Rock City Second Date, kloonbier ONK 2025

Gestart door CeesM, 15-12-2024 01:21 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Koenders op 03-03-2025  08:18 uBen ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Want nu zitten we natuurlijk ook gelijk een beetje met de vraag of je een kloonbier van 9,2% of van 7,5% moet maken om een goed keuringsrapport te krijgen.
de 9.2% is nu door Jacques en mij onafhanklijk van elkaar en met verschillende methodes bepaald. verstoring door toevoegingen lijkt onwaarschijnlijk omdat die toevoegingen dan relatief groot zouden moeten zijn en ook niet in overeenstemming met de resultaten van de destillatie.
Punt is ook nog dat de brouwerij in hun eigen belang de 7.5% moet verdedigen vanwege evt complicaties met accijnse. lijkt me dus lastig voor hen om toe t geven dat het veel hoger is. als het echt 7.5% is lijkt de enige weg dat de brouwerij aangeeft hoe dat kan en wat er is toegevoegd om dat te krijgen, zodat we het dan kunnen nagaan of dat klopt met de gebruikte meetmethodes. maar dat willen ze ons juist laten uitzoeken. (of is een taktiek om het vaag te houden)
nogal een lastig geval dus. 

Koenders

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2025  08:59 umaar dat willen ze ons juist laten uitzoeken. (of is een taktiek om het vaag te houden)
nogal een lastig geval dus. 

Dat kun je je afvragen, ik denk eerlijk gezegd niet dat ze bij het BKG hadden bedacht dat er mensen op zo'n niveau bezig zouden gaan met het ontleden van een bier, maar gewoon lekker een DIPA zouden gaan klonen. En deze uitkomst waar jij en Jacques mee komen hadden ze net zo min voorzien lijkt me.

Sowieso vind ik het een gekke keus voor een kloonbier, want als je het dus echt goed wilt benaderen zul je dus eerst een ander bier moeten brouwen, en daarvan de koudhop hergebruiken, terwijl je niet eens weet welk bier dat precies is.
Gezien ik scheikundig en wiskundig niet heel onderlegd ben ga ik het dan maar gewoon op smaak proberen te benaderen. Ik heb even gekeken naar vorig jaar, het etiket wat je op het flesje plakt heeft geen informatie over alcoholgehalte, dus heb ik alvast mijn eigen vraag al beantwoord. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Koenders op 03-03-2025  09:41 uDat kun je je afvragen, ik denk eerlijk gezegd niet dat ze bij het BKG hadden bedacht dat er mensen op zo'n niveau bezig zouden gaan met het ontleden van een bier
Dat is een beetje toevallig zo ontstaan denk ik en vantevoren helemaal niet de bedoeling geweest. Jacques heeft een leuk speeltje in handen gekregen in de vorm van de anton Paar combi en heeft dat natuurlijk eens toegepast op het kloonbier, niet beseffende wat hij daarmee naar boven haalde want daar kwamen allerlei onverklaarbare zaken uit. En dat wil je dan natuurlijk snappen dus ben ik er ook ingedoken.

misschien maar gewoon verder alsof het een bier van 7.5 % is omdat dat immers op het etiket staat en je na wilt maken wat er aan gegevens zijn van het bier zelf. punt is alleen dat je met een 7.5% bier nooit een 9% bier kunt namaken. Dus achteraf niet echt geschikt als kloonbier lijkt mij.   

Koenders

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2025  11:24 umisschien maar gewoon verder alsof het een bier van 7.5 % is omdat dat immers op het etiket staat en je na wilt maken wat er aan gegevens zijn van het bier zelf. punt is alleen dat je met een 7.5% bier nooit een 9% bier kunt namaken. Dus achteraf niet echt geschikt als kloonbier lijkt mij.   

Dat was dus mijn gedachte ook. Als je nu een bier van 7,5% gaat brouwen zou het maar zo kunnen dat de keurmeester vervolgens zegt dat het bier niet alcoholwarmend genoeg is, ofzoiets.
Rest mij als enig conceptidee om twee bieren met beide percentages te brouwen, en dan het bier dat het beste is in te sturen. Maar of ik daar zin in heb om al die moeite te doen, denk ik dat niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Koenders op 03-03-2025  11:46 uDat was dus mijn gedachte ook. Als je nu een bier van 7,5% gaat brouwen zou het maar zo kunnen dat de keurmeester vervolgens zegt dat het bier niet alcoholwarmend genoeg is, ofzoiets.
Rest mij als enig conceptidee om twee bieren met beide percentages te brouwen, en dan het bier dat het beste is in te sturen. Maar of ik daar zin in heb om al die moeite te doen, denk ik dat niet.
eigenlijk moet je het bier nabrouwen, dus net als bij het origineel aangeven dat het 7.5% is en het toch 9.2 maken. dan heb je het pas echt gekloond inclusief wat er niet aan klopt. (als dat klopt want dat weten we nooit zeker zonder FB van de brouwerij)

Supermieso

Hoi allen,

Ik lees al jaren met veel plezier mee op dit forum, ontzettend veel van geleerd! Nu tijd voor mijn eerste vraag.

Zonder te diep in discussie te willen belanden over de BKG biertypen... Wij hebben een poging gedaan voor het kloonbier, Second Date. Nu leek het mij leuk en waardevol voor de feedback om het gebrouwen bier ook als regulier in te sturen. Het kan immers een prachtige DIPA zijn wat niet voldoende lijkt op die van Rock City, en ik ontvang graag feedback om mijn DIPA recept in het algemeen te verbeteren.

Punt is, dat dit bier aan geen van de BKG biertypen voldoet.
  • Is een het een NEIPA, type A met max. 6.5% en volgens beschrijving weinig restsuikers (mijn hydrometer gaf anders aan bij het blikje Second Date ;) )
  • Is het een Imperial IPA, type C met >60 IBU? Ook niet.

Ik begrijp overigens dat de ontwikkelingen vrij rap gaan en niet alles te vatten is (cold neipa, black neipa, white neipa, milkshake etc. etc.) maar een imperial/double/sterk variant zien we wel bij de reguliere IPA, witbier, blond, saison. 

Dus, onder welk type lever ik het bier in dat door de organisatie gezien wordt als relevant kloonbier? 

Begrijp me goed, ik kijk erg uit naar de feedback en ben blij dat dit allemaal vrijwillig wordt georganiseerd. Afgelopen jaren heb ik de scoreformulieren als heel waardevol ervaren in klassieke bierstijlen (Tripel etc.), ben erg benieuwd hoe ik ook voor deze stijl het best gebruik kan maken van de ervaren proevers ;D

Chris71

Citaat van: Supermieso op 13-03-2025  10:13 uDus, onder welk type lever ik het bier in dat door de organisatie gezien wordt als relevant kloonbier?

Dit is wat de BKG Biertypengids hierover zegt:
Bieren die niet binnen de beschreven typen ondergebracht kunnen worden, kunnen worden ingezonden in de Vrije Klasse.

Jacques

Citaat van: Supermieso op 13-03-2025  10:13 uHoi allen,

Ik lees al jaren met veel plezier mee op dit forum, ontzettend veel van geleerd! Nu tijd voor mijn eerste vraag.

Zonder te diep in discussie te willen belanden over de BKG biertypen... Wij hebben een poging gedaan voor het kloonbier, Second Date. Nu leek het mij leuk en waardevol voor de feedback om het gebrouwen bier ook als regulier in te sturen. Het kan immers een prachtige DIPA zijn wat niet voldoende lijkt op die van Rock City, en ik ontvang graag feedback om mijn DIPA recept in het algemeen te verbeteren.

Punt is, dat dit bier aan geen van de BKG biertypen voldoet.
  • Is een het een NEIPA, type A met max. 6.5% en volgens beschrijving weinig restsuikers (mijn hydrometer gaf anders aan bij het blikje Second Date ;) )
  • Is het een Imperial IPA, type C met >60 IBU? Ook niet.

Ik begrijp overigens dat de ontwikkelingen vrij rap gaan en niet alles te vatten is (cold neipa, black neipa, white neipa, milkshake etc. etc.) maar een imperial/double/sterk variant zien we wel bij de reguliere IPA, witbier, blond, saison.

Dus, onder welk type lever ik het bier in dat door de organisatie gezien wordt als relevant kloonbier?

Begrijp me goed, ik kijk erg uit naar de feedback en ben blij dat dit allemaal vrijwillig wordt georganiseerd. Afgelopen jaren heb ik de scoreformulieren als heel waardevol ervaren in klassieke bierstijlen (Tripel etc.), ben erg benieuwd hoe ik ook voor deze stijl het best gebruik kan maken van de ervaren proevers ;D

Ik heb je bericht verplaatst naar dit topic dat specifiek over het klonen van dit bier gaat.

Het inzenden van je kloon bij bij het ONK 2025 is geen enkel probleem. Je zend het in bij een speciale categorie dat is er voor het bier dat in dat jaar gekloond hoort te worden.
Wanneer je dit bier volgend jaar of bij een andere wedstrijd wit inzenden is dat lastiger. Maar niet onmogelijk. Zoals Chris schrijft kun je het inzenden in de vrije klasse.

hansHalberstadt

Citaat van: Supermieso op 13-03-2025  10:13 uNu leek het mij leuk en waardevol voor de feedback om het gebrouwen bier ook als regulier in te sturen. Het kan immers een prachtige DIPA zijn wat niet voldoende lijkt op die van Rock City, en ik ontvang graag feedback om mijn DIPA recept in het algemeen te verbeteren.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat het te ver van het kloonbier af ligt om daar een kans op de prijzen te maken. Dus daarom wil je het in een andere klasse insturen.
Dat lijkt me een logische gedachte. Blijkbaar moet het dan in de vrije klasse als het ook niet bij de voor het ONK gespecificeerde types past.

Koenders

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2025  16:56 uWat je dus eigenlijk zegt is dat het te ver van het kloonbier af ligt om daar een kans op de prijzen te maken. Dus daarom wil je het in een andere klasse insturen.
Dat lijkt me een logische gedachte. Blijkbaar moet het dan in de vrije klasse als het ook niet bij de voor het ONK gespecificeerde types past.

Ik had deze gedachte ook hoor. Ze zullen het bier met name gaan keuren in vergelijking met het origineel, in plaats van met een biertype, waar de vergelijking geen rol meer speelt. Dus als je twee keer hetzelfde bier instuurt maar in twee verschillende categorieën, dan krijg je hopelijk een completer beeld van je bier.

Supermieso

Citaat van: Koenders op 13-03-2025  18:23 uIk had deze gedachte ook hoor. Ze zullen het bier met name gaan keuren in vergelijking met het origineel, in plaats van met een biertype, waar de vergelijking geen rol meer speelt. Dus als je twee keer hetzelfde bier instuurt maar in twee verschillende categorieën, dan krijg je hopelijk een completer beeld van je bier.

Dank voor jullie reacties. Dit was inderdaad wat ik bedoelde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.