Triple IPA

Gestart door Yurg, 21-01-2025 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Yurg

Van het weekend ben ik eens van plan een wat extremer bier te brouwen als gebruikelijk, maar wel eentje die al langere tijd op mijn verlanglijst stond, een Triple IPA. Veel informatie kan ik niet vinden over de bierstijl, maar wat ik wel kan vinden lijkt me aardig extreem aan zowel IBU en alcoholpercentage en met een redelijk hoparoma . Bieren in die stijl die ik ken en waar ik inspiratie uit haalde zijn de Jopen Heavy Cross en de Uiltje El Patron. Daarna uit de losse pols het onderstaande recept in elkaar gepuzzeld. Ik vraag mij af of ik zo op een mooie Triple IPA uit ga komen, vooral over de hopgiften twijfel ik nog of het misschien niet iets té extreem is en of de dryhopping voldoende is.

Batchvolume: 5 L
Kooktijd: 60 min
Maischwater: 5.5 L
Spoelwater: 3.7 L

Kenmerken
Begin SG: 1093
Eind SG (Geav): 1008
IBU (Tinseth): 100
BU/GU: 1.07
Kleur: 11.6 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mouten (2.02 kg)
2 kg (88.1%) — Dingemans Maris Otter — Graan — 4 EBC
20 g (0.9%) — Dingemans Munich — Graan — 13.5 EBC

Overige (250 g)
250 g (11%) — Cane (Beet) Sugar — Suiker — 0 EBC

Hop (69 g)
8 g (34 IBU) — Mosaic 11.6% — Koken — 60 min

5 g (18 IBU) — Citra 12.9% — Koken — 30 min
5 g (17 IBU) — Simcoe 12.5% — Koken — 30 min

5 g (9 IBU) — Citra 12.9% — Koken — 10 min
5 g (7 IBU) — Mosaic 10.6% — Koken — 10 min
5 g (9 IBU) — Simcoe 12.5% — Koken — 10 min

7 g (2 IBU) — Citra 12.9% — Aroma — 10 min hopstand
7 g (2 IBU) — Mosaic 11.6% — Aroma — 10 min hopstand
7 g (2 IBU) — Simcoe 12.5% — Aroma — 10 min hopstand

Hopstand op 79 °C

5 g — Citra 12.9% — Koudhop — 5 dagen
5 g — Mosaic 10.6% — Koudhop — 5 dagen
5 g — Simcoe 12.5% — Koudhop — 5 dagen

Aromahops: 4.2 g/l
Koudhop: 3 g/l

Diversen
1.5 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
3 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen

Gist
0.5 pakje — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik 80%

Vergisten
Hoofdvergisting — 38 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 4.7 g/L

Waterprofiel
Ca2+    Mg2   Na+   Cl-   SO42-   HCO3
 176     5    20    126    221    140

Jacques

Een degelijk bier kan niet snel te extreem worden...  ;)

Wat is de reden dat je gekozen hebt voor de Voss Kweik?

Nerro

Eens met Jacques, behalve die 20 g Münchener, gaat dat niet wat te hard?

Eric v B

Een paar jaar geleden heb ik op een bierfestival in Venlo een aantal Tripa's gedronken van een Limburgse brouwerij. Ik kan niet meer vinden welke brouwerij maar ze hadden 3 versies met verschillende hoppen. Dit was een kruising tussen een Tripel en een IPA. Of Tripa een "officieel" biertype is weet ik niet maar ik vond het wel leuk bedacht.

Jake's beer heeft ook een Tripa: https://jakesbeer.com/product/jakes-tripa/

Edit: Was Brouwerij de Grieze uit Lull: https://www.misterhop.com/products/de-grieze-tripa-simcoe

https://www.brouwerijdegrieze.nl/

Yurg

Citaat van: Jacques op 21-01-2025  22:42 uEen degelijk bier kan niet snel te extreem worden...  ;)

Wat is de reden dat je gekozen hebt voor de Voss Kweik?

De keuze die ik heb met de gisten die ik op voorraad heb is een verdant, us-05 en een kveik (afgezien "Belgische" en weizen gisten). De verdant zou interessant zijn voor de biotransfusie van de hop, maar ik ben bang dan meer in de richting van een (T)NEIPA te komen, wat absoluut niet mijn doel is. Het moet wel goede hoparoma's hebben, maar geen enorme hopbom.
De US-05 is dan nog wel een goede optie, maar heb ik niet zoveel meer van. Daardoor viel mijn keuze op de Kveik, zou opzich met een vergistingsgraad van 78-82% voldoende moeten zijn. Bij een hogere temperatuur zou die ook wat fruitigheid moeten geven. Tevens vind ik het een fijn idee dat het een robuuste gist is, waardoor ik er meer gerust op ben dat die het hoge alcoholpercentage wel zou kunnen halen, ook met hergisting op fles. Het is ook al een tijdje geleden dat ik wat met de kveik heb gedaan en heb de gistkast nu verder vrij, dus die kan mooi weer eens op een hoge temperatuur komen.

Citaat van: Nerro op 22-01-2025  11:09 uEens met Jacques, behalve die 20 g Münchener, gaat dat niet wat te hard?
Wellicht, ik wilde toch nog iets body en moutigheid meegeven en munich is natuurlijk ook goed voor het schuim. Misschien is het beter om dit te halveren?

Citaat van: Eric v B op 22-01-2025  12:21 uEen paar jaar geleden heb ik op een bierfestival in Venlo een aantal Tripa's gedronken van een Limburgse brouwerij. Ik kan niet meer vinden welke brouwerij maar ze hadden 3 versies met verschillende hoppen. Dit was een kruising tussen een Tripel en een IPA. Of Tripa een "officieel" biertype is weet ik niet maar ik vond het wel leuk bedacht.

Jake's beer heeft ook een Tripa: https://jakesbeer.com/product/jakes-tripa/

Edit: Was Brouwerij de Grieze uit Lull: https://www.misterhop.com/products/de-grieze-tripa-simcoe

https://www.brouwerijdegrieze.nl/

Wat ik tot nu toe heb gezien is een Tripel IPA geen officiële bierstijl. Vandaar dat de recepten ook alle kanten op gaan. Ik heb NEIPA's van 10% gezien met een IBU van rond de 30, maar ook IPA's met een IBU boven de 100. Dan heb je dus ook nog de mix tussen tripels en IPA's (meer kruidig karakter dan ook?). Het is dus duidelijk dat iedereen er zijn eigen draai aan geeft, iets wat me erg trekt aan de stijl

Jacques

Citaat van: Yurg op 22-01-2025  18:37 uDe keuze die ik heb met de gisten die ik op voorraad heb is een verdant, us-05 en een kveik (afgezien "Belgische" en weizen gisten). De verdant zou interessant zijn voor de biotransfusie van de hop, maar ik ben bang dan meer in de richting van een (T)NEIPA te komen, wat absoluut niet mijn doel is. Het moet wel goede hoparoma's hebben, maar geen enorme hopbom.

Qua aroma's die de Verdant geeft past deze beter bij een IPA dan de Voss Kweik.
Mijn beleving is een triple IPA vooral een zware IPA en minder een tripel. Maar zoals je zelf schrijft er kan heel veel bij deze bierstijl omdat deze niet strikt omschreven is.

Kapau

Zit er in de bierstijl niet veel verschil tussen een "Hele dikke IPA" en een "IPA met een schep suiker erin"?

Jacques

Citaat van: Kapau op 23-01-2025  06:56 uZit er in de bierstijl niet veel verschil tussen een "Hele dikke IPA" en een "IPA met een schep suiker erin"?

Die schep suiker is nog niet eens nodig.
Het is een mooi voorbeeld van overlopende bierstijlen. Veel verschil tussen een pale barley wine en een triple IPA is er niet. Ook in een barley wine wordt wel eens een schepje suiker gebruikt, net als bij veel andere Engelse bierstijlen.
De hopsoorten die gebruikt worden maken wel een verschil. Die moeten een triple IPA de fruitigheid geven en minder de esters die je krijgt door het gebruik van suiker of een gist die veel fruitige aromacomponenten geeft.

tdp

Citaat van: Yurg op 22-01-2025  18:37 u...
Wellicht, ik wilde toch nog iets body en moutigheid meegeven en munich is natuurlijk ook goed voor het schuim. Misschien is het beter om dit te halveren?
...

20 gram op een stort van 2kg, en dat nog halveren? ;-). 1 procent ga je niet merken, een half procent al helemaal niet. Of eruit laten, of verhogen naar 10% bijv.

Kapau

Citaat van: Jacques op 23-01-2025  08:06 uDie schep suiker is nog niet eens nodig.
Het is een mooi voorbeeld van overlopende bierstijlen. Veel verschil tussen een pale barley wine en een triple IPA is er niet. Ook in een barley wine wordt wel eens een schepje suiker gebruikt, net als bij veel andere Engelse bierstijlen.
De hopsoorten die gebruikt worden maken wel een verschil. Die moeten een triple IPA de fruitigheid geven en minder de esters die je krijgt door het gebruik van suiker of een gist die veel fruitige aromacomponenten geeft.

Ja ik bedoel is het een gehopte tripel of een gehopte barley wine, om het even zo te zeggen.

Yurg

Citaat van: tdp op 23-01-2025  10:02 u20 gram op een stort van 2 kg, en dat nog halveren? ;-). 1 procent ga je niet merken, een half procent al helemaal niet. Of eruit laten, of verhogen naar 10% bijv.

Mijn doel is niet zozeer om een moutig bier te brouwen, dus 10% lijkt mij niet echt wenselijk. Meestal slinger ik een 10 g in een IPA, omdat het schuimbevorderend werkt. Maar halveren is dus niet echt nodig, dat zal ik dan ook niet doen en me aan het originele recept houden.

Citaat van: Kapau op 23-01-2025  14:17 uJa ik bedoel is het een gehopte tripel of een gehopte barley wine, om het even zo te zeggen.

Oke, om het nog verwarrender te maken, eenzelfde bier kan ook doorgaan als een imperial IPA (want hoog alcohol percentage). Misschien moet ik het zo noemen om niet de illusie te wekken dat ik iets ga brouwen dat ook maar enigszins op een tripel lijkt? Het is toch hoofdzakelijk een IPA, de suiker is voor de alcohol om toch voor enige doordrinkbaarheid te verkrijgen.

Chinook

Volgens Untappd gaat het van Double/Imperial naar Triple en dan Quadruple IPA. Ik dacht dat het om en nabij neerkomt op een veelvuldiging van je stort die samen met een afname in rendement neerkomen op de ranges die zijn aangegeven. Meer mout betekent lastiger om mee te werken, minder spoelwater, meer hop betekent meer verlies in de ketel, etc.
Dat gezegd hebbende, volgens mij zit je als je je SVG haalt meer bij een QIPA in de buurt.

Tripel en Tripel x IPA (Belgische DIPA/TIPA?) zijn andere stijlen. Die laatste is een hybride van twee stijlen die ik een paar jaar terug nog wel eens zag. Volgens mij is Hoptimum van Sierra Nevada (één van) de eerste TIPA(s). Afhankelijk van het jaar is dat echt een heel mooi bier, maar wel heftig.

Genoeg semantics:
Suiker is prima, maar het is wat veel lijkt mij. Ik zou het halveren. Ik ben het ook eens dat die Munich echt niks uit gaat halen, ook niet qua schuim. Dan kan je beter iets meer tarwe of rogge gebruiken wat je niet proeft maar wel merkt in je schuim. Ik denk dat je makkelijk iets meer Munich toe kan voegen (50-100 gram) om iets meer smaak en kleur toe te voegen. Je hebt heel veel alcohol wat je moet balanceren.

Daarom zou ik zelf ook zwaarder hoppen, dat hoort eigenlijk ook bij een TIPA. Je hoeft niet per se drie keer zo veel hop toe te voegen, maar het kan wel. Ik zou je WP naar 8 g/l halen en je dry hop ook, kan zelfs over 16 g/l (al krijg je dan wel meer een 'bom'). Je wil immers iets anders maken dan een (lichte) Amerikaanse barleywine. Je kan ook meer hop in de kook gebruiken. Je 30 minuten zou ik ook naar later zetten, dan haal je er meer smaak uit. De soorten hop zijn een goede keuze. Uiteraard moet je het zelf beslissen, maar ik denk dat je best wat toe kan voegen zonder dat het een 'bom' wordt of de hop overheerst. Zo houd je ook meer balans.

Vergeet ook geen voeding toe te voegen met suiker, en sowieso als je kveik gebruikt. Ik zou zelf eerder kveik of US-05 gebruiken omdat dat beter past bij de stijl. Verdant smaakt apart in bittere IPAs vind ik, want het geeft een zacht mondgevoel. Voss proef ik zelf niet zo goed terug in zwaar bier (met veel smaak), dus ik zie er zelf geen probleem in. Het blijft redelijk clean.

tdp

Citaat van: Yurg op 23-01-2025  18:30 uMijn doel is niet zozeer om een moutig bier te brouwen, dus 10% lijkt mij niet echt wenselijk. Meestal slinger ik een 10 g in een IPA, omdat het schuimbevorderend werkt. Maar halveren is dus niet echt nodig, dat zal ik dan ook niet doen en me aan het originele recept houden.

...

Als het werkt voor je, lekker doen. Maar wat verwacht je van 1% op zo'n stort? En met zoveel hop, is schuim niet direct een issue, lijkt me :)

Nerro

Ik kon het niet laten om er een grapje van te maken, mijn punt was dat die piepkleine hoeveelheid Münchener geen effect gaat hebben. Noch op smaak, noch op schuim. Voor een beetje moutigheid is een paar procent ambermout, of caramout te overwegen. Maar als je de hoeveelheid suiker omlaag haalt en er wat mout voor terug brengt (tot hetzelfde SG) dan is de moutigheid waarschijnlijk wel in orde hoor.

Yurg

Citaat van: Chinook op 24-01-2025  17:13 uVolgens Untappd gaat het van Double/Imperial naar Triple en dan Quadruple IPA. Ik dacht dat het om en nabij neerkomt op een veelvuldiging van je stort die samen met een afname in rendement neerkomen op de ranges die zijn aangegeven. Meer mout betekent lastiger om mee te werken, minder spoelwater, meer hop betekent meer verlies in de ketel, etc.
Dat gezegd hebbende, volgens mij zit je als je je SVG haalt meer bij een QIPA in de buurt.

Tripel en Tripel x IPA (Belgische DIPA/TIPA?) zijn andere stijlen. Die laatste is een hybride van twee stijlen die ik een paar jaar terug nog wel eens zag. Volgens mij is Hoptimum van Sierra Nevada (één van) de eerste TIPA(s). Afhankelijk van het jaar is dat echt een heel mooi bier, maar wel heftig.

Genoeg semantics:
Suiker is prima, maar het is wat veel lijkt mij. Ik zou het halveren. Ik ben het ook eens dat die Munich echt niks uit gaat halen, ook niet qua schuim. Dan kan je beter iets meer tarwe of rogge gebruiken wat je niet proeft maar wel merkt in je schuim. Ik denk dat je makkelijk iets meer Munich toe kan voegen (50-100 gram) om iets meer smaak en kleur toe te voegen. Je hebt heel veel alcohol wat je moet balanceren.

Daarom zou ik zelf ook zwaarder hoppen, dat hoort eigenlijk ook bij een TIPA. Je hoeft niet per se drie keer zo veel hop toe te voegen, maar het kan wel. Ik zou je WP naar 8 g/l halen en je dry hop ook, kan zelfs over 16 g/l (al krijg je dan wel meer een 'bom'). Je wil immers iets anders maken dan een (lichte) Amerikaanse barleywine. Je kan ook meer hop in de kook gebruiken. Je 30 minuten zou ik ook naar later zetten, dan haal je er meer smaak uit. De soorten hop zijn een goede keuze. Uiteraard moet je het zelf beslissen, maar ik denk dat je best wat toe kan voegen zonder dat het een 'bom' wordt of de hop overheerst. Zo houd je ook meer balans.

Vergeet ook geen voeding toe te voegen met suiker, en sowieso als je kveik gebruikt. Ik zou zelf eerder kveik of US-05 gebruiken omdat dat beter past bij de stijl. Verdant smaakt apart in bittere IPAs vind ik, want het geeft een zacht mondgevoel. Voss proef ik zelf niet zo goed terug in zwaar bier (met veel smaak), dus ik zie er zelf geen probleem in. Het blijft redelijk clean.

Goede tips, ik heb de munich verhoogd naar 50 gram en de whirlpoolhop naar 8 g/l en koudhop naar 9 g/l en de suiker gehalveerd.
Die verdant heb ik een haat/liefde verhouding mee, ik vind hem vaak behoorlijk muffig smaken voor lange tijd. Pas minimaal 4 weken na het conditioneren begint die een beetje op smaak te komen, iets wat zeker bij NEIPA's niet bepaald ideaal is. Laatst had ik een biertje van de brouwerij zelf van de tap en daar merkte ik hetzelfde probleem. Ook die vond ik vrij muf smaken.

Chinook

Citaat van: Yurg op 28-01-2025  20:14 uGoede tips, ik heb de munich verhoogd naar 50 gram en de whirlpoolhop naar 8 g/l en koudhop naar 9 g/l en de suiker gehalveerd.
Die verdant heb ik een haat/liefde verhouding mee, ik vind hem vaak behoorlijk muffig smaken voor lange tijd. Pas minimaal 4 weken na het conditioneren begint die een beetje op smaak te komen, iets wat zeker bij NEIPA's niet bepaald ideaal is. Laatst had ik een biertje van de brouwerij zelf van de tap en daar merkte ik hetzelfde probleem. Ook die vond ik vrij muf smaken.

Het meeste bier heeft wel iets van tijd nodig om op smaak te komen, ook NEIPA. Als je geheel zuurstofvrij kan werken is dat op zich geen probleem. Mijn vorige NETIPA was ook pas na drie of vier weken goed in balans. Dat was tien dagen vergisting en de rest koud conditioneren.
Muf klinkt voor mij alsof er nog te veel gist in je bier zit. Afhankelijk van je recept mis je misschien wat grondstoffen voor goed neerslaan van de gist. Koud conditioneren helpt ook met neerslaan.
Ik heb hier wel vaker mensen horen klagen dat deze gist niet goed neerslaat, maar zelf heb ik daar nooit echt last van gehad. Onder andere calcium is daar belangrijk voor, dus misschien dat je daar even naar kan kijken. Een andere optie kan zijn te weinig gist waardoor de vergisting langer duurt.

Yurg

Afgelopen zondag een soepele brouwdag gehad, waarbij ik het recept (aangepast aan de hand van jullie adviezen) heb gebrouwen. Dus gistvoeding gebruikt, 50 g munich en de verhoogde hopgift. Wel heb ik de Kveik gehandhaafd, en wat een bizarre gist is het ook. In een dag is het SG van 1.088 naar 1.018 gevlogen. Vanavond maar gauw de dry-hop erin doen, voordat de vergisting is afgelopen. Ik hou jullie op de hoogte.

Citaat van: Chinook op 31-01-2025  08:07 uHet meeste bier heeft wel iets van tijd nodig om op smaak te komen, ook NEIPA. Als je geheel zuurstofvrij kan werken is dat op zich geen probleem. Mijn vorige NETIPA was ook pas na drie of vier weken goed in balans. Dat was tien dagen vergisting en de rest koud conditioneren.
Muf klinkt voor mij alsof er nog te veel gist in je bier zit. Afhankelijk van je recept mis je misschien wat grondstoffen voor goed neerslaan van de gist. Koud conditioneren helpt ook met neerslaan.
Ik heb hier wel vaker mensen horen klagen dat deze gist niet goed neerslaat, maar zelf heb ik daar nooit echt last van gehad. Onder andere calcium is daar belangrijk voor, dus misschien dat je daar even naar kan kijken. Een andere optie kan zijn te weinig gist waardoor de vergisting langer duurt.

Het is iets wat ik eigenlijk alleen bij de Verdant heb. Calcium zal het probleem niet zijn, vermoed ik. Ik voeg altijd redelijk wat calciumchloride en calciumsulfaat toe. Hoeveelheid gist lijkt mij ook sterk, een half zakje zou goed moeten zijn voor 10 à 12 liter bier en ik brouw doorgaans batches van 5 liter. Te kort conditioneren lijkt mij de waarschijnlijkste mogelijkheid, aangezien het bier aanzienlijk beter wordt naargelang de tijd vordert. Alleen durf ik een NEIPA niet al te lang te laten staan, omdat ik met die kleine brouwemmers werk, die zeker niet 100% luchtdicht zijn, zeker niet na het dryhoppen. Vaak gaat het goed, maar ik heb er af en toe wel een batch tussen zitten die daardoor vrij snel oxideert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.