Vragen omtrent pilsrecept

Gestart door Simonsj, 30-12-2024 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Dan heb je alleen de eerste 3 woorden gelezen en niet verder.

Dantel

Citaat van: Chinook op 17-02-2025  16:02 uEn daaronder staat dat het Saccharomyces cerevisieae betreft, wat dus geen lager gist is. Het staat ook in de FAQ. Dan kan het nog wel relatief clean zijn, maar het is dus ale gist. Ik vond hem ook niet onder doen voor neutrale ale, maar mijn laatste drie bieren hiermee waren niet 'crisp' en lagerachtig zoals dezelfde bieren gemaakt met 34/70 en S-189. Dus in dat opzicht is het zeker niet clean voor mij.

Je hebt gelijk en het was mij nog niet opgevallen het is geen 'Saccharomyces pastorianus', maar een 'normale' Saccharomyces cerevisiae.Desalniettemin , kan ik er een zeer goed pils me brouwen, die toch wel heel erg op de frisse originele Pilsner Urquell lijkt .

Dantel

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 17-02-2025  20:30 uHier is de foto
123.PNG

Toch een kleine opmerking.
Ja hebt gelijk wat betreft de M84, en wat de rest van de wereld op fora  schrijft/schreeuwt zal mij persoonlijk een beetje aan mijn r**t  roesten.

Het gaat niet over gelijk. Het gaat over lezen en roepen.

Schanulleke

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  22:04 uHet gaat niet over gelijk. Het gaat over lezen en roepen.

Leg eens uit?

S-23 is genetisch verwant aan WY2001 (Urquell). Er wordt wel gespeculeerd dat M84 gelijk is aan S-23, en dat lijkt ook wel aannemelijk, maar het wordt nergens bevestigd. Dus je hoeft niet te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt.

jij ook niet want jij weet ook niet of wel of niet s-23 is?

Of wel?

Maar er was wel degelijk geschreven over M84 als je alles gelezen had zoals je gezegd hebt...

Of het juist is, maakt mij niet uit, het gaat er om of je alles gelezen hebt of niet.

Ik gebruik die gist toch niet is hier in Peru niet te krijgen, of zeer moeilijk.

En lees die laatste zinnen ook eens?

Schanulleke

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 18-02-2025  23:50 ujij ook niet want jij weet ook niet of Wel of niet s-23 is?

Dat zeg ik toch, meneer Pastoor. :groots:

Chinook

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 17-02-2025  20:30 uHier is de foto
123.PNG

Ten eerste vind ik het een beetje overbodig hoe er hier op gereageerd wordt, het mag ook vriendelijker. Daarbij heb ik geen idee wie dit is, ik kan ook roepen dat het eigenlijk Brettanomyces betreft. Later wordt in die thread trouwens ook een mail van MJ besproken waarin wordt bevestigd dat het S. cerevisieae is en dus geen S-23 is.

Of dat nou wel of niet zo is, in mijn ervaring is M84 niet zo crisp als andere gisten. Ik heb er prima rookbier mee gemaakt waar ik dat niet per se hoefde, dus bruikbaar is hij zeker. Ik zou er alleen geen Duits pils mee maken, wellicht dat het inderdaad voor Tsjechisch wel goed werkt. Dat heb ik nooit geprobeerd of vergeleken.

Simonsj

Nu we weer wat weken verder zijn kan ik denk ik een redelijk eindoordeel geven over het pils.

Al met al is mijn ervaring geweest dat pils vooral tijd nodig heeft. Dit ook al meermaals geschreven door de anderen hier.  Interessant dat er per week ontwikkeling is in de smaak en uiterlijk van het bier.

Naderhand is het bier wel cleaner gaan smaken en het bloemige meer naar de achtergrond. Het is makkelijk doordrinkbaar.

Het bier mist wel body en smaakt wat leeg. Zou een Maris otter, Melanoïdemout of anders hier wat aan kunnen bijdragen?

Qua hop was deze ook wat te braaf maar al met al een ok start om te vertrekken als basis.

Een poosje geleden heb ik met wat vrienden de brouwerij van Alfa bezocht. Zij vertelden hoe belangrijk het was om bier de tijd te geven om te rijpen. Daarin werden geen concessies gedaan. In een volgende poging wil ik dit ook gaan toepassen om te zien of er winst te behalen valt in frisheid, clean, helder en / of andere aspecten.

De foto van het stamglas is van 19-2-2025. De foto van het pulletje is van 28-2 (6 weken na bottelen).

De schuimhoudbaarheid was vanaf begin af aan al redelijk tot goed. Deze is wel met de tijd behoorlijk verbeterd.

Ik ga hierop voortborduren met wat aanpassingen.

Bedankt voor de tips, input en het meelezen  :degroeten:

Theo Mol

Wat je beschrijft aan smaak en ontwikkeling herken ik bij mijn pils(achtige). Ik denk "weinig body, en is het nu alweer op?" en als ik daarna een fabriekspils drink waardeer ik de body maar vind ik het verder niet echt een avontuur.
De kleur van jouw bier is wel mooier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.