Blow-off om oxidatie te voorkomen

Gestart door Jacques, 07-01-2025 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Al een hele tijd plaats ik geen waterslot op mijn CCT tijdens de eerste periode van de vergisting. Ik doe dat om zo zuurstof bij mijn bier te laten komen aan het begin van de vergisting en om geen drukopbouw te hebben. Dat laatste zorgt voor fruitigere bieren.
Zodra ik zie dat de vergisting iets minder gaat of als zo'n 40% van het begin SG gedaald is zet ik alsnog een waterslot op de CCT.

Bij mijn CCT laat ik zeer regelmatig gist af. Ik doe dit met kleine hoeveelheden. Zo veel mogelijk probeer ik te voorkomen dat zuurstof in de tank gezogen wordt. Heel vaak gaat dat goed door de kraan snel te sluiten. Er mag alleen gist meekomen en geen bier...
Maar een enkele keer gaat het mis. Zodra de kraan echt gaat lopen wordt er zuurstof aangezogen, iets wat ik niet wil.

Tijd dus om de werkwijze toe te passen die ik veel zag in de USA toen ik daar ruim 10 geleden op brouwerijtour was. Daar werd massaal de blow-off methode gebuikt. Ook bij gigantisch grote CCT's. Die hadden hele lange slangen of pijpen.
De laatste keer dat ik bij Unibrew in Beek en donk was heb ik 2 meter siliconen slang gekocht met een uitwendige diameter van 13 mm. Deze past op mijn CCT. Onder in de vergistingskast waar mijn CCT in staat heb ik een fles staan met water met daarin het andere uiteinde van de CCT. De slang is lang genoeg om als buffer te dienen als er onderdruk is. In ieder geval kan ik tijdig ingijpen.

PXL_20250107_120252029.jpg  PXL_20250107_120305409.jpg  PXL_20250107_120404736.jpg  PXL_20250107_120612579.jpg

Esterenbrouw

En als je tussen het gistvat en de waterfles een opblaasbaar reservoir plaatst, welk weer leeg loopt bijv. bij afkoelen van het uitgegiste bier en dus de koolzuur weer terugzuigt?

hansHalberstadt

Als je het hebt over bewust zuurstof toevoeren tijdens het begin van de gisting dan lijkt mij een beluchtingsslangtje met gedefinieerde hoeveelheid zuurstof en betere oplossing dan een open waterslot. Zodra er namelijk gisting ontstaat, gaat er koolzuur uit en moet de zuurstof tegen de stroom in naar binnen diffunderen en dat gaat erg ongedefinieerd. (sterk afhankelijk van de snelheid waarmee de koolzuur naar buiten stroomt) 

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 07-01-2025  21:58 uEn als je tussen het gistvat en de waterfles een opblaasbaar reservoir plaatst, welk weer leeg loopt bijv. bij afkoelen van het uitgegiste bier en dus de koolzuur weer terugzuigt?

Waarom een moeilijke oplossing als het eenvoudig kan?
Al heel wat keren heb ik gemerkt dat nog een hele tijd koolzuur gevormd wordt. Die zou je allemaal moeten opvangen...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2025  22:15 uAls je het hebt over bewust zuurstof toevoeren tijdens het begin van de gisting dan lijkt mij een beluchtingsslangtje met gedefinieerde hoeveelheid zuurstof en betere oplossing dan een open waterslot. Zodra er namelijk gisting ontstaat, gaat er koolzuur uit en moet de zuurstof tegen de stroom in naar binnen diffunderen en dat gaat erg ongedefinieerd. (sterk afhankelijk van de snelheid waarmee de koolzuur naar buiten stroomt) 

Deze discussie ga ik niet opnieuw voeren...

tdp

Maar dit is toch gewoon de algemene werking van een blowoff? Ik doe het in ieder geval al zo sinds ik een CCT heb. Die 100 ml die ik aftap zuigt de waterkolom lang niet zover dat het in de CCT komt.

(Tip: de blowoff niet vergeten te verwijderen met bottelen ;), al een keer gehad dat ik er net te laat achter kwam, haha)

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 08-01-2025  12:52 uMaar dit is toch gewoon de algemene werking van een blowoff?
Mijn ervaring met blowoff is dat zo'n dun slangetje veel drukopbouw geeft door klonten schuim en gist in de slang als het er echt overheen gist. Mijn deksel gaat dan lekken door die overdruk (paar millibar op 1500 cm² deksel is al snel meer dan een kg kracht op de deksel) en komt de gist er alsnog via de rand van de deksel uit. Daar heb ik dan wel weer een oplossing voor, maar voert hier iets te ver in dit topic.

Jacques

Citaat van: tdp op 08-01-2025  12:52 uMaar dit is toch gewoon de algemene werking van een blowoff? Ik doe het in ieder geval al zo sinds ik een CCT heb. Die 100 ml die ik aftap zuigt de waterkolom lang niet zover dat het in de CCT komt.

(Tip: de blowoff niet vergeten te verwijderen met bottelen ;), al een keer gehad dat ik er net te laat achter kwam, haha)

Een blow-off wordt vooral gebruikt voor brouwsels die eigenlijk niet in een gistvat passsen. Door schuimvorming komt in zo'n geval de gist uit de CCT. Als je om die reden een blow-off gebruikt mag de slang zeker niet te dun zijn, zoals Hans terecht opmerkt.
In mijn geval gebruik ik de blow-off als alternatief voor een waterslot bij een royale CCT. Goed om te lezen dat dit bij jou goed werkt. Het verwijderen van de slag is inderdaad iets om aan te denken als je gaat bottelen.

hansHalberstadt

Hou er wel rekening dat siliconen veel zuurstof doorlaat, dus aan het einde van de gisting kan dat een afweging zijn om niet te lang te wachten met bottelen. Maar dat doet Jacques toch al nooit begreep ik ivm autolyse. 

Tripppel PPP

Screenshot 2025-01-10 085911.jpg

Ik gebuik deze blow off, werkt prima. Waarschijnlijk kun je zelf ook zoiets in elkaar knutsellen.
Bij koelen van de fermentor of bij gist-dump zuigt ie dan CO2 terug.

hansHalberstadt

Citaat van: Tripppel PPP op 10-01-2025  09:01 uScreenshot 2025-01-10 085911.jpg
Ik gebuik deze blow off, werkt prima. Waarschijnlijk kun je zelf ook zoiets in elkaar knutsellen.
ik kan je laatje niet zien. heb je die in de text gezet met de optie 'bestanden toevoegen' ?

Tripppel PPP

Tripppel PPP

Zie je het plaatje nu wel? (ik zie het plaatje zelf wel als ik op bekijken klik.

tsien_bier

Tripppel PPP

Ik weet helaas niet wat ik fout doe? Kan ook het item voor toevoegen van foto's niet vinden. Heeft iemand een link?

Tripppel PPP

Screenshot 2025-01-10 085911.jpg

Zien jullie nu 1 of 2 foto's? Of geen?

joenedu

Ik zie nu 1 plaatje.
Volgens mij moet je het plaatje eerst toevoegen aan het bericht, dan op 'verzenden' drukken, daarna het bericht aanpassen en dan kan je het plaatje aan de tekst toevoegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Tripppel PPP op 10-01-2025  09:12 uIk weet helaas niet wat ik fout doe? Kan ook het item voor toevoegen van foto's niet vinden. Heeft iemand een link?
Image1.gif
Image2.gif

Jacques

Citaat van: Tripppel PPP op 10-01-2025  09:08 uZie je het plaatje nu wel? (ik zie het plaatje zelf wel als ik op bekijken klik.

De werkwijze is dat je eerst het bericht plaats met je plaatje als bijlage.
Daarna pas je je bericht aan en kun je het plaatje in je bericht zetten.

Citaat van: joenedu op 10-01-2025  09:35 uIk zie nu 1 plaatje.
Volgens mij moet je het plaatje eerst toevoegen aan het bericht, dan op 'verzenden' drukken, daarna het bericht aanpassen en dan kan je het plaatje aan de tekst toevoegen.
Precies. Jammer dat dit zo omslachtig is...

Jacques

Citaat van: Tripppel PPP op 10-01-2025  09:01 uIk gebuik deze blow off, werkt prima. Waarschijnlijk kun je zelf ook zoiets in elkaar knutsellen.
Bij koelen van de fermentor of bij gist-dump zuigt ie dan CO2 terug.

Dat is een optie. Zelf heb ik gekozen voor een nog simpelere oplossing: een langere slang met een fles onder de CCT, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Tripppel PPP

Citaat van: hansHalberstadt op 10-01-2025  11:46 uImage1.gif
Image2.gif

Dank je voor het sturen van de methode. Het probleem is dat ik de knop: "BESTANDEN TOEVOEGEN" niet zie, ik heb wel de andere drie knoppen (Cocept opslaan, bekijken en verzenden).

hansHalberstadt

Citaat van: Tripppel PPP op 13-01-2025  09:13 uDank je voor het sturen van de methode. Het probleem is dat ik de knop: "BESTANDEN TOEVOEGEN" niet zie, ik heb wel de andere drie knoppen (Cocept opslaan, bekijken en verzenden).
Die knop krijg je pas als je eerst 'sleep en plaats bestanden hiernaartoe' aanklikt en bestanden geselecteerd hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.