Maurits stelt zich voor

Gestart door Maurits, 25-08-2006 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurits

Beste brouwers,

Ik heb al een berichtje geplaatst, maar toen had ik niet gezien dat er ook een stel-je-voor forum was. Dus bij deze.

Ik ben Maurits Wools uit Arnhem. Ik ben 17 jaar en ga binnenkort beginnen met het brouwen van mijn eerste biertje.
Dit doe ik voor mijn profielwerkstuk van de 6e klas. Ik ga onderzoeken wat het effect van verschillende ingrediënten op (het brouwen van) bier is. Dus ik ga steeds volgens hetzelfde recept bier brouwen, maar dan ga ik variëren in suikers en gisten.

bazje

Vertel, Vertel, Vertel !!!

1. Volgens welk recept ga je brouwen ? (type, soort grondstoffen)
2. Op welke manier ? (materiaal)
3. Welke hoeveelheden ?
4. met welke variëteiten ?
5. Hoeveel brouwsels denk je nodig te hebben voor je onderzoek ?

Logo is overigens goed gevonden !

Welkom, succes en we hopen meer van je te horen !

Bazje.....

Maurits

Ik ga met een beginnerspakket van Brewferm abdijbieren brouwen. Abdijbieren vind ik een van de lekkere bieren en het schijnt dat die in vergelijking met andere zelfgebrouwde bieren een goede kwaliteit hebben. Op de site van Brewferm staat ook een gebruiksaanwijzing die ik ga gebruiken voor het brouwen. http://www.brewferm.be/nl/index.htm Hier staat het allemaal op.
Ik ga naast de gebruikelijke kristalsuiker witte rietsuiker, basterdsuiker en witte kandijsuiker gebruiken. Ik ga de witte kandij- en rietsuiker gebruiken, omdat bij de donkere respectievelijk caramel en melasse is toegevoegd. Als ik die zou gebruiken kan ik later niet zien of een eventuele verandering komt door de caramel/melasse of door de eigenlijke suiker. :weetbeter:
Voor de gisten ga ik naast de normale bovengist vloeibare gist en ondergist gebruiken. Ik weet niet of de ondergist wat wordt, omdat die bij abdijbieren over het algemeen niet gebruikt wordt, dacht ik. Maar als dat niks wordt, is dat een conclusie die kan trekken en is het voor het Profielwerkstuk nog steeds goed  ;).
Zo kom ik dus aan 4*3=12 brouwsels. Elk brouwels moet ongeveer 9 liter worden dus dan krijg ik ongeveer 108 liter bier. :dansen: .
Als blijkt dat de ondergist inderdaad helemaal niks wordt, ga ik niet nog eens drie keer met andere suikers brouwen, omdat dat dan verspilling is. Ik denk dat ik dan glucose als 5e suiker bij het onderzoek ga gebruiken. Glucose schijnt geen restsuiker achter te laten, dus lijkt me het ook een leuk om glucose te testen. 
Dit alles gaat wel veel tijd kosten dus koop ik een extra gistvat, zodat ik twee bieren tegelijk kan brouwen.
Maar dit hele plan moet nog goedgekeurd worden door mijn profielwerkstuk begeleider, dus misschien moet ik nog wat wijzigen :-\ Maar als het goedgekeurd wordt, ga van de week het pakket bij ' De Natuurlijke Molen' in Ede bestellen en dan hoop ik volgend weekend te beginnen.  :brouwen:



Jacques

Kristalsuiker en kandijsuiker zijn chemisch gezien hetzelfde. Het is allebei sucrose of sacharose. Deze suiker is een zogenaamde disacharide en is opgebouwd uit een molecuul glucose en een molecuul fructose. De gist is in staat een enzym aan te maken met de naam invertase die in staat is sacharose buiten de gistcel te splitsen in de twee genoemde suikers. Zowel glucose als fructose zijn 100% vergistbaar.

Meer over suikers kun je lezen in dit artikel

MO

Hoe wil je bij 10 grC gaan koelen, heb je hier een koelkast voor beschikbaar? Als het voor het experiment is, kun je ook best het ondergistende bier met de ondergist bij 20 grC laten vergisten. Dat zal een vrij aparte smaak geven. Hier de definitie van steam beer (ondergistend bier vergist bij bovengistende temperaturen) van beeradvocate.com

The California Common, or Steam Beer, is a unique 100% American style lager. It's usually brewed with a special strain of lager yeast that works better at warmer temperatures. This method dates back to the late 1800's in California when refrigeration was a great luxury. The brewers back then had to improvise to cool the beer down, so shallow fermenters were used. So in a way the lager yeast was trained to ferment quicker at warmer temperatures. Today's examples are light amber to tawny in color, medium bodied with a malty character. Mildly fruity with an assertive hop bitterness.

Johannes

Citaat van: MO op 27-08-2006  13:13 uDat zal een vrij aparte smaak geven.

Dat denk ik ook, sterker nog: zoeken op lagergist + gootsteen levert dit topic op: Ondergist op bovengist temperaturen vergisten is vragen om smaakafwijkingen/ondrinkbaar bier.  Tenzij je daarvoor de Califonian Lager (stoombier gist) gebruikt natuurlijk.

:degroeten:

Johannes

Maurits

Jacbier, bedankt voor de tip over suiker. Ik heb ook nog even op een andere site gekeken, waarop staat dat kandij wel een andere smaak heeft dan kristalsuiker, omdat het anders gemaakt is. Maar bij de vergisting gaat dit weinig uitmaken. Ik denk dat ik dan kandij vervang voor glucose.

Bedankt vor de tips over het gist MO en Johannes, maar als het bier niet te drinken is, is dat voor het onderzeok geen probleem, het is dan een goede conclusie. Maar het is wel zonde van bier :'(.
Ik hoop vandaag mijn begeleidster te spreken en dan zal ik zien wat zij er van vindt. En als alles goed is,ga ik het pakket bestellen :)

Jacques

Naar mijn idee bestaat er geen verschil tussen kandijsuiker en kristalsuiker. De andere wijze van bereiding maakt mijn inziens geen verschil als het gaat om de witte kandijsuiker.
Donkere kandijsuiker kan wel anders smaken omdat daar verontreinigingen in zitten.

Overigens wordt hier in Europa kristalsuiker gemaakt van bieten en is kandijsuiker vaak afkomstig uit suikerriet. Omdat de chemische samenstelling exact gelijk is mag geen verschil in smaak bestaan. Anders dan in andere delen van de wereld is rietsuiker hier niet op eenzelfde wijze gezuiverd als bietsuiker. Daardoor geeft de buinige rietsuiker een iets andere smaak.

Drents Hopbier

Citaat van: Maurits op 28-08-2006  12:45 uJacbier, bedankt voor de tip over suiker. Ik heb ook nog even op een andere site gekeken, waarop staat dat kandij wel een andere smaak heeft dan kristalsuiker, omdat het anders gemaakt is.
Kandij wordt gemaakt door suikerkristallen te laten groeien. Door de grotere kristalvlakken schijnt het een andere smaak te geven. Als je kandij verkruimeld tot net zulke grote korreltjes als huishoudsuiker zou er geen smaakverschil meer mogen zijn. Bovenstaand geldt alleen voor witte suiker/kandij.
Zie ook: http://www.suikerinfo.nl/nl/allesoversuiker/soorten/artikel.php?id=36

Hopbier

Maurits

Mijn begeleidster vind alles goed, dus kan ik donderdag de bestelling ophalen. dus de resultaten komen als het goed is eind oktober/ begin november.

Maurits

Gisteravond heb ik 2 bieren gebrouwen...

Na alles goed te hebben schoongemaakt met chemi pro oxi en kokend water heb ik de instructries opgevolgd. Maar met de suiker ging het al gelijk mis. Ze zeiden dat ik 2 liter water met 500g suiker moest mengen( kristalsuiker voor het ene bier en witte basterdsuiker voor het andere), maar de 500g wilden beide keren niet geheel oplossen, dus heb ik er maar 3 liter in gedaan en later een liter minder toegevoegd. Dus zat er 1 liter biercontraat in en 3 liter suiekroplossing in het gistingsvat. Toen bleek het hevelkraantje niet goed op het vat te zitten en lekte er een paar druppeltjes uit :'( . Toen heb ik het vat schuingehouden en alsnog het kraantje goedgedraaid. Vervolgens heb ik de 5-1 4 literwater toegevoegd en heb ik de bijgeleverde gist in een glaasje warm water( ong. 150 cl) opgelost. Het gist moest 15 min in het glaasje zitten en dan bij de afgekoelde wort (kamertemperatuur) gedaan worden, maar na 30 min was het wort van bier 1 nog 35 graden en dat van bier 2 37 graden. Dus dit zou nog wel even gaan duren, maar de gist zat al in het glaasje. Toen heb ik maar besloten om het gist bij de te warme wort te doen en maar eens naar de bed te gaan, het was al 0:20. Het wort heeft ong 2 uur in de open vaten gezeten, omdat het allemaal niet zo opschoot

Vanochtend heb ik naar de vaten gekeken en het zag er goed uit. Er lekte niets meer en er zat al een redelijke schuimkraag op het wort. Ik kon aan de zijkant zien dat er op de 9 liter wort ongeveer 3 liter schuim zat. Ook 'blubte' het waterslot goed, dus de gisting gaat goed.

Denken jullie dat het goed gaat???????

MO

Zo, jij bent niet bang. Temperaturen boven de 30 grC vindt gist niet fijn, echt niet. Je had beter nog een half uurtje kunnen wachten. Het concept slapen is toch onzin, dat doe je maar weer als je oud bent.
Suiker lost 1:1 (1 kg in een liter) op in water, wist je dat? Hoe moet ik anders ijs maken. Tip: gebruik kokend water.

Maurits

Deze site had ik bekeken voordat ik het gist het het warme wort gooide http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biologie/gistcellen.html . Volgens hen is 38 graden het maximum en mijn wort was iets koeler, die temperaturen had ik 10 min voor het toegevoegen bepaald, dus waarschijnlijk was het al ietws koeler.
Vanochtend zat er zelfs water op de deksel, dat uit het waterslot is gekomen, dus het gist heeft al veel werk gedaan.

De volgende keer zal ik kokend water gebruiken. Ik stond een paar minuten in de pan met water te roeren, maar het wilde echt niet oplossen.

Wat het slapen betreft ben ik het met je eens ;), maar mijn vader wilde eigenlijk dat ik 23:00 naar bed zou gaan, dus je kunt je wel voorstellen dat hij niet al te blij was :P

Oscar

Citaat van: Maurits op 08-09-2006  14:30 uWat het slapen betreft ben ik het met je eens ;), maar mijn vader wilde eigenlijk dat ik 23:00 naar bed zou gaan, dus je kunt je wel voorstellen dat hij niet al te blij was :P

als je had gemeld dat het bier ook voor hem gebrouwen wordt...had ie vast wel meegeholpen of mocht je vast wel wat lagner op blijven.. ;D ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Maurits

goeie oscar;), maar hij dronk zelf een biertje terwijl ik druk aan het brouwen was, dus ik denk dat 8 weken toch iets te lang voor hem is:P. Maar ik geef hem gelijk, ik denk niet dat een Westmalle kan tippen aan mijn bier. Als mijn bier ooit beter wordt dan Westmalle... :engel:

Oscar

Citaat van: Maurits op 08-09-2006  20:24 uAls mijn bier ooit beter wordt dan Westmalle... :engel:

Bij deze wordt dat de doelstelling van je nieuwe hobby !!!  :lessmile:  :leren:  :duimop:  :degroeten:

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 08-09-2006  11:55 uZo, jij bent niet bang. Temperaturen boven de 30 grC vindt gist niet fijn, echt niet.
Te algemeen. Er zijn (bier)gisten die zich boven de 30 °C net behaaglijk beginnen te voelen. Bij Dupont (Belgë) werd verteld dat de hoofdgisting bij ca. 35 °C verliep.

Hopbier

Maurits

Na 5 dagen gisten komt er een ( nog wat zoete) biergeur uit het waterslot, dus het ziet er goed uit, denk ik.

Maar nu heb ik weer andere vraag.
De handleiding van Brewferm zegt dat het bier na de hoofdgisting eerst een week op kamertemperatuur moet nagisten en vervolgens 6-8 weken moet klaren op een plek van 10 graden. Nu heb ik zelf geen kelder of goed begaanbare kruipruimte en wilde ik de kelder van mijn school gebruiken voor het klaren. Maar nu blijkt dat het daar 18 graden is. Nu was ik van plan om na 1 week nagisten het bier 2 weken in een koelkast( ik moet nog kijken of die in de buurt van 10 graden kan komen) te leggen en daarna in de schoolkelder te leggen, die waarschijnlijk wat koeler is over een maand. Ik kan de koelkast niet langer gebruiken, omdat bier 5 en 6 er dan in zouden moeten en er is maar plek voor 4 kratten.
Maar is bijv. 15 graden niet te warm voor het klaren en kan ik het bier eerst in een koelkast leggen en daarna is de kelder? ???

Ik heb al andere fora bekeken, maar er worden steeds andere temperaturen genoemd. Dus ik weet niet zeker wat nou goed is voor mijn abdijbier

Johannes

Lageren hoeft niet noodzakelijk koud te gebeuren. Ik citeer even uit Jacques' even: 'Lang koud, kort warm'

Lees dit artikel en al je vragen over lageren zijn de wereld uit!

Zoniet, dan horen we het wel.

:degroeten:

Johannes

Maurits

Bedankt voor de link. Het rijpen mag dus ook op 15 graden. Maar dan vind ik het vreemd dat de handleiding van Brewferm zegt dat het bier moet nagisten in de flesjes direct na de hoofdgisting, terwijl het normaal schijnt te zijn om de nagisting of in een lagervat te laten plaatsvinden of het oorspronkelijke gistingsvat.

Henielma

Brewferm geeft volgens mij 10 dagen aan voor het gisten. Voor een deel is dit de hoofdgisting (een dag of drie) en de rest van die tijd is lagering op gist, nagisting of hoe je het wil noemen.


Maurits

In de handleiding zeggen ze het volgende:

7-10 dagen gisten in het vat op ongeveer 25 graden

5-7 dagen gisten in de flesjes op ongeveer 25 graden

6-8 weken rijpen en klaren op ongeveer 10 graden

Maurits

De hoofdgisting van de kristalsuiker-bovengist versie is voltooid. Ik heb het SG gemeten en die is 1012. (1010 is voorgeschreven.) Dus ik acht het voldoende gegist. De laatste blub is ook om 14:30 waargenomen. Het bier in spe smaakte goed. Als ik niet zou weten had ik het als een niet lekker biertje beschouwd:P. Nu ben ik de flesjes aan het reinigen en ik ga zo hetbier bottelen.

Maurits

Gisteren heb ik de eerste 2 bieren geproefd. De 1e was met kristalsuiker en Brewferm bovengist. (KB) De 2e was met witte basterdsuiker en met Brewferm bovengist. (BB) Beide zagen er goed uit, maar het 1e bier was heel erg bitter en had een gistachtige smaak. Het 2e bier was ook erg bitter maar wel wat minder en de gistsmaak was ook minder. Het eerste bier heeft een 7 dagen op kamertemperatuur gegist en het tweede 9 dagen. Daarna hebben ze allebei een week negegist op kamertemperatuur. Daarna hebben ze ongeveer 6 weken gerijpt en geklaard in een kelder van 18 graden.
Weten jullie waarom het bier zo bitter kan zijn?

Edgar

Dat kan kloppen met die gistige smaak. Gist neemt veel bitterstoffen van de hop op, en dat kan je goed proeven. Er is misschien wat meer gist dan wenselijk is meegekomen tijdens het bottelen. Zeker als tijdens het inschenken veel gist meekomt, proef je dat duidelijk. Het kan ook zijn, dat er zodanig veel gist in het flesje zit, dat het bier ook in heldere toestand gistig smaakt. Dan is er niet veel meer aan te doen behalve te genieten van het leermoment :weetbeter:

Volgende keer zal een andere gist vermoedelijk al wonderen doen, net als het voorzichtig hevelen en bottelen.


Hoe helder/troebel is het bier in het flesje en hoe helder/troebel is het in je glas?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.