Gebruik van Fruitshots

Gestart door Nathan, 10-01-2025 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Nathan

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en eveneens relatief nieuw in deze hobby.
Na enkele geslaagde en minder geslaagde batches te hebben gebrouwen willen we eens een fruitig tarwebier maken door fruitsap toe te voegen tijdens de nagisting. Op dit forum heb ik al wat onderzoek verricht en kwam tot de conclusie dat fruitsap toevoegen de makkelijkste manier is om fruit toe te voegen, maar dat je erg voorzichtig moet zijn met aanwezige conserveringsmiddelen.

Nu had ik laatst een Fruitshot uit de supermarkt in mijn handen en het viel me op dat daar eigenlijk enkel puur fruit in zit. Ook zijn het fruitsoorten die in mijn hoofd wel rijmen met een fruitig tarwebier.
Echter hebben deze fruitshots eigenlijk allemaal toegevoegde vitamine C in de vorm van Ascorbinezuur. Ik lees dat dit in lage concentraties helpt Oxidatie te voorkomen. Ik kan alleen nergens de concentratie in de flesjes terugvinden.
De ingrediënten van het betreffende drankje:
Mangopuree 37%, sinaasappelsap 26,5%, appelsap 22,5%, gembersap 9%, limoensap 5%, antioxidant: E300 (Ascorbinezuur)

Ik heb twee vragen en ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen:
- Is de kans groot dat ik te veel ascorbinezuur in mijn vergistingsvat krijg?
- Hoeveel zouden jullie toevoegen op 15 liter?

Kapau

Over de hoeveelheid ascorbinezuur kan ik weinig zeggen.

Afhankelijk van welk soort bier je wilt maken, hou er rekening mee dat fruitsappen vrijwel alleen simpele suikers en water zijn, en dus geheel uitvergisten. Dit maakt je bier dunner (tenzij je het na toevoegen stabiliseert met chemicaliën of pasteuriseert).

Ook zou ik rekening houden met de pH waarde van fruitsappen. Deze zijn vaak zuurder dan je zou verwachten en een stuk onder de ~5.4 van je standaard biertje.

Om je bier niet al te ver te verdunnen zou ik 2-4 sap toevoegen op 15 liter bier.

Erny

Hoi Nathan,
Welkom op het forum.

Op het Vlaams hobby brouwforum kom ik 0,5 gram ascorbinezuur op 20 liter tegen bij bottelen om eventuele oxidatie tegen te gaan. Men stelt dat deze minimale hoeveelheid geen invloed heeft op de smaak. Maar ja, dan is het wel handig om te weten hoeveel ascorbinezuur jouw fruitshotje heeft. Weet je het merk? 

linkje:
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11782-bottelen-met-f2-gist-ascorbinezuur-en-sorbitol/

Nathan

Dank voor jullie reacties,

Ik kan werkelijk nergens vinden hoeveel ascorbinezuur er in de shots zit. Blijkbaar is dat niet verplicht om te vermelden. Las wel dat de maximale dagelijkse hoeveelheid 2 gram per dag is. Ik kan me best voorstellen dat de fabrikanten daar in de buurt van proberen te komen omdat het zogenaamd een superfood is.

Denk het beste om het risico even te vermijden.
Mocht er iemand toevallig ervaringen mee hebben hoor ik het graag :)

Kapau

Stel er zit 2 gram op een liter en je voegt 5 liter toe op 15 liter bier, dan heb je 10 gram op 20 liter. Dan zou je 4 liter kunnen drinken voordat je de theoretische probleemgrens passeert. Plus je krijgt vast en zeker geen scheurbuik of andere effecten van een vitamine C-tekort.  :proost:  :proost:

Jacques

Theo Mol

Het is ook maar net welke smaak je erbij wilt hebben en hoeveel.
De fruitshot voegt veel water toe aan je wort. Ook komt er suiker in (appelsap bijvoorbeeld is 10% suiker (SG 1040)) - tenzij dat er voor de gezondheid is uitgehaald, maar dan wordt je bier er dun en zoetig van denk ik.
Voor meer geconcentreerd fruit kun je denken aan vruchtenpuree. Dat is per soort te koop zodat je kunt kiezen war je toevoegt. Hoeveel erbij moet, geen idee.
Heb je een grote petfles, dan kun je een split batch maken. Dat is hippe taal voor vergisten in twee delen*, daarbij voeg je aan een deel je sap, pulp of wat ook toe. Proberen maar!
Het is handig per deel maar één verschil te maken; noteer wat je doet en vergeet de gist niet.

* of zoveel je maar wilt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.