Vragen over hevelfilter

Gestart door LaurensV, 08-01-2025 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Snelbier

Citaat van: LaurensV op 12-02-2025  12:40 uHoe heb je die sleufjes zo 'braamvrij' gekregen? Gebruik gemaakt van een speciaal zaagje?
Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2025  13:25 uik weet niet meer zeker, maar ik denk schuurpapiertje. aan de binnen kant dan schuurpapiertje on een rond stokje wikkelen oid.
OffTopic: Verbazend dat bijna iedereen een ijzerzaag lijkt te bezitten en géén pijpensnijder  :weetniet:
Pijpensnijder van de gammele-klusmarkt kost een tientje. Maakt schone snedes, verdien je snel terug op schuurpapier, vijlen en zaagjes.
Proost, Snelbier.

Toevoeging:
  Mijn fout..     Voor sleufjes gaat dat niet werken.

Broewerke

Als je in de pijp een andere pijp schuift die precies past dan is zagen zonder braampjes mogelijk. Het gebruik van dremel werkt ook beter om braampjes te voorkomen.

PP

Je kunt ook 1 mm slijpschijfjes gebruiken.

Groet, Paul

PP

ik bedoel frees ipv slijpschijf

LaurensV

Beste mensen,

Ik heb afgelopen week gebrouwen en voor het eerst mijn hevelfilter gebruikt. Werkte opzich allemaal wel prima, had alleen wat moeite met het aanzuigen van het wort.

Ik moest een paar keer flink wort aanzuigen voordat het wort soepel ging lopen, er kwam telkens maar een klein beetje mee. Op het moment dat het wort constant liep kon ik wel de flow regelen met de kraan en deze liep aardig snel.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat er na 1 flinke 'aanzuig' het wort begint te lopen? Hebben de diameter van de aanzuigslang/koperen buizen hier invloed op?

LaurensV

tdp

Zitten de klemkoppelingen wel goed aangedraaid? Anders zuig je wellicht valse lucht aan.

Wat ik ook wel vaak doe, wanneer ik een hevel wil aanzuigen, is de slang omhoog houden, en dan aanzuigen. Wanneer je de slang vol hebt met wort, duim erop, en de slang in de pan leggen en duim van de slang af. Je hebt dan (waarschijnlijk) genoeg momentum voor een goede hevel.

LaurensV

Citaat van: tdp op 15-04-2025  20:01 uZitten de klemkoppelingen wel goed aangedraaid? Anders zuig je wellicht valse lucht aan.

Wat ik ook wel vaak doe, wanneer ik een hevel wil aanzuigen, is de slang omhoog houden, en dan aanzuigen. Wanneer je de slang vol hebt met wort, duim erop, en de slang in de pan leggen en duim van de slang af. Je hebt dan (waarschijnlijk) genoeg momentum voor een goede hevel.

Ik zal eens een flexibelere en langere slang proberen die makkelijker buigt. En dan even zorgen dat hij niet op de bodem van de pan ligt (met klem vastzetten) om smelten van de pan te voorkomen (ik verwarm het wort na hevelen gelijk door naar kookpunt)

tdp

Wanneer je een siliconenslang neemt, gaat dat zonder problemen. Werk al jaren zo, op die manier.

Wilmer

Ik doe hetzelfde wat TDP zegt. Mijn hevelfilter ziet er net iets anders uit, ik heb het uiteinde van de koperen buis niet tot onder de pan, maar tot de helft en dan verlengt met een siliconen slang (die kan tot hoge temperatuur). Staand zuig ik de hevel aan, met uiteinde van slang tot boven de pan, wanneer het wort bijna bij m'n mond is inderdaad dicht knijpen, naar beneden doen en m'n hevel laten starten met lopen. Eerst staat het kraantje nog vol open om de stroom op gang te brengen, daarna direct kraantje afstellen tot 0.5-1L per minuut. Uiteraard vang ik eerste 1-2 liter op in een maatbeker die weer terug gegoten wordt in de maischpan.

Hierdoor komt m'n filter altijd zonder problemen op gang en krijg ik helder bier.

PP

Tip:
Sluit een Siliconen slang aan op de regelkraan die duidelijk langer is dan de lengte van het hevelfilter tot de regelkraan.
Vul de slang met water (regelkraan open) m.b.v. een trechter.
Sluit de regelkraan.
Breng de uitloop van de slang op een lager punt in een opvangvat.
Open de regelkraan.
Het water stroomt in het opvangvat.

Voordeel: geen aanzuigen meer nodig (voorkomt risico contact met hete vloeistoffen).

Groet, Paul

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 15-04-2025  21:07 uWanneer je een siliconenslang neemt, gaat dat zonder problemen. Werk al jaren zo, op die manier.
Bij mij ook zo. Luchtbellen gaan van nature omhoog dus als je niet uitkijkt blijven ze bovenin zo'n koperen U-bocht hangen en hevelt het ding niet goed.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=687392
De siliconenslang zit dus vanaf bovenaan zodat je die omhoog kunt houden tijdens het aanzuigen, zodat de luchtbellen er mooi omhooggaand mee uit gaan. 

LaurensV

Citaat van: Wilmer op 15-04-2025  21:08 uIk doe hetzelfde wat TDP zegt. Mijn hevelfilter ziet er net iets anders uit, ik heb het uiteinde van de koperen buis niet tot onder de pan, maar tot de helft en dan verlengt met een siliconen slang (die kan tot hoge temperatuur)

Aha... ik had ergens gelezen dat de kraan lager moest zijn dan de bodem van de pan. Ik heb nog kortere buizen liggen, ga ik dat proberen!

Bedankt allen!

Wilmer

Citaat van: LaurensV op 15-04-2025  21:56 uAha... ik had ergens gelezen dat de kraan lager moest zijn dan de bodem van de pan. Ik heb nog kortere buizen liggen, ga ik dat proberen!

Bedankt allen!

Zolang het einde van de slang waar het wort uit komt onder de pan uit kunt werkt het al prima, hoe verder er onder hoe meer het filter aanzuigt wel.

LaurensV

Citaat van: Wilmer op 15-04-2025  22:37 uZolang het einde van de slang waar het wort uit komt onder de pan uit kunt werkt het al prima, hoe verder er onder hoe meer het filter aanzuigt wel.

Meer als zijnde harder zuigt?

Wilmer

Citaat van: LaurensV op 15-04-2025  23:12 uMeer als zijnde harder zuigt?

Ja, hevelfilter werkt op principe van hydrostatische druk, en die is weer afhankelijk van het hoogteverschil. Hoe groter het hoogteverschil tussen de vloeistof in de pan en het uiteinde van de slang, hoe harder het filter het wort aanzuigt en hoe sneller de vloeistof loopt. Je zult ook merken dat als je pan bijna leeg is, het wort minder hard uit je filter loopt dan wanneer de pan nog helemaal vol is, wat ook komt door het hoogteverschil.

hansHalberstadt

Citaat van: Wilmer op 16-04-2025  07:53 uJa, hevelfilter werkt op principe van hydrostatische druk, en die is weer afhankelijk van het hoogteverschil.
Klopt. Alleen moet je dus zorgen dat er geen luchtbellen boven in een U-bocht terechtkomen die daarmee het effectieve hoogteverschil verminderen. Om die luchtbellen eruit te krijgen moet je in het begin behoorlijk wat stroomsnelheid hebben. Of zoals gezegd een siliconenslang waarmee je dan toegang hebt tot instelbaar hoogteverschil en bij het starten de U-bocht omhoog helemaal kunt vermijden. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.