zo'n ding niet.   

Jacques

Citaat van: Erny op 01-02-2025  16:24 uVandaag voor het eerst gebrouwen met een nieuwe G40. Brouwdag verliep voorspoedig tot het moment dat het wort moest gaan koken. Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 96 graden. Tijdens het maischen viel het mij op dat de stijging van temperatuur tussen de verschillende stappen niet echt snel ging wat ik eigenlijk wel verwacht had. Iemand suggesties. Ik heb begrepen dat er een kookbeveiliging is...

Hoeveel liter en waar staat de ketel?

Mijn G40 heeft geen problemen met het aan de kook komen of met temperatuursverhogingen.
Misschien een idee om een hoeveelheid water aan de kook te brengen op een andere locatie?

Chris71

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:28 uOpmerkelijk. Zelf temper ik altijd de energie tijdens het koken van het wort omdat het anders de verdamping veel te hoog is.

Hier hetzelfde, gisteren gebrouwen (enkele graden boven nul) en vermogen teruggebracht naar 90%, en toch nog boven doel SG geƫindigd met gewenst volume.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-02-2025  21:32 uEr is duidelijk iets mis met dat apparaat.

Om na te gaan of er iets mis is met het apparaat of om de elektrische installatie deed ik zo juist de suggestie om op een andere locatie, bijvoorbeeld de buren of bij schoonmoeders, het apparaat een hoeveelheid water te laten koken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:37 uOm na te gaan of er iets mis is met het apparaat of om de elektrische installatie deed ik zo juist de suggestie om op een andere locatie, bijvoorbeeld de buren of bij schoonmoeders, het apparaat een hoeveelheid water te laten koken.

Dat kan om problemen in je elektriciteitsnet uit te sluiten, maar zoals gezegd acht ik de kans dat daar wat mee mis is zeer klein. Meet dan gewoon even de spanning op een stopcontact van dezelfde groep met een metertje van 5 euro van de Action. Die zijn daarvoor prima.

GeHan

Citaat van: Erny op 01-02-2025  16:24 uVandaag voor het eerst gebrouwen met een nieuwe G40. Brouwdag verliep voorspoedig tot het moment dat het wort moest gaan koken. Ik kreeg de temperatuur niet hoger dan 96 graden. Tijdens het maischen viel het mij op dat de stijging van temperatuur tussen de verschillende stappen niet echt snel ging wat ik eigenlijk wel verwacht had. Iemand suggesties. Ik heb begrepen dat er een kookbeveiliging is...

Hoi Erny,

Ik heb zelf geen G40 maar iets vergelijkbaars en daar kun je het vermogen van het verwarmingselement instellen. Deze optie zit erop om het aankoken op de bodem ter hoogte van het verwarmingselement te beperken. Ik kan niet zo 1-2-3 iets vinden of en hoe je dat op de G40 instelt maar uit enkele reacties hierboven (#14 (2e optie), #16 en #19) denk ik dat dat wel zou moeten kunnen.
Naar aanleiding van jouw opwarm experiment met 30 liter water en Hans' berekening lijkt het erop dat de vermogensintelling van de G40 (te) laag staat of te laag is.
Verder denk ik een vermogensinstel-optie in een video tegen te komen (op ca 15 min) die ik op het forum vond: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663170.html#msg663170

Dus misschien dat dit jou, de Grainfather helpdesk of een van onze forumleden met een G40 een mogelijke richting geeft om het probleem met jouw G40 op te lossen.

Succes ermee.

hansHalberstadt

Citaat van: GeHan op 05-02-2025  11:51 uNaar aanleiding van jouw opwarm experiment met 30 liter water en Hans' berekening lijkt het erop dat de vermogensintelling van de G40 (te) laag staat of te laag is.
Verder denk ik een vermogensinstel-optie in een video tegen te komen (op ca 15 min) die ik op het forum vond: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg663170.html#msg663170
Goed punt. Dan is het dus misschien een instelling in de 'kleine lettertjes' maar als dat zo is dan staat het ding in een interval van een paar seconden aan het uit te schakelen om zo het vermogen te reduceren. Dus dat moet je kunnen zien via meten van de netspanning. (Die zal een heel klein beetje (een paar Volt) lager zijn als het ding vermogen trekt).

Pieter1954

Er is ook sinds een uurtje een nieuwe firmware update beschikbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.