ONK 2025

Gestart door Brew64, 29-11-2024 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Esterenbrouw en 2 gasten bekijken dit topic.

Brew64

Save the Date ONK 2025

Het ONK 2025 wordt georganiseerd door Brouwersgilde De Amervallei uit Amersfoort.
Het evenement met de prijsuitreiking voor het Open Nederlands Kampioenschap Bierbrouwen, ONK 2025, vindt plaats op zaterdag 21 juni 2025.
Dit wordt in samenwerking georganiseerd met het bierfestival Taphorst Summer of '25.

De locatie is het plein bij Leeghwater in Amersfoort Vathorst. Dit is vlakbij station Amersfoort Vathorst.

Het kloonbier is de DIPA Second Date 2024 (het paarse blik) van Rock City Brewing.

Vanaf 1 januari gaat de inschrijving voor de wedstrijd open via onkbrouwen

Kijk voor updates over het ONK 2025 op onk2025 en volg ONK 2025 op Facebook en Instagram (@onkbrouwen).

Jacques

Citaat van: Brew64 op 29-11-2024  11:07 uHet kloonbier is de DIPA Second Date 2024 (het paarse blik) van Rock City Brewing.

Spannend! Een gewaagde keuze voor degenen die vastzitten aan blond, tripel en dubbel.

Dagobert1966

Sorry voor mijn onwetendheid maar ik ben best nieuw en weet niet hoe dit werkt.
Wordt het recept voor dit bier gegeven of moet je je eigen creativiteit en kunde aanwenden om een kloon te maken?
En is deze dag toegankelijk voor iedereen of alleen diegenen die een kloon brouwen?

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 29-11-2024  16:54 uSpannend! Een gewaagde keuze voor degenen die vastzitten aan blond, tripel en dubbel.

Ik wil niet lullig doen, maar daar kan met name De Roerstok en ook andere verenigingen nog een voorbeeld aan nemen.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 29-11-2024  18:11 uIk wil niet lullig doen, maar daar kan met name De Roerstok en ook andere verenigingen nog een voorbeeld aan nemen.

Ik was niet betrokken bij de keuze van dit jaar...

Persoonlijk juich ik de keuze voor het bier van volgend jaar toe. Wel is het zo dat de DIPA Second Date 2024 van RockCity niet te vinden is de meeste supermarkten en slijterijen. Dit kan gevolgen hebben voor het aantal inzendingen...

Snelbier

Citaat van: Dagobert1966 op 29-11-2024  17:56 uSorry voor mijn onwetendheid maar ik ben best nieuw en weet niet hoe dit werkt.
Wordt het recept voor dit bier gegeven of moet je je eigen creativiteit en kunde aanwenden om een kloon te maken?
En is deze dag toegankelijk voor iedereen of alleen diegenen die een kloon brouwen?
ONK = Open Nl Kampioenschap. Iedereen mag meedoen, voor zover men voldoet aan algemeen wedstrijdreglement. Reglement zal zeker ergens te vinden zijn..
Kloonbier is een 'extra'.  Hoeft niet, mag wel.  Is een klasse apart in de brouwkunst. Recept wordt niét gegeven, hoogstens een paar hints.  Je moet echt een goede brouwer zijn om daar punten te halen.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-11-2024  22:04 uIk was niet betrokken bij de keuze van dit jaar...

Persoonlijk juich ik de keuze voor het bier van volgend jaar toe. Wel is het zo dat de DIPA Second Date 2024 van RockCity niet te vinden is de meeste supermarkten en slijterijen. Dit kan gevolgen hebben voor het aantal inzendingen...
Ik weet niet of de brouwerij betrokken was bij deze keuze? In dat geval misschien handig als de brouwerij dan zelf zorgt dat mensen die het willen eraan kunnen komen via de brouwerij. (Bestellen of wat doosjes leveren aan de diverse gildes?)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-11-2024  10:18 uk weet niet of de brouwerij betrokken was bij deze keuze? In dat geval misschien handig als de brouwerij dan zelf zorgt dat mensen die het willen eraan kunnen komen via de brouwerij. (Bestellen of wat doosjes leveren aan de diverse gildes?)

Als je even op naam van de brouwerij googelt dan zie je dat je het kunt bestellen bij de brouwerij...
Om een bier goed te kunnen klonen is het nodig dat je het een aantal keren proeft. Pas dan proef je alle nuanceringen van een bier. Vandaar dat een goede algemene verkrijgbaarheid in slijterijen en kroegen handig is bij de keuze van het ONK kloonbier. De leden van de Amervallei zijn duidelijk in het voordeel, zij wonen in de buurt van de brouwerij.

hansHalberstadt

Citaat van: Brew64 op 29-11-2024  11:07 uHet kloonbier is de DIPA Second Date 2024 (het paarse blik) van Rock City Brewing.

Via deze link kun je het inderdaad bestellen en wordt dan per post verstuurd neem ik aan. Als iedereen dat doet, heb je dus geen voordeel mbt waar je woont. Wel goed als sponsoring voor de brouwerij natuurlijk. 

Schanulleke

Ik weet ook niet of ik het hergebruik van restanten dryhop van het ene brouwsel als bitterhop in het volgende brouwsel wel zo'n gelukkig concept vind. Enerzijds kan ik me voorstellen dat het voor kleine brouwerijen een aanzienlijke kostenbesparing oplevert. Anderzijds is de meeste aromahop niet per definitie een goede bitterhop, bijvoorbeeld Chinook, Centennial en vele andere geven een onaangename harde bitterheid bij gebruik als bitterhop. Met bijvoorbeeld Saaz daarentegen zou het wel kunnen.

hansHalberstadt

Ik neem aan dat ze dan gelijk de hop van het eerste brouwsel in het 2e doen.

Spyro

Citaat van: Schanulleke op 30-11-2024  16:12 u.....Anderzijds is de meeste aromahop niet per definitie een goede bitterhop, bijvoorbeeld Chinook, Centennial en vele andere geven een onaangename harde bitterheid bij gebruik als bitterhop. Met bijvoorbeeld Saaz daarentegen zou het wel kunnen.
Met Cascade en Glacier ook, die hebben een laag Cohumulone gehalte en daardoor zeer geschikt om ook als bitterhop gebruikt te worden, geeft een zachter bitterheidsgevoel.

Brew64

Beste brouwers,

Goed om te zien dat het onderwerp kloonbier leeft. Hierbij wat opheldering over de keuze voor het bier. Brouwersgilde De Amervallei heeft een duidelijke doelstelling in vernieuwing en wil hobbybrouwers kennis laten maken met nieuwe bierstijlen en brouwtechniek en. Hazy IPA's zijn trending en onder de relatief jongere bierliefhebbers de favoriete bierstijl. Met de keuze voor het kloonbier willen wij hobbybrouwers uitdagen zich in deze stijl te verdiepen.

Bij het kloonbier wordt geen recept verstrekt,je moet er zelf onderzoek naar doen.
De keuze voor het bier is afgestemd met de brouwerij. Via de webshop is het voor iedereen eenvoudig te verkrijgen, het is dus onzin dat mensen uit Amersfoort in het voordeel zijn. Voordeel behaal je alleen door een goede brouwer te zijn.
Op https://onk2025.nl/inschrijven.html vind je het wedstrijdreglement voor 2025

Hartelijke groeten,
ONK 2025 organisatie
Guus

Jacques

Citaat van: Brew64 op 07-12-2024  14:41 uVia de webshop is het voor iedereen eenvoudig te verkrijgen, het is dus onzin dat mensen uit Amersfoort in het voordeel zijn.

Natuurlijk kan iedereen in heel Nederland het bier bestellen. Maar degenen die in de buurt van de brouwerij wonen zullen het waarschijnlijk vaker drinken...

Dit is iets wat andere jaren ook speelde. Zo waren afgelopen jaar de hobbybrouwers in de buurt van Zundert in het voordeel. Het verschil met het bier van Rockcity is dat Zundertse trappistenbier in heel wat supermarkten te koop is.

Maar goed, als je het bier goed wilt leren kennen dan bestel je een sixpack.  smile

GvB84

Geneuzel in de marge. Als je serieus wil meedoen, moet je ook serieus je vooronderzoek doen.

Bvk1983

Citaat van: GvB84 op 07-12-2024  21:15 uGeneuzel in de marge. Als je serieus wil meedoen, moet je ook serieus je vooronderzoek doen.

Absoluut mee eens. Als je deze moeite niet wil nemen doe je toch lekker mee in één van de overige klassen.

Sjaak_Deventer

30 centiliter BNR flessen vereist! Allleen de bruine basis versie zonder overige kenmerken van bv. brouwerijen.

Dit stond op de hoofdpagina en regelement. De laatste jaren konden ook longnecks. Waarom wijken jullie hiervan af?

Schanulleke

Al die regeltjes zijn bedacht om te voorkomen dat de fles onderscheidende kenmerken bezit. Het lijk mij nogal overdreven en het is de hoogste tijd om eea nog eens te overdenken. En dat geldt misschien ook voor de BKG biertypen lijst... geen enkele ontwikkeling.

Brew64

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-12-2024  13:25 u30 centiliter BNR flessen vereist! Allleen de bruine basis versie zonder overige kenmerken van bv. brouwerijen.

Dit stond op de hoofdpagina en regelement. De laatste jaren konden ook longnecks. Waarom wijken jullie hiervan af?
Uit logistieke overwegingen, in overleg BKG.

hansHalberstadt

Citaat van: Brew64 op 08-12-2024  21:45 uUit logistieke overwegingen, in overleg BKG.
Je bedoelt dat ze niet in de standaard kratjes passen en daardoor een probleem opleveren met stapelen? Steeds dingen wijzigen per jaar klinkt niet logisch, dus ik snap dat mensen dan gaan vragen waarom het toen wel kon en nu ineens niet meer.

Chris71

Citaat van: Schanulleke op 08-12-2024  13:44 uEn dat geldt misschien ook voor de BKG biertypen lijst... geen enkele ontwikkeling.

Geen enkele ontwikkeling klopt niet helemaal. Het is eerder zo dat er biertypen zullen verdwijnen, er wordt namelijk gekeken hoe vaak een bepaalde type wordt ingezonden. Dat werd duidelijk tijdens de laatste ALV. Ik heb enkele jaren tevergeefs aangegeven dat we juist moesten uitbreiden (bij voorkeur gewoon alles uit de BJCP overnemen), dat het te langzaam gaat. Degenen die erover gaan, vinden dat er voldoende voorbeeldbieren in de Nederlandse winkels beschikbaar moeten zijn voordat een nieuw type wordt opgenomen, en dan moet het ook al langere tijd worden ingestuurd bij wedstrijden. Het wordt onnodig moeilijk gemaakt.

Schanulleke

Ik begrijp het en ik heb hier vorig jaar ook al over zitten mekkeren, maar het zijn kul-argumenten. Mild-ale bv is niet te verkrijgen in NL en staat wel op de lijst. Vienna daarentegen staat niet op de lijst, er zijn ook weinig commerciele voorbeelden van maar je kan het wel inzenden in de vrije klasse en iedereen weet wel zo'n beetje hoe het moet smaken. Wel Oktoberfest, geen Marzen.

Dan is er ABCD. Dat is er natuurlijk om niet in elke stijl een prijs hoeven uit te delen; daar is het ONK te klein voor. Maar nu worden bierstijlen geforceerd in A, B, C of D. Bv Pale Ale (GB) zit nu in A, maar er zijn commerciele voorbeelden met een kleur rond de 40EBC. Dat zou met de lijst eenvoudig op te lossen zijn, maar vereist wat creativiteit.

Er is een (lange) periode geweest dat ik elk jaar naar het GBBF ging. Ik ben er al die jaren nooit een collega van het BKG tegen gekomen. Het is gewoon een conservatieve club, met nul-komma-nul ambitie. En maar interessant zitten doen.

Esterenbrouw

Mekkeren is het makkelijkste.
Je hebt waarschijnlijk geen idee welke logistieke uitdagingen bij het
organiseren van een ONK zich voordoen.
Ook het BKG vernederen is het makkelijkste. Doe het zelf!!
Het zijn waarschijnlijk allemaal hobbybrouwers die naast hun leuke hobby een
taak op zich genomen hebben die niet erg interessant is en dat meestal ook
nog naast een bestuursfunctie of commissiewerkzaamheden bij een brouwvereniging.
Het is aan de besturen van de brouwverenigingen om hier vernieuwing te bewerkstelligen.

tdp

Eens dat de beste stuurlui vaak aan wal staan, maar iedere keer een ander beleid op bijvoorbeeld welke flessen je mag inzenden, is ook niet fijn.

Voor mij speelt dit niet maar wanneer je altijd longnecks gebruikt, wat ook jaren wel is toegestaan, is dit een vervelende wijziging. Ja, iedereen kan bottelen in BNR flessen maar volgens mij zijn er ook genoeg kratten waarin zowel BNR als longnecks passen. Logistiek zal het zeker een uitdaging zijn, maar wel eentje die elk jaar weer terugkomt. Het is hopelijk niet zo dat ieder jaar het wiel weer opnieuw wordt uitgevonden?

V.w.b. de bierstijlen; ik denk dat je het daar toch nooit helemaal goed kunt doen.

Zelf bijvoorbeeld brouw ik mijn pils als 'Noord Duitse Pils', Jever, Grolsch van vroeger, etc. Voor een pils is deze te bitter, voor een urtyp past deze niet, vrije klasse is het weer niet onderscheidend genoeg ;). Nu vind ik dat geen probleem. Wanneer ik mee wil doen aan een wedstrijd, zorg ik dat mijn bieren daarop gebrouwen zijn.

Schanulleke

Citaat van: Esterenbrouw op 09-12-2024  10:47 uMekkeren is het makkelijkste.
Je hebt waarschijnlijk geen idee welke logistieke uitdagingen bij het
organiseren van een ONK zich voordoen.
Ook het BKG vernederen is het makkelijkste. Doe het zelf!!
Het zijn waarschijnlijk allemaal hobbybrouwers die naast hun leuke hobby een
taak op zich genomen hebben die niet erg interessant is en dat meestal ook
nog naast een bestuursfunctie of commissiewerkzaamheden bij een brouwvereniging.
Het is aan de besturen van de brouwverenigingen om hier vernieuwing te bewerkstelligen.

Als ik het zo lees, wordt het misschien tijd dat het BKG zichzelf uit zijn lijden verlost.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.