Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Functie van beluchten?  (gelezen 15534 keer)

Offline Henk van der Laak

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brouwerij De Kuulkant
    • Een dagje brouwen
Functie van beluchten?
« Gepost op: 13-09-2002 18:15 u »
Samen met mijn vader heb ik inmiddels 16 brouwsels gemaakt van 25 l, maar tot nu toe hebben we nooit belucht, omdat we redelijk paranoÔde zijn voor infecties die na het koken nog kunnen optreden.

Wat is de reden voor het beluchten (chemisch gezien) en wat zijn de effecten op smaak/geur? Je zou toch eigenlijk willen dat de gist zo snel mogelijk anaeroob gaat vergisten, aangezien bij die reactie het goede spul ontstaat, namelijk alcohol?

Bedankt voor de reacties alvast.

Groeten, Henk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henk Kuik

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
    • D.A.B. De Wortketel
Re: Functie van beluchten?
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2002 18:47 u »
Hallo henk

De menigen verschillen nogal over dit onderwerp, maar de functie van het beluchten is het stimuleren van de groei van de gistkolonie in je wort. Ik ben echter van menig dan het toevoegen van een goed gistende en ruime giststarter een beter resultaat opleverd zonder het risico van infectie. Je wilt inderdaad dat je gist zo snel mogelijk anaeroob gaat gisten zodat er een laag CO2 bovenop je wort komt te liggen. Het langdurig beluchten zorgt tevens voor een, mijns inziens, beperkte hoeveelheid zuurstof in het wort die binnen enkele uren reeds verbruikt is. Misschien wel minuten. De bijdrage die dit dus leverd aan de gistkolonie is volgens mij dus beperkt.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2002 19:04 u »
Hoi Henk,

Kortweg: gistcellen kunnen zich sneller delen indien er zuurstof aanwezig is. Ik gebruik zelf een aquariumpompje met steriel filter, sinds die tijd verlopen mijn gistingen wel vlotter.

Ik heb wel wat leuke links hierover in de aanbieding:

Jacques heeft op zijn site wel een aantal artikelen hierover geschreven:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/belucht.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/geef_gistcellen_lucht.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/controve.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gestopte_vergisting.html

Verder nog:
http://byo.com/feature/177.html

O ja, welkom op het forum!

Herman

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2002 12:29 u »
Hallo heren,

In het kort: gist heeft zuurstof nodig om z'n celmembraan te kunnen synthetiseren.  Voor de aanmaken van lipiden en sterolen is er moleculaire zuurstof (zoals die in lucht zit - O2)nodig.  Die lipiden en sterolen worden tijdens de fermentatie gebruikt om smaakstoffen aan te maken.  Hoe beter dat de cel eraan toe is, hoe beter de fermentatie zal verlopen.

Groeten,

Fritz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 14-09-2002 19:17 u »
Er is over dit onderwerp heel wat geschreven. Het gang brengen van een vergisting gaat heel goed zonder te beluchten. Dat geldt voor ons hobbybrouwers maar ook voor de professionele brouwers. Ook onder hen heb je lieden die niet meteen overtuigd worden van het nut van het beluchten. Bij herhaling hebben brouwwetenschappers bewijzen moeten aanleveren om aan te tonen dat beluchten wel degelijk zin heeft. Op dit moment zijn denk ik alle professionele brouwers wel overtuigd. Nu de hobbybrouwers nog!

Op het internet kun je over het belang van het beluchten het een en ander vinden. Zoek maar eens met de zoekwoorden yeast en aeration. Zo vond ik net de volgende bron http://znetprime.znetsolutions.com/desbrew.nsf/70e0a5dd600961e6882566b00028f918/2c53e98a5b0613588825692d0071749a?OpenDocument

:degroeten: Jacques

• *
  • Brouwerij De Kuulkant
    • Een dagje brouwen
« Reactie #5 Gepost op: 14-09-2002 20:11 u »
Dank voor de info, vooral de vele links zijn nuttig geweest. Ik ben overtuigd, ik ga het beluchten met aquarium rommel volgend weekend meteen een keer proberen.

Zo'n poreus steentje lijkt me wel weer een broeinest voor allerlei infecties, dus voorlopig ga ik het met een kort (50 cm) RVS pijpje proberen, met elke cm een klein gaatje (1mm) erin.
Dat lijkt me heel effectief, je kunt beluchten terwijl je roert en het is gemakkelijk en betrouwbaar te ontsmetten.

Groeten, Henk.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 16-09-2002 11:47 u »
Interessant artikel! Alleen kan ik niet echt eruit halen wanneer je nou precies moet beluchten.

En Henk, je kunt de beluchtingssteentjes prima desinfecteren door ze een half uurtje in een chlooroplossing te zetten. Hierna heel goed uitspoelen en uitblazen. Dit doe ik ook altijd en zonder infecties (tot dusverre).

Wat de beluchting betreft: bij ons laatste brouwsel (de Rochefort 8 ) hebben we de giststarter 24 uur permanent belucht. Dit gaf een zeer actieve gist en hopelijk heeft de gist voldoende zuurstof gekregen voor een goede opbouw van de celmembranen. En omdat de giststarter een relatief klein volume inneemt in vergelijking met het uiteindelijke brouwsel, denk ik dat de gevaren voor oxidatie van het bier klein is. Bij de Dolle Brouwers heb ik ooit eens vernomen dat het goed beluchten van de giststarter noodzakelijk is voor het ver genoeg door laten gisten van zware bieren. Zij pasten deze truc ook altijd toe.

We blijven maar experimenteren, want zelfs de wetenschap is er blijkens het artikel nog niet helemaal uit.

Ik heb trouwens gemerkt, dat na het overhevelen de gist vaak een behoorlijke oppepper krijgt doordat er weer zuurstof bij het bier is gekomen. Blijkbaar is er bij de hoofdgisting dan toch een tekort aan essentiŽle stoffen ontstaan, die de gist weer aan gaat maken als er weer zuurstof bij het wort komt. Omdat de gist dan erg actief wordt, denk ik dat de zuurstof heel snel weer is verdwenen en het risico voor oxidatie erg klein is.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 16-09-2002 12:45 u »
Beste Brouwgenoten  :proost:

Een hele effectieve methode om te desinfecteren is stoom. BacteriŽn en schimmels kunnen niet goed tegen 15 minuten stoom van 100 graden. Nog beter, stoom onder druk. Dat bereikt een temperatuur van ongeveer 121 graden. Hiermee zijn zelfs de sporen 'het hoekie om'.
Ander voordeel is dat er geen resten van reinigingsmiddelen in het steentje achterblijven.

Edwin

Pjotr

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16-09-2002 13:14 u »
Hai Edwin,

Eenmaal heb ik een steentje in de snelkookpan gehad. Die kon ik daarna weggooien omdat het kunststof nippeltje vervormd was.  :(

Peter.

Citaat

Beste Brouwgenoten †:proost:

Een hele effectieve methode om te desinfecteren is stoom. BacteriŽn en schimmels kunnen niet goed tegen 15 minuten stoom van 100 graden. Nog beter, stoom onder druk. Dat bereikt een temperatuur van ongeveer 121 graden. Hiermee zijn zelfs de sporen 'het hoekie om'.
Ander voordeel is dat er geen resten van reinigingsmiddelen in het steentje achterblijven.

Edwin

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 16-09-2002 13:27 u »
Hoi Peter  :proost:

Tja, plastic kan niet altijd tegen hitte. Da's waar. Er zijn echter wel stenen die daar geen last van hebben.
Dit wordt dan wel erg omslachtig: nieuw steentje, snelkookpan. Sulfiet met wat citroenzuur moet ook kunnen werken.

Edwin

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #10 Gepost op: 16-09-2002 14:39 u »
Het bruissteentje tien minuutjes in kokend water laten liggen heeft me nog geen problemen opgeleverd.  Een tip die ik van Jacques heb ;)

Fritz

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 16-09-2002 16:35 u »
Ha Fritz †:proost:

Ja, dat gaf ik ook al aan, maar volgens mij zijn er meerdere soorten bruissteentjes. Het kan dan ook goed zijn dat er eentje voorzien is van plastic dat zacht wordt en vervormd bij die temperaturen. De mijne gelukkig ook niet, maar misschien die van Peter wel.

Edwin

Pjotr

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16-09-2002 17:46 u »
Mijn bruissteentje komt bij Brouwland vandaan. In kokend water blijft die wel in de juiste vorm. Blijkbaar ligt de kritische grens ergens tussen 100 en 120 graden voor het ding.

Voor de zekerheid gooi ik 'm eerst een tijdje in een sulfiet+citroenzuur bad en daarna eventjes in kokend water.

Peter.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 17-09-2002 10:20 u »
Nou, dan istie in ieder geval goed ontsmet.

Ik moet bekennen dat ikzelf geen hogedrukpan heb en eveens een steentje van Brouwland. Een collegabrouwer heeft een ander steentje en wel een hogedrukpan. Van hem weet ik dit.

Edwin

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2002 14:04 u »
Hola HB-ers

Ik las een keer in HBD dat ze in de VS beluchten met pure (medische of las) zuurstof. Heeft dit zin of is het weer een "alles is hier groter en beter reactie"??  

Bram

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 17-09-2002 14:18 u »
Ha Bram  :proost:

In verschillende schoonmaakmiddelen wordt chloor vervangen door zuurstof en het aanrecht wordt daar ook echt schoon van  :engel:. De theorie dat pure zuurstof reinigend werkt zou dus best wel eens kunnen kloppen, maar ik ben natuurlijk geen scheikundige. Anderen zullen hier ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 17-09-2002 14:24 u »
Ha Bram,

Ik denk dat hier gedoeld wordt op een oplossing met waterstofperoxide. Waterstofperoxide is eigenlijk water waaraan een extra zuurstofatoom is toegevoegd. Dit molecuul is erg instabiel en het zuurstofatoom ontsnapt snel. Het lot van dit molecuul is echter, dat het niet alleen kan overleven en het gaat razendsnel op zoek naar andere moleculen om zich mee te verbinden. Het resultaat is dat het goedje zeer oxiderend werkt, het als chloor. Voor het opruimen van bacteriŽn (ontsmetten) is het zeer effectief. Nadeel van waterstofperoxide is, dat het niet erg huidvriendelijk is (sommige mensen gebruiken het om hun haar mee te bleken) en dat de houdbaarheid beperkt is (als alle zuurstof is ontsnapt heb je gewoon een fles water in huis). Milieuvriendelijk is het wel.

Waterstofperoxide lijkt me dan ook geschikt om bruissteentjes mee te ontsmetten.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #17 Gepost op: 17-09-2002 16:23 u »
Wat er hiermee bedoeld wordt is echter niet om te ontsmetten met zuurstof, maar om het wort te beluchten en dat heeft wel zin natuurlijk.  Je hebt 5 x meer zuurstof met een vergelijkbaar volume lucht.  Je spanning is veel groter, dus zal er sneller en meer zuurstof in de vloeistof oplossen (wet van de partiŽle drukken).  Ikzelf beluchtte tijdens mijn studies ook met zuurstof.  Bijkomend voordeel: medicinale zuurstof is steriel.
De vraag is of het baat om een zuurstoffles te kopen met ontspanner.  Zuurstof zelf is niet zo duur.

Groetjes,

Fritz

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #18 Gepost op: 17-09-2002 17:12 u »
Ik was eens op rondleiding bij Oudaen, de toenmalige brouwmeester (Nico Derks) vertelde dat ze zuivere (medicinale) zuurstof gebruikten om te beluchten. Hij raadde mij als amateurbrouwer ook aan dit te doen. Redenatie?
1) minder kans op infecties
2) de grote hoeveelheid zuurstof zorgt voor explosieve groei van gistcellen, het wort is hierdoor binnen 2-3 dagen uitgegist!
3) is niet zo duur (los van inderdaad de 'doseringsapparatuur', manometer(?))

Herman

Pjotr

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18-09-2002 11:07 u »
Zou een CO2 druk regelaar ook functioneren voor zuurstof dosering? Een CO2 regelaar gaat van max 60 naar 1-3 bar.

Peter.

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 18-09-2002 11:15 u »
Dank jullie voor de reacties. het ging hier inderdaad om beluchten en niet om reinigen. Weet iemand of zuurstof dat gebruikt wordt om te lassen ook steriel is? Ik had zo gedacht dat het misschien wel uit de zelfde tank zou kunnen komen....

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #21 Gepost op: 18-09-2002 11:37 u »
Citaat

Zou een CO2 druk regelaar ook functioneren voor zuurstof dosering? Een CO2 regelaar gaat van max 60 naar 1-3 bar.

In princiepe wel, maar de ontspanner moet dan ook op een zuurstoffles passen. †Dat kan wel eens tegenvallen. †Er wordt altijd heel goed opgelet met zuurstof. †Het mag niet in aanraking komen met vet, anders heb je een bom.  Uitkijken dus.

Er is een verschil tussen technische en medicinale zuurstof, maar wat het verschil is, dat weet ik zo dadelijk niet meer. †Ik dacht dat medicinale zuurstof extra gedroogd werd, maar ben niet meer zeker. †Normaal zou technische zuurstof ook steriel moeten zijn

Groetjes,

Fritz

• *
  • Brouwerij De Kuulkant
    • Een dagje brouwen
« Reactie #22 Gepost op: 18-09-2002 19:49 u »
Ok, niet helemaal on-topic, maar toch.

Als sportduiker heb ik ook een drukregelaar om mijn nek hangen en ik weet, dat de metalen en kunststoffen die daar in gebruikt worden, slecht tegen pure zuurstof kunnen. Metaal roest supersnel en kunststof verweert ook heel snel.
Als je met zuurstof verrijkte mengsels wilt gebruiken, moet je zeker weten dat er zuurstofbestendige spullen in zitten, anders kun je de regelaar binnen de kortste keren weggooien.

Voor brouwers geldt dat dus ook.

Maar.......
Je kunt pure zuurstof wel perfect gebruiken, om 's morgens een kater snel weg te "ventileren". 10 minuten aan de pure zuurstof en alles is opgelost.

Maar, het is wel kostbaar spul, in tegenstelling tot wat ik ergens in deze thread las. Volgens mij iets van 30 gulden per 200 liter of zo. Dat adem je in een kwartiertje weg.

Tot zover, groeten,

Henk

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 18-09-2002 21:53 u »
Henk,

"30 gulden voor 200 liter"

Is die prijs nog veranderd sinds de invoering van de euro?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 18-09-2002 22:00 u »

Citaat

Wat er hiermee bedoeld wordt is echter niet om te ontsmetten met zuurstof, maar om het wort te beluchten en dat heeft wel zin natuurlijk. †Je hebt 5 x meer zuurstof met een vergelijkbaar volume lucht. †Je spanning is veel groter, dus zal er sneller en meer zuurstof in de vloeistof oplossen (wet van de partiŽle drukken). †Ikzelf beluchtte tijdens mijn studies ook met zuurstof. †Bijkomend voordeel: medicinale zuurstof is steriel.

Ik heb begrepen dat er maar een beperkte hoeveelheid gas opgelost kan worden in een vloeistof. Tijdens het beluchten lost naast de zuurstof ook stikstof op in het wort. De stikstof zit in feite de zuurstof in de weg. Door zuiver zuurstof te gebruiken kun je zoals Fritz al aangaf 5x zo veel zuurstof per keer in het wort brengen.  :hoera:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 19-09-2002 09:30 u »
Ook in de Maaslandbrouwerij wordt belucht met medicinale zuurstof, zo heb ik van brouwmeester Frans begrepen. Ik zal nog eens bij hem navragen hoe duur dat nou is, want 30 gulden per 200 liter (tegenwoordig wsch. 15 euro per 200 liter) lijkt me voor een brouwerij een te grote kostenpost.

Groeten,

A3

P.S. Heeft een van jullie meer ervaring met het beluchten van alleen de giststarter en niet van het wort. Verloopt de gisting dan ook goed en worden geen bijsmaakjes gevormd? Of heeft beluchten van het wort toch de voorkeur?

Pjotr

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19-09-2002 09:37 u »
Hai Fritz,

Citaat
Er wordt altijd heel goed opgelet met zuurstof. †Het mag niet in aanraking komen met vet, anders heb je een bom. †Uitkijken dus.

Je hebt gelijk. Stom, als duiker had ik dat moeten beseffen.

Citaat
Er is een verschil tussen technische en medicinale zuurstof, maar wat het verschil is, dat weet ik zo dadelijk niet meer

Ergens op internet slingert er een verhaaltje over. 'k kon 't niet meer terugvinden, maar het kwam er op neer dat voor onze toepassing je gewoon de goedkoopste zuurstof kan nemen die je kan vinden.

Ciao,

Peter

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #27 Gepost op: 19-09-2002 14:24 u »
Ha Peter,

Ja, ik ben ook duiker, vandaar dat ik er ook iets van weet.  Ik herinner me ook dat we onze zuurstoffles een paar keer hebben laten vullen, maar ik dacht dat dat niet zo duur was.

Adrie,
Ik heb een studie gemaakt over het rechtstreeks beluchten van gistsuspensies, met zuivere zuurstof.  Voordeel: geen oxydatie van wortcomponenten en een veel vitalere gist.  Dat resulteert in een serie aangename aromacompionenten in je bier. Als je wil neem ik het eens mee als we elkaar ontmoeten.  Ik plan alvast eens een kijkje te gaan nemen op de OBP 24-uur.

Groetjes,

Fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 19-09-2002 14:39 u »
Ha Fritz,

Kijk, dat zijn nog eens interessante studies, heel wat beter dan die ik op mijn werk uitvoer  ;D. Ik ben inderdaad zeer geinteresseerd om het werk eens door te lezen!

Nog een vraagje: had het beluchten van alleen de giststarter nog effecten op de vergistingsgraad van het bier?

Groeten,

A3

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 19-09-2002 20:07 u »
Als je met zuivere zuurstof belucht, hoelang zou je dan moeten beluchten? 5x zo kort als normaal?

Pjotr

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 20-09-2002 10:00 u »
Hai Bram,

Als je de site http://www.brewtek.com/aerator.html mag geloven, praat je over 60x zo kort.

Ciao,

Peter

Offline Henk Kuik

• Boven 10 berichten
  • *
    • D.A.B. De Wortketel
« Reactie #31 Gepost op: 22-09-2002 11:35 u »
Citaat

A3

P.S. Heeft een van jullie meer ervaring met het beluchten van alleen de giststarter en niet van het wort. Verloopt de gisting dan ook goed en worden geen bijsmaakjes gevormd? Of heeft beluchten van het wort toch de voorkeur?

Uit mijn eerste reactie kwam het misschien niet goed naar voren maar ik belucht alleen maar de giststarter om het probleem van eventuele infectie te verkleinen. Tot nog toe heb ik geen negatieve resultaten ten gevolge van deze methode kunnen constateren. En ik heb in het geheel geen problemen met de eindvergistingsgraad. Ik brouw echter te weinig bieren om een volledig plaatje te kunnen maken van deze methode. Als er meer mensen zijn die deze methode gebruiken zou het handig zijn de resultaten te vergelijken.

Pjotr

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 23-09-2002 11:04 u »
Weet iemand of er in Nederland/BelgiŽ RVS beluchtings"steentjes" te koop zijn? Die steentjes van Brouwland zijn me iets te breekbaar. In de USA zie je die RVS dingen overal.

Peter.

Offline fritz

• Senior lid
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #33 Gepost op: 23-09-2002 14:17 u »
Inderdaad Peter, zo'n inox (RVS) "bruissteentje" lijkt me wel iets.  gemakkelijker in onderhoud ook, behalve dat je niet mag reinigen/ontsmetten met chloor.
Anders gewoon in de VS bestellen?

Fritz

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #34 Gepost op: 05-10-2002 22:39 u »
Hoi,

beluchten???

Doe ik nooit. Het enige wat ik doe is kokende wort van ongeveer 1 mtr. in het gistingsvat laten spetteren. Ondanks dat het wort nog bloedheet is en weinig O2 op zal nemen is dit bij mij altijd nog ruim voldoende gebleken en was de gisting na ongeveer 8 uur ruim aan de gang!!!

Groeten John

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 06-10-2002 13:52 u »
Hoi John,

Door het wort te laten kletteren krijg je inderdaad weinig beluchting. In plaats daanvan gaat de zuurstof zich chemisch binden aan het wort en loop je grote kans dat het bier een oxidatiesmaak krijgt.
Ik weet dat ook niet alle professionele brouwers meteen overtuigd waren maar tegenwoordig wordt toch overal het afgekoelde wort belucht. Keer op keer is bewezen dat je hierdoor een beter verlopende vergisting en een kwalitatief beter bier krijgt.

• *
  • Brouwerij De Kuulkant
    • Een dagje brouwen
« Reactie #36 Gepost op: 07-10-2002 19:15 u »
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik afgelopen zondag het afgekoelde wort intensief belucht door een brouwsel te maken, dat mijn gistvat maar half vult. Daarna heb ik een minuut of 5 lekker fanatiek zitten schudden en klotsen met het vat (met 18 liter gaat dat nog net).
Ik merk nu na 24 uur al, dat de hoofdgisting inderdaad veel sneller op gang komt dan vorige maand, ondanks dat ik de rest toch ongeveer hetzelfde gedaan heb. Dus het lijkt inderdaad succes te hebben. Nou de smaak nog avonturen, maar om echt te kunnen vergelijken moet ik nog een paar weken geduld hebben. Jullie dus ook.

Groeten,
Henk.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 06-11-2002 12:17 u »

Citaat

Weet iemand of er in Nederland/BelgiŽ RVS beluchtings"steentjes" te koop zijn? Die steentjes van Brouwland zijn me iets te breekbaar. In de USA zie je die RVS dingen overal.

Peter.

Ik heb er nog eentje liggen die ik toch niet meer gebruik. Met het 4W aquarium beluchtingspompje dat ik gebruik werkt hij niet goed samen. De gaatjes zijn waarschijnlijk te klein (0,5 micron) waardoor het pompje de lucht er amper doorheen krijgt geblazen. Mocht je interesse hebben, laat het me maar weten.

Grt, Bas H.

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #38 Gepost op: 21-01-2007 20:48 u »
Iets vergelijkbaars: om CO2 te maken t.b.v. van blanketing tijdens lageren (vermijden toetredeing lucht) dacht ik slim CO2 te maken uit soda en gec. zoutzuur (30%). Werkwijze: bakje met zoutzuur (bakje heeft kleine opening aan onderzijde) in een sodaoplossing zetten; het zoutzuur druppelt in de soda; als gevolg hiervan CO2-vorming; soadoplossing staat in een bak met een deksel; CO2 wordt met een slang naar een lageringsvat geleid. Het werkt (een beetje) doch is onbetrouwbaar, ongemakkelijk, gevaarlijk. Beter is het flessen-CO2 te gebruiken.

Dergelijke oplossingen zal ik nooit meer toepassen.

Harold

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #39 Gepost op: 21-01-2007 23:57 u »
Om eerlijk te zijn belucht ik maar weinig, sowieso niet op korrelgisten, deze slaan snel genoeg aan, op vloeibare gisten heb ik 1x belucht, vergeleken met niet beluchten op vloeibare gisten maakt het niet eens zoveel uit. In de winter belucht ik wel op giststarters gemaakt van bv Westmalle of Chimay, in de zomer zijn de temperaturen dusdanig hoog dat de gist evengoed snel activeert ook zonder beluchting.

Vrg,
Pieter

Tags: beluchten