ReBeerkens (Martin)

Gestart door ReBeerkens, 17-01-2025 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

ReBeerkens

Toch maar eens neergelegd bij het feit dat hobby's nu eenmaal geld kosten. Heb me lang genoeg verstopt achter het cliché 'kijken, kijken en niks kopen', want wat is er veel mooi spul op YouTube onder termen als 'herms brewery setup' te zien, máár wat kost het een geld voor zo'n mooie installatie zeg.

Inmiddels al aardig met een gevordere beginners brouwopstelling aan de gang geweest op het fornuis. Met een 8 liter maish- en kookpan, 5 liter spoelwater, zeef, thermometers, hopspider enz. ben ik met graanpakketten van Brewmonkey, brouwpunt, brouwbroeders enz. aan de gang gegaan. Met dit soort van full-grain, 3-vessel, kleine RIMS-achtige installatie en de 'Verander water in bier'-bijbel ben ik er laagdrempelig en zonder al teveel kosten achter gekomen dat deze hobby me wel kan bevallen.

20240525_195821.jpg

Hierop langzaam uit gaan breiden met een high striker (kroonkurkapparaat), doosje steinies, flessenrek, refractometer en uiteindelijk m'n eigen Grain Gorilla walsenmolen.

Resultaat is dat ik inmiddels m'n 10e jubileum biertje onder de naam ExBieriment op de fles heb staan (Quadrupel Tonka met 9,9% van Brouwpunt).

ExBieriment 7-3 (1).png

20250112_194449.jpg

Maar wat smaakt zo'n eigen biertje goed! En is er (soms meer dan ik lief heb) genoeg animo voor de ReBeerkens en staat het aanrecht binnen no time vol met lege steinie flesjes.
Aanvankelijk was (en is) het de bedoeling een vol automatische E-Herms te bouwen met temp PID's, besturingskast, elektrische kleppen en de hele zwik. Maar met de kleine potjes en pannetjes ben ik er inmiddels ook achter dat het ouderwets "analoge" brouwen me ook heel goed bevalt. Al met al dus een geweldige hobby waarvan het eindresultaat helaas in kwantiteit nu aardig tekort schiet... goed moment voor een upgrade dus!

20250117_190328.jpg

Voorlopig is bovenstaand het resultaat van deze openbaring en hoop ik binnenkort meer te kunnen posten over de bouw van mijn Analoge E-Herms die op dit moment in aanschaf/opbouw fase zit.

Schroten
  • Grain Gorilla 2-voudige walsenmolen

Warmwaterketel
  • RVS brouwpan 36 liter met deksel en tri-clamp aftap
  • RVS 3" analoge thermometer
  • RVS 2kW warmte element (tri-clamp)
  • RVS warmtewisselaar, 6 meter, 1/2"x1mm (tri-clamps)

Maishketel
  • RVS brouwpan 36 liter met deksel en tri-clamp aftap (met in de ketel 1/2" diptube midden op bodem)
  • RVS Mattmill filterbodem
  • RVS tri-clamp kijkglas

Kookketel
  • RVS brouwpan 36 liter met deksel en tri-clamp aftap (met in ketel een dip-tube tegen de wand)
  • Whirlpoolarm

Vergisting
  • RVS conische gisttank 30 liter
  • Apart deksel met koelspiraal en thermowell
Of het een klimaatkast of koeling met de spiraal (koelwater) en warmen met een blanket wordt ben ik nog niet helemaal uit.

Overige apparatuur
  • RVS dompelkoeler
  • RVS 1/2" tegenstroomkoeler in aanbouw
  • Magneetpomp 15RM, RVS pomphuis en tri-clamp aansluiting (2 stuks)

Het is de bedoeling alles met RVS 1/2" tri-clamp kogelkranen te bedienen en alles aan elkaar te knopen met 16x12mm silicone slangen en tri-clamps. Hiervoor ben ik nu een schema aan het tekenen om de aantallen inzichtelijk te krijgen.
En dan heb ik nog een steamcondensor in gedachten voor op de kookketel... de genoemde klimaatkast wel/niet... RVS werkbank... kortom: to be continued!

hansHalberstadt

Citaat van: ReBeerkens op 17-01-2025  22:41 uToch maar eens neergelegd bij het feit dat hobby's nu eenmaal geld kosten.
Welkom op het forum. Ik hoor het wel vaker dat mensen menen dat hobbybrouwen geld kost. Maar als ik naar de winkel ga en speciaalbier koop ipv het zelf maak dan zie ik tocht echt dat dat veel meer geld kost. Zelfbrouwen is nog leuk ook. Dus mes snijdt wat mij betreft aan 2 kanten. Oké het is een eenmalige investering, maar dat verdien je wel weer terug.

tdp

Geen half werk, zo te zien! Mooi man!

Welkom op het forum en houdt ons op de hoogte, mag graag naar bling-bling kijken ;)

joenedu

Welkom! En het ziet er inderdaad allemaal al mooi uit, gaaf etiket ook!

Frank van den Berg

Welkom, leuk een Herms installatie erbij in deze eenpanstijd :nut:

Jaap W

Hallo Martin, welkom bij de club. Welke hobby kost nu geen geld??.  :weetniet: Mooi spul heb je.  :proost:

Ik brouw zelf ook nog op de "analoge" manier met een HERMS installatie. 3 ketels gekocht en verder helemaal zelf opgebouwd. Bevalt mij prima. (ketels, 70 ltr maisch- en kookketel en een 50 ltr heetwaterketel alles op propaangas)  Succes met het brouwen.

Alexander_H

Welkom!

Beetje zelfde bij mij, simpel begonnen, dan naar een drie pans setup, met het idee om een herms te bouwen.
Daarna zelf een controller gebouwd voor mijn pompen en dergelijke, en langzaam aan terug naar twee pannen.
Ik ben er achter gekomen dat het eigenlijk eenvoudiger is dan je denkt, 1 maisch pan, overhevelen naar een kookpan. Inductieplaat. Om te spoelen haal ik gewoon water uit de kraan/cooker en giet die over mijn roerspaan om te verdelen. Scheelt een hoop schoonmaakwerk. Ik heb nu meer geld in vergisting en tappen zitten eigenlijk.

tdp

Citaat van: Alexander_H op 28-02-2025  08:12 uWelkom!

Beetje zelfde bij mij, simpel begonnen, dan naar een drie pans setup, met het idee om een herms te bouwen.
Daarna zelf een controller gebouwd voor mijn pompen en dergelijke, en langzaam aan terug naar twee pannen.
Ik ben er achter gekomen dat het eigenlijk eenvoudiger is dan je denkt, 1 maisch pan, overhevelen naar een kookpan. Inductieplaat. Om te spoelen haal ik gewoon water uit de kraan/cooker en giet die over mijn roerspaan om te verdelen. Scheelt een hoop schoonmaakwerk. Ik heb nu meer geld in vergisting en tappen zitten eigenlijk.

Mooi om te lezen dat er meer mensen zijn met die golfbeweging. Ik heb het zelf ook, ook bijv. met BBQ'en.

Schanulleke

Citaat van: Alexander_H op 28-02-2025  08:12 uIk heb nu meer geld in vergisting en tappen zitten eigenlijk

Zowaar zijn er meer verstandige forumleden. Ik doe t ook nog steeds met pannetjes en filterkuip en steek de meeste tijd en geld in vergisting.

Alexander_H

Citaat van: tdp op 12-03-2025  15:28 uMooi om te lezen dat er meer mensen zijn met die golfbeweging. Ik heb het zelf ook, ook bijv. met BBQ'en.
Hahaha , dat klinkt ook bekend, mijn zelf gebouwde , computergestuurde drumsmoker gaat nooit meer aan, tegenwoordig doe ik alles op een kleine w.g.a die gewoon op tafel staat, met een paar kooltjes erin. Low en slow nog op de kogel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.