ONK 2025

Gestart door Brew64, 29-11-2024 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Herman op 04-01-2025  22:03 uAls je klikt op de toelichting voor de flessen, meldt de website dat bnr, vichy en longneck zijn toegestaan....

Citaat:
Type flesje en vulhoogte
Je dient af te vullen in een van de volgende 3 flessen: een 30cl "eurofles" (BNR), een 33cl longneck, of een 33 cl vichyfles. De flessen mogen geen uiterlijke kenmerken van een specifieke brouwerij bevatten (zoals bijvoorbeeld de flessen van Jopen, Brewdog, of de verschillende trappistenbrouwerijen) en dienen bruin van kleur te zijn.

Op het formulier voor het aanmelden van de wedstrijd staat:
"Per te keuren bier dien je 3 flesjes (alleen 30cl "eurofles" (BNR)), met ongemerkte zilver of goudkleurige dop (hier staan voorbeelden) in te leveren op een van onze inleveradressen."

Maar als je doorklikt dan zie je pas de aangehaalde tekst. Het zou handig zijn als het formulier op dit punt aangepast wordt.

Nog een klein ding dat aangepast dient te worden op het inschrijfformulier: Vught ipv Vucht...

Reinier den Toom

Op de Facebook pagina van het ONK staat sinds zaterdag het volgende, dus het lijkt erop dat het echt enkel BNR wordt vanaf nu:

"Beste brouwers,
We weten dat veel van jullie al hard hebben gewerkt om prachtige bieren voor het ONK 2025 te brouwen en misschien zelfs al af te vullen. Om alles soepel te laten verlopen, willen we je eraan herinneren dat alle inzendingen uitsluitend op 30 centiliter (0,3 liter) BNR flessen mogen worden ingeleverd.

We hebben begrepen dat er enige verwarring is ontstaan over het type in te leveren fles. Met het BKG is afgesproken dat er nu alleen BNR flessen ingeleverd mogen worden. We begrijpen de teleurstelling als je al bieren op andere flessen afgevuld had, maar het besluit staat vast. Tip is om bij elke batch enkele bieren op BNR flessen af te vullen, zodat je altijd zeker bent van een juiste fles voor een wedstrijd. BNR is altijd al de standaard geweest, bij uitzondering zijn overige typen in het verleden toegelaten."

Sjoerd

Citaat van: Reinier den Toom op 06-01-2025  15:59 uOp de Facebook pagina van het ONK staat sinds zaterdag het volgende, dus het lijkt erop dat het echt enkel BNR wordt vanaf nu:

"Beste brouwers,
We weten dat veel van jullie al hard hebben gewerkt om prachtige bieren voor het ONK 2025 te brouwen en misschien zelfs al af te vullen. Om alles soepel te laten verlopen, willen we je eraan herinneren dat alle inzendingen uitsluitend op 30 centiliter (0,3 liter) BNR flessen mogen worden ingeleverd.

We hebben begrepen dat er enige verwarring is ontstaan over het type in te leveren fles. Met het BKG is afgesproken dat er nu alleen BNR flessen ingeleverd mogen worden. We begrijpen de teleurstelling als je al bieren op andere flessen afgevuld had, maar het besluit staat vast. Tip is om bij elke batch enkele bieren op BNR flessen af te vullen, zodat je altijd zeker bent van een juiste fles voor een wedstrijd. BNR is altijd al de standaard geweest, bij uitzondering zijn overige typen in het verleden toegelaten."

I
Ik heb er jullie een mail over gestuurd om dat besluit te heroverwegen. Ik heb altijd een aantal flessen met BNR afgevuld, nu niet omdat het vorig jaar ook expliciet in het reglement stond. Nu heb ik al 5 in te sturen bieren in Vychy afgevuld om ze bij de wedstrijd op de top te hebben. Nu in januari laten weten dat het zoals een aantal jaar geleden alleen BNR goed is, is weinig consistent en vind ik echt heel vervelend.

ONK2025

Besluit type fles ONK 2025

Naar aanleiding van de commotie over het fles type, heeft de ONK organisatie besloten naast
BNR, toch ook Vichy en Longneck flessen toe te laten. Wel gelden daarbij de volgende extra
voorwaarden:
a. Deelnemers die dergelijke flessen gebruiken, mogen ze alleen persoonlijk naar de lokale
inzameladressen brengen (dus niet per post opsturen).
b. Er zal puntenaftrek gelden voor Vichy en Longnecks. (Zie onder waarom).

Het reglement is hierop aangepast en is op onkbrouwen.nl en onk2025.nl gepubliceerd als pdf bijlage.

Dit besluit is definitief en de discussie is hiermee voor ons beëindigd.

Waarom prefereren wij de BNR fles?

Wij gaven de voorkeur aan alleen de BNR fles omdat wij slechte ervaringen hebben met het
transport van andere typen flessen. Bij De Amervallei organiseren we meerdere keuringen per
jaar. De BNR fles is sterker dan de andere fles typen. Dit is gebleken tijdens de eigen keuringen
die we als De Amervallei organiseren. Gebroken flessen tijdens transport zorgen ervoor dat ook
flessen van andere deelnemers onbruikbaar kunnen worden voor keuring.

Daarbij weigerde PostNL in sommige gevallen pakketten met gebroken flessen nog te bezorgen.
Ook stelt PostNL de afzender persoonlijk aansprakelijk voor letselschade aan PostNL medewerkers
of schade aan andere pakketten door mankementen aan het pakket van de afzender.
Dat staat duidelijk in de voorwaarden van PostNL (punt 10a).

De versoepeling van de regels betekent dat wij extra maatregelen moeten nemen om het
transportrisico te beperken. BNR is de belangrijkste soort bierfles. Om BNR inzendingen niet te
benadelen, gaan wij de Vichy en Longneck flessen apart verpakken. Het toestaan van
andersoortige flessen leidt ook tot meer werk tijdens sortering en verpakking van de meer dan
1500 bierflessen. Met puntenaftrek voor dit type flessen hopen we het gebruik van BNR flessen
te stimuleren. Dus als je nog moet bottelen, gebruik dan een BNR fles voor de in te sturen
bieren.

Wij organiseren het ONK met een kleine groep vrijwilligers die dit naast hun baan en andere
taken bij het gilde doen. De wedstrijdcommissie heeft logistiek gezien al een behoorlijke
uitdaging met de twintig inleverpunten die er zijn. Daar komt nu ook extra werk door toelating
van Vichy en Longneck flessen bij.
Wat meer respect daarvoor is wel op zijn plaats.

ONK 2025 organisatie
WBG De Amervallei

hansHalberstadt

Punten aftrek als 'straf' voor andere flesjes terwijl sommigen daar niet voorbereid op waren snap ik niet. In mijn optiek zou punten aftrek alleen het gevolg moeten zijn van een slechter bier en niet vanwege de omstandigheden van een wedstrijd. Om iets te winnen gaat het om kleine verschillen. Je gaat ook niet een Tour de France renner 2 BAR lucht uit zijn band eisen zodat die nooit meer kan winnen, omdat die organisatorisch iets verkeerd heeft gedaan. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-01-2025  11:26 uPunten aftrek als 'straf' voor andere flesjes terwijl sommigen daar niet voorbereid op waren snap ik niet. In mijn optiek zou punten aftrek alleen het gevolg moeten zijn van een slechter bier en niet vanwege de omstandigheden van een wedstrijd. Om iets te winnen gaat het om kleine verschillen. Je gaat ook niet een Tour de France renner 2 BAR lucht uit zijn band eisen zodat die nooit meer kan winnen, omdat die organisatorisch iets verkeerd heeft gedaan.

Tja, als organisatie geen ander middel om te laten blijken dat je wilt dat iedereen om organisatorische redenen (onvoldoende aantal beschikbare hoge bakken) BNR-flessen gebruikt.

Overigens is deze discussie al heel oud. Met de komst van de Brand kratten dacht ik dat we die achter ons hadden gelaten...

Flessen en doppen en puntenaftrek, het vindt nog steeds plaats tijdens wedstrijden terwijl geen hobbybrouwer het alleenrecht heeft op een gekleurde dop.
Heel veel jaren geleden ontliep op die manier een lid van De Roerstok het Algemeen kampioenschap. Hij had een groen dopje op zijn fles. Die kon om die reden geen winnaar worden. Het een zware teleurstelling toen dat bekend werd. Niet het beste bier had gewonnen. Tja, ook dat hoort schijnbaar bij het ONK...

hansHalberstadt

Het komt vooral door niet consistent elk jaar hetzelfde doen. Het ene jaar mag het wel en voor het volgende jaar gaat men dan ook in die flesjes bottelen. Op het moment dat de regels vast komen te liggen zijn er dus mensen die het bier al klaar hebben in die flesjes dus dan geen kant meer op kunnen. Dan ga je voor die mensen puntenaftrek toepassen en ze daarmee dus feitelijk blokkeren om de wedstrijd te winnen, terwijl ze op dat moment geen enkele optie meer over hebben. Dus oplossing is consistent zijn en gewoon vanaf volgend jaar definitief BNR verplicht stellen en nu die paar mensen die het niet lukt gewoon laten zoals het is, omdat het probleem ook deels ook aan de organisatie en reglement ligt. Dan weten mensen in het vervolg waar ze aan toe zijn, dus is er geen excuus meer volgend jaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-01-2025  22:27 uDie kon om die reden geen winnaar worden. Het een zware teleurstelling toen dat bekend werd. Niet het beste bier had gewonnen. Tja, ook dat hoort schijnbaar bij het ONK...
Of het erbij hoort is alleen maar het gevolg van gehanteerde regeltjes. Alleen de organisatie kan daar wat aan doen. Het lijkt mij in ieder geval een degradatie van de waarde van de winnaar als blijkt dat een andere bier gewoon beter was. Dus dat wil je toch niet? ook dat kun je voorkomen door gewoon consistent te zijn en vanaf volgend jaar alleen bier toe te laten met zilver of goud dopje. Wel foute bieren toe laten en dan puntenaftrek geven is in mijn ogen in alle gevallen ongewenst omdat je daarmee de winnaars op basis van een goed bier niet serieus neemt.  Dus je had of die man met groene dopje van tevoren moeten diskwalificeren of in plaats daarvan zijn bier moeten toelaten en dan nemen zoals het is. Maar nu heeft een andere gewonnen terwijl het groene dopjes bier de hoofdprijs verdiende. Die frustratie ga je dan nog jaren last van houden, dus fout.     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-01-2025  09:06 uDus oplossing is consistent zijn en gewoon vanaf volgend jaar definitief BNR verplicht stellen

Of regelen dat je goede kratten hebt zodat zowel BNR, Longnecks en Vichy flessen geen probleem is. Zoals je weet zijn er voor een probleem altijd meerdere oplossingen...

hansHalberstadt

Natuurlijk zijn altijd meerdere oplossingen, maar ik kan me goed voorstellen dat de ONK-organisatie graag de simpelste oplossing wil. De reden is denk ik goed toegelicht in #53. Daar zit het probleem ook niet. Het probleem is dat mensen er niet op voorbereid waren door niet consistent beleid over de jaren. 

Edwin brouwt

Punt gemaakt heren , dank jullie wel.

hopjesvla

Kan je trouwens 2x inschrijven? En dan bedoel ik dus met een 2e inzending voor een ander bier. Eentje weet ik zeker namelijk, de 2e moet ik nog aan beginnen en weet nog niet of het inzendwaardig is.

Spyro

Citaat van: hopjesvla op 13-01-2025  16:38 uKan je trouwens 2x inschrijven? En dan bedoel ik dus met een 2e inzending voor een ander bier. Eentje weet ik zeker namelijk, de 2e moet ik nog aan beginnen en weet nog niet of het inzendwaardig is.
Volgens ik het las kan je tot 6 bieren insturen...  :brouwen:

JanJ

Wel jammer dat de longnecks niet meer mogen. Dit wordt mijn eerste ONK en heb 2 bieren speciaal in die flessen gedaan omdat ik meestal in steinies vul. Gelukkig hebben we nog tijd en een goede reden om meer te brouwen.

tdp

Even het topic goed lezen:

Citaat van: JanJ op 13-01-2025  22:50 uWel jammer dat de longnecks niet meer mogen. Dit wordt mijn eerste ONK en heb 2 bieren speciaal in die flessen gedaan omdat ik meestal in steinies vul. Gelukkig hebben we nog tijd en een goede reden om meer te brouwen.

Citaat van: ONK2025 op 11-01-2025  10:09 uBesluit type fles ONK 2025

Naar aanleiding van de commotie over het fles type, heeft de ONK organisatie besloten naast
BNR, toch ook Vichy en Longneck flessen toe te laten. Wel gelden daarbij de volgende extra
voorwaarden:
a. Deelnemers die dergelijke flessen gebruiken, mogen ze alleen persoonlijk naar de lokale
inzameladressen brengen (dus niet per post opsturen).
b. Er zal puntenaftrek gelden voor Vichy en Longnecks. (Zie onder waarom).

Het reglement is hierop aangepast en is op onkbrouwen.nl en onk2025.nl gepubliceerd als pdf bijlage.

Dit besluit is definitief en de discussie is hiermee voor ons beëindigd.

JanJ

Citaat van: tdp op 14-01-2025  07:48 uEven het topic goed lezen:

Die had ik inderdaad gemist. Dank voor het attenderen.

hopjesvla

Citaat van: Spyro op 13-01-2025  19:09 uVolgens ik het las kan je tot 6 bieren insturen...  :brouwen:

Klopt, maar ik bedoel dus 2x inschrijven. Ik noem maar wat: vandaag inschrijven met wat bieren en over een maand nogmaals als aanvulling omdat ik nog een extra bier wil toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.