Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opbollen Wyeast zonder te activeren

Gestart door jeroentjecross, 28-08-2006 13:04 u

Vorige topic - Volgende topic

jeroentjecross

Toen ik vanochtend de koelkast opentrok om te kijken wanneer ik de Wyeast gist voor mijn weizen op moest starten zag ik dat de 3787 xl verpakking aan het opbollen was. Beetje vreemd dacht ik bij mezelf. Niemand heeft het zakje vast gehad afgelopen weekend maar toch stond hij aardig bol. ik schat 2 cm dik en er stond duidelijk druk op. Ik voelen maar het binnenzakje was nog heel dat maakte het nog vreemder voor mij.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Ik heb de brouwplannen voor de zekerheid maar omgegooid de gist is geactiveerd voor de starter en zondag wordt het 40 liter dubbel in plaats van 50 liter weizen.

Hans (Lagos)

Ik heb wel meegemaakt dat een XL pakje met de langzame  en warme post naar Spanje ook zo dik aankwam, snel in de koelkast geplaatst en hij zag er na een paar dagen weer wat slanker uit. Ik vermoed dat ook Wyeast met een verdunde suiker oplossing of iets dergelijks werkt om de zaak in slaap te houden, misschien dat de gist bij wat hogere temp. toch nog wat activiteit ontplooit.

Hier komt bij mijn de vraag op wat Wyeast dus echt gebruikt in hun verpakking en kunnen wij onze gist slurries daar ook niet langer in bewaren dan een paar weken, hun gist is toch ook maar gewoon slurrie?  :denken:

Gr. Hans

Caspar

Bij mij is het ook regelmatig voor gekomen. Vooral bij de XL's en niet bij de kleinere pakjes. Behalve dat het binnenste zakje lastiger te poppen was had het bij mij geen effect op de kwaliteit.

Ik vraag (vroeg) me inderdaad hetzelfde af als Hans.

MO

Gist en gistvoeding zijn gescheiden door een apart zakje in de zak.

Caspar

Citaat van: MO op 28-08-2006  13:50 uGist en gistvoeding zijn gescheiden door een apart zakje in de zak.

Maar hoe kan het dan dat de gist toch koolzuur-gas produceert als alles gescheiden is?

Edgar

Een deel van de gist kan sterven, waardoor celinhoud vrijkomt met daarin een klein beetje koolhydraten, genoeg om de overige gistcellen een beetje te activeren. De één z'n dood..

jeroentjecross

Citaat van: Edgar op 28-08-2006  15:02 uEen deel van de gist kan sterven, waardoor celinhoud vrijkomt met daarin een klein beetje koolhydraten, genoeg om de overige gistcellen een beetje te activeren. De één z'n dood..

Dat zou dus beteken dat de gistvoeding in het kleine zakje zit en de gist zelf in de buitenste zak? ik meende te weten dat de gist zelf in het kleine zakje zit en de gistvoeding daarbuiten.

MO

Volgens mij zit de gist in het kleine zakje en de voeding in de buitenste zak. Hans Aikema heeft eens foto's geplaatst van een uit elkaar gehaald zakje, maar ik kan dat niet vinden op zijn site (volgens mij kent Hans alleen zelf de weg in zijn doolhof die hij site noemt).

Caspar

Nee, het is precies andersom. ik heb er ook wel eens eentje opengeknipt. Het binnenste zakje bevat de voeding... Ik vind Edgar's theorie wel interessant, had geen idee dat dit zo werkte  :lessmile:.

Mochten er cellen afsterven... dan is het dus extra belangrijk om een goede starter te maken van dit pakje, Jeroen.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 28-08-2006  15:41 uVolgens mij zit de gist in het kleine zakje en de voeding in de buitenste zak. Hans Aikema heeft eens foto's geplaatst van een uit elkaar gehaald zakje, maar ik kan dat niet vinden op zijn site (volgens mij kent Hans alleen zelf de weg in zijn doolhof die hij site noemt).
Als je naar mijn site gaat: http://home.wanadoo.nl/jnaikema/  dan op inhoudsopgave drukken (lijkt mij logisch), dan op gist klikken (ook logisch als je iets over gist wilt opzoeken), dan bijv. gist kiezen en wat zie je (ik wel in ieder geval)  Wat zit er in een zakje Wyeast? hier op klikken spring je op de pagina naar gegevens over Wyeast en zie je dat het binnenste pakje de gistvoeding bevat (rook naar appelstroop en had 14 °Brix (s.g. 1054). De grote zak bevat de gistslurry (35 ml met 4 ° Brix (s.g. 1016). Of dit laatste ontstaan is door suiker of reeds gevormde alcohol weet ik niet.
Tussen het ene zakje en het andere kunnen kleine verschillen zitten.

Hopbier

Hans (Lagos)

Ik zoek in de buitenzak het zakje met wort en druk deze naar boven, vervolgens zuig ik met een steriele injectienaald de gist op onder in de buitenzak om die vervolgens in een isotone kookzoutoplossing (NaC1 0.9%) te spuiten, dit om het zo meervoudig te kunnen gebruiken, zou toch ook met een gistslurrie mogelijk moeten zijn?

thibolleke

Bij mijn laatste bier nam ik uit de ijskast het pakje Wyeast en dat was ook opgezwollen.
Ik probeerde er nog'ns op te kloppen maar dat had niet veel effect.
Toen ik het dan open knipte zag ik dat het binnenste zakje nog niet open was gegaaan,
dat heb ik dan opengeknipt en het bij de slurry gedaan,eens goed geschut en het bij men bier(10liter) gedaan.
Dat bier staat nu al 9 dagen te goed door te gisten.

Dat was even mijn ervaring met het opzwellen van een pakje Wyeast.

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 28-08-2006  19:53 uBij mijn laatste bier nam ik uit de ijskast het pakje Wyeast en dat was ook opgezwollen.

Toen ik het dan open knipte zag ik dat het binnenste zakje nog niet open was gegaaan,
dat heb ik dan opengeknipt en het bij de slurry gedaan,eens goed geschut en het bij men bier(10liter) gedaan.
Dat bier staat nu al 9 dagen te goed door te gisten.
Je had gewoon het zakje kunnen desinfecteren, open knippen en in het wort leegieten. Het binnenzakje openknippen is een extra risico op infectie geweest en de hoeveelheid voedingstof voor de gist valt in 't niet t.o.v. de 10 liter wort.

Hopbier

jeroentjecross

Kijk het is mooi om te horen dat het een bekend euvel is. De verpakking staat nu te activeren in de kamer en donderdag ga ik er een giststarter voor maken. Ik heb er het volledige vertrouwen in :pan:

thibolleke

@hoorns hopbier,

Je hebt helemaal gelijk. Maar op dat moment wist ik nog niet wat wat nu juist was in dat zakje Wyeast,
en ik dacht dat het belangrijk was dat die 2 door elkaar werden geschut.

Gelukkig voor mij dat er geen infectie is ontstaan zeker.

de groeten

Liemingbrouwer

Bij mijn laatste twee pakjes was het binnenzakje ook niet stuk alhoewel we alle moeite deden om het te pletten. (smashen)
Het pakje gist deed er dan wel twee dagen over om op te zwellen.
Als ik het goed begrijp hebben die twee dagen dan ook geen zin en kan je net zo goed een ongezwollen zakje toevoegen.
Ik had ook het binnenzakje toegevoegd aan de giststarter omdat ik dacht dat dit de gist was.
Klaarblijkelijk zijn de binnenzakjes veel te sterk en is het moeilijk (speciale techniek?) om die stuk te krijgen.

Groetjes
Liemingbrouwer

Adrie

Ik geloof dat Johannes een demonstratie zakjespletten gaat geven op het BONK.  >:D

Johannes

Inderdaad! Mijn onvolprezen methode demonstreer ik in oktober, ben alleen nog op zoek naar iemand die me een judopak kan lenen  ;D

Liemingbrouwer

De oplossing is eigenlijk wel simpel; we moeten Wyeast zo ver krijgen dat ze het voedingszakje in de hoek vastmaken en op de verpakking aanduiden waar het zakje zich bevindt.
Dan kan het geen enkel probleem zijn om dat zakje kapot te drukken. Of zie ik dat te simpel?
Anders moeten we Johannes een judopak en een paar bokshanschoenen kado doen en dan kan hij de pakjes voor ons pletten.

Groetjes
Liemingbrouwer

Oscar

Citaat van: Johannes op 28-08-2006  22:04 uben alleen nog op zoek naar iemand die me een judopak kan lenen  ;D

Mag een karatepakje ook??  :bokser:  ;)

groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

He Oscar is weer terug  ;D

De instructie van Wyeast heb ik veel moeite mee, met handpalm op duwen.... werkt niet. De truuk is alsvolgt: Leg het nietsvermoedende pakje Wyeast op tafel. (met het binnenzakje ongeveer in het midden) Besluip het zakje, en geef er vervolgens met de onderkant van een gebalde vuist een flinke met op. Al enkele keren succesvol gedaan. Wil het vanavond eigenlijk weer doen maar weet nog niet welke ik zal meppen  :bokser:

minbrouwer

Hallo,

Dit is mijn eerste keer dat ik op een forum kom om iets te vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Tijdens een van mijn brouw sessies had ik ook het probleem met de Wyeast pakjes. Ik heb dan gewoon de inhoud van dat zakje er in gegoten .
Het bier staat nu al een dikke maand te gisten. Waarbij het waterslot nog even hevig staat te broebelen dan in het prille begin. Bij al mijn vorige brouw sessies kon ik achter een maand al overhevelen om te hergisten. Is dit normaal dat mijn bier blijft gisten?

jeroentjecross

Mmm al een maand gisten! wat voor iets heb je gebrouwen en wat was je begin SG normaal is mijn bier binnen een week ver uitgegist en dan nog 2 weekjes lageren en dan gaat het al in de fles.

Oscar

Citaat van: jeroentjecross op 29-08-2006  11:04 ummmm al een maand gisten! wat voor iets heb je gebrouwen? en wat was je begin SG? normaal is mijn bier binnen een week ver uitgegist. Dan nog 2 weekjes lageren en dan gaat het al in de fles.

Ja een maand is wel erg lang. Bij welke temperatuur laat je je bier vergisten? Gewoon bij kamertemperatuur? (Dus ook temp. schommelingen tussen dag en nacht?) Of hou je de temperatuur wel stabiel tijdens de vergisting?

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 28-08-2006  22:59 uWil het vanavond eigenlijk weer doen maar weet nog niet welke ik zal meppen  :bokser:
Uit kwaadheid: allemaal??

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

18529

Reacties: 26
Gelezen: 8109

7024

Reacties: 10
Gelezen: 3493

5861

Reacties: 26
Gelezen: 8934

17361

Gestart door Erick

Reacties: 29
Gelezen: 10699

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.