Nieuwe opstelling op basis van een thermoport 22,5 liter

Gestart door tdp, 06-12-2024 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Allen,

Zoals in een ander topic al aangegeven, ben ik bezig met het uitwerken van een nieuwe installatie. Enerzijds om mijn knutseldrang te stillen, anderzijds ook omdat ik nu tegen bepaalde zaken aanloop.

Mijn huidige installatie bestaat uit 3 SS Brewtech pannen van 57 liter, welke ik op inductie kookplaten heb staan van Hendi. Dit werkt fantastisch, qua proces. Vergisting vindt in principe plaats in een 79 liter CCT van SS Brewtech. Een gemiddeld brouwsel is een 35 tot 40 liter netto op fles/fust. Vaak brouw ik dergelijke hoeveelheden met familie/vrienden, aangezien ik niet 15 * 40 liter per jaar op wil drinken alleen ;-).

Waar ik echter tegenaan loop, is dat het allemaal best veel werk/tijd/ruimte kost. Met een gezin met 2 jonge kinderen (eentje van 5, eentje van 10 maand), is tijd nu eenmaal schaars. Een brouwdag kost een uurtje of 6 gemiddeld, bottelen een uur of 3, plus nog een paar verloren uren. Al met al ben ik snel meer dan 10 uur bezig met 1 brouwsel. Het lijkt bijna op werken, soms. ;) De huidige setup gaat overigens niet weg, ik wil er een installatie bij naast hebben, gecombineerd wellicht.

Ik wil echter minder bezig zijn met het proces. Maischen is nu een proces waarbij ik aanwezig moet zijn, in ieder geval kan ik er niet (helemaal) bij weglopen. Wanneer ik een eenstapsmaisch zal doen in een thermoport, zou ik een uur, anderhalf uur wat anders kunnen doen. Dat kan bijvoorbeeld een ritje naar de supermarkt zijn, of ff een wandeling met het gezin.

Heb gekozen voor een 22,5 liter thermoport, welke effectief 23,5 liter groot is. Deze is reeds voorzien van een aftapkraan. Deze gaat vervangen worden door een exemplaar van brauhardware.de. Ook daar een Lauterfreund besteld, als filter. Rendement is voor mij wat ondergeschikt in deze, gemak is belangrijker.

Koken doe ik in eerste instantie nog in mijn huidige kookketel, maar wellicht kook ik hiervoor nog een aparte soeppan van een 25 liter. Ik kijk ook bewust naar apparatuur die ik ook voor andere doeleinden kan gebruiken, al is de kans niet groot dat ik 25 liter bouillon ga trekken elke week ;).

Ik heb nog een RVS EasyBrew Fermentor 30l en een vergistingsvat, welke ik in een STC-1000 gestuurde koelkast kan plaatsen.

Zal binnenkort foto's posten en wanneer ik ervaring heb opgedaan deze delen!

tdp

Qua spoelen kijk ik naar een Valentine arm. Mij is de werking wel duidelijk, alleen niet helemaal de toepasbaarheid. Nu spoel ik met X liter en laat ik de borstel droogvallen op het eind. Doe je dat met een valentine arm ook, of spoel je tot gewenst volume en laat je altijd een paar cm water bovenop het beslag staan? Uiteindelijk creëer je dode ruimte, bij het gebruik van een valentine arm, of zie ik dat verkeerd?

Spyro

Ik denk dat je met zo'n arm moet spoelen tot een bepaald SG (in de meeste brouwprogramma's is dat 1010 à 1015) of tot je de gewenste liters in je kookketel hebt vóór het koken. Maar dan zit je nog met een bijna volle maischton uitgespoelde mout + spoelwater dat nog bijvoorbeeld 1 cm boven uw moutbed staat. Dus met zo'n arm moet je denk ik zeker 1/3 tot de helft méér spoelwater opwarmen om zeker de hoogte van uw moutbed + bijvoorbeeld 1 cm aan te kunnen houden tot einde spoelen. Ik denk dat het enige voordeel van zo'n arm is dat je maischton niet kan overstromen bij onoplettendheid of even afwezigheid bij je brouwinstallatie, of indien je een verstrooide Jacob bent, kan ook... :D

seed7

Citaat van: Spyro op 07-12-2024  09:14 uenige voordeel van zo'n arm

Het grote voordeel is controle. Door de arm heel langzaam steeds lager te zetten houdt je de doorstroom constant. Je kunt er in het begin heel langzaam mee spoelen en op het einde "heel" snel. Zet je de arm vervolgens hoog genoeg dan valt de stroom stil.

Als je aan glazen buis, of siliconen slang aan de buitenkant van de ketel monteert kun je visueel het wort niveau in de ketel volgen. Met dat als indicator kun je handmatig de spoelwater flow instellen. Het niveau moet gelijk blijven. Arm omlaag, spoelwater sneller.

Als je wort op een bepaald niveau in de kookketel zit, kun je het spoelwater uit zetten en de arm steeds lager om het wort te laten droogvallen.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 07-12-2024  09:49 uHet grote voordeel is controle. Door de arm heel langzaam steeds lager te zetten houdt je de doorstroom constant. Je kunt er in het begin heel langzaam mee spoelen en op het einde "heel" snel. Zet je de arm vervolgens hoog genoeg dan valt de stroom stil.

Als je aan glazen buis, of siliconen slang aan de buitenkant van de ketel monteert kun je visueel het wort niveau in de ketel volgen. Met dat als indicator kun je handmatig de spoelwater flow instellen. Het niveau moet gelijk blijven.
Het feit dat je de arm steeds moet blijven instellen om de flow constant te houden betekent feitelijk dat die niet het gewenste basisprincipe uitvoert, namelijk de flow regelen op een ingestelde waarde. Zelf gebruik ik een elektrisch pompje met instelbaar toerental om een constante flow te maken. Dat heeft ook als voordeel dat er geen wort gaat kletteren zoals met dit ding en dat je met een pompje in staat bent om je kookketel op dezelfde hoogte te zetten als je beslagketel omdat je immers geen hoogteverschil nodig hebt om het te laten stromen.

Zelf spoel ik in het begin snel en aan het einde langzaam. in het begin is toch alles suiker en zweeft het beslag met nog veel tussenruimte en spoel je dus niets uit en gaat de doorstroming makkelijk. Zodra je water toe gaat voegen als het filterbed bijna droog valt is de snelheid wel van belang ivm rendement en evt vastlopen door te veel samendrukken van het filterbed. Dan is terugschroeven van de stroomsnelheid dus wel belangrijk.

Spyro

Citaat van: seed7 op 07-12-2024  09:49 uAls je wort op een bepaald niveau in de kookketel zit, kun je het spoelwater uit zetten en de arm steeds lager om het wort te laten droogvallen.
Ja, ook aan gedacht, maar je komt op die manier op een punt waar het spoelwater/wort er bovenaan uit loopt als je hoek van die "hoofdbuis" te klein wordt, of je zou die buis echt mega lang moeten maken of er een plastiek darm moeten op bevestigen die je verticaal houdt op een bepaalde manier, kan je echt tot op de bodem spoelen...

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  10:50 uZelf spoel ik in het begin snel en aan het einde langzaam.
Ik zet zelfs op het einde de kraan van de hevel even dicht voor 5 à 10'. Kan de mout boven het laatste wort nog wat uitlekken naar beneden, anders zuigt mijn hevel op het einde sneller lucht. zo heb je nog een beetje wort meer daardoor.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  10:50 uHet feit dat je de arm steeds moet blijven instellen om de flow constant te houden

Op m'n 300l installatie had ik de controle over de arm volledig geautomatiseerd en kon ik een "flow profiel" instellen. Op basis van de diameter van de pan en de hoogte van de arm weet je het volume en de flow. Communicerende vaten.

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  10:50 uZelf spoel ik in het begin snel en aan het einde langzaam.

In het begin zo langzaam mogelijk om het filterbed niet te compacteren, op het eind snel vanwege de mechanische werking om het laatste beetje suiker uit de korrel vrij te maken.

Citaat van: Spyro op 07-12-2024  10:55 uJa, ook aan gedacht, maar je komt op die manier op een punt waar het spoelwater/wort er bovenaan uit loopt als je hoek van die "hoofdbuis" te klein wordt

Klopt, echt helemaal droog lukt niet. Maar uiteindelijk spoel je naar een gewenst volume en niet naar een droog bed.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 07-12-2024  11:17 uop het eind snel vanwege de mechanische werking om het laatste beetje suiker uit de korrel vrij te maken.

Ik heb daar wel eens metingen aan gedaan. Daaruit bleek dat het aflopende SG altijd hoger was als je langzamer spoelt. Dus langzaam spoelen aan het einde geeft effectiever oplossen van suiker per liter spoelwater. Dus diffusie (optimaal bij langzaam spoelen) is blijkbaar dominant over snelheid van langskomende watermoleculen (optimaal bij snel spoelen)

tdp

Dank voor de verheldering! Het spoel nu ook tot gewenst volume, dat is voor mij een van de enige constanten bij het brouwen (credits aan @Oscar die dit altijd predikte). Moet er dan alleen rekening mee houden dat ik meer water nodig heb.

Op zich is het probleem van het uitlopen wel te tackelen, daar zou je wel een knietje bij aan kunnen solderen zodat deze omhoog wijst op het laagste punt.

Stof tot nadenken

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  10:50 uHet feit dat je de arm steeds moet blijven instellen om de flow constant te houden

Een iets andere methode, je trekt je arm langzaam naar beneden tot het niveau iets boven het graanbed. Vanaf dat punt staat de arm stil en regel je met de spoelwater toevoer de spoelsnelheid.

ingo

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  11:36 uDaaruit bleek dat het aflopende SG altijd hoger was als je langzamer spoelt.

Hoeveel hoger? Met andere woorden: wat verdien je?
Langzaam spoelen kan smaaktechnisch verkeerd uitpakken door meer uitspoeling van ongewenste stoffen uit kafdeeltjes. Dat kan beperkt blijven bij aangezuurd spoelwater.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 07-12-2024  15:26 uEen iets andere methode, je trekt je arm langzaam naar beneden tot het niveau iets boven het graanbed. Vanaf dat punt staat de arm stil en regel je met de spoelwater toevoer de spoelsnelheid.

dat zal wel werken. punt is wel dat je vanwege de weerstand van het filterbed een hoogteverschil nodig hebt tussen spoelwaternivo en uitstroomhoogte van de arm. dat verschi is evenredig met het product van bostelweerstand en spoelsnelheid. en de bostelweerstand varieert weer tijdens het spoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-12-2024  15:33 uHoeveel hoger? Met andere woorden: wat verdien je?
Niet veel. Zelf spoel ik meestal simpelweg met 15 ml per seconde voor 40 liter brouwsel. In het begin gaat het wat sneller omdat dan zelfs als het pompje niet loopt het al iets sneller gaat.  dan ben ik ongeveer een uurtje bezig met spoelen. Spoelwater bereken ik van tevoren en vertrouw er dan op dan het SG van de laatste afloop ongeveer klopt. (doel is ca 1010) De rest corrigeer ik dan met wat harder of zachter koken tot juiste volume einde koken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2024  15:45 uNiet veel.

Hoeveel was het concreet? Heb je het over hele SG-waarden en was het verschil kleiner?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-12-2024  15:55 uHoeveel was het concreet? Heb je het over hele SG-waarden en was het verschil kleiner?

Wat ik gedaan heb, is het SG gemeten, toen de stroomsnelheid veel lager gezet en toen na een tijdje nog een keer gemeten. Toen mat ik een hoger SG ondanks dat er al meer spoelwater doorheen was gegaan. Exacte getallen weet ik niet meer.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-12-2024  01:05 uWat ik gedaan heb, is het SG gemeten, toen de stroomsnelheid veel lager gezet en toen na een tijdje nog een keer gemeten. Toen mat ik een hoger SG ondanks dat er al meer spoelwater doorheen was gegaan. Exacte getallen weet ik niet meer.

Citaat van: Spyro op 07-12-2024  11:02 uIk zet zelfs op het einde de kraan van de hevel even dicht voor 5 à 10'. Kan de mout boven het laatste wort nog wat uitlekken naar beneden, anders zuigt mijn hevel op het einde sneller lucht. zo heb je nog een beetje wort meer daardoor.

Naast het voordeel dat je minder snel lucht aanzuigt, levert het ook nog (een klein beetje) extra suiker.

seed7

@tdp leesvoer: https://braumagazin.de/article/laeutertechnik/ Algemene en zeer goede info over filteren en spoelen en ook de Valentine-Arm komt voorbij.

Op Jims beerkit is ook wel e.a. te vinden.

ingo

tdp

Dank Ingo! Het Braumagazin heb ik reeds gevonden en doorgespit, schat aan goede info staat daar!

Hoe heb jij destijds die Valentine arm kantelbaar gemaakt? Heb je daar een aparte koppeling voor gebruikt?

seed7

Citaat van: tdp op 09-12-2024  14:02 uDank Ingo! Het Braumagazin heb ik reeds gevonden en doorgespit, schat aan goede info staat daar!

Hoe heb jij destijds die Valentine arm kantelbaar gemaakt? Heb je daar een aparte koppeling voor gebruikt?

Die was niet kantelbaar. Het was een Y stuk met twee siliconenslangen dat ik omhoog en omlaag trok met een stappen motor.

Er zijn draaibare koppelingen op de markt:
https://www.binnenvaartwinkel.nl/draaibare-360-slangkoppeling-2575/
http://www.frankberg.nl/rvs-swivels-draaikoppeling.html
https://www.raintechshop.nl/draaibare-koppeling-met-binnendraad-messing.html

tdp

Gisteren uiteindelijk de Lauterfreund met kogelkraan en doorvoer binnengekregen. Beejte lopen klooien om het lekdicht te krijgen maar met duidelijk foto's en uitleg op het Duitse forum is het me (als het goed is ;)) gelukt! Plaatje van de binnenkant is nog met een siliconenring aan de binnenzijde van de pan, die heb ik er tussenuit gehaald en de lekkage was daarmee verholpen, zo leek het.

In eerste instantie maak ik nog geen Valentine-arm, en ga ik gewoon zo filteren/spoelen. Tzt eens in verdiepen of het in mijn opzet een meerwaarde is.

Eerste brouwsel zal ergens in januari zijn, aangezien de vaten niet eerder leeg zijn.

tdp

Vandaag de kookketel binnen gekregen, een 25 liter RVS ketel. Binnenkort eens een kookproef doen met water, wat de opwarmtijden zijn op een Ikea kookplaat. Als alles meezit kan ik in het weekend van 10-01 hiermee brouwen!

Josss

Citaat van: tdp op 18-12-2024  10:49 uGisteren uiteindelijk de Lauterfreund met kogelkraan en doorvoer binnengekregen. Beejte lopen klooien om het lekdicht te krijgen maar met duidelijk foto's en uitleg op het Duitse forum is het me (als het goed is ;)) gelukt! Plaatje van de binnenkant is nog met een siliconenring aan de binnenzijde van de pan, die heb ik er tussenuit gehaald en de lekkage was daarmee verholpen, zo leek het.

Ik zou hem toch lekdicht willen hebben aan de binnenkant, kan het zo niet in de isolatie komen?
Ik heb nog wel een wasser (ring) liggen 1/2 inch als dat helpt. Moet er geen tape om het schroefdraad?

tdp

Citaat van: Josss op 04-01-2025  00:12 uIk zou hem toch lekdicht willen hebben aan de binnenkant, kan het zo niet in de isolatie komen?
Ik heb nog wel een wasser (ring) liggen 1/2 inch als dat helpt. Moet er geen tape om het schroefdraad?

Hoi Jos,

dank voor het aanbod. Ben nu een lektest aan het doen, heb de ketel vol gedaan met heet water (90 graden), en laat hem staan tot morgen. Ben er een kwartier bij geweest en zag geen lekkage, maar zekerheidshalve laat ik hem nog ff staan. Kan ik ook mooi bekijken hoe de temperatuur morgenvroeg is.

Koken ging op een IKEA kookplaatje prima, maar wellicht dat ik toch de Hendi gebruik. Die heeft toch 1200 watt extra, scheelt teveel. Volgende week laatste dingetjes gladstrijken en dan de eerste brouwdag! Vrouwlief is een weekend weg, heb daarom 2 avonden alleen, lekker brouwen dus!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.