Vergisten in jerrycans

Gestart door Mikel, 30-01-2025 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Mikel

Hi allemaal,
Om split batches te kunnen doen in mijn huidige klimaatkast zat ik eraan te denken om te vergisten in voedselveilige jerrycans. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Ik kan er niet heel veel nuttigs over vinden op het internet buiten dat als ze voedselveilig zijn, het geen probleem moet zijn.
Ik zal dan zelf een gaatje erin boren voor een waterslot. Ik zou puur voor de jerrycans kiezen omdat deze smaller zijn en er dan dus 2x 7,5/10l jerrycans naast elkaar kan in de kast.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.

Chinook

Ikzelf niet, maar ik ken iemand die het heeft gedaan. Gaat prima. Schoonmaken kan wel wat lastig zijn soms lijkt mij.

Tedje79

Ik zit nu toevallig een blondje te drinken, waarvan een deel van de batch in een jerrycan vergist is. Dit puur omdat ik geen ruimte meer had in het primaire vergistingsvat. Het is op een iets hogere temperatuur vergist, omdat ik van de jerrycan de temperatuur niet heb geregeld. Daardoor een iets ander, maar zeker niet minderwaardiger karakter.

bierinjisp

Geen ervaringen met jerrycans, maar wel met waterflessen (van de waterkoelers). Werkte ideaal, zijn natuurlijk wel lichtdoorlatend dus donker wegzetten.

Broewerke

Citaat van: bierinjisp op 03-02-2025  09:47 uGeen ervaringen met jerrycans, maar wel met waterflessen (van de waterkoelers). Werkte ideaal, zijn natuurlijk wel lichtdoorlatend dus donker wegzetten.
Voldoen wel maar nadeel is moeilijk schoonmaken. Doe je zelf een plezier en koop een rvs gistvat. Jarenlang plezier van en een van de betere investering in brouwen.

Koenders

Citaat van: Broewerke op 03-02-2025  10:04 uVoldoen wel maar nadeel is moeilijk schoonmaken. Doe je zelf een plezier en koop een rvs gistvat. Jarenlang plezier van en een van de betere investering in brouwen.

Ondanks dat ik dat met jou eens ben, is dat nou juist wat TS niet wil, want hij wil split batches kunnen doen in zijn vergistingskast.
Ik zou zeggen; doen, gaat vast lukken, maar zorg ervoor dat je ze goed kunt reinigen. Bijvoorbeeld met een enorme flessenborstel voor glazen mandflessen, daarmee kom je net wat dieper denk ik. smile

hb-lot

Ik heb zelf voor o.a. ditzelfde doel twee Fermonster 11 L flessen. Er passen er twee in mijn (inbouw) koelkast, en ze hebben een grote opening om makkelijk schoongemaakt te worden.

hansHalberstadt

Het zijn vooral de hopharsen die blijven zitten. Met heet water (hars wordt dan vloeibaarder) en iets zeepachtigs, bv vaatwastablet of waspoeder en veel schudden lost het wel op.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-02-2025  17:21 uHet zijn vooral de hopharsen die blijven zitten. Met heet water (hars wordt dan vloeibaarder) en iets zeepachtigs, bv vaatwastablet of waspoeder en veel schudden lost het wel op.

Het grappige is dat als een vergisting uitvoert van niet gehopte wort, je ook "hopharsen" krijgt. Ze zijn dan alleen niet donkerbruin met lichter van kleur. Voor de verwijdering van de afzetting maakt het niet uit. Ook dan moet je je goed inspannen om alles kwijt te raken.

LaurensV

Citaat van: Jacques op 04-02-2025  21:48 uHet grappige is dat als een vergisting uitvoert van niet gehopte wort, je ook "hopharsen" krijgt. Ze zijn dan alleen niet donkerbruin met lichter van kleur. Voor de verwijdering van de afzetting maakt het niet uit. Ook dan moet je je goed inspannen om alles kwijt te raken.

Dit is m.i. nou een goed voorbeeld van een (overbodige) reactie die geen antwoord geeft op de vraag van de TS wat vervolgens weer een hele 'discussie' gaat opleveren waardoor het topic steeds minder relevant zal worden, gekeken naar de vraag m.b.t. dit topic.

Maar goed, ik wil hiermee geen discussie starten ;)

Jacques

Citaat van: LaurensV op 04-02-2025  22:55 uDit is m.i. nou een goed voorbeeld van een (overbodige) reactie die geen antwoord geeft op de vraag van de TS wat vervolgens weer een hele 'discussie' gaat opleveren waardoor het topic steeds minder relevant zal worden, gekeken naar de vraag m.b.t. dit topic.

Maar goed, ik wil hiermee geen discussie starten ;)

Je hebt helemaal gelijk. Het is een reactie op een reactie...
Voor de topicstarter maakt het niet uit of de aanslag een gevolg is van harsen uit de hop of een gistafzetting. Poetsen moet hij sowieso. En jerrycans zijn lastig schoon te maken...

hansHalberstadt

Mijn ervaring is dat hopharsen lastiger te verwijderen zijn dan alleen gist. punt wat ik wil maken is dat hogere temperatuur hopharsen min of meer vloeibaar maakt en ze dan met een oplosmiddel te verwijderen zijn met flink wat beweging en tijd, dus zonder borstel. jerrycans intern reinigen met een borstel is immers vrijwel onmogelijk bv het handvat is meestal hol en kom je helemaal niet bij.

hansHalberstadt

Hier een voorbeeld van een plastic emmertje gebruikt als blowoff. Heeft een jaar lang met ingedroogde gist en hopharsen gestaan. Nu even gevuld met heet water van ca 90°C met een schepje waspoeder. Af en toe alleen flink schudden en dit is het resultaat na een uurtje: helemaal schoon.
Image1.gif

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2025  08:41 uMijn ervaring is dat hopharsen lastiger te verwijderen zijn dan alleen gist. punt wat ik wil maken is dat hogere temperatuur hopharsen min of meer vloeibaar maakt en ze dan met een oplosmiddel te verwijderen zijn met flink wat beweging en tijd, dus zonder borstel. jerrycans intern reinigen met een borstel is immers vrijwel onmogelijk bv het handvat is meestal hol en kom je helemaal niet bij.

Citaat van: LaurensV op 04-02-2025  22:55 uDit is m.i. nou een goed voorbeeld van een (overbodige) reactie die geen antwoord geeft op de vraag van de TS wat vervolgens weer een hele 'discussie' gaat opleveren waardoor het topic steeds minder relevant zal worden, gekeken naar de vraag m.b.t. dit topic.

Hans, als je blieft, leer eens dat je ook eens kunt stoppen met reageren...

hansHalberstadt

De topic starter wil graag een antwoord op de vraag. dus ik deel mijn ervaringen. Jacques mag daarvan van alles vinden, maar hoeft er ook helemaal niet steeds tussenin te gaan zitten. ik post mijn berichten tbv de topic starter of anderen die het interessant vinden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2025  21:03 uDe topic starter wil graag een antwoord op de vraag. dus ik deel mijn ervaringen. Jacques mag daarvan van alles vinden, maar hoeft er ook helemaal niet steeds tussenin te gaan zitten. ik post mijn berichten tbv de topic starter of anderen die het interessant vinden.

Dat een jerrycan lastig schoon te maken is, was een aantal berichten terug allang duidelijk...

Ik heb spijt van dat ik iets gezegd heb over het feit dat ook als er geen hop in het spel is, je toch een heel moeilijk verwijderbare afzetting krijgt. Een foutje dat ik toegegeven heb.  Soms is het beter je kennis op een bepaald vlak niet te uiten.

hansHalberstadt

Als je je kennis niet kunt uiten omdat anderen er een andere mening over hebben en dat niet respecteert heb je inderdaad een probleem. soms moet je gewoon accepteren dat verschillende zienswijzen gewoon naast elkaar kunnen bestaan en de voor en nadelen voor iemand op dat moment een acceptabel compromis kunnen zijn. Doel is meer om de consequenties helder te krijgen. op basis van die consequenties kan een ieder dan voor zich concluderen of die dat acceptabel/handig vind of niet. uiteindelijk beslist diegene dat zelf. maar blijft wel belangrijk dat je je kennis en zinzicht deelt (maar geen werkwijzen opdrukt) 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-02-2025  21:57 uDat een jerrycan lastig schoon te maken is, was een aantal berichten terug allang duidelijk...

Wat ik probeer aan te geven is dat het met heet water en een goed vuil oplossend middel zoals waspoeder toch wel degelijk lukt zoals mijn foto bewijst. De TS wil graag jerrycans gebruiken en zit er denk ik niet op te wachten om daarbij ontmoedigd te worden terwijl het misschien helemaal niet hoeft. En ja RVS is altijd beter, maar heeft in dit geval niet de voorkeur als je je probeert te verplaatsen in afwegingen van de TS. Dus mijn advies zou zijn om het gewoon een keer te proberen. De eerste keer zijn de jerrycans schoon en kun je zelf uitzoeken of reinigen de moeite en energie loont. En ben je weer een ervaring rijker.     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.