Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Uitnodiging gehad om zelf eens wat groter te brouwen.  (gelezen 3069 keer)

Offline Polleke

• Vol lid
  • Land: nl
    • Bier, wijn, en likeurgilde "Ambrasserie Hulst"
Uitnodiging gehad om zelf eens wat groter te brouwen.
« Gepost op: 28-08-2006 12:31 u »
Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend was het bierfestival in Hulst. We (mijn brouwmaat en ik) zaten daar met een standje van het ambrasserie bier en wijn gilde.
Een van de aanwezige brouwers uit de regio vroeg ons of we hem eens een zelfbrouwsel konden laten proeven. We schotelden hem een proefglaasje "Engel der Duisternis" voor. Het recept had wat weg van een van de de kloonrecepten van Duvel. Hij vond deze zo goed (ons 4e brouwsel) dat hij ons vroeg om eens bij hem te komen brouwen, ons recept maar dan 20x zo groot als we zelf deden, 600 liter!

Wat zouden jullie doen? Het brouwen doen we zo-ie-zo een keer mee, maar 600 liter eigen bier is natuurlijk helemaal geweldig, maar je moet het ook kwijt kunnen.

Paul

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Uitnodiging gehad om zelf eens wat groter te brouwen.
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2006 13:48 u »
Gewoon doen natuurlijk. Het is volgens mij echt geweldig om te zien hoe jouw biertje nou zo groot wordt gebrouwen. Dan kan je echt zien wat jij anders doet dan de profs. Let alleen op dat wanneer de prof jouw bier op de markt brengt er ook iets van de opbrengst naar jou gaat (in de vorm van gist, mout, kratten etc)

En 600L kan je vast wel kwijt via jouw vrienden, en de contacten van de brouwerij.

SiriS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28-08-2006 16:35 u »
Gewoon doen lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan: Denk goed na hoe je deze 600 liter wilt gaan vergisten => gist managment !!!!!

Groet, SiriS

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #3 Gepost op: 28-08-2006 17:25 u »
Hehe, natuurlijk, gewoon doen :D, daar ga je geen spijt van krijgen. Inderdaad onderstreept SiriS een punt wat ik in mijn korte tijd als brouwer in diezelfde orde van grootte ook al duidelijk ben tegengekomen: gist management. Maar als je bij zo'n brouwerij gaat brouwen zul je redelijk waarschijnlijk dezelfde gist gebruiken als die ze al hebben. Er wordt dan gewoon een paar liter slurry van het laatste brouwsel als gist gebruikt. Dat is ook iets om rekening mee te houden, want alleen al daardoor gaat je bier anders smaken (nog onafhankelijk van factoren zoals opschaling, etc.).

Een ander punt: het is al een geŰtableerde brouwerij. Wellicht kun je een eigen etiket maken en de boel aan de lokale slijterijen kwijt! Echte winst hoeft er ook niet op te zitten en een lokaal product vindt wellicht redelijk wat aftrek. En anders drink je het zelf toch op, met de leden van de vereniging, dat lukt vroeg of laat ook wel :)

Laat maar weten hoe het loopt!

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2006 13:27 u »
Ook ik zou vereerd zijn,
Zou er zeker op in gaan.
Leer en geniet van die momenten en wie weet waar het eindigen zal.
Voorbereiding is inderdaad een aandachtspuntje

Bazje.....

Offline Polleke

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2006 14:21 u »
Over de gist. de brouwer zelf gebruikte 2 soorten korrelgist (ben de namen/nummers vergeten) en vond ons bier mede lekker door een zeer licht banaansmaakje die hij in de gist zocht (Wyeast 1388).
daarom adviseerde hij 4-5 liter dikke gistslurrie voor de vergisting. we moeten maar eens gaan kijken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen.

Verder zijn we natuurlijk zeer vereerd. Zelf zijn we 22 jaar oud, 6 brouwsels achter de rug en dan al zo'n uitnodiging. we denken ook wel dat we 600 liter kwijt kunnen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 29-08-2006 15:38 u »
daarom adviseerde hij 4-5 liter dikke gistslurrie voor de vergisting. we moeten maar eens gaan kijken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen.

4e brouwsel exact opnieuw nabrouwen en uiteindelijke gistslurrie opkweken tot 4-5 liter ?

Of heb je dan alleen maar een hele grote giststarter ?
Ik heb nog niet zoveel verstand van gistmanagement ... ... ...

Bazje....

Offline Stijn

• Vol lid
    • Stekkiesplace
« Reactie #7 Gepost op: 29-08-2006 16:03 u »
Hoi Pol,

Kan je je recept hier posten  :lekkerbier:, of is dit een groot geheim??

:degroeten:

Stijn

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 29-08-2006 16:17 u »
Precies! Je brouwt een week van tevoren een bier met dezelfde gist en bij het overhevelen oogst je de gist. Deze kun je opvangen in een afsluitbare plastic zak met zo'n soort plastic zipsluiting (verkrijgbaar bij AH). Een tijdje voor het pitchen van de gist, gooi je de gistslurrie in wat wort in de gist actief te maken. Na het pitchen het liefst beluchten met zuivere zuurstof en dan komt het wel in orde.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #9 Gepost op: 29-08-2006 17:23 u »
Maar dan heb je nog lang geen 4-5 liter gistslurrie. Ik betwijfel of je met de op die manier verkregen hoeveelheid gistslurrie wel een brouwsel van 500-600 liter goed aangezwengeld kan worden. Wellicht valt er nog het e.e.a. te bereiken met beluchten, dat moet ook haast wel, zelfs na het pitchen. Je kunt zolang het jongbier nog boven de 1020 is nog wel extra O2 toevoegen, al zou ik een hoger getal aanhouden.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2006 09:07 u »
De Maaslandbrouwerij gebruikt 4 liter gistslurrie voor 2000 liter. Een halve liter voor 500-600 liter zou dus genoeg moeten zijn, maar goed beluchten blijft noodzakelijk.

Offline Polleke

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2006 09:22 u »
4e brouwsel exact opnieuw nabrouwen en uiteindelijke gistslurrie opkweken tot 4-5 liter ?
Bazje....
;D bij dit brouwsel gebruikte we een gekregen brander (ipv een brander die ik telkens ergens leende) die tijdens het koken van te weinig capaciteit bleek, we kregen het niet aan de kook. we hebben ons kookvat toen ge´soleerd weggezet (op dat moment dik 90 graden) en pas de volgende dag gekookt.
dit brouwsel dus exact nabrouwen gaat dus vrij moeilijk worden.

SiriS

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2006 10:48 u »
Om welke brouwer gaat het eigenlijk?

Groet, SiriS

Hans

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 01-09-2006 21:06 u »
;D bij dit brouwsel gebruikte we een gekregen brander (ipv een brander die ik telkens ergens leende) die tijdens het koken van te weinig capaciteit bleek, we kregen het niet aan de kook. we hebben ons kookvat toen ge´soleerd weggezet (op dat moment dik 90 graden) en pas de volgende dag gekookt.
dit brouwsel dus exact nabrouwen gaat dus vrij moeilijk worden.
Weet die brouwer dat? Het lijkt me wel lullig als het bier er straks niet eens op lijkt. ;)

Tags: