Kachel uitgevallen

Gestart door Panfluit, 29-11-2024 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Panfluit

Goedemorgen, van de week heeft mijn kachel het begeven tijdens de fermentatie. Hij was gezakt tot 14 °C gelijk mijn back-up kachel geïnstalleerd.
Helaas weet ik niet hoe lang de kachel kapot was. Max 1,5 dag.
Inmiddels is heeft het weer de temperatuur van 22 °C. Nu blijft mijn SG helaas hangen. Komt mijn fermentatie nog op gang of moet ik deze batch afschrijven?

Schanulleke

Nee, ik zou de gist even oproeren. Volgens mij is er niks aan de hand.

Snelbier

Best kans dat de gist weer in gang schiet.  Neergeslagen gist weer oplossen kan ook helpen, dus vat roeren of zwenken, beetje schudden..
Als dit na de hoofdgisting is gebeurd is er meer alcohol gevormd en kunnen sommige gisten wél problemen hebben met doorstart..

Ik heb nog nooit een bier hoeven dumpen omdat het te koud was geworden, gistte na opwarmen altijd weer door. Maar kan mazzel zijn.

In ergste geval (als gist blijft slapen) kan je een vers startertje met overmaat gist in het vat roeren.
Of een paar liter vers bier brouwen en de onwillige grote batch beetje bij beetje toevoegen.
Zie onze forum-Wiki: https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting/
Succes, Snelbier

hansHalberstadt

het duurt wel even voordat het vat weer op temperatuur is, dus kan het ook even duren voor er weer activiteit is. maar inderdaad: gist weer goed in oplossing brengen en het zou weer moeten werken.

Panfluit

Bedankt voor de info, geeft me wel weer wat vertrouwen.

Jacques

Citaat van: Panfluit op 29-11-2024  10:16 uInmiddels is heeft het weer de temperatuur van 22 °C. Nu blijft mijn SG helaas hangen. Komt mijn fermentatie nog op gang of moet ik deze batch afschrijven?

Geduld, geduld en geduld...

Door de temperatuurdaling heeft de gist veel stress gehad. Het duurt een tijdje voordat de vergisting weer op gang komt.

Broewerke

Citaat van: Panfluit op 29-11-2024  10:16 uGoedemorgen, van de week heeft mijn kachel het begeven tijdens de fermentatie. Hij was gezakt tot 14 °C gelijk mijn back-up kachel geïnstalleerd.
Helaas weet ik niet hoe lang de kachel kapot was. Max 1,5 dag.
Inmiddels is heeft het weer de temperatuur van 22 °C. Nu blijft mijn SG helaas hangen. Komt mijn fermentatie nog op gang of moet ik deze batch afschrijven?
Een ispindel of soortgelijk vergroot je brouwplezier nog meer in dit soort gevallen. Het volgen van vergisting en temperatuur is zo een genot

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.