10-09-2006 Brouwdemonstratie HERMS Arnhem

Gestart door Adrie, 28-08-2006 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste brouwvrienden,

Onze volkstuinvereniging houdt samen met 5 andere volkstuinverenigingen op 10 september een dag waarbij de leden kunnen laten zien wat zij oogsten en wat zij ermee doen. Omdat ik hop verbouw is mij gevraagd om een brouwdemonstratie te geven, waarbij ik brouw met mijn vorige week geoogste hop. Dus: wie mijn HERMS eens in actie wil zien is van harte welkom in Bezoekerscentrum De Watermolen aan de Zypendaalseweg aan de rand van het Sonsbeek park. Het ligt op een paar minuten loopafstand van het centraal station (uitgang Sonsbeekzijde). Er zijn ook twee wijnmakers aanwezig (die helaas geen demo wijnmaken geven, naar ik heb begrepen). Aangezien het enige bier dat ik momenteel nog op voorraad heb mijn Duvelkloon is, zal dit het enige bier zijn dat ik ter plekke kan laten proeven.

De dag begint om 11:00 uur en waarschijnlijk zal ik rond die tijd beginnen met brouwen. Uiteraard kun je als je genoeg hebt van de manifestatie genieten van het prachtige Sonsbeekpark of het naast de Watermolen gelegen Watermuseum bezoeken (vooral leuk voor de kinderen).

Adrie


Stijn

Hoi Adrie,

Moest de afstand niet zo groot zijn was ik zeker aanwezig, ik had graag eens gezien hoe dit "in het echt" werkt...
Nog veel succes met je demonstratie :duimop:

 samenvol

Stijn

JeroenCV

Tot hoe laat duurt je demo? Ik ben namelijk in de buurt van Arhnem...maar als het "maar" tot 16.00 duurt red ik het niet om langs te komen.

Adrie

Ha Jeroen,

De dag duurt officieel van 11 tot 17 uur. Als ik om 11 uur begin, dan ben ik denk ik toch wel om 16 uur klaar met brouwen. Dat gaat dus helaas niet lukken. Jammer.

JeroenCV

Daar was ik al bang voor....maar toch heb ik het genoteerd in de agenda...dus misschien.

Adrie

De installatie staat ter plekke. Het was nog even spannend, want de eigenaar wil geen slangen door de ruimte hebben lopen, maar we hebben een aanvaardbare oplossing gevonden.



Tot morgen!

Oscar

Citaat van: Adrie op 09-09-2006  20:40 uHet was nog even spannend, want de eigenaar wil geen slangen door de ruimte hebben lopen, maar we hebben een aanvaardbare oplossing gevonden.

Die 2 roadies op de voorgrond gaan de gehele dag met water heen en weer sjouwen..???  :D :D :D :D
Succes alvast !!!

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV

Waar ik al bang voor was gebeurde, om 15.45 was ik klaar bij mijn afspraak, en ben toen dus toch maar niet door gereden naar Arhnem. (Ik was in Wageningen)

Maar hoe was de brouwdag Adrie?

MO

Adrie, vertel hoe is het gegaan. Heb je iedereen enthousiast gemaakt over onze prachtige, verslavende hobby?

Oscar

Citaat van: MO op 11-09-2006  08:42 uHeb je iedereen enthousiast gemaakt over onze prachtige, verslavende hobby?

Uit ervaring weet ik dat het lastig is om mensen via alleen zo'n demo aan het brouwen te krijgen....Maar je krijgt altijd wel leuke reactie's. En sporadisch strik je iemand om zelf te gaan brouwen..

Groeten en gezondheid
Oscar


Adrie

Het was inderdaad een zeer geslaagde brouwdag. Ik stond binnen in de Watermolen te brouwen en de hele zaal rook naar mout en hop. Er was veel aanloop vanwege het mooie weer en toch een aantal mensen dat serieus wilde gaan brouwen.  Zo was er een wijnmaker die bier eigenlijk veel lekkerder vindt. Ik maakte vroeger ook wijn totdat ik er achter kwam dat ik bier veel lekkerder vond en dus bier wilde brouwen, dus we zaten op een lijn, zeg maar. Het zou me niets verbazen als we hem binnenkort op dit forum tegenkomen. Maaike had geholpen om het kraampje er mooi uit te laten zien met bakjes mout, hop en zakjes gist, het zag er picobello uit. En Johannes heeft de hele dag geholpen, niet alleen met brouwen, maar ook met het verspreiden van het brouwevangelie. Het was dus een zeer gezellige dag.

Mijn installatie bleek door de verrijdbare stellage toch wel ideaal voor het brouwen op locatie. Bij het vullen van de ketels en bij het koelen moest ik de installatie naar een aanrechtblok achter in het gebouw rijden en dat ging prima (mede omdat er geen drempels in de weg zaten). Dankzij het gesloten systeem geeft de installatie verder geen geklieder en gelek op de plek waar gebrouwen wordt.

Daarnaast was het heel leuk om te brouwen met eigen hop. Op vallend was dat er helemaal geen eiwitten in de kookketel lagen na afloop. Alle eiwitten waren neergeslagen in en op de hopbellen. Hierdoor had ik een recordoogst van 26 liter, want ik kon zonder eiwittroep het wort tot de laatste druppel uit de kookketel hevelen.

Verder hebben snelle maischschema's toch een nadeel. Ik begon om 11 uur met brouwen en was om 3 uur klaar, terwijl de demonstratie tot 5 uur had moeten duren.

Toch eindigde de dag nog in mineur. Bij het opruimen klapte er een kraam op mijn rechtermiddelvinger, waardoor de dag eindigde in het ziekenhuis. Een stuk van mijn vinger was afgescheurd en er lagen een paar botsplinters af, maar alles komt goed. Drie hechtingen later was ik pas om 9 uur 's avonds thuis.

MO

Oei! Pijnlijk ongeval. Gevaarlijke hobby hebben we. Ik zal een rustig plekje voor je apart houden zaterdag, zodat je kunt herstellen met behulp van extra gehopte biertjes (mijn best bitter is toch wel erg bitter).

Oscar

Citaat van: Adrie op 11-09-2006  09:56 uZo was er een wijnmaker die bier eigenlijk veel lekkerder vindt. Ik maakte vroeger ook wijn totdat ik er achter kwam dat ik bier veel lekkerder vond en dus bier wilde brouwen, dus we zaten op een lijn, zeg maar. Het zou me niets verbazen als we hem binnenkort op dit forum tegenkomen.

je hebt 'm toch zeker ook wel voor jullie club avond uitgenodigd..??

Citaat van: Adrie op 11-09-2006  09:56 uDaarnaast was het heel leuk om te brouwen met eigen hop. Op vallend was dat er helemaal geen eiwitten in de kookketel lagen na afloop. Alle eiwitten waren neergeslagen in en op de hopbellen. Hierdoor had ik een recordoogst van 26 liter, want ik kon zonder eiwittroep het wort tot de laatste druppel uit de kookketel hevelen.

Kijks eens aan...spannend hoe die gaat worden.... Eigen hop reageerd dan toch weer anders....leuk hoor....

Citaat van: Adrie op 11-09-2006  09:56 uVerder hebben snelle maischschema's toch een nadeel. Ik begon om 11 uur met brouwen en was om 3 uur klaar, terwijl de demonstratie tot 5 uur had moeten duren.

hahaha ja in dat geval moet je wel iets langer bezig zijn......heb je ook nog wat eigenbrouw uitgeschonken aan geinteresseerden..??

....Beterschap met je vinger....

Groeten en gezondheid
Oscar


Adrie

Bedankt!

Ik mocht van de uitbater ter plekke geen bier schenken, maar wel flessen meegeven aan bezoekers. Zo kon ik toch nog een kratje Duvel-kloon kwijt en mijn onkosten dekken (veel meer gasverbruik omdat ik met koud water moest beginnen).

Overigens waren heel wat mensen van de volkstuinen geïnteresseerd in de hop. Dat betekent dat de gezamenlijke Arnhemse volkstuinen volgend jaar zijn omgetoverd tot een hopplantage. Ik heb iedereen een stek toegezegd onder voorwaarde dat ik de bellen mag oogsten. Dus volgend jaar kan ik een handeltje beginnen.  :nut:

Adrie

Hier nog wat foto's van de demonstratie.


Kraampje met de brouwinstallatie ernaast


Maaike had goed werk verricht.


Eigen hop eerst! Let op het kleurverschil. De donkere hop is de eerste-wort-hop, de lichte is net in de ketel gegooid.


De installatie in actie.


Het resultaat van een geslaagde dag brouwen en evangeliseren.


Tsjerk

Mooie kraam. Je bent een eerste klas bierbrouw-ambassadeur Adrie  :duimop:
(en Maaike natuurlijk ook)

 :degroeten: Tsjerk

Adrie


Hopmans


CiteerMooie kraam. Je bent een eerste klas bierbrouw-ambassadeur Adrie 
(en Maaike natuurlijk ook)
Inderdaad.

CiteerEen stuk van mijn vinger was afgescheurd en er lagen een paar botsplinters af
AUW!
Dat is heftig!
Sterkte en beterschap Adrie!

 :degroeten:

Jacques

Dat zag er allemaal prima uit Adrie!

Hopelijk heb je snel geen last meer van je vinger.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.